Toon posts:

[mandrake 10] block move error 0x03

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Zoals hierboven als topic aangegeven krijg ik bij me schone installatie van mandrake de volgende error:
block move error 0x03

Heb dit probleem ook met andere distrobuties,
heb het volgende geprobeerd:
gentoo met 2,4 kernel
gentoo met 2,6 kernel
mandrake 9,2
mandrake 10,0.

Dus het licht niet aan de distro zelf. denk dat het iets met de hardware van me machine met lilo. Maar weet niet precies wat.

mijn specs:
Asus p4c800-e deluxe
p4 2,6Ghz HT 800fsb
512mb ram (2x256) pc3200
GeforceFX 5600
60GB hd (met windows en ernaast linux althans dat probeer ik)
2x80GB in raid onboard.
(schijven allemaal gewoon ata van Western digital)

Alvast bedankt!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Het lijkt erop dat het een error van lilo is. 0x03 is dan ook:

code:
1
Write-protected disk''. This should only occur on write operations.

Hier kun je wat meer lezen:
http://user.fundy.net/cyclist/linux/troubleshoot-LILO.html

Als je bij mandrake kan kiezen voor grub of lilo, kun je grub 'ns proberen. Anders moet even een distro pakken die standaard op grub gebaseerd is, om te kijken of je dan dezelfde problemen hebt. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
mOrPhie schreef op 13 maart 2004 @ 10:04:
Het lijkt erop dat het een error van lilo is. 0x03 is dan ook:

code:
1
Write-protected disk''. This should only occur on write operations.

Hier kun je wat meer lezen:
http://user.fundy.net/cyclist/linux/troubleshoot-LILO.html

Als je bij mandrake kan kiezen voor grub of lilo, kun je grub 'ns proberen. Anders moet even een distro pakken die standaard op grub gebaseerd is, om te kijken of je dan dezelfde problemen hebt. :)
ah licht dus toch aan lilo waarschijnlijk.
Ben nu op me werk zodra ik thuis kom ga ik ermee aan de slag en laat het weten of dat het heeft opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Heb weinig tijd gehad om de boel te testen.
vandaar deze late reactie.

Heb mandrake 10.0 geinstalleerd en lilo naar grub gezet. Bij reboot stond er alleen

GRUB

en verder ging die niet :S
Begin te vermoeden dat het aan me hd licht.
Ga zo ff met wd tools erover.

KAn het zijn dat win2k en winXP heb het naast bijde windowsen zelfde probleem. Dat die mbr voor zichzelf claimen???

Had er op me vorige pc geen last van dus :S

Verwijderd

Je hebt toch niet toevallig "virus protect" aan staan in je BIOS?

In dat geval mag LILO van het BIOS het MBR niet overschrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 12:42:
Je hebt toch niet toevallig "virus protect" aan staan in je BIOS?

In dat geval mag LILO van het BIOS het MBR niet overschrijven.
Virus protect staat uit in mijn bios.

Maar heb het denk ik gevonden. Had wat problemen met me geheugen als ik ging oc'en.
Voor de install alles standaard gezet natuurlijk :P
Maar net memtest erover heen gehaald en die loopt bij laatste proef vast :S

Dus denk dat ik het daar aan licht.
Wat ik wel raar vin is dat windows daar geen last van heeft.
Linux gevoeliger met geheugen betreft???

Maar de nieuwe reepjes zijn besteld :)
Corsair 2x512mb matched pair pc3700 :9~

Dus zal is kijken of dat het verschil maakt

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Linux is inderdaad een stuk gevoeliger met geheugen. Vroeger draaide ik ook Window 95 of zo (lang geleden :P) wat het perfect deed en toen was het zelfs zo erg dat ik na een paar schermen in het installmenu van Red Hat 6 niets meer kon doen, het hele systeem geen flippen. Dat was mijn eerste linux ervaring en toen heb ik dan ook snel die CD's weggeflikkerd ;)

Verwijderd

frim schreef op 24 maart 2004 @ 22:10:
Linux is inderdaad een stuk gevoeliger met geheugen. Vroeger draaide ik ook Window 95 of zo (lang geleden :P) wat het perfect deed en toen was het zelfs zo erg dat ik na een paar schermen in het installmenu van Red Hat 6 niets meer kon doen, het hele systeem geen flippen. Dat was mijn eerste linux ervaring en toen heb ik dan ook snel die CD's weggeflikkerd ;)
Die Windows 95 CD neem ik aan? B)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha
hoop het wel ja die win95 cd's :P
Maar dacht al dat het zoiets was met het geheugen.
Vind alleen raar dat het terug komt met een lilo error :S

naja nu moet ik met me mandrakeje wachten :(
me gaat maar verer met zijn linux servertje die doet het tenminste wel :)

Verwijderd

Linux is niet gevoeliger met geheugen, het moet gewoon werken.

Linux gebruikt het geheugen andersom, dat wil zeggen, als je daar waar windows begint 'vooraan' noemt, dan begint linux 'achteraan'.

Als onder windows een pc het (meteen na opstarten) niet goed doet, kom je al gauw op het geheugen of andere hardware.

Als je windows pc het goed doet, en je zet er linux op terwijl het laatste stukje geheugen brak is, dan doet linux weinig...
En is linux opeens 'gevoelig' terwijl de pc vroeger met windows 'prima werkte'.
Ja, behalve als je een hoop apps tegelijk open had, maar goed, als je daar een bluescreen van krijgt gaat de wijzende vinger in eerste instantie naar MSWin, meestal denkt men nog helemaal niet aan brakke hardware...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 09:34:
Linux is niet gevoeliger met geheugen, het moet gewoon werken.

Linux gebruikt het geheugen andersom, dat wil zeggen, als je daar waar windows begint 'vooraan' noemt, dan begint linux 'achteraan'.

Als onder windows een pc het (meteen na opstarten) niet goed doet, kom je al gauw op het geheugen of andere hardware.

Als je windows pc het goed doet, en je zet er linux op terwijl het laatste stukje geheugen brak is, dan doet linux weinig...
En is linux opeens 'gevoelig' terwijl de pc vroeger met windows 'prima werkte'.
Ja, behalve als je een hoop apps tegelijk open had, maar goed, als je daar een bluescreen van krijgt gaat de wijzende vinger in eerste instantie naar MSWin, meestal denkt men nog helemaal niet aan brakke hardware...
Ik leg de schuld ook niet bij linux!
Maar wist niet dat linux het geheugen "andersom" gebruikt.

Want ik ga gewoon testen windows werkt! dus linux erbij en werkt niet. Eerste wat je dan denkt tenminste wat ik denk is ow. zal wel instelling zijn die ik fout heb gedaan :P

En dat de erro vanuit lilo kwam vond ik raar. Met brak geheugen verwacht ik een leuke kernel panic ofzow :D

Met memtest liep hij ook vast op 97% dus achterkant van geheugen ;) :D ;) :D

Verwijderd

Het ging me niet om schuld of niet, het ging me erom dat de indruk gewekt werd dat je met linux betere hardware nodig zou hebben - omdat het 'gevoeliger' zou zijn. Windows en Linux gaan beide onderuit als de hardware niet goed is, maar in het geval van geheugen merk je dat aan het ene niet meteen en het andere wel...
;)

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt,

Het lag niet aan mijn geheugen of harde schijf...
Het lag aan mijn BIOS :S . Die is nu geupdate en het probleem is opgelost :) .

Ik heb een P4C800E Deluxe en ik gebruik nu BIOS versie 1016, mocht er iemand zijn met hetzelfde probleem.

*kan nu kwijlen op KDE Desktop >:)
Pagina: 1