[xp] Snel formateren

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107675

Topicstarter
Als je Windows installeerd kun je kiezen uit de volgende mogelijkheden wat formateren betreft:

Fat 32: Formateren
Fat 32: Snel formateren
NTFS: Formateren
NTFS: Snel Formateren

Nu is mijn vraag hierover, zijn er nadelen bij het snel formateren van een FAT 32 of een NTFS partitie, zoja wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 14:39

Xof

Met snelformateren is je schijf niet helemaal leeg. Je zou bestanden weer terug kan halen met een recovery programma. Echt nadelen zijn hier niet bij hoor, maar wil je echt schoon beginnen dan kun je beter de normale format doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76546

Xof schreef op 12 maart 2004 @ 13:20:
Met snelformateren is je schijf niet helemaal leeg. Je zou bestanden weer terug kan halen met een recovery programma. Echt nadelen zijn hier niet bij hoor, maar wil je echt schoon beginnen dan kun je beter de normale format doen :)
niet helemaal = helemaal niet.
Met snelformatteren wordt alleen de FAT (file allocation table) gewist, alle bestanden staan nog op de schijf en worden overschreven.
Ik zou bij een volledige herinstallatie altijd een normale formattering toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 76546 schreef op 12 maart 2004 @ 13:27:
[...]

niet helemaal = helemaal niet.
Met snelformatteren wordt alleen de FAT (file allocation table) gewist, alle bestanden staan nog op de schijf en worden overschreven.
Ik zou bij een volledige herinstallatie altijd een normale formattering toepassen.
Ja maar het gaat hier meestal om assembeleren, en dan voor de eerste keer de hd gebruiken is het dan ook aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107675 schreef op 12 maart 2004 @ 13:30:
[...]

Ja maar het gaat hier meestal om assembeleren, en dan voor de eerste keer de hd gebruiken is het dan ook aangeraden?
Vaak kun je als je de harddisk voor het eerst gebruikt niet snelformatteren, vooral met oudere schijven. Mocht het wel kunnen zie ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 14:25

evaarties

Powerball @ 12.582

Ik doe het zelf altijd volledig.. Partition Magic laat ik ook altijd een unformatted schijf aanmaken, anders merk ik toch problemen.

Specs | Site | The Lemmings Encyclopedia | Ubuntu Edge smartphone nog tot 20 augustus te koop!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Inderdaad, ik vraag me af of er wel een voordeel is van volledig formatTeren.

Misschien alleen als het gaat om oude schijven. Bij nieuwe is het tijdsaspect misschien belangrijker dan een eventueel verschil in betrouwbaarheid (?) - snelformatteren gaat vele malen sneller.

Met Partition Magic geformatteerde NTFS schijven geven bij mij ook vaak fouten (security descriptors) maar dat is natuurlijk een ander verhaal dan normaal vs. snelformatteren.

[ Voor 25% gewijzigd door pinockio op 12-03-2004 13:35 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Ik heb wel wat problemen ondervonden met snelformateren op FAT32; de schijf was dan niet meer benaderbaar onder dos.. niet echt een groot probleem maar toch...

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 15:51
bij gewoon formatteren worden ook bad sectors gemarkeerd...

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou het niet kunnen zijn dat als je een harddisk vol met virussen en zooi hebt en je formatteerd hem dan snel dat je harddisk daarna nog virussen kan bevatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Alleen bootsector virussen kunnen dan nog actief zijn; maar dat zijn ze ook als je volledig formateert..
Voor de rest zijn alle bestandsverwijzingen weg, dus kun je ook geen virussen meer opstarten..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108621

Anoniem: 107675 schreef op 12 maart 2004 @ 13:19:
Als je Windows installeert kun je kiezen uit de volgende mogelijkheden wat formatteren betreft:

Fat 32: Formatteren
Fat 32: Snel formatteren
NTFS: Formatteren
NTFS: Snel Formatteren

Nu is mijn vraag hierover, zijn er nadelen bij het snel formatteren van een FAT 32 of een NTFS partitie, zoja wat.
Bij het snel formatteren skipt hij de test van het sector-controleren. Bij een full format worden de schijf getest op bad/damaged sectors.

offtopic:
Formatteren is met dubbel t :Y)

Spuit 183 :Y), ik moet sneller typen :/

Zie ook: http://forums.anandtech.c...catid=34&threadid=1236562
Lange leve Google :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 108621 op 12-03-2004 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik kies altijd voor volledig formateren dus niet snel. ik doe dit uit veiligehid en stabiliteits overwegingen. tenminste dat denk ik :9 ik heb er geen enkele technische onderbouwing voor maar ik vindt het gewoon prettiger omdat dit altijd de standaard manier is geweest! en dan denk ik het onderscheid zal er wel niet voor niks zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Silencer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-04 21:20
Xof schreef op 12 maart 2004 @ 13:20:
Met snelformateren is je schijf niet helemaal leeg. Je zou bestanden weer terug kan halen met een recovery programma.
Na normaal formateren kan dat ook nog heb ik gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108621

The_Silencer schreef op 12 maart 2004 @ 13:57:
[...]

Na normaal formateren kan dat ook nog heb ik gehoord.
Volgens mij ook, maar ik heb het nog niet getest ofzow. Mocht ik van het weekend tijd hebben, dan doe ik er even een gooi naar.
Na even gezocht te hebben met google lijkt het inderdaad zo dat je nog steeds kan restoren na een full format. De data wordt dus niet gedestroyed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022
Dit vind ik helemaal geweldig:

"Een lezer van The Inquirer heeft een bericht ingestuurd met een stap voor stap methode om ongebruikte harddiskruimte te gebruiken. Het gaat om de ruimte die vrijwel alle harddisks bevatten, in de vorm van verborgen partities. The Inquirer heeft het procédé zelf niet getest, maar uit een verklaring van Bell Micro (harddiskdistributiebedrijf) blijkt dat dit niet nieuw is: "Dit is niet ongedocumenteerd, we hebben dit in het verleden al gebruikt om images van een originele installatie terug te kunnen zetten. Wanneer de client een corrupt OS had, kon met behulp van een speciale bootfloppy de verborgen partitie geopend worden, en werden alle bestanden teruggezet naar de actieve partitie. Het is geen nieuwe feature, we gebruiken het zelf zonder problemen".

Het proces is niet erg moeilijk, en op The Inquirer staat het complete stappenplan. Dat was een beetje te groot om hier te gaan quoten of vertalen."

Bron: http://www.tweakzone.nl/nieuws/5130 _/-\o_

vanpeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt dat jullie me hier even wat uitleg over wouden geven, voortaan formateer ik de partities op gewone snelheid (baat het niet, dan schaat het ook niet).

Iedereen wordt natuurlijk ook bedankt voor het opmerken van mijn spelfout :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:41
Voor het verschil tussen quick en normal format. Even zoeken op microsoft.com ;)
Differences Between a Quick Format and Format

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Silencer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-04 21:20
vanpeltje schreef op 12 maart 2004 @ 14:09:
Dit vind ik helemaal geweldig:

"Een lezer van The Inquirer heeft een bericht ingestuurd met een stap voor stap methode om ongebruikte harddiskruimte te gebruiken. Het gaat om de ruimte die vrijwel alle harddisks bevatten, in de vorm van verborgen partities. The Inquirer heeft het procédé zelf niet getest, maar uit een verklaring van Bell Micro (harddiskdistributiebedrijf) blijkt dat dit niet nieuw is: "Dit is niet ongedocumenteerd, we hebben dit in het verleden al gebruikt om images van een originele installatie terug te kunnen zetten. Wanneer de client een corrupt OS had, kon met behulp van een speciale bootfloppy de verborgen partitie geopend worden, en werden alle bestanden teruggezet naar de actieve partitie. Het is geen nieuwe feature, we gebruiken het zelf zonder problemen".

Het proces is niet erg moeilijk, en op The Inquirer staat het complete stappenplan. Dat was een beetje te groot om hier te gaan quoten of vertalen."

Bron: http://www.tweakzone.nl/nieuws/5130 _/-\o_
Vergroot de ruimte op je HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:42
Nou ik heb het wel eens gehad, dat ik prongelijk de verkeerde schijf aan het formatten was in dos. Hij was al op 80%, dus ik met hoop mijn pc gewoon opnieuw opgestart en ja hoor alles stond er nog.

Zoals Microsoft al zegt:

Een snelle format haalt alleen de verwijzingen naar de bestanden weg.
Een volledig format haalt de verwijzingen naar de bestanden weg, en controleerd op bad sectors. Maar de schijf is dan niet leeg. Dus je kan dan nog steeds met een recovery tool de bestanden terug halen. Als je wilt dat je schijf echt leeg is, moet je maar ff kijken op www.killdisk.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 00:32
Harley538 schreef op 12 maart 2004 @ 18:50:
Nou ik heb het wel eens gehad, dat ik prongelijk de verkeerde schijf aan het formatten was in dos. Hij was al op 80%, dus ik met hoop mijn pc gewoon opnieuw opgestart en ja hoor alles stond er nog.
je moet niet eens rebooten in dos: ctrl+C is voldoende om te annuleren ;)

lukt dit bij xp ook nog?? ctrl-C bedoel ik om de format te annuleren ?

[ Voor 12% gewijzigd door ajouin op 13-03-2004 02:53 ]

Pagina: 1