Toon posts:

Internet helft trager achter SMC router

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SMC 2804WBR v.2 router, waarop draadloos 2 pc's zijn aangesloten en 1 pc bedraad.
Ik maak gebruik van HCC adsl basis (2Mb).
Als ik de PC rechtstreeks aansluit op het alcatel modem haal ik downloadsnelheden van ca. 214 Kb (speedtest).
Als ik gebruik maak van de SMC router zakt de snelheid tot ca. 120 Kb (bijna de helft).
Het lijkt me sterk dat de router de helft van de snelheid wegslurpt.
Ik heb geen Kazaa e.d. draaien, heb de firewall van de router en de virusscanner uitgeschakeld, dit heeft allemaal geen invloed op de snelheid (blijft 214 resp 120).

Het enige dat me is opgevallen is dat bij rechtstreeks aansluiten in de verbinding gebruik gemaakt wordt van softwarecompressie en LCP uitbreidingen. In mijn router kan ik geen opties vinden om dit in te stellen.

Kan dit zoveel verschil in downloadsnelheid verklaren. Weet ik iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik wil de draadloze verbinding naar 2 andere PC's niet kwijt.

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:41
Omdat ik dezelfde router heb maar bij mij dit probleem niet voorkomt denk ik dat het aan jou instellingen v/d router ligt. Heb je al eens geprobeerd de MTU te veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
De MTU kan ingesteld worden tussen 576 en 1460.
Staat nu op het maximum (1460).
Ik heb verschillende instellingen tussen het maximum en het minimum geprobeerd. Bij een lagere MTU wordt de verbinding nog iets trager.

Heb jij ergens LCP of softwarecompressie in kunnen stellen?

• soganta
Nee dat kan je volgens mij nergens instellen. Maar wat je ook nog zou kunnen proberen is de kabel die van het modem afkomt in een LAN poort te steken i.p.v. de WAN poort zodat de PC's als het ware direct verbinding met het modem maken (SMC2804WBR V.2 is nu een bridge). Zet DHCP van de SMC2804WBR uit en zorg dat de PC's een IP door het modem krijgen toegewezen, net alsof er geen router tussen zit, dus alles zo instellen alsof je direct met het modem verbonden bent.

Verwijderd

Topicstarter
Even zien of ik dit allemaal begrijp?
Mijn modem is een alcatel adsl modem (niet getweaked, dus geen routerfunctionaliteit). Het modem kan dan denk geen ip-adressen uitdelen.
Bedoel je dat de router dan zijn ip-adres houdt en dat de pc's ook een vast ip adres moeten krijgen?
Moet ik dan nog niet steeds via het WAN tabblad van de router instellingen een internet verbinding maken of bedoel je dat ik dan meerdere rechtstreeks verbindingen met het modem kan maken? kan dit dan ook mogelijk voor de draadloos verbonden pc's?
Moet dan niet de NAT functionaliteit van de router gebruikt worden en hoe stel ik die in?

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Kijkt je router niet stiekem ernaar hoeveel pc's er verbonden zijn en ieder zijn deel van de bandbreedte geeft? Dus bij 2 pc's krijgt dan iedere pc 1 mbit.

• soganta
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 10:52:
Even zien of ik dit allemaal begrijp?
Mijn modem is een alcatel adsl modem (niet getweaked, dus geen routerfunctionaliteit). Het modem kan dan denk geen ip-adressen uitdelen.
Bedoel je dat de router dan zijn ip-adres houdt en dat de pc's ook een vast ip adres moeten krijgen?
Moet ik dan nog niet steeds via het WAN tabblad van de router instellingen een internet verbinding maken of bedoel je dat ik dan meerdere rechtstreeks verbindingen met het modem kan maken? kan dit dan ook mogelijk voor de draadloos verbonden pc's?
Moet dan niet de NAT functionaliteit van de router gebruikt worden en hoe stel ik die in?
Voordat je dit gaat doen is het inderdaad verstandig om na te gaan of je ADSL modem routerfunctionaliteit heeft. Dit kan je doen door de SMC op Dynamic IP te zetten (onder het tabblad WAN), Host Name kan je dan leeg laten en vervolgens Apply. Onder Status zou dan moeten staan Cable/DSL: CONNECTED en een IP, Subnet, DNS, enz. Om je verder te helpen moet ik dus eerst weten of dit werkt en welk IP de router krijgt toegewezen.

• soganta
zandpaddo schreef op 14 maart 2004 @ 10:58:
Kijkt je router niet stiekem ernaar hoeveel pc's er verbonden zijn en ieder zijn deel van de bandbreedte geeft? Dus bij 2 pc's krijgt dan iedere pc 1 mbit.
Lijkt mij van niet, ik kan alle PC's aanzetten en dan heb ik nog geen snelheidsverlies als ik op 1 PC iets download. Staat ook niks over QoS in de specs.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas de reactie is Disconnected, geen ip, etc.

Heb ingelogd op het modem en daar de DHCP server aangezet:

Krijg de volgende logging terug van de router:
---------------------
2004/03/14 11:11:39 : DHCP Client : Send Request, Request IP = 10.0.0.1
2004/03/14 11:11:32 : DHCP Client : Receive Ack from 10.0.0.138, Lease time = 7200
2004/03/14 11:11:32 : DHCP Client : Send Request, Request IP = 10.0.0.1
2004/03/14 11:11:32 : Get DNS Server IP[1] = 10.0.0.138
2004/03/14 11:11:32 : Get Gateway IP[0] = 10.0.0.138
2004/03/14 11:11:32 : Get WAN Subnet Mask = 255.0.0.0
2004/03/14 11:11:32 : Get WAN IP Address = 10.0.0.1
---------------------

Conclusie : er wordt gevraagd om ip-adres 10.0.0.1 ?

• soganta
Ja de SMC krijgt wel een IP toegewezen nadat je DHCP server in het modem hebt aangezet, dus laat dat aan. Wat je nu moet doen om de router als bridge in te stellen:
1. Login op de SMC2804WBR en kies onder het tabblad LAN: DHCP server Disabled en IP Adress: 10.0.0.99 (bijv.) en druk op Apply, nu krijg je "Pagina niet gevonden" maar dat maakt niet uit.
2. Doe de kabel die van het modem komt en in de WAN poort zit in een van de vier LAN poorten.
3. Reset de router (stroom eraf/erop).
4. Doe op de PC's het IP vernieuwen, hopelijk krijg je nu een IP in de 10.0.0.1 range en werkt internet.

NAT vindt nu niet meer op de router plaats maar op het ADSL modem, je kunt als het goed is de router wel nog bereiken op 10.0.0.99.

Verwijderd

Topicstarter
OK SUCCES !
De verbinding naar het internet vanaf de bedraadde pc werkt nu op volle snelheid.

Moet ik bij de draadloos verbonden pc's ook op dezelfde wijze een verbinding naar het internet aanmaken?

• soganta
Ja, IP vernieuwen zou afdoende moeten zijn. Let wel op dat je geen firewall meer hebt...

Verwijderd

Topicstarter
De draadloze pc's hebben verbinding met de router en krijgen een ip-adres van het modem toegewezen. ik slaag er echter niet om een verbinding te maken met het internet vanaf deze pc's.

Bij de netwerkverbindingen vindt ik de draadloze verbinding en een netwerkbrug. Deze netwerkbrug krijgt het ip-adres toegewezen van het modem.

Ik heb geprobeerd een verbinding te maken zoals ik dat op de bedraadde pc ook heb gedaan, namelijk een rechtstreekse verbinding naar de provider (HCCnet). Dit werkt niet en dat is ook wel logisch, omdat er al een verbinding bestaat vanaf de bedraadde pc.

Daarna heb ik geprobeerd een lan-verbinding te maken (instellen met wizard " internet via residential gateway). Ook dit leidt nog niet tot succes.

Op het modem zie ik geen opties om NAT in te stellen (wel op de router). Ik durf het bijna niet meer te vragen ...... heb je nog goede ideeen?

• soganta
Hmm het lijkt mij dat je die netwerkbrug moet verwijderen, zou niet weten waarvoor je die nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
netwerkbrug verwijderd en heb een tijdje gespeeld met gateway instellingen. Krijg geen verbinding met internet.

Ik vermoed dat het ontbreken van NAT-functionaliteit c.q. instellingen zich hier wreekt.

De netwerktopologie is nu als volgt:

modem
|
|
router
| \
| \
pc 1 pc 2
(bedraad) (draadloos)
Internet

PC1 maakt nu rechtstreeks via de router contact met het modem en het Internet.
Hoe kan PC2 nu bij de internetverbinding van PC1 aanhaken?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, mijn plaatje ziet er een beetje vreemd uit, maar de bedoeling is duidelijk denk ik.

• soganta
Als het goed is zou ook PC2 door de DHCP server van het ADSL modem een IP moeten worden toegewezen. NAT ontbreekt niet, het vindt op het ADSL modem plaats en de SMC dient alleen als (draadloze) switch.
Het enigste wat ik kan zeggen is stel PC2 hetzelfde in als PC1... Welk IP krijgen PC1 en 2 eigenlijk toegewezen?

Verwijderd

Topicstarter
PC1 krijgt 10.0.0.3 en
PC2 krijgt 10.0.0.5

De router heeft een vast ip adres 10.0.0.99

Ik heb evenals bij PC1 op PC2 geprobeerd een verbinding aan te maken naar HCCnet, d.w.z. een PPTP-VPN verbinding. Deze wil niet werken, vermoedelijk omdat PC1 al is ingelogd bij HCCnet. Daarom heb ik zitten spelen met de gateway instellingen op PC2.

Is mijn beeld juist dat je niet twee keer kunt inloggen bij HCCnet?

• soganta

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar zit ons misverstand.
Ik heb geen multi pc modem, maar een Alcatel Speedtouch Home.

Deze dateert van januari 2002.

Misschien moet ik toch dat modem, maar eens gaan tweaken.

• soganta
Oooooh helemaal geen rekening mee gehouden dat je zelf moet inloggen...
Nouja tweaken moet lukken: http://www.weethet.nl/dutch/adsl_mxstream_alcatelhack.php

Verwijderd

Topicstarter
OK Soganta !

Tweak gelukt, alles online op volle snelheid.

Hartelijke dank voor je commentaar en je aanwijzingen.

I LOVE Internet !

_/-\o_

• soganta
Fijn om te horen dat alles gelukt is na een dagje heldesk te hebben gespeeld ;)
Pagina: 1