Toon posts:

multiboot dos en windows xp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb windows xp sp 1 geinstalleerd en nu wil ik ms dos ernaast installeren ivm programmeren in turbo pascal, turbo assembler en binair. ik kan nergens vinden hoe ik dos kan installeren NA windows xp en ik heb ooit ergens gezien dat dat WEL kan. iemand id-en? _/-\o_

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als je C schijf een NTFS partitie (met XP) is, dan gaat zo ff DOS ernaast zetten en een beetje bootzooi repareren niet lukken.
Dan zul je een 3rd party bootmanager nodighebben.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb windows xp op een fat32 staan. maar ze zeggen dat als ik ms dos gewoon installeer dat dan ms dos opstart omdat-ie de mbr overschrijft. kan ik dit voorkomen en het verwisselen met een boot menu?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

MSDOS wil volgens mij (als je geen extra programmatuur gebruikt) zn bootbestanden perse op de eerste partitie (die FAT16 moet zijn).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
maar kan ik als ik bijvoorbeeld xosl gebruik

1) windows xp installeren
2) xosl installeren
3) xosl instellen
4) dos installeren

en dan een boot menu krijgen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37
Let er ook op dat dos z'n systeembestanden binnen de eerste 2 GB van een harde schijf moet hebben staan, en op een primaire partitie geinstalleerd moet worden.

Verwijderd

Voor TuboPascal mag je best Dos 7 gebruiken, welke ook prima kan omgaan met Fat32. Wel geldt nog steeds de 1024 cylinder grens.

Booten met Dosflop - Sys C: en daarna repair install doen om de WinXP bootmanager in orde te krijgen. In de boot.ini voldoet dan de extra regel C:\ = "Dos 7"

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 11:24
waarom niet gewoon vmware draaien onder xp?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is het misschien geen goed idee om een emulator te installeren? Bijvoorbeeld VmWare of Bochs. Het lijkt me niet dat je supergoede performance nodig hebt en dan is Bochs misschien wel een goede oplossing.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 14:40:
Voor TuboPascal mag je best Dos 7 gebruiken, welke ook prima kan omgaan met Fat32. Wel geldt nog steeds de 1024 cylinder grens.

Booten met Dosflop - Sys C: en daarna repair install doen om de WinXP bootmanager in orde te krijgen. In de boot.ini voldoet dan de extra regel C:\ = "Dos 7"
dat is de beste oplossing idd of zoiets als vmware
als dosflop neem je best een win 98 opstartdiskette , dan ben je zeker dat je met FAT32 verder kan.

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:47
Wat ik gedaan heb is gewoon een klein stukje van m'n HD FAT32 gemaakt, en eigen partitie, en dan gewoon opstarten met een DOS/W98 Flop, en dan kan je gewoon bij dat stukkie FAT32 disk, en dat wordt dan je C: drive. Gewoon in WXP de benodigde porgramma's erop zetten, en met floppy booten en gaan met die banaan.

Verwijderd

gebruik Bochs 2.1.1 als emulator binnen Windows. Kun je daarin DOS installeren.
verder zou je zonder je windows te verstoren bijvoorbeeld freedos kunnen installeren:

pak een FreeDOS bootdisk, en dan:
SYS A: C: C:\BOOTSECT.BIN

A: is hierbij de bron om bestanden te kopieren (kernel.sys, command.com),
C: is het doel voor de bestanden, en tevens de partitie waarvoor de bootsector is bestemd.
C:\BOOTSECT.BIN is het bootsectorbestand. De bootsector zelf wordt niet overschreven, en dus NT bootloader ook niet.

vervolgens onderaan BOOT.INI een entry maken:
C:\BOOTSECT.BIN="FreeDOS"

bootdisk: http://fdos.org/ripcord/beta9rc5/fdos1440.img
Pagina: 1