Toon posts:

Western Digital 600BB PCB vervangen door 800BB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: Per abuis sluit ik mijn WD 60 gb aan op het moment dat de computer boot. De schijf is op dat moment niet geaard maar wel aangesloten via een 80pin flatcable.

Resultaat:
twee piepjes kort na elkaar. 2/3 seconde stilte en wederom twee piepjes kort na elkaar.
Deze piepjes komen uit de harddisk.
De BIOS blijft hangen bij Detecting IDE drives... terwijl de piepjes doorgaan.

Na mij eerst met een hamer op de kop te hebben geslagen en mij gistermiddag/avond/nacht te hebben ingelezen in verschillende GoT topics, gebeld met een aantal datarecovery services, kom ik tot de volgende hypothese:

De schijf spint niet op. (ik hoor hem niet en voel ook geen vibraties)
Dit kan komen door:
-doorbranden van de motor
-defect raken van de controller.

Doorbranden van de motor, lijkt mij sterk, maar ik ben weet te weinig om hier een goede inschatting over te kunnen maken.

Mijns inziens is bij het aansluiten van de voeding op het verkeerde ogenblik de controller doorgebrand, dit kan ook verklaren waarom de BIOS de schijf helemaal niet herkend.
(graag jullie feedback)

Nu wil ik de PCB verwisselen om zo de schijf weer aan de praat te krijgen. Kan iemand mij vertellen of dat persee een WD600BB plaat moet zijn of dat een WD800BB ook zou kunnen werken. Ik hen namelijk geen tweede WD600BB hardeschijf en ken ook niemand die deze heeft, maar wel iemand met een WD800BB.

Nu vanochtend een nieuwe ontwikkeling, de harde schijf geeft niet meer de piep geluiden. Hij wordt na bijna 2 minuten herkend door de BIOS maar dan als een WD1200BB??!! met een grootte van 8xxx MB. Opstarten van XP lukt niet en ook Partition Magic7 herkend de schijf niet. Ik heb trouwens nog steeds de indruk dat de schijf geen rondjes draait. Wellicht dat dit helpt.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

mijn systeem:
AMD Barton 2500+
Asus A7N8X Deluxe-E
Maxtor 160 gb SATA
Gigabyte Radeon9000pro
WINTV

Verwijderd

Topicstarter
Update: Ik heb inmiddels de PCB's van de 80gb met de 60gb verwisseld. Bij het openschroeven kwam ik het een en ander aan doorgefikte chips tegen.
Voedingsconnecter aangesloten en de schijf spint weer op.

Helaas hoor ik nu het geluid van een initialisation failure. tikketikkketik
Wanneer ik de stroom van de schijf haal parkeert deze ook niet meer.

Ik ben bang dat dit einde oefening betekent.
Maar voordat ik de schijf opstuur naar Western Digital ben ik toch benieuwd,
kan het zijn dat de schijf wel gaat werken met een PCB van de WD600BB ondanks dat de type aanduiding van de PCB van de WD800BB identiek is.

Mijn vraag is eigenlijk welk onderdeel van de harddisk is verantwoordelijk voor de initialisation.

Mochten er nog andere truuks bekend zijn om de schijf te initialiseren hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
ok..
In een computerzaak waar ik werk hebben we ook zoiets gehad.. Na het hotpluggen werd een 60 gig samsung ineens herkend als een 80 gig samsung (goh.. zouden het echt dezezelfde schijven zijn met alleen ergens een bitje omgevallen in de firmware ?? :P )

Er is een tooltje om je schijf te vertellen hoeveel sectoren enz. hij heeft. Weet de naam even niet meer zo snel, maar moraal is: geef het nog niet op. Zoek dat tooltje en vertel je schijf wat hij werkelijk is.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
idd ik had al eerder gelezen dat de verschillende grootte van harddisken in één serie eigenlijk meer te maken heeft met segmentering van de markt dan het verschil in kwaliteit van de zijdes van de platters...

Blijf ik met de vraag, kan een initialisation failure (repeterend getik van de harddisk na het opspinnen) veroorzaakt worden doordat er een bitje in de firmware van de controller niet goed staat?
Is er een standaard wijze hoe de informatie, met welk type schijf het van een serie is,
en dus welke zijdes van de platters gebruikt kan worden, hoe de schijf wordt geidentificeerd en hoe deze herkend wordt door de BIOS, en wellicht ook hoe de schijf te initialiseren.

En gebeurd dit standaard in de controller (op de schijf) of toch ergens in de eerste sectoren van de harddisk?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 12:37 . Reden: typos ]