Quark / Indesign documenten genereren vanuit web applicatie

Pagina: 1
Acties:

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-03 23:15
hoi, ik onderzoek de mogelijkheden om vanuit een web-interface gekoppeld aan een database (php+mysql) documenten te genereren die in quark ingelezen / afgedrukt kunnen worden. echter na stevig googlen en zoeken op got ben ik weinig wijzer geworden. ik kan me herinneren dat er ooit (jaar of 3 geleden) een nederlands bedrijf een hele dure totaaloplossing aanbood, maar ik kan hun site niet vinden.

zijn hier standaard-oplossingen voor, bijv. een xml-import voor quark? indien nodig, is mijn opdrachtgever in principe ook bereid om over te stappen naar indesign daar deze steeds meer terrein wint in de grafische en dtp industrie.

of moet ik toch gaan denken aan dedicated PDF?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 03:46

Remy

I usually get 100% accuracy

Met InDesign schijnt iets dergelijks niet al te moeilijk te zijn: http://www.adobe.com/products/indesign/crossmedia.html

Xmedia werkt twee kanten op blijkbaar:
With InDesign software, for example, you can quickly create multiple print layouts by importing an XML file into tagged InDesign templates. Or, dynamically generate a Web page by combining the XML file with an Adobe GoLive® CS template.
Vandaar dat InDesign misschien inderdaad interessant is vanwege de web import/export mogelijkheden :)

LinkedIn
Instagram

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-04 19:23
Het is een beetje wat je ermee wilt bereiken, wil je een document dat in principe zo naar de drukker kan, zonder dat je er nog aan moet wijzigen, dan zou ik zeker eens kijken naar de mogelijkheden van het direct genereren van PDF's d.m.v. PDFlib www.pdflib.com die geheel in php 'ingebakken' kan worden (niet gratis) of naar FPDF www.fpdf.org die bestaat uit een pdf-Class die je zelf (evt.) kunt aanpassen. (wel gratis).

Als je na het genereren van de documenten de documenten nog een beetje eenvoudig wilt kunnen wijzigen is PDF niet echt een optie. De optie die je met InDesign dan hebt is om een indesign Template te bouwen, die zijn inhoud d.m.v. een XML file krijgt. Dat is waarnaar ReemF hierboven verwijst.

In Quark is het niet zomaar mogelijk, ik weet inderdaad dat er een of andere proprietary plugin is die heel veel geld kost, die dit zou moeten kunnen, maar daarvan weet ik de naam niet.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien ook het overwegen waard:

Onder MacOSX kun je bijna alle functies van QuarkXPress en Indesign aansturen met Applescripting techniek. Het OS zorgt er daarbij voor dat de benodigde programma's opgestart worden.

Zo'n script kun je ook laten starten door een webgebruiker. Vroegah in de serversoftware voor MacOS9 kon je volgens mij een directe koppeling opzetten. Voor wat betreft MacOSX kan ik dat bij Apple niet zo snel terugvinden, maar het kan niet al te moeilijk zijn (bv. via een cgi scriptje en het 'osascript' commando). Met Applescript kun je het gemaakte bestand bv. ook printen, bewaren en e-mailen. Er zijn geen aanvullende plugins nodig.

1 mogelijk nadeel: Applescript werkt bijna even traag als de normale gebruikersinterface, dus je kunt echt niet veel traffic hebben.

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-03 23:15
zo indesign is op papier iig erg interessant zeg! volledige import en export via xml, met redelijk makkelijke tags, om bijv. verwijzingen naar afbeeldingen te maken mbv simpele a href tags. dit maakt het allemaal makkelijk om vanuit php te genereren.

ik ga vanavond even wat tests proberen en zal dit posten.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Even een klein kickje omdat we deze week onze Adobe CS pakketten hebben geinstalleerd.

InDesign CS luistert naar 3 echte scripting talen: Applescript (op de Mac), Visual Basic (op de pc) en Javascript (beide platforms). Bovendien kun je in Illustrator- of Photoshop-bronbestanden variabele tekstvelden aanmaken waarvan je binnen InDesign de inhoud kunt aanpassen.

Info over scripting:
http://www.adobe.com/products/indesign/scripting.html
Pagina: 1