Radeon 9800SE en breedbeeld TV

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn allereerste Radeon gekocht, en wel een 9800SE van Sapphire. Ik wilde met deze kaart eigenlijk ook de TV-out gaan gebruiken om een film te kunnen kijken. Maar ik kan blijkbaar de TV-out niet instellen op 16:9... Ik ben wel zo slim geweest om kloonmode aan te zetten (raar dat dat moet, maarja), en dan pas kun je overlapping-mode gebruiken. Die stel ik dan als volgt in:

Weergavemodus: Cinema
Hoogte-breedteverhouding voor video: Identiek aan bronvideo
Hoogte-breedteverhouding voor weergaveapparaat: 16:9 (breedbeeld).

Ik heb de nieuwste gewone Catalyst geprobeerd en de Omega Catalyst, maar ze maken qua TV-out geen verschil.

Speel ik nu een 16:9 film af, dan krijg ik op m'n breedbeeld TV alsnog twee zwarte balken boven en onder. Dus hij poept gewoon een 4:3 signaal uit. De kwaliteit van de TV-out is verder wel in orde.

Mis ik ergens nog een instelling ofzo? Want op m'n oude Matrox was dit altijd een eitje (zeggen dat ie 16:9 is en werken). Het lijkt me toch niet iets vreselijk speciaals om een breedbeeld TV te hebben...

/edit
Ik heb net gelezen dat een radeon een Pan&Scan signaal naar de TV zendt. Dus gewoon 4:3 met toegevoegde zwarte balken. Maar laat een breedbeeld TV nou zo niet werken :)
Dus hoe krijg ik mijn Radeon op anamorphic? Want nu moet ik het beeld via m'n TV gaan opblazen wat natuurlijk voor verlaagde kwaliteit zorgt, omdat de videokaart het eerst in elkaar drukt :(

[ Voor 18% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-03-2004 20:08 ]

日本!🎌

Verwijderd

Ik zelf heb een breedbeeld VGA scherm waarmee ik het zelfde probleem anders opgelost hebt (buiten de ATI drivers)

als het alleen voor films kijken is kan je bijf
Zoomplayer gebruiken. met dit programma kan je de verhoudingen veranderen knutselen en eventueel het beeld vergrooten totdat de balken weg zijn :) *met wel wat verlies aan de zijkanten*

wat ook een goede oplossing is door het programma Powerstrip te gebruiken

Met dit programma kan je je eigen resoluties maken :) ik zelf draai bijf op 848X480 zodat alles netjes in verhouding staat

deze oplossingen helpen mij prima ik hoop dat jij ook hier wat aan hebt.

met powerDVD 5 heb je CLEV tech CyberLink Eagle Vision. met deze optie kan je 4:3 beeld ook op 16:9 zetten zonder dat je uitgetrokken beeld krijgt (zijn meerdere opties mogelijk) tis wel zo dat als je 1 rechte lijn in het beeld hebt die schuin loopt. Meestal merk je het verdraaing van het beeld niet maar soms wel merkbaar. (geld trouwens ook voor de zwarte balken boven onder weg te krijgen)

Let trouwens op bij 16:9 beeld is het vrijwel altijd zo dat je balken krijg alleen anamorpic dvdz geven een voledig gevuld beeld

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zoomplayer gebruiken. met dit programma kan je de verhoudingen veranderen knutselen en eventueel het beeld vergrooten totdat de balken weg zijn :) *met wel wat verlies aan de zijkanten*
Geprobeerd, maar ik wil gewoon m'n eigen player gebruiken. De Matrox kon dat ook prima, dus ik zie niet waarom een veel nieuwere Radeon dat niet zou kunnen. Zoomplayer kan trouwens een 16:9 film anamorphic maken, maar dan wordt ie weer underscan :( (althans zo lijkt het, vanwege zwarte balken rondom het beeld)
wat ook een goede oplossing is door het programma Powerstrip te gebruiken

Met dit programma kan je je eigen resoluties maken :) ik zelf draai bijf op 848X480 zodat alles netjes in verhouding staat
Ik kan voor de TV niet eens een resolutie kiezen, omdat ie in kloonmode moet staan, omdat anders die Cinema mode niet werkt. En die gebruikt geen windows resolutie, maar gewoon PAL.
met powerDVD 5 heb je CLEV tech CyberLink Eagle Vision.
Daar heb ik geen geld voor hoor. Ik heb Media Player Classic. Die kan ook DVD afspelen.
Let trouwens op bij 16:9 beeld is het vrijwel altijd zo dat je balken krijg alleen anamorpic dvdz geven een voledig gevuld beeld
Whu? 16:9 is 16:9 toch? Het zijn gewoon pixels die naar de TV-out gepompt worden en de TV-out moet er een signaal van maken.

Anyway, het gaat er dus om dat in de overlapping-mode kun je kiezen tussen 4:3 en 16:9, maar het maakt geen drol uit, het geeft allebij een 4:3 signaal.

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dus niemand een oplossing? (geen workaround)
Zou wachten op nieuwe drivers zin hebben? Of een BIOS update (als dat bestaat voor radeons)?

Videokaart moet gewoon een anamorphic signaal uitpoepen, dat doen alle DVD-spelers ook, dus zo moeilijk hoeft dat niet zijn, toch?

日本!🎌

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

weet wel dat sommige hun eigen vga --> scart cable hebben gemaakt:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

moet ik eik ook nog eens doen ....

.Quod me nutrit me destruit.

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
_Thanatos_ schreef op 16 maart 2004 @ 19:32:
Dus niemand een oplossing? (geen workaround)
Zou wachten op nieuwe drivers zin hebben? Of een BIOS update (als dat bestaat voor radeons)?

Videokaart moet gewoon een anamorphic signaal uitpoepen, dat doen alle DVD-spelers ook, dus zo moeilijk hoeft dat niet zijn, toch?
ik ben er vandaag achtergekomen dat divx zijn eigen instelling heeft voor overlay. Daar kan je instellen welk formaat hij moet uitpoepen voor fullscreen overlay. Op mijn normale tv werlt het wel. moet het nog op een breedbeeld proberen. Ik gebruik de laatste divx codec.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
maar het heeft niets met de codec te maken, het is puur het signaal waar extra pixels (de zwarte balken) bijverzonnen worden. Dat moet ie niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 16-03-2004 21:23 ]

日本!🎌

Verwijderd

De oplossing is zowel simpel als effectief. Gebruik de Omega-drivers en je zult zien dat bij het instellingsscherm van je TV in de controlpanel (weergaves -> TV -> aanpassingen) een optie verschijnt die "overscan" wordt genoemd.

Die aanklikken en klaar. Weg balken. Ik heb dit probleem ook zo opgelost met mijn Hercules 9800SE en een breedbeeld.

Met die omega-drivers kun je meteen die 9800SE soft modden naar een 9800PRO. Dus 2 klappen in één vlieg.

Overigens zijn lang niet alle films in 16:9, da's bij DVD's ook niet, want die zijn in het oorspronkelijke filmdoek-formaat. Zo zal ze bij sommige films toch balken houden (LOTR bijvoorbeeld).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 21:33 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zucht, overscan moet uit. Pas als de cinema-mode in kikt, dan moet overscan automagisch aan springen, en dat werkt prima. het gaat erom dat er een BREEDBEELD signaal wordt gebouwd. Ik heb het niet over filmformaat, maar over het signaal!

Dus om het nóg duidelijker te maken: een film die exact 16:9 is, krijg boven en onder dikke zwarte balken, links en rechts niet. Het is dus verticaal samendrukt, door de zwarte balken die de videokaart eraan toevoegt.

[ Voor 32% gewijzigd door _Thanatos_ op 16-03-2004 21:40 ]

日本!🎌

Verwijderd

ik wil niet vervelend zijn maar ik denk dat je voor het onmogelijke wenst

veel films zijn namelijk niet voledig gevuld op een 16:9 tenzij je ze uit verhouding trekt of beeld materiaal verliest ik ben in bezit van een paar 100 dvdz en er zijn dus maar weinig dvdz die je hele beeld vullen en als je die balken niet wilt zou je op zoek moeten gaan naar dvdz waar anamorpic of de verhouding 1.78:1 aspect ratio op de cover staat

als een dvd deze eigenschappen niet bezitten zul je nooit je Breedbeeld scherm vullen zonder het beeld te modiviseren wat ik al in me eerste poost heb uitgelegt

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 21:49:

veel films zijn namelijk niet voledig gevuld op een 16:9 tenzij je ze uit verhouding trekt of beeld materiaal verliest ik ben in bezit van een paar 100 dvdz en er zijn dus maar weinig dvdz die je hele beeld vullen en als je die balken niet wilt zou je op zoek moeten gaan naar dvdz waar anamorpic of de verhouding 1.78:1 aspect ratio op de cover staat

als een dvd deze eigenschappen niet bezitten zul je nooit je Breedbeeld scherm vullen zonder het beeld te modiviseren wat ik al in me eerste poost heb uitgelegt
Het probleem is als je een breedbeeld of bioscoop formaat naar je tv zend je ALTIJD links en rechts van het beeld balken krijgt dus niet de balken die boven en beneden zitten. Dat probleem heb ik ook.

De oplossing die ik eerder aankaarte zou kunnen werken. Je moet alleen een overlay fullscreen signaal naar je tv out sturen dan word de verhouding van je film aangehouden zo kan ik een breedbeeld film uitrekken naar normaal formaat maar ik zal van het weekend proberen op een breedbeeld. Daarlangs zou je zelf zo een vga naar scart kabel kunnen bouwen maar er moet een work around zijn :)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Niet onmogelijk, onvermijdelijk :P
Mijn G400 deed het perfect en op z'n sloffen. Gewoon het beeld in 16:9 verhouding forceren. Is het een 2.35:1 film? zwarte balken boven en onder toevoegen. Een 4:3 film? Zwarte balken links en rechts toevoegen. Is het een 16:9 film? Dan NIETS toevoegen.
Het gaat niet om DVD's. Het gaat niet om divx of xvid, het gaat niet om wmv of quicktime of zelfs realmedia. Het gaat gewoon om een film. Het zal de videokaart echt een dikke worst wezen waar de pixels vandaan komen. Alleen het formaat van de bron en van de uitgang moet iets uitmaken.
Andersom, zonder het beeld te modificeren krijg je juist wel breedbeeld.

Het is toch niet zoooo moeilijk wat ik probeer duidelijk te maken :?

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Goed, ik heb nu dus een filter genaamd Bicubic Video Resizer gevonden. Daarmee wordt het beeld met behoud van verhouding uitgerekt tot 4:3. I.t.t. tot de TV het beeld te laten uitrekken, waarbij er natuurlijk beeldlijnen en dus kwaliteit verloren gaat, voegt dit filter juist beeldlijnen toe. Je TV ziet vervolgens dat het een 4:3 signaal is (radeon kan niet anders maken) en zal het weer in elkaar drukken tot het formaat waarin de film oorspronkelijk gemaakt is.

Conclusie: wil je een film netjes op je breedbeeld TV, gebruik dit tooltje dan. Anders heb je kwaliteitsverlies of een 4:3-TV :)

日本!🎌

Pagina: 1