Partitie blijf verdwijnen, wat kan de oorzaak zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 06:49
Sinds een weekje heb ik een nieuwe hardeschijf, ik blij natuurlijk, maar nu word ik er niet meer goed van :/.
Het probleem begon vorige week donderdag toen ik remote op m'n bak bezig viel hij opeens weg. Maandag toen ik weer bij m'n pc was bleek hij te nog steeds te hangen in windows, dus ik maar gewoon resetten. Maar toen wou hij niet meer booten, toen bleek de windows partitie verdwenen te zijn. Ik had geen andere pc hij de hand voor wat research op internet over recovery ofzo, dus toen heb ik maar de paritie opnieuw gemaakt en windows opnieuw geinstaleerd. Die zelfde avond/nacht nog deed windows opeens raar, en na een reboot was _weer_ m'n partitie weg :(.
Nu windows op de oude schijf staat werkt het wel, alleen nu ben ik dus de andere partie van die nieuwe schijf kwijt geraakt. Welke ik na veel gedoe weer heb weten terug te halen met testdisk. Gister avond/nacht werkte alles nog prima, en vanochtend toen ik weer mijn pc aanzette was de partitie alweer weg :'(. En ik krijg het ook niet meer voor elkaar met testdisk om de partitie terug te krijgen, maar gelukkig had ik de meest belanrijke dingen al naar een andere schijf gekopieerd.

De hoop dat ik die partitie terug kan krijgen heb ik wel opgegeven, en ik wil gewoon een nieuwe indeeling gaan maken. Nu ben ik alleen zo bang dat dadelijk weer een partitie weg valt.
Mijn vraag is dus of jullie misschien nog een idee hebben over wat de oorzaak zou kunnen zijn?

de specs:

Primaire schijf (master):
Maxtor 160GB (6Y160P0)
- primaire partitie : 5 GB NTFS (C:) [Windows] (oude windows partitie)
- uitgebreide partitie
- logische station : ~147 GB NTFS (F:) [Warez] (deze is dus verdwenen)
Secundaire schijf (master):
Maxtor 80GB (6Y080L4)
- primaire partitie : 30 GB NTFS (D:) [Apps & Games]
- uitgebreide partitie
- logische station : 10 GB NTFS (E:) [Documenten]
- logische station : ~34 GB NTFS (H:) [Meuk] (hier staat nu tijdens Windows geinstaleerd)

De pc bestaat verder uitoa een GigaByte 7VRXP. Deze heeft ook nog een ATA Raid controller die ik als extra ATA controller heb gebruikt voor de aansluiting van de schijf toen er nog een andere oude schijf in zat zodat ik alles over kon pompen.

Ik gebruik Windows 2000 Pro met SP4 en gewoon alle updates via windowsupdate.
Ook staat de 48bits LBA addressering aan in het register.

Verder heb ik MaxBlast er tegen aangegooid, maar die kan verder geen foute vinden op de schijven. Ook heb ik nu een nieuwe IDE kabel gepakt, maar ik weet niet of dat heeft geholpen, denk ook niet dat het hier aan ligt, met m'n oude schijf heeft die kabel nooit problemen opgeleverd.

Ik heb uiteraard de OM FAQ geraadpleegd, die me niet echt verder kon helpen (behalven dat ik daar testdisk vandaan heb, wat de eerste keer erg goed werkte (itt Winternals Disk Commander)). En de GoT Search leverde eigenlijk alleen topic op di gingen over het terug halen van een verloren partitie, wel had ik daar gevonden dat het eventueel aan de kabel zou kunnen liggen.

en nog klein sub vraagje, als ik die schijf opnieuw ga indelen kan ik dan niet beter 2 primaire parties maken ipv met een uitebreide partitie te klooien ?

• Mafioso
Is er echt niemand die hier op kan reageren?

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
alle twee de partities op die hdd zijn verdwene?
heb je niet gewoon brakke ide kabels? ;)
had ik namelijk eerst ook last van, windows starte maar 1 op de 10 keer..
en wat bleek, dat de ide kabel brak was.

• Mafioso
Zoals ik al zei lijkt me dat een beetje vreemd, omdat die IDE kabel eerst een jaar prima heeft volstaan. Maargoen, ik heb al een nieuwe er tussen gehangen, dus het zal wel even afwachten zijn of er weer wat raars gebeurd.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Hmz lastig met NTFS, probeer eens je partities in FAT32 aan te maken wat toch een stuk sneller is.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hmz lastig met NTFS, probeer eens je partities in FAT32 aan te maken wat toch een stuk sneller is.
??? Anno 2004 nog met FAT(32) gaan werken? Waarom denk je dat ze ooit NTFS hebben bedacht? Het is misschien persoonlijk hoor, maar ik ben toch blij dat we het hele FAT verhaal achter ons hebben kunnen laten sinds Windows NT :)

Anyway, het probleem van TS doet me nog het meest denken aan een virus o.i.d. Is de schijf al getest in een andere machine? Daar zou ik namelijk mee beginnen. En, zo mogelijk, met een andere schijf in de eigen machine testen om te zien of het probleem dan terugkomt.

[ Voor 13% gewijzigd door koraks op 14-03-2004 11:30 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat heeft anno 2004 er nu mee te maken :? NTFS is vooral gericht op bedrijfsgevoelige informatie, om zaken goed af te kunnen schermen wat absoluut met FAT niet kan. FAT32 is sneller dat NTFS no question about that, fragmentatie is "iets" meer, maarja af en toe defraggen is een kleine moeite. Daarnaast zie je wel vaker met NTFS mensen die niet meer bij hun partities kunnen of partities verdwenen lijken te zijn... dus tjah

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leuke vergelijking

Zoals je ziet is FAT alleen lonend op kleine volumes. Dát heeft 'anno 2004' ermee te maken.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Leuke theorie, nu nog de benchmarks e.d. ;) ik zit no way uit mijn nek te lullen, maar van mij mag jij NTFS gebruiken ;) vergeet natuurlijk niet dat bij FAT32 de max. disk size 32GB is, dus je zal meerdere partities moeten maken, overigens zijn meerdere parties ook bevoordelijk voor de performance en spreidt de kans dat je data kwijtraakt,.

Ontopic, zou ik toch de topicstarter adviseren de disk in FAT32 ta partitioneren en kijken of het probleem zich daarna nog voordoet

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

n00bs schreef op 14 maart 2004 @ 11:36:
Wat heeft anno 2004 er nu mee te maken :? NTFS is vooral gericht op bedrijfsgevoelige informatie, om zaken goed af te kunnen schermen wat absoluut met FAT niet kan. FAT32 is sneller dat NTFS no question about that, fragmentatie is "iets" meer, maarja af en toe defraggen is een kleine moeite. Daarnaast zie je wel vaker met NTFS mensen die niet meer bij hun partities kunnen of partities verdwenen lijken te zijn... dus tjah
Aan NTFS kleven nog wel wat andere voordelen. Fat is tot een bestandsgrote van max 2 GB beperkt, iets dat voor NTFS niet geldt (FAT32 is btw geloof ik 32 GB). Bevoorbeeld handig als je met audio/video werkt of een image van een DVD wilt maken (maar dit wil ejniet onder win98se/WinME doen).

Heb al weer meerdere jaren NTFS op verschillende machines gebruikt en heb er eigenlijk geen problemen mee. Geen partities die 'zomaar' verdwijnen en zoals iedere tweaker verwissel ik wel eens vaker een HDD en tot mijn schaamte moet ik bekennen niet altijd op even nette wijze.
Als ik al problemen had met een HDD is het vrijwel altijd ATA-kabel gerelateerd, die 80 draads dingen zijn best gevoelig en zijn niet altijd even blij as je ze meerdere keren omvouwt als je je kabel netjes door de kast wilt geleiden (S-ATA is een stuk makkelijker).

Het kan btw ook zo zijn dat de combo mobo-HDD gewoon niet zo lekker wilt (ooit eens een nukkige seagate HDD gehad met dit trekje), kijk eens of je mobo maker een nieuwere BIOS revisie heeft die wellicht dit probleem op kan lossen. Anders testen op een ander mobo (mits voor handen).

[ Voor 4% gewijzigd door Pantagruel op 14-03-2004 12:09 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

OK ik moet toegeven dat die 2GB max bestandsgrote een behoorlijk nadeel is van FAT32. Overigens ben ik zelf ook vaak bezig met videoeditting en DVD's en heb eigenlijk nooit zelf hier een probleem van ondervonden, maar kan mij goed voorstellen dat mensen die aan rendering doen hier wel probs mee krijgen.

• Mafioso
Ik blijf gewoon bijn NTFS hoor, oa omdat er wel eens DVD-images op staan, en sja dan is max 2 GB nogal lastig. En zo zijn er nog wel wat kleine dinegn waarom NTFS mijn voorkeur geniet.

Wat betreft de BIOS, die had ik voordat ik aan de slag ging geupdate naar de nieuwste versie (F12 in mijn geval).
De kabel is dus al vervangen, dus ik moet maar afwachten of dat helpt.

Testen met een andere mobo zou misschien nog wel kunnen, maar dat is dan ook een wat ouder mobo dus of dat echt veel zin heeft is ook maar de vraag. Maar ik zit nu bij me ouders dus dat kan ik eventueel pas na het weekend testen.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Aaargh!

Dat is dus precies hetzelfde probleem als ik nu heb... :(
Ik heb sinds een week een nieuwe schijf.... de Maxtor 160GB (6Y160P0)

Ik heb over 25 uur examen, (CCNP BSCI 642-801), en AL MIJN DOCUMENTATIE staat op de partitie die hij nu dus kwijt is!!!!

ik MOET die partitie terughebben, anders kan ik net zo goed niet gaan, al mijn aantekeningen, vragen, gedane tests etc staan op die partitie, ik word hier helemaal gek!

Heeft er echt niemand een (snelle!) oplossing voor dit probleem???

Mijn specs:
Windows 2000 SP4
Reghack uitgevoerd (EnableBigLba = 1)
BIOS ziet hem keurig als 160GB
alle partities NTFS (C=10GB, D=10GB, E was 130/140GB)

Windows Disk Manager ziet hem ook keurig: 133.13GB FREE SPACE!
Norton Disk Doctor geeft aan dat hij een probleem vind, maar als ik hem dan laat zoeken, vind ie geen problemen :?

Ik ga dat TESTDISK maar eens proberen :( Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken :'(

[ Voor 42% gewijzigd door zion op 18-03-2004 11:46 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zion: je hebt zeker ook de andere getipte tooltjes uit de OM FAQ geprobeerd?

• SnicK_v_r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:45

SnicK_v_r

Zero

zion schreef op 18 maart 2004 @ 10:27:
Aaargh!

Dat is dus precies hetzelfde probleem als ik nu heb... :(
Ik heb sinds een week een nieuwe schijf.... de Maxtor 160GB (6Y160P0)

Ik heb over 25 uur examen, (CCNP BSCI 642-801), en AL MIJN DOCUMENTATIE staat op de partitie die hij nu dus kwijt is!!!!

ik MOET die partitie terughebben, anders kan ik net zo goed niet gaan, al mijn aantekeningen, vragen, gedane tests etc staan op die partitie, ik word hier helemaal gek!

Heeft er echt niemand een (snelle!) oplossing voor dit probleem???

Mijn specs:
Windows 2000 SP4
Reghack uitgevoerd (EnableBigLba = 1)
BIOS ziet hem keurig als 160GB
alle partities NTFS (C=10GB, D=10GB, E was 130/140GB)

Windows Disk Manager ziet hem ook keurig: 133.13GB FREE SPACE!
Norton Disk Doctor geeft aan dat hij een probleem vind, maar als ik hem dan laat zoeken, vind ie geen problemen :?

Ik ga dat TESTDISK maar eens proberen :( Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken :'(
heb je nog een tweede schijf bij de hand, dan kan ik je het programma van r-studio aanraden

Deze hebben op hun site een demo staan waarmee je files kleiner dan 64Kb kunnen recoveren.
Met de officieele versie kun je alles recoveren.

Je kunt hiermee alles terughalen wat nog niet overschreven is, althans dat is mijn ervaring.

[ Voor 1% gewijzigd door SnicK_v_r op 18-03-2004 11:09 . Reden: Typo's ]

FFXIV-id: Sarah Kindred, FC: League of the Damned <DAMN>, Zodiark

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Tja dan maar eigenwijs ik zeg je... probeer nou FAT32. Je wil toch elk mogelijke oorzaak onderzoeken :? of niet soms. Je wilt hulp maar ook weer niet :? tja...

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
BalusC schreef op 18 maart 2004 @ 10:40:
zion: je hebt zeker ook de andere getipte tooltjes uit de OM FAQ geprobeerd?
Heb hem wel geheel doorgelezen, alleen de tooltjes maxblast/bigdriveenabler heb ik weinig/niks aan, omdat hij hem dus wel herkend als zijnde 160GB. hij is dus alleen een partitie "verloren".

De recover tooltjes ga ik nog proberen, ben nu bezig met testdisk, thorough scan, en dat duurt ff (zeg maar gerust: lang) en het lijkt me niet handig meerdere recover tools tegelijkertijd te draaien ;)

Maar rest assured, de OM FAQ doornemen was het eerste wat ik gedaan heb ;)

@BalusC hieronder: ik heb niet alléén disktest geprobeerd, zoals gezegd had ik ook al windoctor geprobeerd (in de hoop mijn partitie gewoon terug te krijgen, en deze stond toevallig geinstalleerd.). Hierna ben ik met disktest begonnen, welke nog steeds bezig is, en daarna begin ik aan de volgende. Of acht jij het handig om elk tooltje halverwege te annuleren om het volgende te proberen :+

Wat betreft, die maxblast/bigdriveenabler, daar kwam ik op omdat die eerder in dit topic gemeld waren, en die wilde ik dus even uitsluiten om misverstanden te voorkomen B)

[ Voor 33% gewijzigd door zion op 18-03-2004 12:02 ]

systeem

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zion schreef op 18 maart 2004 @ 11:46:
Heb hem wel geheel doorgelezen, alleen de tooltjes maxblast/bigdriveenabler heb ik weinig/niks aan, omdat hij hem dus wel herkend als zijnde 160GB. hij is dus alleen een partitie "verloren".
:? ik doelde eigenlijk op het stukje "Hoe krijg ik verloren gaande data terug" in de FAQ. Want daar gaat het hier immers om ;) Maargoed, succes. Het is gewoon een kwestie van zoveel mogelijk tooltjes proberen.
Maar rest assured, de OM FAQ doornemen was het eerste wat ik gedaan heb ;)
Sja en dan heb je alléén testdisk geprobeerd, terwijl in de FAQ wordt gesuggereerd om verschillende tools te proberen B)

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nou, na een heleboel tooltjes geprobeerd te hebben, die allemaal niet het gewenste effect hadden (Windoctor, Testdisk, Restoration, PC Inspector, Scaven) lijkt er nu met GetDataBack toch enige schot in de zaak te zitten.

Helaas geen gratis tooltje, maar dat is dan ook te merken aan het feit dat deze wél werkt.

Vraagje aan de TS, was de partitie die jij kwijtraakte groter dan 128GB? Ik krijg namelijk het gevoel dat het daaraan ligt, omdat je al kunst en vliegwerk moet verrichten om een schijf groter dan 128GB aan te sturen, zou het mi best eens kunnen dat hij met partities van 128GB+ ook niet zo goed overweg kan...

Het lijkt mij tenminste wat toevallig als er zoveel mensen opeens last van hebben (Ik, vriend van me (ook met 140GB partitie), Jij, etc...)

Nu heb ik alleen nog het probleem hoe ik 125GB aan data, op 40GB aan Free Disk Space ga krijgen... Gelukkig nog +-15 DVDtjes liggen, dus dat word flink branden dan maar. Maar dat word iig morgen, nu eerst nog een nachtje studeren :(

[ Voor 3% gewijzigd door zion op 18-03-2004 23:18 ]

systeem

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zion> daarom zei ik in 't begin al... Try eens FAT32 of je dan nog 't probleem hebt ;) Ligt namelijk aan NTFS

• Mafioso
Om maar even terug te komen op mijn probleempjes. De F-schijf partitieheb ik dus niet meer terug gekregen. Ik heb de uitgebreide partitie op m'n nieuwe 160GB schijf weer weg gehaald, en daarvoor in de plaats een nieuwe primaire partitie gemaakt die nu functioneerd als F schijf (NTFS), en dit lijkt het gewoon goed te doen (dat wil zeggen, ik heb geen problemen meer gehad met verdwijnen van partities oid). Maar het kan dus ook aan de kabel hebben gelegen, maar dit weet ik niet zeker :/ (heb ook geen zin om te proberen, misschien ben ik dadelijk weer data kwijt).

M'n Windows 2000 Pro staat nog steeds (tijdelijk) op de H: schijf geinstaleerd, ik wil hem wel weer terug zetten naar de C:, maar dat komt volgende week wel een keertje ofzo.
n00bs schreef op 19 maart 2004 @ 09:07:
Zion> daarom zei ik in 't begin al... Try eens FAT32 of je dan nog 't probleem hebt ;) Ligt namelijk aan NTFS
Zou je misschien kunnen vertellen waar jij die wijsheid vandaan hebt, je lijkt namelijk nogal overtuigd van je zaak. Ik heb er niet echt verstand van maar het lijkt mij erg vreemd (ook omdat ik in al die jaren nog nooit eerder problemen heb gehad met NTFS (en dat nu eigenlijk ook niet heb, want het blijkt me bull-shit))

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
n00bs schreef op 19 maart 2004 @ 09:07:
Vriend. Kom nu eens met GOEDE argumenten waarom dit zo zou zijn.

Ik gebruik al jaren NTFS op mijn computers (3x) thuis, op mijn werk (2x), op al onze servers (tigx), etc....

Dus vertel me eens waarom het aan NTFS ligt, iclusief links, theorieen etc, want alleen heel vaak herhalen dat het aan NTFS ligt begint een beetje storend te worden. Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad met NTFS.

systeem

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Gooi die schijf eens aan een promise (of ander) ide133 kaartje, ik vermoed dat het aan je ide poorten ligt icm brakke ide drivers en w2k.
Bij mij werkte dat goed, schijf aan promise, c: partitie opnieuw aanmaken met precies dezelfde grootte, windows installen en in je schijfbeheer kijken of je de oude d: partitie weer kunt zien, in mijn geval kon dat en kon ik hem weer d: schijfletter geven en daarna chkdsk d: /f gebruiken, anders moet je een tooltje gebruiken om die partitie te fixen, easyrecovery ofzo :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Heb hier ook het zelfde probleem met een maxtor 160 GB schijf krijg een beetje het gevoel dat het aan de schijf ligt.
Heb nu al 3 keer XP opnieuw geinstaleerd en telkens ben ik ook weer die partietie kwijt als ik de pc opstart.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik heb het ook tegenwoordig, met maxtor :( schijven (ik koop die krengen niet meer), steeds maak ik een partitie aan, graag met partition magic (pm) want dat werkt zo gemakkelijk :*), maar dan zet ik hem in een andere pc en dan kan ie er niks meer mee. PM geeft dan dat de lba-adressering niet klopt, clusters op verkeerde plaatsen etc (error 108). Gelukkig kan ik windows wel installeren, die blijft het dan ook gewoon doen B) maar resizen is er niet bij :X

edit: ohja, hier staat al heel vaak aangegeven dat het aan de ide-kabels kan liggen B) probeer dat eens

[ Voor 11% gewijzigd door stefan001 op 05-06-2005 13:52 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:36:
Heb hier ook het zelfde probleem met een maxtor 160 GB schijf krijg een beetje het gevoel dat het aan de schijf ligt.
Heb nu al 3 keer XP opnieuw geinstaleerd en telkens ben ik ook weer die partietie kwijt als ik de pc opstart.
Al een keer FAT32 geprobeerd?
Ik weet wel dat mensen mij niet geloven, maar goed... de wereld is toch echt groter dan tot waar men kan kijken...
Pagina: 1