Toon posts:

CRC errors ik word er helemaal gek van!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier +/- 400 cd's met divx films erop liggen. En zo langzamerhand beginnen steeds meer cd's kuren te vertonen bij het kopieren van de cd naar m'n HD. Een gedeelte (+/- 100) heb ik gebrandt met een externe SCSI Yamaha 4x4x16x brander op verschillende cd's (voornamelijk sony en verbatim ), die cd's zijn 1.5 - 5 jaar oud.

Die yamaha gaf de geest en ik heb een lite-on 40x12x48x brander aangeschaft. Met die brander brandt ik altijd op 16 of 24x.

Ik heb alle soorten van cdr's gehad: Verbatim, Platinum, Philips, Arita, Tayo Yuden. En bij elke heb ik wel een aantal cd's die een CRC-error geeft bij 't kopieren. Erg vervelend dus, want die cd's zijn daarna onbruikbaar. Al deze cd's zijn dus max 1.5 jaar oud. De oudere cd's zijn vaak (ook niet altijd) wel goed.

Ik heb zelfs gehad dat ik met Nero een divx brandde, "burned succesful"-venster kreeg en direct daarna kreeg ik bij 't kopieren een CRC-error foutmelding :/

Ik ken 't CDcheck programma, en die helpt zo af en toe nog wel eens. Maar dat duurt vaak een dik half uur om een schijfje te kopieren dus dat is ook niet zo praktisch.

Ik heb dus echt geen flauw idee waar die CRC errors vandaan komen. Ik heb nu al een hele tijd geen divx meer durven branden en m'n HD zit met 200+ divx files nu wel behoorlijk vol. Op tape opslaan als backup lijkt me geen goed idee (tis makkelijker om ff een stapeltje cd's / HD mee te nemen naar een vriend).

Ik ben best bereid een dvdbrander te kopen. Ik heb al zitten kijken en over de NEC-1300 lees ik wel goede ervaringen. De divx's gaan btw altijd op CD en niet op DVD. 1 film per cd, dat is lekker overzichtelijk en makkelijk. Als een DVD kapot gaat ben ik dan ook niet direct 6 films kwijt. Maar voordat ik zoiets doe, heeft iemand een idee waardoor die CRC-errors ontstaan? Ik wil niet zometeen 200 cd's branden met als gevolg dat ik daarbij OOK weer problemen heb.

M'n vraag is dus, hoe kan ik het beste voorkomen dat er CRC errors op m'n cd's ontstaan in de toekomst?

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 08:23
Ik denk dat je het moet zoeken op je harde schijf of de ide kabels of het geheugen, schone installatie geprobeerd?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je je geheugen al getest met memtest ofzowiets? Vaak ontstaan CRC's ook door fouten in het geheugen...
Er is trouwens ook best wel veel te vinden over crc's met de search... Daar al gekeken?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Is je pc overgeklokt?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 22:38
Moest het aan zijn geheugen liggen zou hij tch al meer problemen hebben als alleen met zijn cd's?
Heb je het enkel bij films? of ook bij audio of zo?

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

ik heb ook CD gebrand en met een jaar of 5 beginnen daar toch best wel eens wat fouten op te ontstaan.

Bij muziek CD die over gaan slaan.
of bij data CD dat er programma's niet meer "compleet" opstaan.
is gewoon ouderdom, denk ik.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jah, das inderdaad een heel erg bekend fenomeen...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb ook audiocd's die behoorlijk tikken tijdens het afspelen. Arita's van 1999, het verval is begonnen ;(

Verwijderd

Topicstarter
M'n PC is niet overgeklokt en m'n geheugen is goed, laatst nog gecheckt. De IDE kabels zijn gewoon goed (alles doet 't) en die CRC errors komen soms wel, soms niet bij een gebrandde cd.

Wat dus ook gebeurd is dat ik een CD brandt, hem 2 dagen later kopieer naar de HD en dat gaat goed. Maar na 3, 4 maanden gaat 't fout (crc-error). Ik bewaar cd's op een donkere plek (in kastjes), ze zitten altijd in doosjes en de cd's bevatten zelden tot nooit krassen (ik ben er erg zuinig mee).

Ik kopieer alleen Divx cd's naar m'n HD. Audio brandt ik zelden en games heb ik niet zoveel van.

Maar weet iemand hoe die CRC errors ontstaan? Ouderdom van een cd? Een short track cd die een Phytalocyanine dye heeft gaat +/- 80 tot 100 jaar mee.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 23:20
Ik heb enkele cd's van een aantal jaar oud die problemen geven .. maar dit zijn met name de budget cd's als 'vivastar' (stom dat ik die ooit heb gebruikt .. |-:). De rest werkt vooralsnog prima (imation en platinum vooral).

[hier stond een heel verhaal, voor jouw reactie :)]

Heb je al eens aan je cd-reader getwijfeld? Sommige cd's kan ik niet (goed) lezen met m'n dvd-rom, en wel met een m'n ancient teac 24x cd-rom ..

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:36
Ik had dit soort problemen door rounded ATA kabels. Alles deed het wel, maar niet goed.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:37

The Third Man

The Third Jellyfish

Tja het verval kan veroorzaakt zijn door licht, elke lumen (samen met nog UV licht) zorgt voor schade op de CD-R. Aan de andere kant zou het ook door een brakke IDE config kunnen komen, of zelfs verkeerde of buggy IDE drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Licht kan het niet zijn. M'n kamer is geblindeerd en er komt maar een heel klein beetje zonlicht binnen. Ik berg het op in een kast met een gesloten achterwand en de cd's zitten altijd in doosjes. Je vind bij mij maar zelden een cd rondslingeren.

UV?Ik heb wel een blacklight in m'n computer kast zitten, één van m'n 3 cdkasten (180 cd's per kast) staat ongeveer een metertje van mijn computer af. Nu heb ik dat blacklight btw nog maar een maandje of 3, en daarvoor had ik ook al CRC errors? Maar is het verstander om die blacklight uit te laten?

Ik heb ook al nieuwe IDE kabels erin gehad enzo, maar ik merk vaak pas als er iets mis is wanneer ik de CD wil kopieren. Dit is vaak maanden nadat ik 'm gebrand heb. Dan weet ik allang niet meer hoe m'n configuratie destijds was. M'n comp is btw altijd schoon, elke twee weken een format met een schone image.

De CRC-foute schijfjes probeer ik vaak nog in een andere speler af te spelen (laptop, 2e pc, 3e pc) en soms pakt ie 'm wel, en soms niet op een andre pc. Maar meestal als ie 't niet doet in m'n dvdrom drive dan doet ie het nergens :/

[edit]Ik heb trouwens bij sommige schijfjes dat als ik er wat vloeistof op doe (van zo'n maak-je-cd-schoon-setje) en dat dan met een bijbehorend doekje schoonveeg heel soms de cd t weer doet. Maar het gekke vind ik dat ik dus laatst 1 dag na t branden de CD wou kopieren en dat dus al niet meer wou wegens zo'n CRC error.

Ik heb dus echt geen flauw idee waarom die errors verschijnen... Misschien m'n brander (maja, liteon 40x, ik hoor er bijna geen negatieve ervaringen over), of misschien is m'n moederboard niet helemaal fris? zou dat kunnen? Ik heb een MSI K7T2666Pro (MS-6380).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog enig idee waar die CRC errors vandaan kunnen komen?

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Volgens mij is dit overduidelijk een voorbeeld van een brakke brander. Kijk eens of er een firmware update is voor je brander, of probeer een aantal CD's bij vrienden te lezen. Als dat niet lukt zou ik aan een nieuwe CD brander denken.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

is er een optie om de crc check uit te zetten?

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
misschien een domme vraag, maar hoe oud is je brander en rook je ook op je kamer? dit is funest voor je optische drives, ze branden minder goed en lezen gaat ook erg slecht. ik rook wel in de omgeving van mn pc's en ik kan zeker elk jaar mn branders/lezers vervangen... ze doen het dan wel, maar heel veel schijfjes zijn onleesbaar, behalve als ik ze in een nieuw aparaat doe.

wat het opslaan van de media betreft, dat doe je wel goed, maar ik vindt de uitval erg hoog moet ik zeggen. ik ben nu bezig mn DivX collectie over te zetten op DVD, en ik heb van de 150 disks die ik gedaan heb maar een stuk of 5 uitval. ik bewaar ze in CD mappen overigens.

iig, ik zou zeker de aanschaf van een dvd brander adviseren, het gaat veel sneller dan nog met van die rottige cd's werken (6 films op 1 disk in 15 minuten @ 4x)

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Ik heb ook crc errors, op gloednieuw systeem. Installeren windows e.d. gaat allemaal prima, maar iso-file`s van dvd`s trekken gaat niet al te best. Ik heb wel iets gelezen over een latency patch van via, maar deze heb ik nog niet uitgeprobeerd. Als je een via chipset heb kan je het eens proberen.

Dit heb ik erover gelezen:
PCI Latency" patch for VIA chipsets
This is a Windows driver that will patch motherboards that have VIA chipsets. It is intended to solve many problems, including these:

Files copied from one IDE hard disk drive to another are corrupted
The computer stops ("freezes", "hangs", "locks up") when playing sounds, especially to a Creative SoundBlaster LIVE! card
The computer stops when copying to or from an IDE DVD, CDROM, or CDRW drive
Sounds played by a Creative Labs sound card are distorted

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 16:55 ]

Pagina: 1