Toon posts:

Geheugen synchroon laten lopen met FSB beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste GOT'ers,

Pas de volgende onderdelen in me PC gegooid:

Asus P4C800-E Deluxe mobo
2x 512MB Twinmos/Twinmos Dual Channel PC3200 geheugen
Intel P4 2,8GHz proc (de 533 FSB versie)
met daarbij nog een hoop andere zooi...

Nu heb ik deze hele handel momenteel stabiel draaien op 3,2 GHz, waarbij ik mij het volgende afvraag:

Aangezien mijn proc standaard op een FSB van 533MHz QDR draait (133MHz dus) en nu op 153 FSB (multiplier 21, is dus 3213MHz), heb ik de volgende keuze voor wat betreft mijn geheugen:

(1) Ik laat mijn geheugen ook een FSB van 153MHz lopen, dit is dus synchroon met mijn CPU (immers 153MHz DDR in Dual Channel = 153 MHz QDR). En omdat dit geheugen normaal gesproken 200MHz aan zou moeten kunnen, kan ik hierdoor zelfs de latencies optimaal instellen (2-2-2-5).

(2) Ik laat mijn geheugen gewoon lekker op 200MHz lopen (dus niet in sync met mijn proc FSB van 153), met standaard latencies (2,5-4-4-8 ofzo).

Met optie 2 haal ik in de benches hogere mem scores (logisch natuurlijk), maar mijn vraag is nu wat qua real-life prestaties beter zou moeten zijn, want is het niet zo dat het toch geen zin heeft om mijn geheugen harder te laten lopen als de proc het toch niet trekt?

Verwijderd

...volgens mij is dit a) te vinden op internet en ben je b) twee tests verwijderd van je antwoord ;)

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:03

XyS

0.o.O

ff nix over jouw vraag sorry,

maar hoe heet word jouw proc?
@ 2.8ghz en @ 3.2ghz

ik heb nl ook dezelfde proc (533fsb, 2.8ghz)
maar mijn proc word @ stock speeds 52 graden!

bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door XyS op 13-03-2004 12:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ ro-maniak2:

Ja jongen toch, tuurlijk snap ik jou wel en als ik logisch zou nadenken dan zou ik idd zeggen dat optie 1 beter is, THEORETISCH gezien dan, maar ik vroeg gewoon om een bevestiging van jullie kant (misschien maak ik toch ergens een denkfout ofzo).

@ XyS:

CPU wordt momenteel een graad of 32 onder full-load (27 graden idle), krijg hem helaas niet meer stabiel bij de 3360MHz.... Waar dat aan ligt ben ik nog aan het uitzoeken...

offtopic: Maar denk eens aan goede koeling in je kast. Ik heb momenteel zo'n Zalman 7000 blabla CPU koeler (standaard koeler werd de mijne ook boven de 40-50 graden) en een hele zooi (stuk of 6) stille kastkoelers van Papst en Noiseblocker (die zijn zeker net zo goed, aan iedereen aan te raden!!!) op 5 of 7 volt draaien. Dit scheelt me echt 8 graden zeker aan kasttemp.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 12:46 ]

• XyS

XyS

0.o.O

wat voor cooling :|

ik gewoon die stock cooling , zat er al op.

zit ie ni goet vast ofzo :?
heb je veel casefans? (ik geen maar me kast staat wel open)

Verwijderd

Topicstarter
XyS schreef op 13 maart 2004 @ 12:45:
wat voor cooling :|

ik gewoon die stock cooling , zat er al op.

zit ie ni goet vast ofzo :?
heb je veel casefans? (ik geen maar me kast staat wel open)
Antwoord staat hierboven al
;)

• XyS

XyS

0.o.O

dankje :) :) :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 12:35:
...volgens mij is dit a) te vinden op internet en ben je b) twee tests verwijderd van je antwoord ;)
Hier sluit ik me volledig bij aan. Gewoon een paar reviews lezen, het staat in de betere erbij, maar bovendien kun je gewoon ZELF testen, dat geeft voor jou veruit de meest relevante cijfers :z

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 13-03-2004 14:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.