Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Linux] random "Illegal Instruction" meldingen

Pagina: 1
Acties:

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
lo Tweakers,

Ik zit met een "raar" probleem. Ik heb besloten mijn tamelijk rommelige slackware installatie eens op te ruimen. rm -rf / gedaan en lekker opnieuw beginnen :P.

Nu krijg ik het volgende op willekeurige momenten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@Independence:/usr/src/linux# make menuconfig
  HOSTCC  scripts/fixdep
  SHIPPED scripts/kconfig/zconf.tab.h
  HOSTCC  scripts/kconfig/conf.o
gcc: Internal error: Illegal instruction (program as)
Please submit a full bug report.
See <URL:http://gcc.gnu.org/bugs.html> for instructions.
make[1]: *** [scripts/kconfig/conf.o] Error 1
make: *** [menuconfig] Error 2
root@Independence:/usr/src/linux#

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
root@Independence:/usr/src/linux# make menuconfig
make[1]: `scripts/fixdep' is up to date.
  HOSTCC  scripts/kconfig/conf.o
  HOSTCC  scripts/kconfig/mconf.o
  SHIPPED scripts/kconfig/zconf.tab.c
  SHIPPED scripts/kconfig/lex.zconf.c
  HOSTCC  -fPIC scripts/kconfig/zconf.tab.o
  HOSTLLD -shared scripts/kconfig/libkconfig.so
  HOSTLD  scripts/kconfig/mconf
  HOSTCC  scripts/lxdialog/checklist.o
  HOSTCC  scripts/lxdialog/inputbox.o
  HOSTCC  scripts/lxdialog/lxdialog.o
gcc: Internal error: Illegal instruction (program as)
Please submit a full bug report.
See <URL:http://gcc.gnu.org/bugs.html> for instructions.
make[2]: *** [scripts/lxdialog/lxdialog.o] Error 1
make[1]: *** [menuconfig] Error 2
make: *** [menuconfig] Error 2
root@Independence:/usr/src/linux#

Het ziet er naar uit dat het brak geheugen is. Althans, dat zou je in eerste instantie denken. Na wat research ben ik erachter gekomen dat het de CPU is. Ik heb de huidige systeem configuratie:

XP 1700+
Asus A7V133 raid (bios 1009, met XP support)
2x 40 gig in raid 1 (ataraid.i kernel)
1 gb mem (getest, is goed)
8mb sparkle videoding
Intel 100 mbit netwerkkaart.

De installatie gaat vlekkeloos. Maar zodra ik op de bak wil gaan werken gaat het mis. Compilen van 2.6 kernel gaat niet, swaret gaat over zijn nek. Ik heb de processor vervangen door een 1400 Mhz thunderbird. Deze werkt vlekkeloos.

Toch zul je in moeten zien dat ik graag op de 1700+ blijf draaien. De vorige linux installatie werkte wel op die XP. Alleen toen heb ik de Thunderbird die erin zat vervangen zonder nieuwe installatie. Deze leek gewoon te werken totdat ik vorige week van cases switchte. Daarna heb ik 1 kernel panic meegemaakt dankzij samba. Ook een America's Army server draaide niet echt soepel.

Nu is mijn vraag. Waar zou ik het probleem moeten zoeken? Een "half" werkende processor heb ik nooit gezien, dus het lijkt me sterk dat ie echt stuk is. Als ik het niet voor mekaar krijg ga ik wel terug naar de Thunderbird 1400. Dat zou alleen erg jammer zijn.

Ik kan proberen om de Thunderbird de 2.6 kernel te laten compilen en daarna de XP terug te zetten. Alhoewel ik dat een ranzig oplossing vind. Het moet gewoon werken from scratch.

Ideen?

CPU info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
processor       : 0
vendor_id       : AuthenticAMD
cpu family      : 6
model           : 6
model name      : AMD Athlon(TM) XP 1700+
stepping        : 2
cpu MHz         : 1477.411
cache size      : 256 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 1
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce 
                    cx8 sep mtrr pge mca cmov pat
                    pse36 mmx fxsr sse syscall mmxext
                    3dnowext 3dnow
bogomips        : 2949.12

/edit: ik zou zweren dat ik "[Linux] random "Illegal Instruction" meldingen" dat als topictitel gezet had

[ Voor 3% gewijzigd door Bolk op 13-03-2004 17:50 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Het hoeft natuurlijk niet per se aan de processor te liggen, het zou ook kunnen dat het moederbord raar doet op de net wat hogere snelheid?

Ik neem aan dat je met 'na wat research' bedoelt dat je in ieder geval al memtest86 hebt gedraaid?

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Memory is goed en heb ik getest. Het systeem heeft zeker een jaar vlekkeloos gedraaid. Ik heb genoeg research gedaan om een probleem vast te kunnen stellen met of het mobo, of de cpu.

Ik heb alles vervangen behalve het mobo. Dus het zou kunnen dat het mobo stuk is maar dat trek ik dan weer in twijfel als een andere cpu perfect werkt.

• Zwerver
  • Niet online
topic title aangepast

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Illegal Instruction doet me denken aan optimaliseren voor een CPU die je niet hebt, heb zelf veel deze mogen zien:

Illegal Instruction.
Core dumped.

Was met FreeBSD, had mn P3 vervangen door een duron, die had idd geen SSE :P

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:22

vliegnerd

Nintendo fan.

_JGC_ schreef op 13 maart 2004 @ 21:31:
Was met FreeBSD, had mn P3 vervangen door een duron, die had idd geen SSE :P
Het verschil tussen foute instructie set of brakke hardware kun je eenvoudig testen.

foute instructie set: reproduceerbare signal 11/crash/core dump op hetzelfde punt van een programma
brakke hardware: random signal 11's.

Zie verder topicstarter.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik ben achter de oorzaak. Het is idd brakke hardware. Hoe dat kan is me op dit moment nog even een raadsel.

Ik heb weer memtest86 geprobeerd en die wilde nieteens starten. Het geheugen is niet stuk, beide repen zijn getest in een andere machine met memtest86. Het moederbord is gaar.

Is de 2e keer dat me nu iets overkomt met linux en brakke hardware. Tis wel even zoeken naar het probleem. Maargoed, bedankt voor jullie reacties iig.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Bolk schreef op 14 maart 2004 @ 13:40:
Ik ben achter de oorzaak. Het is idd brakke hardware. Hoe dat kan is me op dit moment nog even een raadsel.

Ik heb weer memtest86 geprobeerd en die wilde nieteens starten. Het geheugen is niet stuk, beide repen zijn getest in een andere machine met memtest86. Het moederbord is gaar.

Is de 2e keer dat me nu iets overkomt met linux en brakke hardware. Tis wel even zoeken naar het probleem. Maargoed, bedankt voor jullie reacties iig.
Ik zou ff ander geheugen testen op je MB. Misschien is gewoon de combo MB/MEM niet goed maar is er met de individuele hardware niets aan de hand.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
deepspace schreef op 14 maart 2004 @ 13:45:
[...]

Ik zou ff ander geheugen testen op je MB. Misschien is gewoon de combo MB/MEM niet goed maar is er met de individuele hardware niets aan de hand.
Ik heb Infineon, OEM en Dane-Elec in verschillende configuraties getest. Ik heb me er bij neergelegd. Ik krijg volgende week een ander mobo (zelfde type) en dan zullen we zien :)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 09:49
test die cpu (1700+) dan ook gelijk even in andere bak. straks koop je nieuw mobo terwijl die nog helemaal goed is!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
LinuxUser schreef op 14 maart 2004 @ 15:00:
test die cpu (1700+) dan ook gelijk even in andere bak. straks koop je nieuw mobo terwijl die nog helemaal goed is!
Ik heb zowel een Thunderbird 1400 getest als de 1700+. De thunderbird gaf op een gegeven moment dezelfde fouten als de 1700+. En ach, ik heb een mooi 2e handsje op de kop weten te tikken. En anders heb ik nog een oude fileserver die nog een upgrade kan gebruiken :)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 09:49
cremeren dan maar :'(
Pagina: 1