lo Tweakers,
Ik zit met een "raar" probleem. Ik heb besloten mijn tamelijk rommelige slackware installatie eens op te ruimen. rm -rf / gedaan en lekker opnieuw beginnen
.
Nu krijg ik het volgende op willekeurige momenten:
Het ziet er naar uit dat het brak geheugen is. Althans, dat zou je in eerste instantie denken. Na wat research ben ik erachter gekomen dat het de CPU is. Ik heb de huidige systeem configuratie:
XP 1700+
Asus A7V133 raid (bios 1009, met XP support)
2x 40 gig in raid 1 (ataraid.i kernel)
1 gb mem (getest, is goed)
8mb sparkle videoding
Intel 100 mbit netwerkkaart.
De installatie gaat vlekkeloos. Maar zodra ik op de bak wil gaan werken gaat het mis. Compilen van 2.6 kernel gaat niet, swaret gaat over zijn nek. Ik heb de processor vervangen door een 1400 Mhz thunderbird. Deze werkt vlekkeloos.
Toch zul je in moeten zien dat ik graag op de 1700+ blijf draaien. De vorige linux installatie werkte wel op die XP. Alleen toen heb ik de Thunderbird die erin zat vervangen zonder nieuwe installatie. Deze leek gewoon te werken totdat ik vorige week van cases switchte. Daarna heb ik 1 kernel panic meegemaakt dankzij samba. Ook een America's Army server draaide niet echt soepel.
Nu is mijn vraag. Waar zou ik het probleem moeten zoeken? Een "half" werkende processor heb ik nooit gezien, dus het lijkt me sterk dat ie echt stuk is. Als ik het niet voor mekaar krijg ga ik wel terug naar de Thunderbird 1400. Dat zou alleen erg jammer zijn.
Ik kan proberen om de Thunderbird de 2.6 kernel te laten compilen en daarna de XP terug te zetten. Alhoewel ik dat een ranzig oplossing vind. Het moet gewoon werken from scratch.
Ideen?
CPU info:
/edit: ik zou zweren dat ik "[Linux] random "Illegal Instruction" meldingen" dat als topictitel gezet had
Ik zit met een "raar" probleem. Ik heb besloten mijn tamelijk rommelige slackware installatie eens op te ruimen. rm -rf / gedaan en lekker opnieuw beginnen
Nu krijg ik het volgende op willekeurige momenten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| root@Independence:/usr/src/linux# make menuconfig HOSTCC scripts/fixdep SHIPPED scripts/kconfig/zconf.tab.h HOSTCC scripts/kconfig/conf.o gcc: Internal error: Illegal instruction (program as) Please submit a full bug report. See <URL:http://gcc.gnu.org/bugs.html> for instructions. make[1]: *** [scripts/kconfig/conf.o] Error 1 make: *** [menuconfig] Error 2 root@Independence:/usr/src/linux# |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| root@Independence:/usr/src/linux# make menuconfig make[1]: `scripts/fixdep' is up to date. HOSTCC scripts/kconfig/conf.o HOSTCC scripts/kconfig/mconf.o SHIPPED scripts/kconfig/zconf.tab.c SHIPPED scripts/kconfig/lex.zconf.c HOSTCC -fPIC scripts/kconfig/zconf.tab.o HOSTLLD -shared scripts/kconfig/libkconfig.so HOSTLD scripts/kconfig/mconf HOSTCC scripts/lxdialog/checklist.o HOSTCC scripts/lxdialog/inputbox.o HOSTCC scripts/lxdialog/lxdialog.o gcc: Internal error: Illegal instruction (program as) Please submit a full bug report. See <URL:http://gcc.gnu.org/bugs.html> for instructions. make[2]: *** [scripts/lxdialog/lxdialog.o] Error 1 make[1]: *** [menuconfig] Error 2 make: *** [menuconfig] Error 2 root@Independence:/usr/src/linux# |
Het ziet er naar uit dat het brak geheugen is. Althans, dat zou je in eerste instantie denken. Na wat research ben ik erachter gekomen dat het de CPU is. Ik heb de huidige systeem configuratie:
XP 1700+
Asus A7V133 raid (bios 1009, met XP support)
2x 40 gig in raid 1 (ataraid.i kernel)
1 gb mem (getest, is goed)
8mb sparkle videoding
Intel 100 mbit netwerkkaart.
De installatie gaat vlekkeloos. Maar zodra ik op de bak wil gaan werken gaat het mis. Compilen van 2.6 kernel gaat niet, swaret gaat over zijn nek. Ik heb de processor vervangen door een 1400 Mhz thunderbird. Deze werkt vlekkeloos.
Toch zul je in moeten zien dat ik graag op de 1700+ blijf draaien. De vorige linux installatie werkte wel op die XP. Alleen toen heb ik de Thunderbird die erin zat vervangen zonder nieuwe installatie. Deze leek gewoon te werken totdat ik vorige week van cases switchte. Daarna heb ik 1 kernel panic meegemaakt dankzij samba. Ook een America's Army server draaide niet echt soepel.
Nu is mijn vraag. Waar zou ik het probleem moeten zoeken? Een "half" werkende processor heb ik nooit gezien, dus het lijkt me sterk dat ie echt stuk is. Als ik het niet voor mekaar krijg ga ik wel terug naar de Thunderbird 1400. Dat zou alleen erg jammer zijn.
Ik kan proberen om de Thunderbird de 2.6 kernel te laten compilen en daarna de XP terug te zetten. Alhoewel ik dat een ranzig oplossing vind. Het moet gewoon werken from scratch.
Ideen?
CPU info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| processor : 0
vendor_id : AuthenticAMD
cpu family : 6
model : 6
model name : AMD Athlon(TM) XP 1700+
stepping : 2
cpu MHz : 1477.411
cache size : 256 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 1
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce
cx8 sep mtrr pge mca cmov pat
pse36 mmx fxsr sse syscall mmxext
3dnowext 3dnow
bogomips : 2949.12 |
/edit: ik zou zweren dat ik "[Linux] random "Illegal Instruction" meldingen" dat als topictitel gezet had
[ Voor 3% gewijzigd door Bolk op 13-03-2004 17:50 ]
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.