Ok DAAR gaan we weer
Al die gasten die zeggen dat "GeForce roelt" en er verder niet bij nadenken zouden dit eens moeten lezen:
Ik heb een tip: laat je eerst eens goed informeren.
Mijn vriend en ik hebben beiden een athlon 900 en hij heeft een GF2 en ik heb een V5.
Tijd voor een vergelijking dus, dachten we.
Ik heb voor mijn V5 de nieuwste drivers, en hij voor de GeForce 2 de detonator 6.31, en we hebben een resolutie van 1024x768 gepakt om mee te vergelijken, zonder FSAA, en 1.5x1.5 keer FSAA van de GeForce2 met de 2xFSAA van de V5.
Laten we dan maar beginnen bij datgene waar de meesten over praten: framerate.
Het zal sommige GF2 0wnZ0rZ misschien een schok geven, maar in 1024x768 met 1.5x1.5FSAA en MAX detail in 16 bit is de GF2 maximaal 5 fps sneller. En hierbij zeg ik dat ik dus voor mijn V5 ALLE high-quality post-filter opties aan had gezet die er zijn(van 56 fps naar 50)....eigenlijk heb je dan op een V5 ongeveer 24-bit kleur en dat ziet er echt prachtig uit.
En echt waar...ik heb een paar methodes om op een consequente manier fillrate-intensive scenes te creeren, in Q3A, op een gelijke wijze....hier haalde mijn V5 zo'n 11fps in...maar de GeForce 2 haalde ook maar 11 fps(ik weet dat dit een wazige beschrijving is, maar op bepaalde stukken rende ik dan vooruit, inzoomende, en rockets naar voren schietende, en dit leverde een stabiele framerate op die op bide systemen even laag was). Ook in bepaalde hoeken van levels, in stilstand waar de geometry hoog is en transparent textures gebruikt worden haalde mijn V5 31 fps en de GF 34 fps....
Waar haalt de GeForce 2 dan WEL een betere framerate? Dat is in de spaarzame gevallen dat de T&L unit zeer sterk wordt benut. Een van deze gevallen is in Sacrifice. Het is echter niet zo dat je met de GF2 wel vloeiend kunt spelen met alles aan in 32 bit 1024x768, maar deze GF2 blijkt wel duidelijk sneller te zijn. Ook in MDK 2 is dit het geval. Maar dit soort spellen zijn er nog niet veel en het grootste deel van de spellen die tussen nu en de zomervakantie uitkomt zal de T&L niet sterk genoeg benutten om van je Athlon een bottleneck te maken.
Maar ook de Voodoo heeft van die spaarzame gevallen waarin het de GF2 gewoon van de weg blaast. Mijn V5 5500 speelt namelijk UT in 1024x768 met 2xFSAA net zo snel als de GF2 van mijn vriend zonder FSAA, go figure...ook Deus Ex, Rune, en X-Com Alliance gebruiken deze engine en kunnen makkelijk met FSAA draaien.
In framerate is dus in totaal weinig voordeel voor de ene kaart ten opzichte van de andere....
...en dan moet je naar image quality kijken. Zie volgende post