[Mandrake 10] NIC werkt niet goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals op onderstaand screenshot te zien is heb ik dus 2 NICs in de computer. De DECchip heeft de internetverbinding en de andere ('Davicom') is voor het delen van internet met een tweede pc.

Echter, als ik een internetverbinding wil instellen (via @Home, DHCP) krijg ik de volgende keuze, waarbij de 'DECchip' NIC er niet bij staat. De Davicom is de 2e in bovenstaand screenshot. Ik kan wel manual kiezen, waarna ik een driverlijstje voor m'n neus krijg. Ik kies daar dan de tulip driver, welke zou moeten werken lijkt mij.

Er gebeurt echter niks, er flitsen wat schermpjes voorbij en ik ben weer bij bovenstaand scherm... Moet ik misschien toch een andere driver hebben of zie ik misschien iets heel doms over het hoofd :?

[ Voor 12% gewijzigd door AtHomer op 09-08-2005 18:03 ]

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

En wat gebeurt er als je voor de andere optie (eth0: ... ) kiest :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• AtHomer
  • Niet online
Mr. Liu schreef op 13 maart 2004 @ 17:36:
En wat gebeurt er als je voor de andere optie (eth0: ... ) kiest :?
Dan wordt de internetverbinding geconfigureerd op de verkeerde NIC. Namelijk die voor het delen van internet en niet waar de @Home kabel in zit.

[ Voor 10% gewijzigd door AtHomer op 13-03-2004 17:39 ]

Verwijderd

Ik begrijp mischien je vraag niet goed maar ik zie die DECchip gewoon staan (in het bovenste screenshot). Je selecteert hem, kiest config programma starten, LAN verbindinding en dan staat daar de andere NIC?

• AtHomer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:37:
Ik begrijp mischien je vraag niet goed maar ik zie die DECchip gewoon staan (in het bovenste screenshot). Je selecteert hem, kiest config programma starten, LAN verbindinding en dan staat daar de andere NIC?
U gaat door voor de koelkast! :*) :P

Dit is inderdaad het probleem, ik zie tijdens boot ook nergens bringing up eth1 trouwens... Erg vreemd. Bij Mandrake 9.2 ging dit nog wel automatisch goed. Maar in het hele systeem wordt verder nergens die DECchip weergegeven, alleen bij de hardware hier.

Ik heb de kabels even verwisseld en de verbinding loopt goed verder nu, alleen nog die andere NIC werkend zien te krijgen daar...

Verwijderd

Kijk eens bij 'Netwerk & Internet', bij 'verbindingen beheren' onder 'opties' of 'hot aanmelden bij netwerk' aangevinkt staat. Zo ja, zet dat uit en probeer het opnieuw. (is het enige wat ik kan bedenken 8)7 )

• AtHomer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 20:10:
Kijk eens bij 'Netwerk & Internet', bij 'verbindingen beheren' onder 'opties' of 'hot aanmelden bij netwerk' aangevinkt staat. Zo ja, zet dat uit en probeer het opnieuw. (is het enige wat ik kan bedenken 8)7 )
Bedankt voor je suggestie, maar het levert helaas geen verschil op... Nog steeds kan ik geen andere NIC kiezen bij het instellen van de internetverbinding, alleen die Davicom en 'manual'.

Dus als iemand nog een idee heeft waarom ik mijn internetverbinding niet aan de DECchip kaart kan koppelen...

• AtHomer
  • Niet online
Voorzichtig kickje dan maar.

Ik zou toch graag mn DECchip-geval aan het internetten krijgen... :P

Verwijderd

Post even de volgende files:

/etc/modprobe.preload
/etc/modprobe.conf (voorheen: modules.conf)
/etc/modules.conf (jeweetnooit)

volgende filenamen bij benadering:
/etc/sysconfig/network-scripts/eth0-cfg
/etc/sysconfig/network-scripts/eth1-cfg

• AtHomer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 17:45:
Post even de volgende files:

/etc/modprobe.preload
code:
1
2
scsi_hostadapter
amd-k7-agp

/etc/modprobe.conf (voorheen: modules.conf)
code:
1
2
3
4
5
6
7
alias eth0 tulip
alias sound-slot-0 emu10k1
install scsi_hostadapter /sbin/modprobe imm; /sbin/modprobe ppa; /bin/true
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --first-time --ignore-install snd-emu10k1 && { /sbin/modprobe snd-pcm-oss; /bin/true; }
install usb-interface /sbin/modprobe usb-uhci; /bin/true
remove snd-emu10k1 { /sbin/modprobe -r snd-pcm-oss; } ; /sbin/modprobe -r --first-time --ignore-remove snd-emu10k1
alias /dev/nvidia*   nvidia

/etc/modules.conf (jeweetnooit)
code:
1
2
3
4
5
probeall scsi_hostadapter imm ppa
probeall usb-interface usb-uhci
alias eth0 tulip
above snd-emu10k1 snd-pcm-oss
alias sound-slot-0 emu10k1

volgende filenamen bij benadering:
/etc/sysconfig/network-scripts/eth0-cfg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<bestand heet ifcfg-eth0>
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=dhcp
IPADDR=192.168.0.10
NETMASK=255.255.255.0
NETWORK=192.168.0.0
BROADCAST=192.168.0.255
ONBOOT=yes
MII_NOT_SUPPORTED=yes
DHCP_HOSTNAME=cc60907-a
NEEDHOSTNAME=yes

/etc/sysconfig/network-scripts/eth1-cfg
code:
1
<zo'n soort bestand is er niet>

Verwijderd

Het is niet goed dat je geen eth1 definitie hebt in je modprobe.conf.

Misschien dat je eerst die wizard moet doorlopen, het lijkt erop alsof hij je davileh wil configgen, en dat hij weet dat je tulip/decchip al geconfigged is....?

Kan je die niet een statisch adres geven, of aan je lan hangen met dhcp server, zodat hij een adres toegewezen krijgt?

Dan zou de eth1 definitie aan de ifcfg-eth en modprobe.conf en modules.conf moeten worden toegevoegd, ze goed instellen kan daarna nog wel.

• AtHomer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 23:42:
Het is niet goed dat je geen eth1 definitie hebt in je modprobe.conf.

Misschien dat je eerst die wizard moet doorlopen, het lijkt erop alsof hij je davileh wil configgen, en dat hij weet dat je tulip/decchip al geconfigged is....?

Kan je die niet een statisch adres geven, of aan je lan hangen met dhcp server, zodat hij een adres toegewezen krijgt?

Dan zou de eth1 definitie aan de ifcfg-eth en modprobe.conf en modules.conf moeten worden toegevoegd, ze goed instellen kan daarna nog wel.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een statisch adres toe te kennen aan de DECchip kaart (kan er helemaal niks mee, staat alleen bij de hardware lijst dus).

Ik heb nu wel handmatig die bestanden aangepast door eth1 toe te voegen en ifcfg-eth1 (ook met de juiste configuratie zoals die zou moeten zijn), maar ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg dat ie daadwerkelijk de DECchip als eth0 gaat zien en de Davicom als eth1.

Verwijderd

Hij ziet eth0 als de Decchip, te zien aan de
alias eth0 tulip

in de files modules.conf en modprobe.conf

Je zou daar bij kunnen zetten:
alias eth1 [modulenaam voor Davicom]

en dan zou het moeten werken. Ik weet niet hoe je het systeem dat wijs kunt maken, misschien gewoon die alias als commando geven als root, anders rebooten (argh, ik haat rebooten als het niet echt nodig is - misschien weet een echte goeroe raad?)

Daarna kan je proberen:
ifconfig eth1 up
of
ifconfig eth1 [netwerk adres] up
of zo.

Verder kan je zonder meer een statisch adres aan de decchip toewijzen:
ifconfig eth0 192.168.0.15 up
of zo. Dat moet in elk geval gewoon werken...
zie
man ifconfig
voor de juiste syntax - en natuurlijk kan je ifconfig alleen als root gebruiken om dingen in te stellen; als user kan je het alleen gebruiken om de instellling na te gaan:
/sbin/ifconfig
als user geeft je de statusinfo.

• AtHomer
  • Niet online
Ik heb "alias eth1 dmfe" toegevoegd aan die 2 bestanden. Dat "dmfe" stond bij de Davicom kaart bij de hardware.

Daarna een reboot gedaan, en als root in console "ifconfig eth1 up" gedaan, met als resultaat: "eth1: unknown interface: No such device" 8)7

Verwijderd

Kan je 'm configureren met de wizard?

En, kan je lsmod doen om te zien of de module geladen is?

Verwijderd

mmmmmm....herkenbaar topic......

want ik heb namelijk PRECIES hetzelfde probleem! :(

mijn DECchip 21041 NIC werkt perfect onder ALLE linux-distro's & Windows-versies
die ik ooit gedraaid heb, behalve in Mandrake 10.0.... 8)7

<ironie aan>
de reden dat ik Mandrake maar eens probeer was omdat het 'de eenvoudigst' te installeren linux distro zou zijn.....
en dat is het vast wel...
alleen jammer dat mijn NIC niet werkt en er geen geluid (WEL beeld) uit mijn Pinnacle TV Rave kaart komt...maarja je kunt ook teveel eisen..ahum....
<ironie uit>

als je nog wilt lachen, dan moet je maar eens Mandrake 10.0 installeren in EXPERT-mode...dan kom je namelijk vast te zitten in het scherm waar je de NIC kunt selecteren....als je dat gedaan hebt en er wordt gevraagd om NOG een NIC te installeren en je selecteert vervolgens 'NO', dan komt ie gewoon weer met het scherm, waar je je NIC kunt selecteren enz...... ;)

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 20:35
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 20:22:
<ironie aan>
de reden dat ik Mandrake maar eens probeer was omdat het 'de eenvoudigst' te installeren linux distro zou zijn.....
en dat is het vast wel...
alleen jammer dat mijn NIC niet werkt en er geen geluid (WEL beeld) uit mijn Pinnacle TV Rave kaart komt...maarja je kunt ook teveel eisen..ahum....
<ironie uit>
Ik mag aannemen dat je je problemen hebt gemeld in de Mandrake bugtracker?
Op die manier kun je voorkomen dat deze bugs er nog inzitten bij de 10.0 Official-release.

Weet je trouwens zeker dat de audio-uit van je TV-kaart op de audio-in van je geluidskaart is aangesloten, en dat de mixerinstellingen kloppen?

Verwijderd

"Weet je trouwens zeker dat de audio-uit van je TV-kaart op de audio-in van je geluidskaart is aangesloten, en dat de mixerinstellingen kloppen?"

yup....deze kaart werkt namelijk perfect op dezelfde PC, maar dan geboot via Windows XP (dual-boot systeem)

de mixerinstellingen heb ik zojuist bekeken en zijn ok.

ik denk dat ik dan maar moet wachten tot de Official-Release uit is....

Verwijderd

Als je alleen gaat zitten wachten tot Offiical uitkomt, dan is de kans nog redelijk dat hij het dan NOG NIET doet.

Als je eerst de moeite neemt om te kijken of dit probleem bekend is en zonee, te melden dat dit probleem bestaat, zoja, voor die bewuste bug te 'voten' zodat de prioriteit verhoogd wordt, en je eigen ervaring toe te voegen, dan is er een goede kans dat het in 10.0 Official Edition goed gaat werken.
http://qa.mandrakesoft.com

Ik heb dit probleem namelijk nog nergens anders gezien (kom ook niet overal, maar goed), dus het lijkt erop dat niet zoveel mensen die chippies hebben in een machine met 2 nics....

• AtHomer
  • Niet online
Zou jammer zijn als het bij de Official release nog niet werkt, maar voorlopig laat ik Linux weer even links liggen. Hardware support blijft een van de zwakste punten in Linux land helaas. M'n webcam zal er waarschijnlijk ook nooit mee werken en webcammen via MSN is (nog) helemaal onbekend daar heb ik begrepen.

En ik heb niet voor niks zo'n dure Windows licentie :P

[ Voor 22% gewijzigd door AtHomer op 09-08-2005 18:04 ]

Verwijderd

"Als je eerst de moeite neemt om te kijken of dit probleem bekend is en zonee, te melden dat dit probleem bestaat, zoja, voor die bewuste bug te 'voten' zodat de prioriteit verhoogd wordt, en je eigen ervaring toe te voegen, dan is er een goede kans dat het in 10.0 Official Edition goed gaat werken."

- gedaan: zoek maar eens op 'tulip' op http://qa.mandrakesoft.com/

"Ik heb dit probleem namelijk nog nergens anders gezien (kom ook niet overal, maar goed), dus het lijkt erop dat niet zoveel mensen die chippies hebben in een machine met 2 nics...."

- mijn PC heeft maar 1 NIC, het zit 'em dus gewoon in de tulip-driver...

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Mandrake 10 wordt geleverd met kernel 2.6.3, zou het enigszins mogelijk zijn dat het op kernelniveau fout zit of is dit bij andere distro's i.c.m. 2.6.x wel goed :?

Hoi

Verwijderd

Borchen, bedankt voor de melding. Hopen maar dat het gerepareerd wordt.

Voor netmeeting is er gnomemeeting, dat werkt prima als je het eenmaal aan de praat hebt. Zegt men, ik ken niemand die een webcam heeft en windows gebruikt...
Tenzij MSN weer iets heel anders is, in welk geval de oude commentaren hier weer in te voegen zijn....

Hardware support wordt wel beter, maar pas als linux 10% van de markt heeft zal het echt goed zijn, tot die tijd moet je gewoon eerst het web op en kijken welke hardware goed ondersteund wordt.
En iedereen helpen overstappen ;)

Een nieuw kernel zou inderdaad het proberen waard zijn; je zou de tulip drivercode kunnen diff -en om te kijken of er verschil in zit, dan hoef je niet alle moeite te doen voor een nieuw kernel om erachter te komen dat het nog niet werkt...
Pagina: 1