Toon posts:

[DIY] Sub met McKenzie ELITE 10-200BM

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam in de schuur nog een aantal oude speakers tegen waaronder deze 10"er.
Een bekend problemen: wat zijn de thiele & small parameters? Als iemand een idee heeft waar ik ze kan vinden tell me please.

Type: McKenzie (Wharfedale) ELITE 10-200BM

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/mckenzie1005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/mckenzie1007.jpg

Grappige speaker opzich. Lekker zware 18 x 4 cm magneet. Gewicht 7,0 kg. In free-air geeft de speaker een grote hoeveelheid midden tonen. Er komt relatief weinig laag vanaf. Xmax is +/- 4 a 5 mm verder wilde ik niet gaan. Marantz stond al op +15dB met NCH op 20Hz. Er is dus (helaas) een steil filter nodig. De motor is vrij stil. Bij een flinke uitslag bij 20Hz begon de speaker wel wat bijgeluiden te vertonen.

De sub is voor een strakke bas aanvulling bij een setje aktieve Tannoy reveal's. Dus hij hoeft niet diep te gaan maar goed integreren. Hij mag niet al te groot worden.

Ik zat zelf aan een br kastje te denken of een gesloten kast met actieve correctie.

Als de sub een beetje presteert komt er wel een goede amp in. Anders houden we het waarschijnlijk bij een conrad subamp.

Mocht het project niks worden heb ik nog een andere 10" kandidaat waarvan ik helemaal geen gegevens heb. Die moet dan maar in een gesloten kast :)

Had nog een oude 200+ liter kast liggen gemaakt van berkenmix multiplex voor een 15" speaker. Ik heb de kast uit elkaar gezaagd en geprobeert om dit hout te hergebruiken. Er zal een hoop aan geschaafd en geschuurd moeten worden. Maar we zien wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 17:59 ]

Verwijderd

Die "weer één" titels zijn misschien even leuk in deze situatie, maar later als search resultaten waardeloos. Titelfix dus. :)

Verwijderd

Topicstarter
Good thinking Play :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hmm, met me disco gebruiken we een McKenzie amp, heerlijke bak van 16jaar oud :P

maar wellicht een idee om hem in kast te bouwen van een X aantal liters en dan met een regenpijp van 70cm verschillende BR pijpen te maken en die stuk voor stuk te proberen?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Die speaker ziet er eigenlijk eerder een PA midwoofer uit dan een echte subwoofer... De enorme magneet, het type ophanging... doet me allemaal denken aan een PA midwoofer. Je zegt zelf ook dat er veel mid en weinig bas vanaf komt.

Wellicht kan je er wel een redelijke sub voor maken, maar ik heb zo'n gevoel dat de speaker zich in andere toepassingen beter zou thuisvoelen.

Het beste dat je kan doen, is de T/S parameters uitmeten, dan pas zal je echt weten wat je ervan kan verwachten.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Waarschijnlijk voelt deze driver zich het gelukkigst in een hoorngeladen kastje.

Verwijderd

subsonik schreef op 13 maart 2004 @ 18:44:

Het beste dat je kan doen, is de T/S parameters uitmeten, dan pas zal je echt weten wat je ervan kan verwachten.
Als je dat gedaan hebt moet je het ff laten weten, want ik durf het eigenlijk nog niet aan. (heb verhalen gehoord over de mogelijk dat je je speaker kapot maakt enzo).

Ondanks de goeie uitleg die hier op GoT te vinden is.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 21:05:
[...]

Als je dat gedaan hebt moet je het ff laten weten, want ik durf het eigenlijk nog niet aan. (heb verhalen gehoord over de mogelijk dat je je speaker kapot maakt enzo).

Ondanks de goeie uitleg die hier op GoT te vinden is.
Het gevaar zit hem in het feit dat echte sinussen meer energie bevatten dan gewone muziek. Veel energie = veel warmte = doorbranden.

Oplossing? laag volume :)
Zolang je de 1 watt niet overschrijdt (blijf je normaalgesproken met 1volt RUIM onder)
is er geen gevaar. Zelfs een tweeter zal niet moeilijk doen over 20Hz mits het wattage maar laag is. Gezond verstand werkt toch nog altijd het beste in zo'n geval. Echt gevaar ontstaat alleen als je graag de Xmax van je speaker wil testen @ 10Hz enzo :+

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Atgast schreef op 13 maart 2004 @ 21:11:
[...]
. Zelfs een tweeter zal niet moeilijk doen over 20Hz mits het wattage maar laag is. Gezond verstand werkt toch nog altijd het beste in zo'n geval. Echt gevaar ontstaat alleen als je graag de Xmax van je speaker wil testen @ 10Hz enzo :+
niet op 10, maar wel op 20 hz eigenlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk na eindeloos mailtjes gestuurd te hebben naar oa Fane Wharfeldale en Quad hier dan eindelijk de TS parameters van de 10BM200

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/E10BM200.jpg

Een EBS allignment 40 liter op 50hz?

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/mckenzie.jpg

Nou ja ik wil het wel eens proberen voor de gein.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Je kan het eens proberen idd, dan weet je gelijk ook hoe slecht een box met een gigantische group delay klinkt ;)

Maar lijkt me vrij duidelijk dat je met een woofer met Fs 69Hz nooit een deftige sub zal maken. Het gaat gewoon niet :)

Verwijderd

Naar welk adres heb jij die mailtjes gestuurd? Zou je die ff willen geven?

Want ik heb hier een echte Wharfedale sub, maar ook geen parameters ervan.
Die wil ik graag wel weten. :)

tnx.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb gemerkt met de woofer van de Z680, dat je met deze parameters gewoon geen laag gaat horen. Hij speelt dankzij z'n sterke motor (die bij de Z680 driver overigens nog een stuk sterker is) wel zonder problemen door onder z'n Fs. Dit resulteerd in bas die je voelt, maar niet hoort. Misschien is vanwege deze eigenschap nog een heel behoorlijk resultaat te halen met een PR opstelling.

desondanks blijft het feit, je haalt geen sub tonen uit deze driver. Dat wil niet zeggen dat je er geen geweldige bas speaker van kan maken, maar een subwoofer lijkt er niet in te zitten :)

Verwijderd

Topicstarter
pardon? motor van die tangband 8" groter dacht het niet. Die woofer weegt een kilo of 5/6. Maar goed het is misschien zonde van de tijd... :'(
Flex ga je een nieuwe behuizing maken voor je Topaz?
Deze man moet je eens mailen:

Carol Lees [carol@quad-hifi.co.uk]

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 21:29 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 21:25:
pardon? motor van die tangband 8" groter dacht het niet. Die woofer weegt een kilo of 5/6. Maar goed het is misschien zonde van de tijd... :'(

Of het zonde van je tijd is, moet je gewoon checken met de max spl functie van winISD. Als de maximale druk bij zo laag mogelijke frequenties je niet bevalt, dan moet je het laten. Meer dan dat haal je er namelijk niet uit.

of de motor van de tangband groter is weet ik niet, maar zwaar en sterk is ie wel. 4kg legt dat kleine monster wel in de schaal denk ik :)

heb je geen toepassingen van de woofer? dan weet je een beetje wat je kan verwachten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 21:25:

Mijn woofert weegt meer dan 10 kilootjes 8)

En tnx, zal em zeker mailen (In het engels neem ik aan? :) )

En ja, ik ga een nieuwe sub bouwen ja, tjek:
DIT KLIKKIE
Heeeeel misschien wordt het ook nog wel een sonotube ontwerp, ik heb misschien een stuk kunnen regelen voor niks.
Maar dat weet ik nog niet zeker.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Leuk project. Beetje avalon model. Maar die woofer op dei foto weegt toch geen 10 kg??? en die tangband 8" die in de logitech setjes zitten toch ook niet?

quad hoe kan hem engelser ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 13:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 13:55:
Leuk project. Beetje avalon model. Maar die woofer op dei foto weegt toch geen 10 kg??? en die tangband 8" die in de logitech setjes zitten toch ook niet?

quad hoe kan hem engelser ;)
Klopt, hij is een beetje van de Avalon gejat ja. Vond het wel een mooi uiterlijk, en een leuke zelfbouw uitdaging. :)

En hij weegt echt bijna 10 Kg, je vergeet misschien dat de doosnede 40 cm. is.
8 Kg voor een Tangband vind ik ook een beetje erg positief ja.

(en ik bedoelde, is die kerel engels, want dan moet ik hem natuurlijk in het Engels aanspreken..)

:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 15:10:
[...]

Klopt, hij is een beetje van de Avalon gejat ja. Vond het wel een mooi uiterlijk, en een leuke zelfbouw uitdaging. :)

En hij weegt echt bijna 10 Kg, je vergeet misschien dat de doosnede 40 cm. is.
8 Kg voor een Tangband vind ik ook een beetje erg positief ja.

(en ik bedoelde, is die kerel engels, want dan moet ik hem natuurlijk in het Engels aanspreken..)

:)
Die facetten zijn niet nodig voor de afstraling, tis immers een sub :). Maar voor de looks kan natuurlijk altijd. Redelijk lastig om te maken, het makkelijkste is om met een handzaag de punten d'r af te zagen. De meeste cirkelzagen/ zaagtafels voor consumenten gebruik trekken die snede niet.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Ik zou hem eens in een gesloten kissie stampen van 40 liter en kijken wat hij doet.

Verwijderd

Topicstarter
Het is best wel grappig. Ik sla deze speaker even over. de volgende sub wordt een br. behuizing gebaseerd op een volt driver. Ik wilde ook zo'n soort behuizing gaan bouwen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

FFF schreef op 14 april 2004 @ 18:33:
Ik zou hem eens in een gesloten kissie stampen van 40 liter en kijken wat hij doet.
Niet zo snugger als je de parameters weet en daaruit al kan afleiden dat het niet altijd (in dit geval dus niet) lekker werkt als sub.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag

Jag

Verspilde moeite idd. Wat mij persoonlijk nog wel een leuk project lijkt (maar wat ik niet ga doen :P ) is een 3 weg actieve speaker met een P-audio TM-8 in een 10L gesloten behuizing:

Afbeeldingslocatie: http://www.paudio-europe.com/products/foto/fotobig_tm-8.jpg

Verwijderd

Jag schreef op 14 april 2004 @ 19:11:
Verspilde moeite idd. Wat mij persoonlijk nog wel een leuk project lijkt (maar wat ik niet ga doen :P ) is een 3 weg actieve speaker met een P-audio TM-8 in een 10L gesloten behuizing:

[afbeelding]
Waarom ziet dat ding er als een car-speaker uit? :)

Maar 10L is best klein...

Verwijderd

Jag schreef op 14 april 2004 @ 19:11:
dat lijkt me dezelfde speaker als de monacor die ik in het Z680 topic genoemd heb...

slag van 2x9mm lineair. en dan nog 's zo'n 2x9mm extra over hebben (niet lineair...)

zijn erg leuke dingen mee te maken met die units!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

In de laatste Klang+Ton wordt met 4 van deze jongens (Monacor Raptor dan) een monstersub gebouwd :)

Verwijderd

Topicstarter
Jag bedoel je niet een 17 liter br kast op 38hz? Dat ziet er ieg best goed uit met -3dB op 34hz. 108dB op 40hz maxspl.

• Jag

Jag

Nou, die 10L heb ik niet zelf verzonnen. Heb er ook niet zelf mee gesimuleerd, ik las het alleen laatst op een ander forum dat iemand deze driver in een 10L kistje had gestopt en daarmee een 3weg actieve speaker had gebouwd. Dat leek mij wel een leuke mogelijkheid, heb verder niet nagedacht wat de ideale behuizing zou zijn voor deze driver.

Verwijderd

Razorfist schreef op 14 april 2004 @ 23:33:
In de laatste Klang+Ton wordt met 4 van deze jongens (Monacor Raptor dan) een monstersub gebouwd :)
Deze :)

http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/wild_thing.htm
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 18:01:
[...]

Die facetten zijn niet nodig voor de afstraling, tis immers een sub :).
Weet ik, is ook puur uiterlijk.

-edit- Niet slim, twee keer posten....

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 17:09 . Reden: Los ik wel voor je op :p ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok er is beslist. Ik ga er een monitor van maken icm een fane 1" compresie hoorntje.
Pagina: 1