Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LED's] Extern: wel fel. Intern: Erg zwak

Pagina: 1
Acties:

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Ondergetekende heeft weer een probleem :Y)

Ik heb het deurtje van mijn Chieftec bewerkt met ledjes. In het totaal 14.
Ze staan als 2x7 parralell met in elke serie-reeks een weersatdn van 75 Ohm.

Als ik het geheel op mijn externe voeidngskastje aansluit branden de leds mooi fel bij 12 volt en 22 mA :)
Als ik het geheel in mijn PC inbouw en aan de 12 volt hang dan branden de ledjes erg zwak :? Ik heb gemeten dat er 12 volt over het geheel staat.
Zelfs als ik de opstellign hetzelfde laat en direct mijn voeidngskastje erop aan staat brandt alles op goede sterkte 8)7. Kortom: geen kortsluiting oid bij het inbouwen.

Zelf ben ik student elektro, maar hoe kan ik echt geen eieren van maken 8)7

Weet iemand raad?
Thnx alvast :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Al es gekeken of er wel echt 100% stabiele gelijkspanning uit je voedingskastje komt? Als dat namelijk bijna wisselspanning is (bijv. als je kastje alleen uit een trafo en een diode bestaat) dan meet je misschien hetzelfde met een multimeter maar is het effect toch ff wat anders.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

Je zegt wel dat je de spanning over de schakeling hebt gemeten bij inbouw, maar heb je ook eens de spanning geleverd door je externe schakeling gemeten? Misschien is die hoger dan 12V? Meet de spanningen terwijl de LEDs aangesloten zijn. Er zal toch wel een verschil tussen zitten, anders is het niet te verklaren.

Een mogelijke reden voor het zwakker branden is dat de voeding te weinig stroom kan leveren, maar je schakeling trekt nog niet eens 300 mA - iets wat zeker geen probleem kan zijn voor een PC voeding.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
De tip van Sprite_TM was het :)

Als ik een elco parrallel op mijn voeidngskastje zet, dan meet ik een voltage van ~18 volt. Dus er komt redelijk wat wisselspanning uit zetten. Zet ik hem nu met elco op 12 volt dan branden de ledjes idd even fel als in de PC :)

Sprite_Tm, thnx voor de tip en de reminder :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Wat bedoel je precies met 2x7 parallel?

Als je er 7 achter elkaar hebt hangen hoef je geen weerstand te gebruiken, want er gaat zo'n 2 volt over een led staan.

Als je het in paren van 2 hebt aangesloten is 75 ohm eigenlijk weer te klein, want dan gaat er (12-2*2= ) 8 volt over die weerstand staan, waardoor er dus 100 mA loopt door 2 leds.

Edit: oh het werkt al _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Elektronicanet op 13-03-2004 19:23 ]

Nederlander in België

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Elektronicanet schreef op 13 maart 2004 @ 19:22:
Wat bedoel je precies met 2x7 parallel?

Als je er 7 achter elkaar hebt hangen hoef je geen weerstand te gebruiken, want er gaat zo'n 2 volt over een led staan.

Als je het in paren van 2 hebt aangesloten is 75 ohm eigenlijk weer te klein, want dan gaat er (12-2*2= ) 8 volt over die weerstand staan, waardoor er dus 100 mA loopt door 2 leds.

Edit: oh het werkt al _/-\o_
Voor leds moet _altijd_ een voorschakelweerstand, anders wordt de stroom oneindig hoog en blaas je je leds eruit :)

Verwijderd

Niet altijd hoor, als ie aangesloten wordt op een constante stroombron hoeft het niet..

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

jah en de gemiddelde PC voeding is geen constante stroombron (das maar goed ook, zou erg rare preformance opleveren)

Verwijderd

probeer het eens met een weerstand van 33 Ohm. Dan wordt de stroom door de leds 20 mA, en branden ze wat feller :+
(7*1.5=10.5V, dan blijf er nog 1.5V over voor de weerstand. De stroom door een led is gemiddeld 20 mA, je hebt 2x een rij van 7 led parellel staan je hebt dus een stroom van 40 mA nodig. 1.5/0.04= 37.5 Ohm ~ 33 Ohm)

Verwijderd

De voorschakelweerstand kan het best zo groot mogelijk worden gekozen, dus minder LEDs in serie. Zo wordt het meest de werking van een stroombron benaderd.
Reken maar uit in hoeverre de stoom verandert bij het veranderen van de voedingsspanning, in het hierboven geschetste voorbeeld van 1,5V over het weerstandje wordt de stroom door de LEDs dus verdubbeld als de voedingsspanning 1,5V hoger wordt.
Heb je maar één LEDje op 12V, dan valt de restende spanning, zeg 10V over de voorschakelweerstand. Wordt der voedingsspanning nu met 1,5V verhoogd dan neemt de stroom door de LED maar met 15% toe.
Nou hoor ik al roepen "ja, maar de spanning in een computer is vrijwel constant".
Dat is waar, met een gestabiliseerde voeding luistert het minder nauw, maar dit stukje theorie wilde ik je niet onthouden.

Verwijderd

De kans dat de spanning hoger word is minimaal, de spanning zal in de meeste gevallen omlaag gaan door de belasting.

als de spanning omhoog gaat is de spanningstabilisator van de voeding kapot, ik heb dat zelf nog niet mee gemaakt

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 11:43 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 10:49:
probeer het eens met een weerstand van 33 Ohm. Dan wordt de stroom door de leds 20 mA, en branden ze wat feller :+
(7*1.5=10.5V, dan blijf er nog 1.5V over voor de weerstand. De stroom door een led is gemiddeld 20 mA, je hebt 2x een rij van 7 led parellel staan je hebt dus een stroom van 40 mA nodig. 1.5/0.04= 37.5 Ohm ~ 33 Ohm)
Heb je het nu over twee weerstanden of over 1 :?

Op het moment heb ik er twee gebruikt van 75 Ohm, dus aan elke serie van 7 led's 1tje :)

Verwijderd

in jouw geval kloppen de weerstanden, zoals ik het schetste maak je gebruik van 1 weerstand voor alle leds.

---Kl---Kl---Kl---Kl---Kl---Kl---Kl---
(-) -w---l l-- (+)
---Kl---Kl---Kl---Kl---Kl---Kl---Kl---

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 12:42 ]

Verwijderd

in het geval van jou op de voeding krijg je de volgende terug rekensom:
18 V totaal stroom van 22mA (als je die gemeten hebt tenminste)
u=i*r 75*22mA= 1.65V over de weerstand
18-1.65= 16.35V over 7 leds
16.35/7= 2.33V per led

volgens mij kan je het beste de verdeling van 2X4 leds en 2X3 leds = 14 leds maken

de weerstand voor 1X4 leds:
4X2.33= 9.32V => spanning over de weerstand 12-9.32 = 2,68V
de weerstand is dan 2.68/22mA = 121.81 ~ 120 Ohm

de weerstand voor 1X3 leds:
3*2.33= 6.99V => spanning over de weerstand 12-6.99 = 5.01V
de weerstand is dan 5.01/22mA = 227.72 ~ 220 Ohm

B) B)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Viper_2: thnx voor de uitleg _o_
Dus als ik het goed heb komt hij er zo uit te zien :?

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/led.gif

De diodes zijn dus de leds bij gebrek aan leds in dat proggie :P

Icey thnx voor hosting :)

Verwijderd

ja je hebt het goed begrepen

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51
offtopic:
6518 bytes, 6kb... ik weet niet of me server het nog lang trekt ;). Alhoewel hij het nu wel gewend moet zijn na 25 MB per dag dataverkeer voor 1 fucking icoontje @ got :X
Pagina: 1