PC valt onder (lange) stress steeds uit-> te hete 2800+?

Pagina: 1
Acties:

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 19:32
In de zomer van 2003 heb ik mijn (op dat moment 2 jaar oude) computer ge-upgrade met het ASUS A7V8X-X mobo met daarop een AMD Athlon 2800+ (boxed version), 512 MB DDR RAM en een GeForce FX 5900 (ASUS) en ook nog een SB Audigy.

Een maand of 2-3 geleden echter viel mijn computer plosteling uit, waarna ik hem ook niet meer aan kon krijgen. Ik heb toen tig keer op het knopje zitten drukken, dan weer kort, dan weer lang totdat hij na een minuut of 1-2 opeens weer aansprong. Windows werd echter niet geladen omdat ik in beeld de volgende foutmelding zag: "Hardware monitor found an error" en daarna van press F1 to continue or DEL to enter setup. Ik ging dus in het bios naar de hardware monitor en daar zag ik de temp. van mijn CPU in het rood staan. (kheb nu ff geen flauw id hoeveel er stond, maar ik denk 85-105 graden ofzow). Ik zag echter ook staan dat de computer af zou moeten worden gesloten bij een temp >85 graden. Later heb ik speedfan geinstalleerd om in windows zelf de temperaturen te kunnen zien.

Wat bleek echter: speedfan gaf een (iets) lagere temp door dan mijn mobo (kweet wederom niet precies hoeveel maar iig <85 graden). Het probleem van het opeens uitschakelen van mijn systeem gebeurden daarna nog een aantal keer dat ik een tijdje terug heb besloten om de deksel gewoon ff van mijn kast te halen. Toen ik dat had gedaan ging het weer een tijdje goed (geen spontane afsluiters meer) totdat het plosteling wéér gebeurde. Ik heb toen gekeken of de fans wel draaiden en ik heb ook geprobeerd om het stof een beetje weg te halen. Dit heeft echter niet geholpen. Nog steeds valt mijn PC uit onder stress. (Met stress bedoel ik echter CM03-04! Voor zover ik mij herinner is dit elke keer gebeurd toen CM03-04 aanstond! Het gebeurt echter pas nadat CM03-04 een tijdje aan staat, waarschijnlijk omdat CM03-04 te allen tijde 100% CPU power gebruikt (volgens taakmanager)) In het begin, nadat ik mijn pc weer had opgestart nadat hij was uitgevallen, gaf windows bij de eerste boot aan dat het systeem hersteld was van een ernstige fout. De laatste paar keer gaf windows xp deze foutmelding niet meer.

Overige feitjes:
- Vlak na het opstarten van de pc na een shutdown geeft het bios een temp van +- 100-105 graden aan, maar zodra ik in windows zit zegt speedfan dat het 70-80 is.
- Bij idle geeft speedfan 60-65 graden, onder stress in de 70 (75 ofzo) en als cm een tijdje heeft aangestaan wil hij de 82 wel eens halen. (maar kheb hem nog nooit hoger gezien, ook al stond hij al een tijdje op 82!)
- Speedfan geeft een RPM value van +- 4000 voor de koeler van de CPU.
- Ondanks de hoge temp presteert mijn PC niet slechter ofzo, spellen en bijv ook 3DMark03 werken nog altijd perfect.
- Misschien ben ik nog iets vergeten, maar dan zet ik dat er wel nog ff bij :)
- Verder weet ik niet veel van het inelkaar zetten van een PC, dus wat hoe hoort te zijn, laat staan hoe iets erin of eruit te halen, weet ik niet. Hooguit het geheugen kan ik :Y)
- Sorry voor deze lap tekst, maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk maken (gelukt? :P)

edit: ik heb trouwens niks overgeclocked ofzo

[ Voor 4% gewijzigd door Benotti op 12-03-2004 18:21 ]

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Die temperaturen zijn allemaal veel te hoog,ik zou eens nazien hoe het zit met de cooler op de cpu,draait die ventilator nog wel,en zit de heatsink wel goed op de cpu?

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• Benotti
De ventilator draait als het goed is, visueel wel iig. Verder voel ik ook de warme lucht eruit komen als ik mijn hand er voor leg. Wat echter ook het geval is is dat mijn voeding en cpu tegenover elkaar zitten. Niet recht tegenover elkaar, de cpu zit als het ware aan de linkeronder kant, maar er zit ook maar een paar cm tussen. Ik zat dan ook al te denken aan een nieuwe kast, maar dan moet ik eerst zeker weten dat dat idd het probleem is. Verder weet ik niet precies hoe de heatsink enzo hoort te zitten en hoe je dat dan goed moet zetten, maar visueel zittie iig wel goed. Aanraken doe ik echter niet, omdat ik het gevoel heb dat het wel eens een beetje heel erg warm zou kunnen zijn ;)

edit: Ik had mijn pc vroeger ook dag en nacht aan staan, de laatste tijd echter doe ik hem 's nachts uit, maar overdag staat hij wel constant aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Benotti op 12-03-2004 18:44 ]

• Benotti
*bump*

Verwijderd

Wat ik je aanraad is om de koeler te vervangen door de zwaarste socket A koeler die je kunt vinden.

En dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn.

Gewoon Coolermaster dingetje van 12 euro.

Ikzelf gebruikte altijd de Coolermaster Copper/Silent nogwat upto 3200+.
Ik weet zelf de naam niet meer aangezien ik nu veel Athlon 64 pc'tjes verkoop en gebruik.

Maar dat doet hier op dit moment er verder niet toe.

Wat er wel toe doet is dat je processor inderdaad zoals al gezegd TE heet is.
Ik weet niet welke koeler je gebruikt. Maar ik denk dat je een orginele AMD Socket A koeler gebruikt.

En die zijn naar mijn PERSOONLIJKE mening TE zwak.

Iig, vervangen die hap.

Succes

Verwijderd

haha, ik had dit probleem ook vorige week. Weet je wat heel goed werkt. Je cooler eraf halen, naar de compressor lopen en eerst eens even flink gaan uitblazen dat ding. Bij mij ging mijn temperatuur van 75 naar 40 graden, (eerst 1800 Mhz en nu 2200 ;)) Misschien is dit ook wel gewoon jou probleem. Omdat je ook zegt dat je kast open staat, en dus zeer veel stof aantrekt!

• Benotti
Het vervangen van de koeler voor een betere is idd wel een id, probleem is alleen wel dat ik niet weet hoe dat werkt (het vervangen), en bovendien is er ook nog eens vrij weinig ruimte omdat mijn voeding in de weg zit, niet echt de ideale situatie om zelf even te knutselen :Y) . Ik zou dus moeten kijken of ik iemand kan vinden die dit voor mij zou kunnen doen. (desnoods ff naar een winkel alleen weet ik niet hoeveel zij zullen rekenen voor zo'n operatie).

Kheb iig net even de mycom gids erbij gepakt en daar zijn 3 koelers te vinden:

CoolerMaster Aero 7 Lite, AMD socket A / FCPGA up to XP3200+ retail @ 19 euro
CoolerMaster Aero 7+, AMD socket A / FCPGA up to XP3000+ retail ASB-V73-U2 @ 25 euro
CoolerMaster Aero 7 Copper, AMD socket A up to XP3200+ retail ACB-V83 @ 39 euro

Welke van deze zou ik het best kunnen nemen? Of zijn er misschien andere die beter zijn?

@visjesoft: de kast heb ik pas na een tijdje opengezet, maar het is echter wel zo dat ik sinds een paar dagen/een week veel sneller een uitval heb dus ik hoop dat je gelijk hebt en dat dat ook de oplossing zal zijn :)

edit: ik gebruik idd de standaard koeler

[ Voor 3% gewijzigd door Benotti op 19-03-2004 22:17 ]

Verwijderd

AMD Athlon 2800+ (boxed version)
Je hebt dus idd de originele AMD cooler erbij. Vervang deze door iets beters (Arctic, Coolermaster en Spire heb ik zelf wel goeie ervaring mee).
Verder zou ik aanraden om 1 of 2 casefans aan te schaffen. Dit verbetert aanzienlijk de airflow in je kast en heeft algauw 5-10C invloed op zowel case als cpu temperature.
Omdat de mortality rate van de K7 Athlon's aanzienlijk stijgt wanneer de die boven de 80C komt zou serieus proberen om je gemeten CPU temp onder de 60C te houden wanneer je je comp langere tijd aan hebt. Omdat de gemeten temps extern zijn is een temp van 70-80C wel errrrrg aan de hoge kant (de CPU die kan dan makkelijk zo'n 90C zijn).

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:38
Waarschijnlijk meet speedfan je socket temperatuur, probeer mbm5 eens te gebruiken. Tevens kan je eens proberen om je heatsink wel aan te raken. Als je je vingers brandt dan zit ie in ieder geval goed gemonteerd. Als ie niet zo heet is dan kan je overwegen om hem eens opnieuw te monteren met goede koelpasta..

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

@ Schumi4ever

Ik zou voor de 'Spire Whisperrock 4' gaan. Deze cooler is namelijk makkelijk te installeren, vrij goedkoop (10-15 euro), heeft een koperen basis, en is zeer stil.

Verder zou ik je aanraden om je HSF te installeren buiten je kast(gewoon ff je mobo uit je kast halen en dan cooler installen), dat maakt het namelijk stukken makkelijker.

Kijk hier voor de installataie procedure van een socket A/462 cooler:
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/23986.pdf

(dit is egt een goede guide, er wordt duidelijk aangegeven welke stappen je moet nemen, wat je wel en niet moet doen, enz.)

• Benotti
Bedankt voor die guide :) Ik heb hem even vluchtig door gekeken en hij ziet er wel goed uit, alleen moet ik wel eerst het juiste gereedshap aanschaffen (anti-statische dingen enzo) als ik zelf wil gaan knutselen. Als ik dit doe zal het echter iig NA het weekend zijn, omdat ik dit weekend mijn pc absoluut nodig heb, ik wil dus niet het risico lopen hem te mollen :P

btw: als mijn pc niet veel aan het doen is geeft speedfan een minimale temp aan van 63 graden :/

edit: kzal ook nog ff kijken of die Spire Whisperrock 4 nog ergens bij mij in de buurt wordt verkocht :Y)
edit2: over die casefan: omdat erbij te zetten moet er tog een een voorgebouwd gat in de kast zitten ofniet? want volgens mij is dat bij mijn kast dus niet het geval :|

[ Voor 24% gewijzigd door Benotti op 19-03-2004 23:25 ]

Verwijderd

de standaard cooler moet voldoende zijn. Anders leveren ze deze er niet bij. Dus ik zou eerst maar eens proberen toch die stof er allemaal uit te blazen.
Ps. hou wel je fan vast als je je cooler schoon blaast. Als je dit niet doet ken je je fan mollen als hij te snel gaat draaien!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Schumi4ever schreef op 12 maart 2004 @ 18:42:
Wat echter ook het geval is is dat mijn voeding en cpu tegenover elkaar zitten. Niet recht tegenover elkaar, de cpu zit als het ware aan de linkeronder kant, maar er zit ook maar een paar cm tussen.
Als ik dit goed begrijp heb je zo'n kast waarin de voeding "naast" je mobo hangt?

In dat geval kun je ook de fan op je cpu-koeler eens omdraaien (ipv van je heatsink laten blazen juist laten zuigen) Heb dezelfde grap uitgehaald in een soortgelijke situatie, scheelde +/- 15 graden.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

edit2: over die casefan: omdat erbij te zetten moet er tog een een voorgebouwd gat in de kast zitten ofniet? want volgens mij is dat bij mijn kast dus niet het geval
Een casefan kun je monteren door hem vast te schroeven in je kast.
Er zitten vast wel ergens boorgaten, roosters o.i.d.. Nu plaats je gewoon de fan daarvoor, en doe je door elke hoek een schroef. Om hem 'vast' te zetten draai je er gwoon moertjes op (ik zou btw er ook een ringetje tussen doen, om te voorkomen dat de moertjes na verloop van tijd losdraaien door resonanties e.d.).
de standaard cooler moet voldoende zijn. Anders leveren ze deze er niet bij. Dus ik zou eerst maar eens proberen toch die stof er allemaal uit te blazen.
Ps. hou wel je fan vast als je je cooler schoon blaast. Als je dit niet doet ken je je fan mollen als hij te snel gaat draaien!
De standaard cooler zou inderdaad voldoende moeten zijn. In sommige gevallen is hij dat ook wel, maar in de meeste gevallen niet. Hierdoor is het zo langzamerhand haast algemeen bekend dat de standaard athlon xp coolers gwoon wat zwak zijn...

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 22:59
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 10:29:

De standaard cooler zou inderdaad voldoende moeten zijn. In sommige gevallen is hij dat ook wel, maar in de meeste gevallen niet. Hierdoor is het zo langzamerhand haast algemeen bekend dat de standaard athlon xp coolers gwoon wat zwak zijn...
Kan jij bovenstaande bewijzen aan de hand van feiten? Bij mij werkte de standaard cooler van mijn 2800+ anders prima hoor. Ik hem hem alleen vervangen omdat hij mij wat te veel geluid produceerde. Het lijkt mij dat AMD echt geen processoren gaat verkopen met 3 jaar garantie terwijl de cooler niet goed functioneert. Als je gaat overclocken dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar ja dan vervalt natuurlijk ook de garantie.

Verwijderd

Veel mensen hebben last van oververhitting als ze de stock cooler van amd gebruiken. Vaak ook cpu temps van 50C/60C+ non-oc'ed. Als je "bewijzen" wilt ga je zelf maar forums af... er zijn genoeg topics over thermal overheat t.g.v. de soms te zwakke stock amd coolers. Ook had ik zelf problemen met mijn cpu temp met stock cooler (was op een k7 3000+). Had idle temps van 50C en under full load werd ie vaak wel 60C+. Na de hsf te hebben vervangen door een Arctic CopperSilent was het probleem over (idle 35, full load 45).

Btw ik had niet gezegd dat de amd coolers per definitie slecht zijn, maar dat er over het algemeen veel problemen mee zijn... Dit zal uiteraard niet weg nemen dat er ook genoeg mensen zjin voor wie deze hsf's prima werken :)

• Benotti
Kheb nog eens goed na zitten denk en naar mijn kast gekeken, en ik denk dat ik het beste een nieuwe kast kan kopen. Ten eerste zitten mijn voeding en processor dan niet zo vervelend tegenover elkaar, ten tweede kan ik er dan min 1 casefan inzetten (mijn huidige kast heeft vreemd genoeg geen plek voor een casefan) en ten derde kan ik dan ook meteen een betere koeler op mijn CPU laten zetten. Aangezien alle ingewanden gaan verhuizen zal ik deze operatie zowiezo door een ander moeten laten doen, en dan kan er ook meteen ff koelertje worden gewisseld :+

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 23:07
Misschien is er hier wel iemand die in jouw buurt woont die dat voor je kan doen of je kan adviseren bij het kopen en overbouwen van een kast.

Ik heb bijvoorbeeld laatst nog iemand een alu kast met een hele stille en koele voeding geadviseerd, kostte bij elkaar wel bijna 150 euro'tjes, maar p3 blijft met stock koeler op 25° idle en load :Y) (eerst was temp 40° :9 )Daarbij is ie lekker stil geworden :)

Tweakers zijn er om elkaar te helpen toch?? :D

[ Voor 4% gewijzigd door Miglow op 20-03-2004 21:41 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Schumi4ever schreef op 20 maart 2004 @ 17:46:
Kheb nog eens goed na zitten denk en naar mijn kast gekeken, en ik denk dat ik het beste een nieuwe kast kan kopen. Ten eerste zitten mijn voeding en processor dan niet zo vervelend tegenover elkaar, ten tweede kan ik er dan min 1 casefan inzetten (mijn huidige kast heeft vreemd genoeg geen plek voor een casefan) en ten derde kan ik dan ook meteen een betere koeler op mijn CPU laten zetten. Aangezien alle ingewanden gaan verhuizen zal ik deze operatie zowiezo door een ander moeten laten doen, en dan kan er ook meteen ff koelertje worden gewisseld :+
Chieftec matrix bigtower black, heb net me zooi overgeschroeft, 5blauwe neo-fans erin, :P :9~

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Schumi4ever schreef op 19 maart 2004 @ 22:15:
CoolerMaster Aero 7 Lite, AMD socket A / FCPGA up to XP3200+ retail @ 19 euro
CoolerMaster Aero 7+, AMD socket A / FCPGA up to XP3000+ retail ASB-V73-U2 @ 25 euro
CoolerMaster Jet 7 Copper, AMD socket A up to XP3200+ retail ACB-V83 @ 39 euro
De beste is de Jet 7, maar die maakt wat meer lawaai en is ook wat duurder..... De Aero 7 Lite zou ook wel moeten voldoen.... Het verschil tussen de 7+ en de 7Lite is overigens alleen het koelblok.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Benotti
Mister_X schreef op 20 maart 2004 @ 22:08:
[...]

Chieftec matrix bigtower black, heb net me zooi overgeschroeft, 5blauwe neo-fans erin, :P :9~
Die ziet er wel leuk uit maar ik zat zelf meer te denken aan een iets goedkoper exemplaar ;)

Kheb al rondgekeken waarbij ik twee kasten heb gevonden waar ik tussen twijfel. Eentje is de AOpen QF50C en de ander is de Sweex Xenon TC 300W P4 AA003040

Zelf lijkt laatsgenoemde me het leukst, alleen moet ik die dan wel online bestellen terwijl die aopen bij mycom bij mij om de hoek wordt verkocht :D

Bovendien hangt het ook af wie alles overgaat zetten: als ik het bij mycom laat doen hangt het ervan af of ze een kast accepteren die niet uit hun winkel komt. Doe ik het niet daar dan maakt het in principe niet zo heel veel uit.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

De Aopen heeft een iets betere afwerking dan die sweex-kast (en is qua voeding ook net wat beter)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Benotti
Weet iemand misschien ook welke voeding erin zit? (qeluidsniveau ed). Kheb zelf rond zitten kijken maar behalve 300 watt voeding kan ik niks vinden!?

• Benotti
*kick*

Even een update van de stand van zaken. Kheb uiteindelijk besloten om gewoon een nieuwe kast te kopen met 2 casefans om zo een betere airflow te krijgen. Kheb gelukkig iemand weten te regelen die voor mij alles wil overzetten waar ik bij ben zodat ik er ook nog wat van leer :7
Dit gebeurt echter pas volgende week zaterdag, dus tot die tijd blijft mijn proccesor een beetje warm ;)

Kzag daarnet echter zoon kleine tafelventilator in mijn kamer staan, dus dat bracht mij op een id :*) Namelijk die ventilator verticaal op de bovenkant van mijn kast zetten :D Dat doe ik dus, op stand twee, en na een paar minuten is de temp van mijn cpu gedaald van 63 (idle) naar 35 (idle) (8> Deze ventilator valt echter een beetje uit elkaar dus heb ik een nieuwe gepakt die alleen wel in het midden wordt afgedekt dus deze koelt iets minder. 42 idle en nu 51 stressed. Ik kan dus weer ff door :D
Pagina: 1