Toon posts:

Knoppix 3.3 CD boot niet (SCSI-cdrom, BIOS werkt niet mee)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag knoppix 's proberen.
Maar mijn pc wil de knoppix cd niet opstarten.

De cd is ok ( heb ik getest ) en de bios staat goed. (SCSI en CD-rom instelling getest)

Ik denk dat het probleem mijn SCSI Plextor cd rom speler of mijn Dawi SCSI controller is.

Iemand een idee hoe ik dit toch kan laten werken ??

PIII 450 Aopen BX board
256 MB
Plextor 40X SCSI cd rom

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:30
Wat gebeurt er dan precies? Je geeft geen enkele informatie waar het bootproces blijft hangen. Begint hij al niet eens te booten van CD, of lukt dat nog wel en gaat het verderop mis, bijvoorbeeld omdat 'ie je SCSI-controller niet herkent en daardoor de CD niet verder kan lezen?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry !! niet zo'n slimme zet

mijn windows start gewoon alsof er geen cd in mij cdrom speler zit.
Dus geen bewijsje dat hij op de cd kijkt.

• Wilke
Probeer dat dan eens met een andere bootable CD. Waarschijnlijk werkt die ook niet, dan weet je iig zeker dat het aan de BIOS-instelling ligt. Het is een SCSI-CD-speler, meestal kun je ook daar wel van booten via het BIOS, maar dan moet je 'm wel instellen op SCSI en niet op CDROM (waarschijnlijk).

Verwijderd

Topicstarter
Het is een SCSI-CD-speler, meestal kun je ook daar wel van booten via het BIOS, maar dan moet je 'm wel instellen op SCSI en niet op CDROM (waarschijnlijk).
Dit heb ik geprobeerd. ( Beide opties ) Maar dat werkt dus niet.

Ik kan nog proberen om op te starten via een floppy.
Ik zal ook 's proberen om van een windows cd te starten.

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Heb je de ISO gebrand zoals het hoort, of je gewoon de ISO als bestand op de cd gezet?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 11:59:
Sorry !! niet zo'n slimme zet

mijn windows start gewoon alsof er geen cd in mij cdrom speler zit.
Dus geen bewijsje dat hij op de cd kijkt.
OK ! Nu je BIOS zo instellen dat je van cd kan starten :)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Topicstarter
Heb je de ISO gebrand zoals het hoort, of je gewoon de ISO als bestand op de cd gezet?
Ja want ik heb de CD getest op me werk. Daar werkt de cd zoals het moet.
OK ! Nu je BIOS zo instellen dat je van cd kan starten
Bios staat goed ingesteld.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zie je in de bios of tijdens de post (schermpje voordat windows geladen wordt) uberhaupt wel iets staan dat ie die scsi controller en/of cd-rom speler heeft gevonden? Kan best zijn dat je bios hem gewoon niet ondersteund en dat ie dus alleen in windows werkt omdat er dan drivers geladen zijn.

Misschien kun je het nog proberen met een bootdisk.

• Wilke
Dus niet, want dan zou die CD wel booten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat jij iets fout doet, want misschien ondersteunt je BIOS het wel gewoon niet. In ieder geval is nu duidelijk dat dit geen software probleem is en (dus) ook niet met Knoppix of NOS te maken heeft, daarom verplaats ik dit topic naar PMG, omdat daar volgens mij ook mobo/BIOS-gerelateerde problemen thuishoren. Hopelijk heeft daar iemand eenidee hoe dit te verhelpen (BIOS flashen naar nieuwste versie? Geen idee of dat helpt..)

P.S. Meteen de de topictitel duidelijker gemaakt nu we weten in welke richting het probleem zit.

Verwijderd

stel cd-boot ff in op de scsi-bios i.p.v de normale :*)

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Heb je wel een scsi kaart met bootrom ???
Is je harde schijf IDE ?? (indien Scsi dan is antwoord op bovenste vraag dus ja :Y)

Religion is Opium for the Masses

Verwijderd

Topicstarter
DC-2974 PCI

FAST SCSI2 Hostadapter Kit, bootable from CD-ROM and harddisk by own SCSI BIOS, 10 MByte/Sec transferrate, Plug & Play capable, 5 years warranty.
Dit is info van de website van de makers van mijn SCSI kaart
http://www.dawicontrol.com/

Dus volgens mij zou ik ervan moeten kunnen booten.

Verwijderd

ja, dan wel. je moet de handleiding downloaden en kijken hoe je van SCSI kunt booten (dit moet je in de BIOS/firmware van je SCSI controller instellen).

daarna nog je systeembios instellen om als eerste apparaat van de SCSI controller te booten.

Verwijderd

Topicstarter
Zover ik nu heb gelezen over de controller, kun je deze niet instellen. Je kunt dus niet in de SCSI bios. Dus dan blijft allen de Gewone bios over.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wel naar de juiste SCSI ID verwezen? En soms kun in je mobo BIOS ook nog eens de volgorde bepalen. Dat soort BIOSen is meestal te herkenen aan het feit dat ze voordat je zo'n BIOS ingaat eerst je devices op de SCSI bus scannen. Bij de andere BIOSen komt dat pas na het verlaten van je mobo BIOS voor configureren.

En probeer anders met een CD waarvan je 100% zeker weet dat hij boot, een XP CD bijv.

Ook kun je tijdelijk je hdd losnemen om te zien of het dan wel lukt (wel juiste termination in de gaten houden).

[ Voor 106% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-03-2004 17:38 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Kijk even in die support manual. Je moet J1 op 'set' zetten om de rom te enablen. J2 moet op 2-3 staan voor automatische modus (herkenning aangesloten apparaten). Uiteraard moet je de scsi kabel 'termineren' voor een goede werking.

Op de knoppix cd staat ook een img voor een floppy bootdisk: KNOPPIX/boot.img. Met rawrite of zoiets kan je daar een bootable floppy van maken om je cd te starten met booten.

[ Voor 32% gewijzigd door Wekkel op 15-03-2004 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
_XipHiaS_ schreef op 15 maart 2004 @ 17:29:
Wel naar de juiste SCSI ID verwezen? En soms kun in je mobo BIOS ook nog eens de volgorde bepalen. Dat soort BIOSen is meestal te herkenen aan het feit dat ze voordat je zo'n BIOS ingaat eerst je devices op de SCSI bus scannen. Bij de andere BIOSen komt dat pas na het verlaten van je mobo BIOS voor configureren.

En probeer anders met een CD waarvan je 100% zeker weet dat hij boot, een XP CD bijv.

Ook kun je tijdelijk je hdd losnemen om te zien of het dan wel lukt (wel juiste termination in de gaten houden).
Ik kan in de bios van mijn mobo alleen maar aangeven of ik wil booten van cd-rom, SCSI, C, LS of A. De CD die ik gebruik boot OK als ik hem op me werk probeer.
Wekkel schreef op 15 maart 2004 @ 17:39:
Kijk even in die support manual. Je moet J1 op 'set' zetten om de rom te enablen. J2 moet op 2-3 staan voor automatische modus (herkenning aangesloten apparaten). Uiteraard moet je de scsi kabel 'termineren' voor een goede werking.

Op de knoppix cd staat ook een img voor een floppy bootdisk: KNOPPIX/boot.img. Met rawrite of zoiets kan je daar een bootable floppy van maken om je cd te starten met booten.
Ik heb J1 erop en eraf gehad. Beide met hetzelfde resultaat. Met J1 erop, herkent de kaart de SCSI cd rom's ( beide plextor ) tijdens het opstarten. ( nog voor dat hij aan de gewone bios toekomt.

Ik denk ook dat een floppy maken de enige oplossing is. :(

Verwijderd

update de bios van je dawikaart es

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 10:15:
update de bios van je dawikaart es
Dat kan met deze versie alleen maar door de chip te programmeren/branden

Dus niet met software helaas

Verwijderd

ik las op de dawi-site dat bij de drivers in het zip-filetje in de dos-dir een bios image staat voor die controller

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 12:25:
ik las op de dawi-site dat bij de drivers in het zip-filetje in de dos-dir een bios image staat voor die controller
Op de dawi site staat :
BIOS-Update by Software NO
Flash-ROM NO
BIOS Update by EPROM Burner YES
bootable from CD YES

D'r staat inderdaad in de dos dir een bios image. Maar die moet je branden met een eprom burner. Die heb ik dus niet.

Dus ik vrees dat het de opstart floppie moet worden. Wel jammer.

Verwijderd

Topicstarter
Nou met een floppie start het kreng ook niet.

Wat een K.....Z..i
Pagina: 1