Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

schotty diodes in afgevlakte voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeieavond

Ben momenteel bezig met het maken van een afgevlakte voeding met behulp van dit schema http://www.platenspeler.c...on_powersupply_schema.gif

het gaat om dit project http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl_geenkloon_2.html

Ik heb net als de maker de diodes vervangen door
Schotty diode
Type MBR 2045 CT
A / V 20/45
conrad bestelnummer: 164070
datasheet: http://www.produktinfo.co...-da-01-en-mbr_2045_ct.pdf

Maar nu heeft die diode 3 pootjes en op het schakelschema zijn er duidelijk maar 2 aansluitingen per diode...

Nu had ik gedacht pin 1 en 3 te verbinden en hier ook het in signaal op te zetten uit pin 2 komt dan de out ... kan dat kloppen ??!!!of ben ik helemaal verkeerd

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 17:42

MARTIJN_

<<---^|^--->>

In de datasheet onder het zij aanzicht staat hoe er twee diode in de behuizing zitten.
Met twee van deze ic kun je dus een bruggelijkrichter maken.
gaat dus maar voor de helft dus.

Is 45V reverse voltage niet een beetje weinig als je al twee wikkelingen van 22V wisselspanning hebt .

[ Voor 34% gewijzigd door MARTIJN_ op 12-03-2004 22:50 ]

PGEQRZEM

Verwijderd

Die diode heeft geen 3 pootjes, in die behuizing zitten 2 dioden met de kathodes aan elkaar.
MARTIJN_ schreef op 12 maart 2004 @ 22:40:
In de datasheet onder het zij aanzicht staat hoe er twee diode in de behuizing zitten.
Met twee van deze ic kun je dus een bruggelijkrichter maken.
Nee, dat kan niet, een bruggelijkrichter heeft 2 anodes aan elkaar en 2 kathodes aan elkaar.
Met deze behuizing heb je dus 3 stuks nodig, 2 dioden niet aangesloten.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 22:49 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 22:41:
Die diode heeft geen 3 pootjes, in die behuizing zitten 2 dioden met de kathodes aan elkaar.

[...]

Nee, dat kan niet.
Je zult idd nog een IC nodig hebben waar 2 diode's inzitten die met de anodes aan elkaar zitten.
Of je pakt 3 van deze IC's 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door bobo1on1 op 12-03-2004 22:50 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
mhm

Ik kan het dus ook met 3? maar dat maakt het me moeilijk want dan klopt het schema niet meer.

Kan ik ook met 4 diodes werken en dan :
* pin 1 aan pin 3 verbinden
* De in op pin 1 zetten
* Pin 2 als uitgang gebruiken

is 45V werkelijk te weinig dit is tenslotte al een erg "zware" diode

Edit: heb nog even nagedacht en waarom met 3 diodes

Bedoel je dan : D2 en D3 komen beide uit op de +VDc lijn D2 wordt dan pin 1 & 2
D3 wordt pin 3&2 (de condensatoren komen dan over pin 1&2 en over 2&3). D1 en D4 komen op verschillende punten uit en dus werkt het eerst "truukje niet" hier gebruik je bij beide diodes maar 2 pootjes en laat je het 3de (of 1ste) gewoon vrij

Blijft de vraag ook nog of dat met mijn 4 diodes beter of slechter is...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 23:53 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Dat dit een "zware" diode is heeft weinig tot niks te maken met z'n drempel spanning.

Maar na het lezen van het artikel ben ik ervan overtuigd dat een 1n4007 evengoed (zo niet beter) presteert in deze schakeling ( schotty diodes komen in dit geval op de zelfde plaats als je speaker kabel op bekertjes leggen ... ) een gestabiliseerde voeding heb je veel meer profijt van dan een paar andere diodes in je brugcel.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Heb ook een blik geworpen op die site, om nou zo verschrikkelijk uit te weiden over een standaard voeding en een basic opampconfiguratie...
Termen gebruiken als attenuator ipv gewoon verzwakker, in mijn ogen is het wat amateuristisch gedoe, en als zo'n ding dan klaar is gaan we dan toch subjectief en kijkend naar het mooie kastje, zitten luisteren.
Naja, ieder z'n hobby, ik laat dat soort fratsen liever over aan de fabrikant, daar zit toch de know-how en het inzicht in de materie.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 01:46 ]

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Ik heb dus niet naar wat dan ook gekeken, maar...
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 01:36:
Naja, ieder z'n hobby, ik laat dat soort fratsen liever over aan de fabrikant, daar zit toch de know-how en het inzicht in de materie.
in dat geval betaal je toch makkelijk tot 10 of meer keer teveel. Dan kan je beter zelf maar een beetje met al-dan-niet schottky diodes gaan lopen k*tten!

@TS, doe het lekker safe en gebruik er gewoon 4, allen met beide diodes parallel. Dan blijft de gelijkrichter lekker goed in balans en zit je zeker goed. ;)

(Morgen meteen maar ff (R) aanvragen op de term 'balanced rectifier' of zo, je weet maar nooit :) )

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

@TS, doe het lekker safe en gebruik er gewoon 4, allen met beide diodes parallel. Dan blijft de gelijkrichter lekker goed in balans en zit je zeker goed.
Zo te zien heeft de maker van die site dat ook uiteindelijk gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.platenspeler.com/diy/amps/geenkloon_diodes.jpg

Een patent zit er dus niet voor je in, Henk B ;) :+

Verwijderd

Henk B schreef op 13 maart 2004 @ 03:01:
Ik heb dus niet naar wat dan ook gekeken, maar...

[...]

in dat geval betaal je toch makkelijk tot 10 of meer keer teveel. Dan kan je beter zelf maar een beetje met al-dan-niet schottky diodes gaan lopen k*tten!
Ik denk eerder dat ik teveel betaal door een gelijkrichter te gaan veranderen, dacht je nou echt dat je verschil ging horen?

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 11:18:
Ik denk eerder dat ik teveel betaal door een gelijkrichter te gaan veranderen, dacht je nou echt dat je verschil ging horen?
Nee, dat denk ik niet, maar diegenen die dat wel denken (idd :? ) en die een soldeerbout vast durven te houden, die zijn op de zelfdoen manier echt wel goedkoper uit!

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:00
Waarom zet je er niet gewoon 1N4007's in? Die zijn voor een netvoeding toch wel snel genoeg lijkt me.
En met een RC-afvlakking met 1000uF elco's ben je al rimpelloos.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Pagina: 1