Brom na plaatsen LCD monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hardware:
Neovo E17B 17 inch LCD/TFT monitor (heeft ingebouwde speakers maar zijn niet aangesloten)
Tannoy Reveal Passive speakers (shielded)
Marantz Model 1050 versterker (10+ jaar oud)
Behringer Eurorack MX1604A (16ch mengtafel)

Gisteren die Neovo aangeschaft ( :9 ) en aangesloten. Even een half uurtje achter de pc gezeten en toen iets anders gaan doen. Geen versterker/geluid aan gehad. Zet ik zojuist m'n versterker aan, blijkt dat er een zeer irritante brom is. Na wat uitproberen lijkt het de Neovo te zijn die het probleem veroorzaakt. Hiervoor had ik een Philips 17 inch CRT scherm, en toen had ik nog geen last van een brom.

Ik merk dat als ik de refreshrate van de TFT aanpas (ik kan kiezen uit 60, 70 en 72) dat de brom hoger wordt (blijkbaar is die brom direct gerelateerd aan de Hz uit de refresh rate).

• Zet ik de Neovo uit (powerknopje) dan verdwijnt de brom maar komt er een veel hogere toon die een tijdje blijft klimmen in toonhoogte, en uiteindelijk continue blijft (heel erg hoge toon).
• Zet ik alle volumes uit (van mengtafel en versterker) dan blijft de brom.
• Zet ik m'n mengtafel uit (stekker eruit) dan blijft de brom ook, dus hier kan het probleem niet liggen.
• Als ik m'n koptelefoon direct in m'n versterker plug, heb ik ook de brom, dus dat sluit de speakers uit.
• Meerdere ingangen/uitgangen geprobeerd op de versterker + andere tulpkabels, dat helpt niets.
• Trek ik de stekker van de Neovo eruit, dan is het over.

Nou kom ik dus tot de conclusie dat het aan de Neovo (evt adapter :?) ligt. Maar wat kan ik hier nu aan doen? Is ie gewoon rot? Of komt dit vaker voor? Of is mijn versterker gewoon te oud + te gevoelig voor dit soort dingen? Die Neovo was stervensduur, dus mocht het probleem daar liggen dan moet ik zo snel mogelijk terug.

Voor de rest heb ik geen geaarde stopcontacten hier, en en verwarming is pas op 3m afstand mocht het met aarding te maken hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Mike Jarod op 13-03-2004 13:58 ]

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Ik meen dat LCD (in al zijn vormen en maten) een EMC storingsveld veroorzaakt.

Leg maar eens een AM radio naast een calculator die aanstaat.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Kan het geen aardlus zijn?

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• mkampstra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:28
Ligt de externe voedingsbron van de monitor soms naast of in de buurt van je audiokabels??

• Mike Jarod
  • Niet online
WarMaster schreef op 13 maart 2004 @ 14:01:
Ik meen dat LCD (in al zijn vormen en maten) een EMC storingsveld veroorzaakt.

Leg maar eens een AM radio naast een calculator die aanstaat.
Uhh dus je zegt eigenlijk dat dit normaal is :? Kwam anders weinig topics tegen in de search.
Reind schreef op 13 maart 2004 @ 14:07:
Kan het geen aardlus zijn?
Dat zal je me even uit moeten leggen, de term heb ik al vaak genoeg gehoord, maar wat het betekent weet ik niet ;) Bedenk wel dat ik voor het plaatsen van deze monitor geen problemen had.
mkampstra schreef op 13 maart 2004 @ 14:09:
Ligt de externe voedingsbron van de monitor soms naast of in de buurt van je audiokabels??
Ja, er zit nu minimaal 30cm tussen, maar als ik de voeding op ongeveer 1m afstand van de audiokabels leg merk ik geen verschil.

• Mike Jarod
  • Niet online
sorry voor de kick ;)

update

Ben net een hele tijd bezig geweest met alle kabels en snoeren weg te halen (en dat zijn er hier best veel) en met een minimale opstelling had ik het nog steeds. Toen even met de zaak gebeld waar ik dat ding gehaald had, en even de adapter/voeding omgeruild. Nu is het hoge gepiep weg als ik 'm op off/standby zet, maar de lage brom is er nog steeds als ie aan staat.

Dus die adapter was ieg niet 100%. Ga eens even kijken of ik ergens een andere versterker vandaan kan halen, om nog meer uit te sluiten.

Verwijderd

Je moet gewoon even met de aarde spelen. Probeer de versterker via een ongeaard stopcontact aan te sluiten en probeer ook de monitor even van de aarde af te halen. Ik heb dit probleem ook erg met m'n laptop voeding en daar helpt ongeaard aansluiten uitstekend.

Verwijderd

Volgens mij heb je last van een aardlus. Wat je hoort is de 50Hz die uit het net denderd. (nederland=230v/50Hz)

Of het inderdaad een aardlus is, is heel simpel te controleren.
Verwijderen ALLE aarde aansluitingen. Ofwel: Gebruik even geen ge-aard stopkontakt en/of verdeeldozen.

Probleem weg? Dan heb je dus een aardlus.
Je zal dan bv. alleen je versterker op randaarde moeten aansluiten en de rest van de aangelsoten apparatuur zonder (gebruik verdeeldozen zonder randaarde).

Een aardlus ontstaat doordat de apparatuur middels de aarde-kontakten van signaalkabels de aarde gaan delen en tegelijketijd zichzelf aarden via het stopkontakt.

NOg steeds een brom.... dan wordt het nog even verder speuren.

Peter

Verwijderd

Stekker omdraaien in het stopcontact, heb ik hier ook al eens rare problemen mee opgelost

Verwijderd

Niet veel verder zoeken maar een nieuwe versterker kopen en proberen om de boel digitaal aan te sluiten. En een stekker omdraaien in het stopcontact 8)7 maar goed als hetvoor jouw werkt. placebo actie.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 17:31 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
Reactie op bovenstaande postings: zoals ik al zei heb ik geen stopkontakten met aarding tot m'n beschikking, dus dat kan ik helaas allemaal niet uitproberen :)

Ik denk dat ik er uit ben. Na verwisselen van videokaart en geluidskaart ben ik toch maar zo dapper geweest de versterker uit de woonkamer naar boven te slepen (met alle troep van dien :X) en ik heb nergens meer last van.

Hier baal ik wel een beetje van, want die Marantz gaf veel beter geluid in vergelijking met de simpele AKAI uit de woonkamer, dat merk ik nu wel. Dus moet ik maar eens rond gaan kijken naar een nieuwe versterker, wat niet cheap zal zijn. Marantz oid zit er met mijn huidige budget (net die Neovo gekocht) niet in :(

Toch raar dat ik er met die CRT monitor geen last van had (en nog steeds niet als ik 'm aansluit). Iemand enig idee hoe dat komt :? De simpelste opstelling met het probleem was PC <-> TFT, en een mini jack/tulp naar de versterker.

[ Voor 7% gewijzigd door Mike Jarod op 13-03-2004 18:21 ]

Verwijderd

Heb zelf last van een brom uit m'n ringkerntrafo. Tenminste ik denk te horen dat het daar uit komt. Mijn versterker NAD 320 BEE heb ik laatst verplaatst en opeens viel deze brom op.

De brom is heel zacht, maar mag dat eigenlijk wel of is m'n versterker stuk? Geluid uit de speakers is verder wel oke. Heb ook alle signaalkabels en speakerkabels eruit gehaald bij het testen.

Ik gebruik geen randaarde en op alle groepen in het huis hoor ik dezelfde zachte brom.

Verwijderd

schop

Verwijderd

Zelfde probleem hier, mijn sub pakte het best zwaar op. Gelukkig zit ik nu in een ander huis waar de afstand tussen mijn lcd en de stereoinstallatie groot genoeg (aan stroomkabel that is)

Ik kan er ook niks aan doen.... :)

Verwijderd

Je moet je versterker eens goed gaan aarden, in de 9 van de 10 gevallen is dan het probleem opgelost.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 22:31:
Je moet je versterker eens goed gaan aarden, in de 9 van de 10 gevallen is dan het probleem opgelost.
Geen geaarde stopcontacten in de buurt en me versterker heeft geen stekker met aardepunten :) is een eurostekker :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 22:56:
[...]

Geen geaarde stopcontacten in de buurt en me versterker heeft geen stekker met aardepunten :) is een eurostekker :)
Dat heeft mijn versterker dus ook. Geen aardepunten :|

Maar mijn versterker is dus niet stuk? Jullie horen dus geen zachte brom uit je ringkerntrafo?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-02 13:19
Een zacht brommende ringkerntrafo is niks om je zorgen over te maken.

Aan de topicstarter: je probleem wordt veroorzaakt door de schakelende voeding van je LCD monitor. Aangezien die voeding in jouw geval niet geaard is, kan de EMI filtering z'n werk niet goed doen, en krijg je allerlei vervelende effecten. Een nieuwe versterker kopen is dus niet nodig, stopcontacten met aarding installeren zou je probleem moeten oplosssen.

Verwijderd

maar dan zal één van de 2 dus een geaarde stekker moeten hebben en dat hebben ze niet hier. Allemaal euro's, of wacht ik zal vanmiddag eens kijken naar de stekker van de monitor.

Maar zo maar even een geaard contact trekken zal er hier niet in zitten, we hebben net alle plafonds weer dichtzitten en het is al gestuct :)

Verwijderd

Anders kan je eventueel je zaakje aarden via de cv verwarming met zo specaaile klem. Zorg er wel voor dat je alles aard door middel van een sterpunt.

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 14:47
Had ik ook toen ik me Pioneer DJM-600s had gekocht. Ik had hem aangesloten op me computer, *Creative Audigy 2 ZS*, (met 17" TFTtje "Iiyama ProLite E431S") en toen kreeg ik een brom.

Ik heb er nu een "Ground Isolator" ertussen gestopt & dan is de brom weg :P
Koop wel een goede van rond de 30 / 40 euro...anders is de kwaliteit :r .

Ik heb geen last meer van een brom

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:10
Kan je niet gewoon je stopcontacten gaan aarden dmv wastafels/verwarmingsbuizen in de buurt?
Pagina: 1