Toon posts:

[RAID0] Atto scores zwaar belabberd

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb zojuist Windows XP Professional geinstalleerd op mijn nieuwe systeem, bestaande uit:

Asus P4C800-E Deluxe
P4 2,8 GHz met 533 FSB @ 3,2 GHz stabiel (27 graden)
PC3200 1024 MB Twinmos/Twinmos Dual Channel geheugen
2 x 80 GB Hitachi Deskstar 7K250 HDD

Deze 2 HD's hangen in een RAID0 opstelling aan de ICH5R (southbridge) met een stripe size van 16 (heb 64 en 128 ook geprobeerd maar dezelfde resultaten). Heb de laatste nieuwe BIOS versie geinstalleerd, alsmede de nieuwste chipset en Application Accelerator van Intel.

Nu kom ik na een fresh install van XP met atto op verbazende resultaten:

Mijn read scores zijn wel OK, hangen rond de 112 MB/sec. Maar mijn write scores zijn echt vreemd. Tot de transfersize van 16 kb loopt ie netjes op tot 62 MB/sec, maar daarna zakt ie als een pudding in mekaar en hangt ie nog maar rond de 30 à 40 MB/sec.

Instellingen in ATTO zijn ook gewoon goed (length van 32, enz.), dus waar kan dit in godsnaam aan liggen? Heb me echt suf gezocht en ik zie nu door de bomen het bos onderhand niet meer... Mensen met suggesties of met dezelfde problemen misschien? Of mensen die weten waar het misschien aan kan liggen??

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:29
Kan aan mij liggen, maar ik vind 30 à 40 MB/sec writespeed bepaald niet slecht :?

Ik vind eerder die 62MB/sec hoog eigenlijk :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op 13 maart 2004 @ 16:37:
Kan aan mij liggen, maar ik vind 30 à 40 MB/sec writespeed bepaald niet slecht :?

Ik vind eerder die 62MB/sec hoog eigenlijk :P
Als ik mijn resultaten vergelijk met behaalde ATTO scores in een RAID0 opstelling niet...

Je zou toch denken dat de write scores toch ook wel boven de 100 uit moeten kunnen komen? Helemaal met één van de snellere SATA schijven van dit moment :/

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die een idee heeft? :?

• Kadance074
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:21
Je clustersize staat waarschijnlijk op standaard 4K. Probeer eens een stripesize van 64K en een clustersize van 32K. Clustersize kun je veranderen met Partition Magic.

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 3.20GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4GB OCZ PC2-6400 (4-4-4-15), 600 Watt ZM600-HP, Scythe Mugen 2, Sapphire HD5770, 120GB Intel 510 SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Kadance074 schreef op 14 maart 2004 @ 23:15:
Je clustersize staat waarschijnlijk op standaard 4K. Probeer eens een stripesize van 64K en een clustersize van 32K. Clustersize kun je veranderen met Partition Magic.
Moet dat dan niet gebeuren tijdens het formatteren van de hdd's? Of kan dat pas achteraf?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 23:18:
[...]

Moet dat dan niet gebeuren tijdens het formatteren van de hdd's? Of kan dat pas achteraf?
Ik weet niet of het moet gebeuren bij het formatteren, maar je kan het in ieder geval wel achteraf instellen ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Hmm, vaag wat heb je voor sata raid controller?

Ik heb net ff een testje gedaan met atto en ik kom met write op de 111.000 en read op de 100.000

Ik heb wel 2 x wd 36 gb raptor in raid 0 op een intel 875 pzb mobo.

De test ff tussendoor gedraaid op gefragmenteerde schijf.

Me blokzise is geloof ik iets van 16 kb standaard aanbevolen van Intel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 23:25:
Hmm, vaag wat heb je voor sata raid controller?
De onboard ICH5R controller van intel (die geïntegreerd zit in de Southbridge), die zit in me 875P chipset van me P4C800-E Deluxe bordje en die schijnt het bij de meesten hier beter te doen dan de onboard Promise controller, dus vandaar dat ik de intel controller gebruik.

Maar goed, ik weet dus niet hoe ik de schijf kan formatteren met een andere dan de standaard blocksize? Anders zo maar eens gaan proberen met Partition Magic... Maar vanwaar dan een stripe van 64 en een blocksize van 32? Zou dit optimaal moeten werken dan? Ik heb zelf 128, 64 en 16 geprobeerd en 16 lijkt tot nu toe wel het snelst te werken, ook in atto...

Verwijderd

Ik neem aan dat je ook de laatste raid drivers hebt gedownload en als aller maar dan ook allerbelangerijkste is na een schone install de inf update te installen. Lees maar na bij intel in welke volgorde je de drivers moet installen, ik stond er ook vreemd van te kijken en ik wist het ook niet maar als je de drivers in een bepaalde volgorde installed dan heb je dus meer performance.

Je bloksize kan je toch instellen op hety moment dat je een raidconfig maakt.

Ik zelf heb een promise kaart gehad maar die heb ik heel gauw weggedaan nadat ik echt bedroefende resultaten had met atto.

Nu met deze controller gaat het als een zonnetje.

Heb je ook sp1 van xp gedaan want daar zitten ook enkele patches in voor raidconfigs.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb dus na mijn XP install allereerst de laatste nieuwe Intel Chipset Software Installation Utility gedownload en geinstalleerd, daarna de nieuwste versie van Application Accelerator, vervolgens SP1 en alle andere kritieke updates blabla... Dus van alles toch wel zo de laatste nieuwe versie draaien dacht ik zo (ook BIOS overigens)...

En wat betreft die blocksize... Het enige wat ik bij het aanmaken van de RAID0 array op kan geven is de stripe size, waarbij Asus 32kb adviseert voor 'low disk usage', 64 bij 'typical disk usage' en 128kb bij 'performance disk usage'. Echter, de blocksize kan ik nergens opgeven, maar dit kan dus vast alleen maar achteraf met tools als partition magic ofsow...

Verwijderd

hmm dat is denk ik niet helemaal waar. Volgens mij moet er bij de fabrikant van je mobo wel een tooltje te vinden zijn waar je dit kan veranderen. Dat was bij mijn mobo dus wel zo.

ik weet niet of je die van intel kan gebruiken voor jouw mobo.....

Verwijderd

hmm ik heb ff goed gekeken, ik kan idd niet in windows zelf me blocksize veranderen.

Volgens mij heb ik dat dus gedaan toen ik me raid config heb gemaakt. Ik ga wel ff kijken hoe en wat ook alweer

Verwijderd

ben ik weer, ;)

Ik heb ff de maual gedownd van je mobo:

ftp://ftp.asus.com.tw/pub...1347b_p4c800-e_deluxe.pdf

Daarin staat in hoofstuk 5.5.4 beschreven hoe je de bloksize in moet stellen....

Verwijderd

Topicstarter
nee, idd... heb net ff zelf gezocht en heb dus het een en ander door mekaar gegooid. stripe size = block size = dus wat je opgeeft bij het aanmaken van de raid0 array in de bios. die staat bij mij nu dus op 16 kb.

maar nu moet ik dus de cluster size aanpassen, wat via Partition Magic dus zou moeten kunnen. dat ga ik dus zo even proberen, misschien dat dit nog betere write performances oplevert dan... maar die cluster size kan ik dus niet opgeven bij het formatteren van de schijven of bij het installen van XP als ik het goed begrijp?

Zoals Kadance aangeeft zou ik het eerst eens moeten gaan proberen met een cluster size van 8 kb (de helft van de stripe/block size). Dit zou over het algemeen een betere performance moeten geven dus (?)... Ik ga het zo eens proberen en post de resultaten wel weer...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 00:29 ]

Verwijderd

ok suc6....

Verwijderd

Topicstarter
Ja das dus errug lekker.... Ik kan dus niks met Partition Magic, aangezien ik mijn schijf zojuist heb geconverteerd naar een dynamische schijf (aangezien ik had gelezen dat dit vaak nogal wat problemen met raid performance oplost)... En nu kan ik dus geen andere cluster size meer opgeven in PM :'(

Is er nog een andere manier om dit te doen???

Verwijderd

denk dat een driver/bios updeet meer uithaalt i.d.g

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 10:07:
denk dat een driver/bios updeet meer uithaalt i.d.g
Ja zoals ik al zei heb ik van alles reeds de nieuwste versie draaien, (accoustische) instellingen van me HDD optimaal ingesteld, BIOS setup ok, install OS ok, enz.

Het wil maar niet lukken... Dacht dat het misschien aan XP lag, dus heb inmiddels Win2k er maar eens opgegooid en ook daar dezelfde belabberde scores. Heb zelfs het idee dat het minder geworden is... Ook de cluster size bv. op 8 kb instellen met Partition Magic (met een stripe/blocksize van 16 kb) heeft geen zin lijkt het...

Misschien dat mijn Intel SATA raid (ICH5R) controller brak is? Ik zal het dan maar moeten proberen met de onboard Promise controller (waarvan ik heb gezien dat de performance [nog] minder is dan van de geïntegreerde southbridge controller van intel)...
:|

Verwijderd

volgens mij zitten er in jou bios nog xtra instellingen m.b.t SATA en IDE
(compatibility of performance mode etc)
halen die niks uit ??

Verwijderd

Zou iemand mij misschien kunnen vertellen waarom ik NIET de intel application driver kan installeren?
Ik heb een P4C800-E Deluxe met SATA raid draaien.
Met schone installatie van Xp en vervolgens het lijstje afgelopen van de cd.
Dus eerst Intel chipset drivers en daarna wou ik die Intel Application Driver installeren, maar kreeg de melding dat dit niet werd ondersteunt. Iemand enig idee wat ik nu weer verkeerd doe.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 12:32:
volgens mij zitten er in jou bios nog xtra instellingen m.b.t SATA en IDE
(compatibility of performance mode etc)
halen die niks uit ??
Ja ik weet het, ook hier heb ik verschillende instellingen al geprobeerd (standard, turbo, auto performance mode enzo), maar niks gelukt helaas.

Heb nu zojuist me SATA kabeltjes maar eens aangesloten op de promise onboard 378 controller ipv de ICH5R south bridge en ook nu weer hetzelfde probleem in XP. Heb ook de Promise Management Utility geinstalleerd, write back cache enabled, blabla... Wel een iets betere performance in het lagere segment nu met atto, maar daarna zakken weer de write scores in als een plumpudding :'( zijn nu zelfs nog maar rond de 10 MB/sec. :? :? :?
Pagina: 1