[accu] hoe kan ik mijn laptop accu 'reseten'?

Pagina: 1
Acties:

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
ik heb een Toshiba Satellite 4300 CDS laptop . prima ding 300mhz 192ram 40gig.
alleen de accu doet raar. als ik in windows (XP) naar het accu metertje kijk dan klopt er iets niet. als het metertje 48% aangeeft dan gaat naa een minut mn laptop uit omdat de accu op 3% is ! binnen een minut...

ik heb al in de search gekeken maar kon alleen wat vinden over een reset programma van IBM. en over een vage koel/vries techniek.
het programmatje resette de electronica in de accu die het metertje in windows aanstuurt. zoadat deze weer de goede waarden aangaf.

de vries techniek lijkt me ook wel wat maar kan dit nu wel of niet met li-on accu's ?

ik heb in overige hardware al een topic geschopt maar ik heb het idee dat daar bijna niemand komt (ik ook bijna niet)

is voor mijn laptop ook zo'n programma ? heb uiteraard gegoogeld en op de site van toshiba gezocht.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Invriezen helpt niet bij Li-on accu's voor zover ik weet. Li-on accu's zijn ervoor gemaakt om niet steeds helemaal leeg te lopen en om niet steeds helemaal vol te laden. Laad hem dus eens een half uurtje op en die dat een tijdje later nog eens, als ie nog lang niet leeg is enzo. Misschien 'leert' ie dan weer opnieuw hoeveel hij aan kan. Hij leert het pas echt als je hem heel soms, om de 10x ofzo, helemaal weer vol laadt enzo.

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

BreeeZe

Devt

Sommige Accu's kan je softwarematig opnieuw callibreren.
Er zit een stukje "slimme" elektronica in zo'n accu pack, wat soms opnieuw gecallibreerd dient te worden.
Bij mijn HP omnibook ging dat geloof ik door tijdens het booten F6 in te houden, dan boot hij in een simple gui waarin je de callibreer opties vind.
Ik zou zeggen, probeer je F* toetsen eens tijdens boot.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

...of misschien iets in 't BIOS?

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
klopt sommige laptops kunnen opnieuw calibreeren .... die van mij niet .
dus het dievries verhaal werkt niet . das jammer

[ Voor 1% gewijzigd door B-lennium op 12-03-2004 19:58 . Reden: typo , last van dikke vingers :P ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel