Toon posts:

DNS controle

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort hebben we op ons kantoor een DNS change uitgevoerd. Ipv dat de mail eerst bij onze mailhost terecht komt ontvangen wij nu zelf batched SMTP op onze Exchange server.

Alles lijkt goed te werken, 'bijna' alle externe mail komt goed aan. Ik zeg 'bijna' want van een kantoor in Taiwan ontvangen we niks.

Nu vermoed ik dat er bij hun DNS of SMTP probleem is, omdat we van alle andere externe contacten wl mail ontvangen. Aan de kant van Taiwan lijkt alles ook goed te gaan, per fax heb ik nl. een verzendrapport ontvangen en daar kon ik niets raars opmerken.

Kan het zijn dat DNS servers in Taiwan langer nodig hebben om veranderingen door te voeren? Hoe kan ik dit controleren?

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Het kan zijn dat het kantoor in Taiwan een eigen caching dns server draaien, die de wijziging nog niet heeft doorgevoerd.
Je kan vragen of ze die even willen flushen.

Als ze alleen gebruik maken van externe dns-servers, dan zou je eens moeten vragen welke deze zijn.
Je kan dan controleren of het goed gaat met het volgende:

code:
1
2
3
4
nslookup
server x.x.x.x (de door hun gebruikte dns server)
set type=mx
domein.nl (jullie mail domein)

Je ziet dan welke mx records hun door krijgen.
Het is dan wel belangrijk dat de door hun gebruikte dns-servers publiekelijk toegankelijk zijn.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 16:22:
Sinds kort hebben we op ons kantoor een DNS change uitgevoerd. Ipv dat de mail eerst bij onze mailhost terecht komt ontvangen wij nu zelf batched SMTP op onze Exchange server.
Volstrekt onduidelijk wat je hier bedoelt. "Batched SMTP" betekent nog steeds dat je mail bij een mailhost wordt afgeleverd en dat die batch gewijs (meestal na een ETRN of ATRN commando) wordt afgeleverd op je Exchange server.
Bedoel je te zeggen dat je MX-record nu primair verwijst naar je Exchange server?
Dus dat je juist geen batched SMTP meer hebt?
Alles lijkt goed te werken, 'bijna' alle externe mail komt goed aan. Ik zeg 'bijna' want van een kantoor in Taiwan ontvangen we niks.

Nu vermoed ik dat er bij hun DNS of SMTP probleem is, omdat we van alle andere externe contacten wl mail ontvangen. Aan de kant van Taiwan lijkt alles ook goed te gaan, per fax heb ik nl. een verzendrapport ontvangen en daar kon ik niets raars opmerken.

Kan het zijn dat DNS servers in Taiwan langer nodig hebben om veranderingen door te voeren? Hoe kan ik dit controleren?
Het kan best lang duren voordat DNS wijzigingen tot in de uithoeken van internet zijn gerepliceerd; meestal wordt daar voor de zekerheid een termijn van 1 à 2 weken voor gerekend.
't Klinkt allemaal alsof je nog niet geregeld hebt dat die oude mailhost je mail rechtstreeks doorstuurt naar jouw Exchange server; die denkt nog steeds dat jouw mail gequeued moet worden totdat jij 'm gaat ophalen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Taiwanese, chinese en meer oosterse Mail smtp servers hebben nog wel eens hele rare kuren. Kijk er maar niet raar van op als het 'ineens' gewoon werkt. Er is heel weinig aan te doe behalve de opties die hier al voorgesteld zijn.
Ook oosterse mail severs van oosterse makelij willen nog wel eens afwijken met hun RFC compatibilitiet, dat merk je vooral met NDN's en PDN's en meer van dat soort status spul.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE