Goedkope koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Hoi,

Ik heb een vraagje over 80mm fans voor een wat ongebruikelijke toepassing. Ik heb een Sony CRT projector (de 1271QM), maar helaas maakt die nogal wat lawaai. Er zitten vijf 80mm fans en een 40mm fan in, zien er uit als vrij standaard computerfannetjes. Nu kan ik deze wel vervangen door Papstfans, maar dan ben ik meteen 100 euro verder en dat vind ik iets te gek.
Daarom mijn vragen:

- Voor elke extra fan (zelfde type) moet je toch 3 dB er bij optellen?
- Wat is een redelijk stil geluidsniveau (ik zit 2.5 meter van de projector)?
- Zijn er goedkopere alternatieven dan Papstfans (met nog wel goede airflow)?

Groetjes,
Jasper

ps. de optie van een zogenaamde hush-box (geluidsdichte doos waar de projector in hangt) ken ik al, maar geniet niet mijn voorkeur

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:45
j.bouwmeester schreef op 13 maart 2004 @ 00:36:
Hoi,

Ik heb een vraagje over 80mm fans voor een wat ongebruikelijke toepassing. Ik heb een Sony CRT projector (de 1271QM), maar helaas maakt die nogal wat lawaai. Er zitten vijf 80mm fans en een 40mm fan in, zien er uit als vrij standaard computerfannetjes. Nu kan ik deze wel vervangen door Papstfans, maar dan ben ik meteen 100 euro verder en dat vind ik iets te gek.
Daarom mijn vragen:

- Voor elke extra fan (zelfde type) moet je toch 3 dB er bij optellen?
- Wat is een redelijk stil geluidsniveau (ik zit 2.5 meter van de projector)?
- Zijn er goedkopere alternatieven dan Papstfans (met nog wel goede airflow)?

Groetjes,
Jasper

ps. de optie van een zogenaamde hush-box (geluidsdichte doos waar de projector in hangt) ken ik al, maar geniet niet mijn voorkeur
nee, volgens de wet van decibel (ofzoiets) geldt dat bij iedere verdubbeling, er 3dB bijkomt. dus van 1 naar 2 fans komt er 3dB bij, maar dan pas weer van 2 naar 4, van 4 naar 8, etc., je begrijpt het wel.
als je aan een stille fan denkt, moet je ongeveer rond de 30dB denken, denk ik. (denk denk denk :p).
en naast papst heb ik goede ervaringen met antec-koelers, en enermax schijnt ook wel goed te zijn. ik weet alleen niet zo of deze wel goedkoper zijn.

• Yuri de Jager
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-12-2025

Yuri de Jager

Assume good intent

Als er standaard aansluitingen op zitten kan je proberen om zogenaamde 'noise reduction kabels' er tussen te zetten. Die brengen je voltage terug naar 10V of 7V. Zijn al voor een paar EURO te koop. Scheelt aanzienlijk in geluidproductie.

Als er geen standaard aansluitingen op zitten zou je altijd nog zelf er een weerstandje tussen kunnen zetten (als je de kast toch al open hebt) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Yuri de Jager op 13-03-2004 01:04 ]

5950@CTR3,85-4,875GHz|64GB 3600C14|32TB HDD|2.2TB SSD|RTX2070-XC-ULTRA|Alienware M17xR2 FTW!|i7 920XM(ES)|16GB DDR1333|750GB 7.2K HDD|256GB Crucial M4 SSD|3DV:P7671

• iets
  • Laatst online: 11-02 20:49
Wat voor lawaai maken ze? Echt het geluid van 'blazende wind' of allemaal vaag geratel? In het laatste geval kan het zo zijn dat de fan een druppeltje olie nodig heeft.

Je kunt ze idd op een lager voltage laten draaien, door er een weerstand oid tussen te zetten, maar wordt de projector dan niet te heet?

tvw

• j.bouwmeester
  • Laatst online: 28-05-2023
Oja tuurlijk, een verdubbeling zorgde voor +3dB. Dus als ik bv fans neem van 23 dB kom ik totaal op ongeveer 30dB.
Het maakt nu best wel veel geluid, duidelijk een blaasgeluid. Ben bang dat de 7v truc niet gaat werken, omdat de projector beveiligd is tegen het uitvallen van de ventilators.

Verwijderd

ik denk dat je niet teveel naar beneden kan met je airflow omdat er nog al veel watts aan warmte de kast uit gewerkt moeten worden.
dus zal je toch moeten gaan kijken naar betere fans.
of passen er grotere in die regelbaar zijn zodat de fans langzamer draaien met de zelfde luchtverplaatsing.
bv 120mm enermax uc-12fab-b regelbaar 1500rpm tot 2300rpm.
want een verbrande projectorlamp is ook niet leuk.(bij mij gebeurd)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
is waterkoeling geen idee ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:49
Ik denk dat ze er niet voor niets inzitten, het zal dan ook wel een erg dure profesionele projector zijn. Stille fans zijn leuk, maar pas op dat ze niet minder lucht verplaatsen, wellicht krijg je projector zomenteen zijn warmte niet kwijt, en dat zou zonde zijn.

Verwijderd

El Snorro schreef op 13 maart 2004 @ 18:52:
is waterkoeling geen idee ;)
das niet bepaald goedkoper als fans ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan een stukje rubber (postbode-elastiek o.i.d.) tussen de fans en de behuizing doen, dat voorkomt dat de behuizing mee gaat resoneren.

En de fans even schoonmaken en een druppeltje naaimachine-olie geven, kan ook helpen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• original4u
  • Laatst online: 09-02 14:19
Resistor schreef op 13 maart 2004 @ 22:54:
Je kan een stukje rubber (postbode-elastiek o.i.d.) tussen de fans en de behuizing doen, dat voorkomt dat de behuizing mee gaat resoneren.

En de fans even schoonmaken en een druppeltje naaimachine-olie geven, kan ook helpen.
Dit is natuurlijk niet slim om er naaimachine-olie in te doen .... Zelf wel eens geprobeerd?

leuk voor de eerste week maar daarna is het geluid weer terug en zelfs erger omdat de lagers harder slijten door de olie .... 8)7

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

original4u schreef op 14 maart 2004 @ 11:13:
[...]

Dit is natuurlijk niet slim om er naaimachine-olie in te doen .... Zelf wel eens geprobeerd?

leuk voor de eerste week maar daarna is het geluid weer terug en zelfs erger omdat de lagers harder slijten door de olie .... 8)7
:X niet aan gedacht.
Ik heb het eens een keer gebruikt bij een ventilatortje wat echt helemaal vast zat, en die werkte weer.

Zal ik wel weer terugzien denk ik.
Bij een andere computer ging het eigenlijk ook goed.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hoezo zou iets harder slijten door de olie? olie geeft een gladder loopvlak waardoor de as minder weerstand ondervind in de teflon buis. mag jij me vertellen waarom ie dan sneller zou slijten :)

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 21:01
_ferry_ schreef op 14 maart 2004 @ 11:52:
hoezo zou iets harder slijten door de olie? olie geeft een gladder loopvlak waardoor de as minder weerstand ondervind in de teflon buis. mag jij me vertellen waarom ie dan sneller zou slijten :)
Ja zou wel een beetje vreemde reactie van olie zijn... Naaimachine olie is geen snijolie ofzo :)
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 20:34:
[...]
das niet bepaald goedkoper als fans ;)
Maar wel zeeeeer stil. Het probleem wat je zult krijgen is dat je een extra stukje aan je projector moet bouwen, of een apart kastje met slangen ertussen (wat minder mooi is). Het 2e probleem is dat je goed moet uitzoeken wat er allemaal gekoeld moet worden. Het zal heus geen vierkant plaatje zijn zoals bij een processor...

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

voor vervanging van die 80 mm fans kan je mischien artic cooling fans nemen, zijn goedkoop en stil 13-26 db temp gestuurd. bij gistron koste ze 6.80 das goedkoper dan papst.

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:08

Maku

Derp

Ik denk persoonlijk dat ie eerst wel eens mag uitvinden wat de maximum temp is van het apparaat waaronder ie continu zijn werk mag doen .. ik denk dat dat soort info wel te krijgen moet zijn ... bij de fabrikant of mischien zelfs al in de handleiding .. zit er mischien een protectie op dat ie uit gaat bij oververhitting ??

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Gody schreef op 14 maart 2004 @ 11:59:
Het zal heus geen vierkant plaatje zijn zoals bij een processor...
Wat wordt er eigenlijk allemaal heet in zo'n ding? Ik bedoel, is het niet alleen de warmte van de lamp?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

ik heb zo een vermoeden dat die lamp wel warm word maar dat dat het probleem niet echt is. (te warm is te warm natuurlijk) ik vermoed dat de lcds veel gevoeliger zijn voor warmte
Pagina: 1