Toon posts:

Magnetische Schroevendraaier

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me nu al een tijdje het volgende af:

Hoe schadelijk is het om met een magnetische schroevendraaier te werken met een PC?

Ik heb nl. een lichtmagnetische schroevendraaier die nog maar net een schroefje kan vasthouden (en zelfs dat gaat soms niet helemaal goed) en een zware magnetische schroevendraaier die makkelijk een pennetje optilt.

Het liefst werk ik met de zware magnetische schroevendraaier omdat de schoefjes erg goed blijven plakken. Nu zijn oa. een HD en 't Ram geheugen nogal magnetisch gevoelig. Is 't dan wel verstandig om met zo'n schroevendraaier een HD vast te zetten? Of om met zo'n schroevendraaier de moederboardschroeven die vlak bij het ram geheugen zitten vast te draaien (bij montage van moederboard in de kast). Die schroeven zitten nl. echt precies bij 't ramgeheugen. Is 't sowieso gevaarlijk om met zo'n schroevendraaier langs het ramgeheugen te swiepen?

En wat voor magnetisch gevoelige onderdelen zitten er nog meer in de PC?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

reiker

dan jij!

Ik gebruik zelf ook altijd een magnetische schroevendraaier, een waarmee je een bosje van zo'n zes schroefjes kunt oppakken. Tot nu toe nooit ergens problemen mee gehad, maar ik zou je niet durven zeggen of het echt schadelijk kan zijn. Volgens mij zijn die magneetjes te zwak om echt schade te kunnen toebrengen aan bv. je HDD, maar pin me er niet op vast.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
Ja, je cpu, vga kaart. Igg alles :)

Alleen je diskdrive en cd/dvd zut is echt niet gevoelig, maar je kunt je vga kaartje ook er mee slopen als je statisch geladen ben :|

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

In de meeste computerkasten zit ook een speakertje wat niet afgeschermd is (ik heb in ieder geval iedere keer schroefjes er tegenaan, als ik ze weer eens laat vallen)
Dat zat bij mijn oude kast onder de schijven, en bij mijn huidige in het vooronder.

[ Voor 22% gewijzigd door Resistor op 12-03-2004 19:27 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
ja ok, ik weet dat t gevoelig is, alleen is 't gevaarlijk om met een zwaar magnetische schroevendraaier (sleutelbos any1?) langs die onderdelen te zwiepen?

Verwijderd

Opzich is er volgens mij geen enkel onderdeel gevoelig voor magnetisme. Zelfs de HD niet aangezien die toch afgeschermd is. Alleen kan een veranderend magnetisch veld (flux) wel een stroom opwekken in stroomgeleiders. Maar ik denk niet dat die stroom groot genoeg is om bijvoorbeeld schade in een IC te veroorzaken.

Kheb zelf in elk geval jarenlang zonder problemen een schroevendraaier met een zwakke magnetische punt gebruikt.

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 17:00
Zolang je maar niks aanraakt lijkt het mij dat je nou niet bepaald bang hoeft te zijn iets te beschadigen.

Gewoon voorzichtig zijn dus :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Statische elektriciteit != dynamische electriciteit dat door magnetische inductie opgewekt wordt :o

Statische electriciteit is gevaarlijk doordat de hoge voltages ineens via een component kunnen ontladen, waar de fijne schakelingen eruit gebrand kunnen worden. De voltages die je door inductie zou kunnen opwekken zullen niet eens in de buurt van een mV komen, dus niet eens een duizendste van de operating voltage, tenzij je op zeer hoge snelheid magneten gaat draaien in de kast :z

Oslik blyat! Oslik!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

dion_b schreef op 13 maart 2004 @ 14:13:
Statische elektriciteit != dynamische electriciteit
*met ervaring schraagt*

Al jaren een magnetische schroevendraaier in gebruik, dozijnen PC's mee in- en uitelkaar geschroefd. Metalen dingetje tussen elektrische componenten laten vallen, en kan er zelf niet meer bij? Ff hengelen met een magnetische schroevendraaier B)

Kort en goed: works like a charm en is volkomen onschadelijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Rataplan op 13-03-2004 14:17 . Reden: reaktie vergeten toe te voegen :P ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 08:09
Doe het ook al jaren
No problem

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 21:53

Swerfer

Hmm...

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 03:31:
Opzich is er volgens mij geen enkel onderdeel gevoelig voor magnetisme. Zelfs de HD niet aangezien die toch afgeschermd is.
Die is inderdaad afgeschermd, maar alleen voor elektrische signalen/interferentie ed. Magnetisme wordt door een aantal metalen gewoon doorgelaten of doorgegeven. Maar een schroevendraaier kan geen kwaad.

Overigens zijn de elektrische motortjes in een hd ook bronnen voor magnetisme, die produceren misschien nog wel een hoger magnetisch veld als een schroevendraaier...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

Swerfer schreef op 13 maart 2004 @ 14:29:
[...]
Die is inderdaad afgeschermd, maar alleen voor elektrische signalen/interferentie ed. Magnetisme wordt door een aantal metalen gewoon doorgelaten of doorgegeven. Maar een schroevendraaier kan geen kwaad.

Overigens zijn de elektrische motortjes in een hd ook bronnen voor magnetisme, die produceren misschien nog wel een hoger magnetisch veld als een schroevendraaier...
Een hd is dus ook magnetisch afgeschermd. Hiervoor wordt juist een metaal gebruikt dat het magnetisch veld heel goed geleidt (hoge mu r waarde). Hierdoor lopen de veldlijnen door het metaal in plaats van door de lucht waardoor het effectief afschermt.

Verder zitten er trouwens in een hd zeer sterke magneten voor de positionering van de koppen. Maar die zijn al zo gemaakt dat het magnetisch veld heel sterk geconcentreerd is. De motor zit onder de platters en is dus zelf ook weer magnetisch afgeschermd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, sinds ik een harddisk uitelkaar heb gehaald heb ben ik echt niet meer bang voor een schroevendraaiertje. Moet je es zien wat voor ding daaruit komt, we plakten dat ding vast aan een tafelpoot van een tafel waar 2 miditowers en 2 beeldschermen op stonden, probeer dat ding er maar eens af te krijgen: die tafel trek je door je hele kamer heen :P

In een harddisk zit een hele sterke magneet, zou ik het vreemd vinden als ik met mn schroevendraaiertje ineens een hdd zou slopen.

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een magnetischeschroeven draaier is net zo gevaarlijk/ ongevaarlijk als een metalen schroeven draaier.
De magneet zal zeker geen electronica slopen omdat electronica daar niet gevoelig voor is.
Zorg er wel voor dat je zelf niet statisch geladen bent.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:59

_Ernst_

Mark It Zero!

Happy2000 schreef op 14 maart 2004 @ 08:47:
Een magnetischeschroeven draaier is net zo gevaarlijk/ ongevaarlijk als een metalen schroeven draaier.
De magneet zal zeker geen electronica slopen omdat electronica daar niet gevoelig voor is.
Zorg er wel voor dat je zelf niet statisch geladen bent.
Ligt eraan hoe sterk die magneet is, als ie sterk genoeg is kun je daar prima je computer mee slopen :)
Maar het ging er hier ook vooral om ofdat je hd er tegen kan.

Ik gebruik zelf ook al jaren een manetische schroevendraaier, wel niet zo'n hele sterke maar toch genoeg om een paar schroefjes stevig mee vast je pakken. Nog nooit problemen mee gehad.

Last.fm

Pagina: 1