Onboard SATA gebruiken of losse controller?

Pagina: 1
Acties:

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Ik heb nu de Asus P4P800 de luxe mobo.
deze heeft de mogelijkheid om een SATA RAID 0 configuratie te maken.

Ik wil dat gaan doen met 2 maal een 36GB raptor schijf.

Ik heb ook nog een losse sillicon Image PCI kaart liggen.

In het systeem komen meerdere apparaten te hangen op de IDE poorten

De vraag: ga ik via het mobo mijn RAID 0 opbouwen of via de PCI controller?

Mijn doel is dus maximale prestaties behalen.

Dank.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Moederbord....hoewel het verschil niet zo groot is..maar ja..een PCI kaart gebruikt de langzame PCI bus, ik had een pci IDE kaartje voor een backup harde schijf..rampzalig, die harde schijf werd er langzaam van en de pci bus overladen... nu ik hem aan mijn normale IDE Heb hangen..perfect!

There is no place like ::1

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

dan moet je kijken naar de raidchips welke beter presteert. (google? reviews enzo?)

dat 1 raid controller onboard is, heeft niets te maken met prestaties, want ook de onboard chips (o.a. geluid, lan enz) werken gewoon op de PCI bus.
Veel mensen denken namelijk dat het sneller is omdat het geintegreerd is op het bord :).
Maar ik zou zelf gewoon de onboard gebruiken denk ik, scheelt weer wat ruimte (die dat kaartje in neemt :P)

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

swampy schreef op 13 maart 2004 @ 19:44:
Moederbord....hoewel het verschil niet zo groot is..maar ja..een PCI kaart gebruikt de langzame PCI bus, ik had een pci IDE kaartje voor een backup harde schijf..rampzalig, die harde schijf werd er langzaam van en de pci bus overladen... nu ik hem aan mijn normale IDE Heb hangen..perfect!
euhh?
een trage pci controller kan ook te maken hebben met de drivers die je gebruikt he.
zo weet ik toevallig dat die Qtec IDE raid kaart ontzettend TRAAAAG is in ghost, omdat er geen specifieke drivers voor worden geladen.

Uit eigen ervaring:
Qtec PCI IDE Raid kaart is even snel als de onboard Sata RAID (mbv. dongles gebruikt)

alleen die pci kaart is ONTZETTEND traag als er geen drivers van silicon image worden geladen..

[ Voor 1% gewijzigd door randje op 13-03-2004 19:48 . Reden: psst, sorry van het reposten ipv editen :> ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb ook nog een losse sillicon Image PCI kaart liggen.
Als daar een Si3112 op huist zou ik liever voor de onboard oplossing gaan. De Si3112 heeft al bij velen van ons een hoop leed veroorzaakt door datacorruptie...

• the noise
  • Laatst online: 22:00
aha, ze gaan dan dus beiden over de PCI bus.

Dus voor prestaties zal het niets uitmaken?

Ik heb een NEC1300; zal het IVM dvd's bakken en multitasking nog wat uitmaken?

edit; inderdaad die sill PCi kaart.. gaat bij mij als een speer :?

[ Voor 19% gewijzigd door the noise op 13-03-2004 19:52 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

De P4P800 heeft de onboard SATA in de Southbridge ICH-5R zitten. Welke daardoor los van je pci bus werkt. Daar voor gaan dus ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 13:10

Jack

MHz Matters

ik gebruik zelf de SATA van de southbridge...
uit testen is gebleken dat deze erg goed presteerd, vaak beter dan de onboard Silicon Image chips... (of het beter presteerd dan een losse kaart weet ik niet)

ik draai hier 2x 120Gb Maxtors en heb met een cleane install een max. van 117mb/s gehaald in Atto :D
lijkt me toch vrij netjes

[ Voor 10% gewijzigd door Jack op 13-03-2004 20:05 ]

[Specs]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
pokeran schreef op 13 maart 2004 @ 19:45:
dat 1 raid controller onboard is, heeft niets te maken met prestaties, want ook de onboard chips (o.a. geluid, lan enz) werken gewoon op de PCI bus.
Dat is dus niet zo :) Alle devices welke in de 'southbridge' zitten hangen niet aan de PCI bus maar in feite direct aan de data hub tussen de north- en south bridge (MCH en ICH).

In de tijden van de Intel BX hing alles wél aan de PCI bus, deze bus verbond zelfs de north- en southbridge met elkaar waardoor álles op deze bus aan kwam (ook de interne ATA controller), maar da's gelukkig past history :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1