Toon posts:

Storing onderin beeld: hoe weg te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag:

Ik ben bezig met het maken van een documentaire van mijn vakantie in Australie. Helaas heb ik die 10 uur film gewoon met een analoge camcorder opgenomen. Ik ben nu bezig om alles om te zetten naar digitaal, er is echter een probleem.

Onderin alle bandjes zit een storing, een dun streepje. Het ligt niet aan de camcorder want ik heb het al met verschillende camcorders geprobeerd. Toch denk ik dat het mogelijk is om die streep weg te krijgen. Weet iemand of er een programma bestaat waarmee je een paar milimeter beeld weg kan snijden als het ware? Of, als dit niet mogelijk is, een programma waarmee je er een dun zwart balkje voor kunt plaatsen bijvoorbeeld.

Alvast bedankt voor de reactie,
groet Arjan

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bijvoorbeeld met mogelijk met VirtualDub. Kan je gewoon een paar rijen pixels weg 'croppen'. Functie heet cropping (hoe toepasselijk) en is te vinden onder de filter instellingen. (Eventueel gebruik maken van het null filter.)

Andere video tools moeten het ook wel kunnen.

Verwijderd

als je het op dvd wil kwakken om op tv te kijken:

niets aan doen, dit komt eigenlijk door de video-kop,
wat wil het geval... dat lijntje verdwijnt op je tv (overscan).

probeer maar met een dvd +/- rw

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties! Ik zal eens kijken welke video-editing software deze cropping functie heeft, en ook zal ik de tip meenemen en eens kijken hoe het er op tv uitziet nadat het op dvd is gebrand.