[WLAN] WAP11 Brigde en AP tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Ik heb een vraagje: ik wil hier thuis het internet van een goede vriend uit de straat "aftappen" dmv loadbalancing. Voor de connectie naar zijn AP wil ik de WAP11 gebruiken, maar die moet dan ook mijn laptop van "wireless juice" voorzien. Kan de WAP11 Bridge en AP tegelijk zijn?
De WAP11 zit dus met draad aan de server, die de 2 internet verbindingen load-balanced, en routertje speelt voor het interne netwerk. Dat laatste lukt denk ik wel, maar kan de WAP11 wat ik wil?
Of moet ik een Wireless kaarje in de server zetten, die verbinding laten maken met dat netwerk van de buurjongen, en de WAP11 gebruiken voor mijn laptop?
Schema:
Afbeeldingslocatie: http://zooi.krekr.nl/plaatjes/wap11.jpg

WAP11: info1 info2

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Als ik zo na die mooie plaatjes kijk kan je het beste niet bridgen maar gewoon AP mode gebruiken en AP-client mode aan de andere kant gebruiken, anders komt je laptop er niet op met wifi of je moet nog een 3e AP aanschaffen die je dan in AP mode gebruikt. Het bridgen lijkt me het veiligste want de verbinding is point to point kan dus nix tussen komen, daarom werkt het ook niet met je lappie. Leuk id trouwens ;) ens kijken of dat hier ook valt te realiseren :Y)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 20:04 . Reden: informatietekort ;) ]

Verwijderd

De wap11 heeft weliswaar 2 antennes maar die zijn niet apart te gebruiken als transceiver(zenden en ontvangen tegelijk).
De wap11 schakelt naar de antenne die het meeste signaal krijgt, dit noemen ze diversity.
Je kan wel de ene antenne als ontvanger en de andere als zender zetten maar daar heb jij niets aan.
Jouw vlieger gaat dus niet op.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.oostrom5/stuff/wifibrug.JPG
I.p.v. de ap's bij de server kan je ook 2 pci kaarten (met externe antenne) nemen en die als ap/client gebruiken.
edit:200mW AP's zijn in Nederland verboden dus pas op!!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 20:59 ]

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:15
Waarom zijn die 200mW AP's in Nederland verboden?

Lekker!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:40
iPodje schreef op 12 maart 2004 @ 23:37:
Waarom zijn die 200mW AP's in Nederland verboden?
Je mag in Europa maximaal 100 mW uitstralen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 19:32:
Als ik zo na die mooie plaatjes kijk kan je het beste niet bridgen maar gewoon AP mode gebruiken en AP-client mode aan de andere kant gebruiken, anders komt je laptop er niet op met wifi
Mja, en dan komt de laptop van de buren er niet meer op... :P
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 20:53:
De wap11 heeft weliswaar 2 antennes maar die zijn niet apart te gebruiken als transceiver(zenden en ontvangen tegelijk).
De wap11 schakelt naar de antenne die het meeste signaal krijgt, dit noemen ze diversity.
Je kan wel de ene antenne als ontvanger en de andere als zender zetten maar daar heb jij niets aan.
Jouw vlieger gaat dus niet op.
[afbeelding]
I.p.v. de ap's bij de server kan je ook 2 pci kaarten (met externe antenne) nemen en die als ap/client gebruiken.
edit:200mW AP's zijn in Nederland verboden dus pas op!!
Dat van die 2 antennes wist ik, maar 3 AP's word me een beetje te duur :) Ik denk dat ik maar gewoon een USB-clientje aan de server hang, en die contact met de buren laat maken.
Ja, dat van die 200mW weet ik, alleen zit er een beetje gaar antennetje op, en komt het signaal nog geen hol verder, dus ik denk niet dat iemand zal gaan klagen. :)
Alleen dat van die PCI kaarten snap ik niet helemaal. Je bedoelt speciale (gehackte) firmware en drivers zodat die kaarten als AP kunnen fungeren? Voordeel is dan dat er meer te configureren valt oid?
FatalError schreef op 13 maart 2004 @ 00:08:
Je mag in Europa maximaal 100 mW uitstralen.
100mW EIRP ja, dus op 1m van de antenne. En als jij 200mW op een flutantenne zet, met baggercoax, is het uitgestraalde vermogen nog steeds misschien 100mW. Alleen als je grote antennes (15dB) en goede coax gaat gebruiken kom je daar over heen. En hier in de buurt zitten geen zendammateurs, en ik heb voor de zekerheid pas nog even ge-wardrived om te kijken of we niet iemand anders in de weg zaten :)

[ Voor 24% gewijzigd door Kr3Kr op 13-03-2004 13:20 ]

Gregor van Egdom Krekr

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:40
Daarom zeg ik ook 'uitstralen' :)
Gelukkig wordt er niet zo op gelet of je je aan het toegestane vermogen houdt.
Zolang je niemand tot last bent is er niets aan de hand.
Hou er gewoon rekening mee dat je de lucht/frequentie moet delen met anderen.
Je kan dus beter een kleine richtantenne gebruiken in plaats van n omni antenne als je naar n ander vast punt moet stralen, zo veroorzaak je minder onnodig rotzooi in de lucht. Ga ook niet met versterkers aan de gang, deze zijn helemaal niet nodig en veroorzaken bijna gegarandeerd overlast.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
FatalError schreef op 13 maart 2004 @ 14:14:
Daarom zeg ik ook 'uitstralen' :)
Gelukkig wordt er niet zo op gelet of je je aan het toegestane vermogen houdt.
Zolang je niemand tot last bent is er niets aan de hand.
Hou er gewoon rekening mee dat je de lucht/frequentie moet delen met anderen.
Je kan dus beter een kleine richtantenne gebruiken in plaats van n omni antenne als je naar n ander vast punt moet stralen, zo veroorzaak je minder onnodig rotzooi in de lucht. Ga ook niet met versterkers aan de gang, deze zijn helemaal niet nodig en veroorzaken bijna gegarandeerd overlast.
Precies, daar ben ik het mee eens, je verbinding word er ook alleen maar onnauwkeuriger van. Wel vind ik het gaar als van die zendammateurs gaan zeiken als de buurman de kast van z'n PC open heeft staan, en hij last heeft van "radiogolven" van de voeding :P

Gregor van Egdom Krekr

Pagina: 1