Harddisk upgraden naar raid

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:03

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Ik denk erover om de harddisk in mijn dual up te graden. Er zit nu 1 Western Digital Expert 18 GB (IDE, op UDMA/33). Nu wil ik overgaan naar een raid systeempje, met een gigabyte of 30. Maximale uitgave: 1500,- (maar ik houd graag wat over :))

Ik hoef geen raid controller kopen, want in NT zit een software raid controller, die voor mij goed genoeg (lijkt) te zijn.
Nu zit er op het moederbord ook een dual UW-SCSI controller (Adaptec AIC 7895 chip) dus ik kan er ook een stel UW schijven erin stoppen.

Mijn vragen:
SCSI of IDE?
in geval van ide: wel of geen fasttrack?
Welke schijven, en hoeveel?

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Wat in NT zit is absoluut geen RAID, het is alleen mogelijk om een volumeset te maken van meerdere schijven, wat hooguit te vergelijken is met RAID 0, alleen is de manier die RAID 0 gebruikt om de schijven te benaderen heel anders als de manier waarop NT dat doet.
Als het je alleen om het samenvoegen van schijven gaat kun je de volumesets van NT gebruiken en er elke schijf die je wil bij hangen (scsi heeft niet echt veel nut dan, aangezien die niet altijd benut word)
Wil je hogere preformance dan zou ik een promise (ata66) ide raidcontroller kopen (scsi raid is veeel duurder) en een 2e wd 18gb. Deze in RAID 0 configuren.. voilá 36GB schijf met een hogere preformance..

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
Windows NT ken zowel striping als mirroring, daarbij kan je nog gebruik maken van volume sets.

De eerste 2 zijn vormen van RAID, waarbij striping een behoorlijke verbetering oplevert. Bijna net zoveel als hardware striping met b.v. de Fastraq 66.

Voordeel van de Fastraq 66 is dat je niet aan een OS vastzit wat HDD's betreft. Een met Fastraq gestripete schijf kun je ook onder DOS benaderen (of welk ander OS dan ook.) Heel handig als NT het opeens af laat weten tijdens het booten.

Verder kan NT zijn boot partitie niet softwarematig stripen en zul je dus minstens 3 schijven nodig hebben. (1x NT, 2x stripe-set)
De NT partitie/schijf zal dan ook niet profiteren van softwarematige striping.

Zer0 :

Hoe jij een volumeset met een vorm van RAID durft te vergelijken is me niet helemaal duidelijk.

Mzl,

Joost

Verwijderd

Software matige RAID is alleen uit kostenoverweging een optie, maar is verder retetraag. Ik heb 't pas nog getest om dit te bewijzen voor een klant. Daarnaast is redundancy minimaal. Ik trek er bij hardware RAID met vertrouwen een harde schijf uit, welke ik bij software RAID niet doe.

Dus hardware RAID is eigenlijk de enige optie. Voor bedrijven sowieso.

En afhankelijk van wat voor server je draait kun je kiezen voor IDE of SCSI. In de praktijk hebben servers voor bedrijven alleen SCSI. Kijk ook maar eens wat Compaq en HP toepassen. Ik moet de eerste IDE RAID server nog tegenkomen.

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
ik heb net even zitten kijken wat ik precies met die disk administrator kan uithalen. En volgens mij kan dit:

2 identieke harddisks, allebei een primaire partitie van pakweg een gieg, en dan de rest een stripe set van maken.
primaire partitie 1 komt dan alleen NT, van de rest van de schijven komt dan de Stripe set. Ik heb wel wat verlies doordat NT niet op de stripe staat, en een giga die ook niet door de stripe gebruikt wordt, maar daar is mee te leven. Swap file en zo komt natuurlijk op de stripe, en alle data ook.

Sake:
Het is slechts om de machine wat sneller te maken met grote photoshop files en zo. Het is niet de bedoeling om een volledige bedrijfsserver ervan te maken. Het is gewoon mijn prive machientje. Redundancy is dan ook geen grote vereiste. (maak regelmatig backups, oa naar mijn tweede systeempje en naar cd)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

vassage.. marc vergeleek NT volumeset met RAID.. ik zei dat het volumeset van NT (net is geen striping) hooguit vergeleken kon worden met raid 0

marc.. onder NT hoeft de schijf niet dezelfde grote te hebben voor een volumeset

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Maar een volumeset geeft geen extra snelheid, en daar is het mij om te doen. Een stripe levert wel extra snelheid op.

• Theodoor
  • Laatst online: 17-03 10:50
Sake > Dit forum, tweakers.net, fokzine draait op een IDE raid server...

Verwijderd

Marc H !!!! waar is nog een wd 18 gig te koop???????? (of verkoop die van jou aan mij! 500 gulden?)

ik wil ook ide raid en ik ben al een tijdje op zoek naar een tweede wd 18gig

Verwijderd

Misschien is dit een optie, de
PROMISE Fast Track 66 PCI Raid controller
Kost ongeveer 365 piek ( www.graficall.nl ).

Heb je nog ƒ1135,- over voor twee grote sneller UDMA66 schijven.

Meer info vind je op www.promise.com/Products/products.htm
Misschien is dus zo'n Promise RAID iets voor je.
Suukzes in ieder geval.

• xss
  • Laatst online: 16-02 15:49

xss

Ik wil niet vervelend zijn Zer0, maar NT(server weliswaar) ondersteunt RAID 0, 1 en 5 in software. Ik heb zelf een RAID 0 in m'n NT-server draaien.
Zorg er dan wel voor dat de beide schijven hun eigen controller hebben, want anders schiet 't nog niet op.

Laterz,

Dennet aka "Suzie Q".
Pagina: 1