Hoeveel ruis is acceptabel bij een 6.1 versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik ben sinds kort in het bezit van een Marantz SR 4300, echt een prachtig ding. Het valt me alleen wel op dat met name bij lage volumes (-71 db) je best wel duidelijk ruis hoort.
Als ik geen muziek afspeel, en mijn oor naar de speaker toe keer, kan ik het tot op een meter makkelijk horen. Gelukkig zit ik natuurlijk niet vaak in deze situatie, maar mijn surrounds staan redelijk dichtbij, en bij stille stukjes in de film valt de ruis dus wel op.

Nou lees ik op verscheidene forums dat enige ruis bij dit soort HT receivers normaal is, maar hoeveel is normaal???

Ik vind het toch wel een teleurstelling en had dat in deze klasse niet meer verwacht. :'(

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

JWO

heb je dit ook als je geen bron hebt aangesloten ?

• Devilsown
JWO schreef op 13 maart 2004 @ 12:35:
heb je dit ook als je geen bron hebt aangesloten ?
Ja, ik heb alles al geprobeerd (kabels, boxen etc). Ook met alle aansluitingen er af, met alleen de tuner aan, hoor ik de ruis nog.

Het is geloof ik een bekend probleem, wat zich ook bij de 4200 voor deed, lees o.a. hier:
Vraag voor Marantz SR4200/SR5200 bezitters...

Ik zit dus te overwegen om er mee terug te gaan, maar ik weet niet of dit nou wel of niet "binnen de specificatie" valt.

Alleen als ik naar digitaal schakel is er geen ruis (wat geloof ik normaal is:) helaas heb ik nog geen digitale aansluitingen en kan ik dat nog niet verder testen.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Devilsown schreef op 13 maart 2004 @ 12:39:
Ik zit dus te overwegen om er mee terug te gaan, maar ik weet niet of dit nou wel of niet "binnen de specificatie" valt.
Het valt wel binnen de specificaties en is idd gewoon een bug. Ik heb ergens gelezen dat iemand het had laten maken, maar die bron kan ik niet meer terugvinden.
Alleen als ik naar digitaal schakel is er geen ruis (wat geloof ik normaal is:) helaas heb ik nog geen digitale aansluitingen en kan ik dat nog niet verder testen.
Alleen als digitaal aangesloten is bij mij dan zet die het volume open en hoor ik ook die ruis uit mijn digitale uitgangen komen. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik het de moeite waard vindt om hem hiervoor terug te sturen.

• ViolatoR
  • Laatst online: 02-06 14:10
Als ik dus echt GEEN geluid heb, hoor ik een hele lichte ruis ( pas op zo'n 20/30cm vanaf luidspreker ).

Ook met SR4300, ik vind het redelijk acceptabel, had hiervoor een Techincs DBPL receiver die wel veel meer ruis had.

fotoblog

• cool_zero
Als ik echt goed luister dan hoor ik door de muziek op -60 db nog steeds iets ruis. Als de muziek harder staat dan hoor je de ruis eigenlijk niet meer. Het vervelende alleen is dat in m-stereo mode de surround speakers minder hard staan waardoor je de ruis daar bij een wat hoger volume ook nog hoort.

• Devilsown
Had ik de optie om mijn surrounds verder van me af te zetten, dan had ik waarschijnlijk daarvoor gekozen als oplossing. Maar nu twijfel ik toch. Mede omdat ik in dat draadje hierboven gemeld lees dat iemand een 4200 had met plop&dts&ruis probleem, waarna bij hem het "DPS-circuit hersteld is en 2X IC vervangen" en vervolgens had hij geen enkele ruis meer! Klinkt toch als een technisch oplosbaar probleem..

• Devilsown
cool_zero schreef op 13 maart 2004 @ 13:39:
Als ik echt goed luister dan hoor ik door de muziek op -60 db nog steeds iets ruis. Als de muziek harder staat dan hoor je de ruis eigenlijk niet meer. Het vervelende alleen is dat in m-stereo mode de surround speakers minder hard staan waardoor je de ruis daar bij een wat hoger volume ook nog hoort.
Dit is exact mijn probleem bij het kijken van films (in dolbyprologic2).

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik heb het ook bij mijn Yamaha RX-V420.
Maar die heeft het dus alleen zodra er een analoog Dolby Prologic signaal binnen komt. Dan ruist ie behoorlijk hard.

Maarrrrrrrrrr zodra ie een DTS of DD signaal binnen krijgt heeft ie nergens last van en kan ik de volume knop helemaal open zetten zonder ruis te horen.
In stereo mode heb ik er ook geen last van.
En aangezien ik Dolby Prologic toch nooit gebruik erger ik me er ook niet aan :)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 19:45
Ik heb het niet bij mijn NAD T742.
Pas vanaf 6 db hoor je hem iets ruizen. Vanaf -60db tot 6 is hij compleet stil.

• cool_zero
Met die bug van marantz heb je een constante ruis vanaf -71 tot 6 die niet volumegevoelig is. Vanaf 6 db krijg je bij de marantz ook wat ruis erbij die wel harder wordt als het volume hoger komt. Die ruis vanaf ongeveer 6db die is bij veel versterkers zo en hoort ook gewoon bij de specificaties.

• Devilsown
cool_zero schreef op 13 maart 2004 @ 14:53:
Met die bug van marantz heb je een constante ruis vanaf -71 tot 6 die niet volumegevoelig is. Vanaf 6 db krijg je bij de marantz ook wat ruis erbij die wel harder wordt als het volume hoger komt. Die ruis vanaf ongeveer 6db die is bij veel versterkers zo en hoort ook gewoon bij de specificaties.
Ja, maar valt ruis vanaf -71 tot 6 db _ook_ binnen de specificaties?

• cool_zero
Devilsown schreef op 13 maart 2004 @ 15:30:
[...]

Ja, maar valt ruis vanaf -71 tot 6 db _ook_ binnen de specificaties?
Lijkt me niet. Als andere versterkers (en zelf andere van Marantz) er geen last van hebben en als Marantz dit probleem kan repareren dan zou ik zeggen dat het niet binnen de specificaties valt.

Verwijderd

Ik hoor alleen ruis op m'n 7300 bij een analoge bron vanaf +3 en daaronder valt de ruis weg in het achtergrondgeluid. Ik zit op 1,5 meter van m'n speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 17:08 ]

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een keer een 4300 gehad met zo'n ruis, die heb ik gauw teruggebracht en wat bijbetaald voor een 7200 :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb nauwelijks ruis op dezelfde receiver.
wel als ik voor me center zit hoor ik ruis, maar niet als ik op de normale luisterafstanden zit ( 1,3-1,8 meter)
Bij normale stereo hoor ik sowieso geen ruis, alleen me PC+ cd speler staat erop aangesloten, PC via optical.

• Devilsown
_ferry_ schreef op 13 maart 2004 @ 18:32:
ik heb nauwelijks ruis op dezelfde receiver.
wel als ik voor me center zit hoor ik ruis, maar niet als ik op de normale luisterafstanden zit ( 1,3-1,8 meter)
Bij normale stereo hoor ik sowieso geen ruis, alleen me PC+ cd speler staat erop aangesloten, PC via optical.
Je CD is analoog aangesloten? Als je dan op je versterker naar CD schakelt, maar geen muziek afspeelt, en het volume opendraait hoor je dan wel of geen ruis in stereo mode?

Met m'n oor naar de speaker toe kan ik het tot vrij ver horen, maar in principe hoor ik het niet meer na een meter. Echter, m'n surrounds staan op ongeveer een meter. :(

Tele: hoezo heb je het niet onder de garantie laten fixen?

[ Voor 7% gewijzigd door Devilsown op 13-03-2004 19:38 ]

• voodooless
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou hem terug brengen! Dit is idd niet goed. Ik heb een SR5200 en heb helemaal geen last van ruis op lage volumes! Ik denk dat het echt een fout is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Devilsown
Ik heb eens gebeld met Marantz, waar ik overigens zeer vriendelijk werd behandeld NOT, en die zeiden dat er geen enkele vorm van ruis zou moeten zijn.

Voordat ik er mee terug ga, toch eerst eens vanmiddag in de showroom wezen luisteren naar hun demo model. Ze hadden geen SR4300, maar wel een SR4400 staan. Natuurlijk is een showroom niet ideaal, maar nadat ik alle tv's en receivers in de buurt had uitgeschakeld kon ik ook bij deze SR4400 ruis ontdekken. Wellicht was het iets minder, en in hoeverre het irritant was was moeilijk te bepalen daarzo. Viel mij dus toch wel effe tegen.. OF ik heb hele gevoelige oortjes (wat volgens mij toch echt niet het geval is), of de ruisverhouding van die dingen varieert nogal.

Wellicht dat ik er toch eens mee terug ga en ter plekke met de mannen van het service center ga luisteren.
Pagina: 1