[MSN] Router / Linux Router

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik ben op zoek naar een antywoord op een vraag en kan hem dus niet vinden.

De vraag luid als volgt, kan een huidige linux kernel/distributie al msn voice chat routeren als ik linux als router systeem gebruik?

De vraag waarom ik die hier stel is als volgt:

Ik heb vroeger een linnux router gedraaid en wil er nu weer een gaan bouwen. Toendertijd was het eigenlijk niet mogelijk om met iptables een script te maken waardoor voicechat werd ondersteund.

Er waren wel ideetjes zoals Upnp en Reaim, maar daar ben ik nu is naar aan het kijken geweest en het blijkt dat die projecten volledig stil liggen. wat is hier de reden voor vraag ik mij dan af.
Kijken we naar de kleine standalone routers, (sitecom, usrobotis en andere merken), deze routers zijn te voorzien van een linux firmware, omdat er dan meer op in te stellen is. Maar als hier linux firmware op draaid dan moet het dus mogelijk geweest zijn om de voice chat van msn door te lussen.

Wie o wie weet een antwoord op deze vraag, want ik kan het antwoord namelijk niet vinden.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
als ik me niet vergis dan gaat de voice en file transfer van msn6 via de server, tenzij je er evt poorten voor gemapt hebt.
Dus het zou zowiezo moeten werken

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 13:03

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Dit klopt inderdaad, maar ook zonder MSN 6 werkte het hier al. Connection-tracking hier hier geladen (mod_conntrack) en voor de rest heb ik weinig bijzonders gedaan volgens mij, om het werkend te krijgen

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• BSeB
Owww, vandaar dat er dus geen nieuwe ontwikkelingen zijn geweest.

Hoe bedoel je btw dat alle connecties via een server gaat. (Overigens betekent dit dat alleen dat de voice zo word gestremaed, want de file transfers moet je gewoon nog steeds mappen, voor zover ik van een vriend van me begreep die nog steeds een bak heeft draaien)

Verwijderd

Als je niet maps zal alles wel werken maar als stront door een trechter.
Die msn server geeft niet egt veel bandbreete als je dan gaat overzetten gaat bestanden verzenden met 4 Kbyte/s +/- .(ze geven voor de webcam via hun server meer bandbreete)
Voor mij was upnp genoeg om me webcam en filetransfer in msn aan te zetten, spraak is helaas nog niet gelukt :(

• BSeB
B_O_S_S schreef op 12 maart 2004 @ 10:41:
Dit klopt inderdaad, maar ook zonder MSN 6 werkte het hier al. Connection-tracking hier hier geladen (mod_conntrack) en voor de rest heb ik weinig bijzonders gedaan volgens mij, om het werkend te krijgen
Werkt daarmee alleen je audio of ook je webcam?

(Filetransfer kan ik ook werkend krijgen dmv portmap dus dat is geen probleem)

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 13:03

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Misschien een beetje late reactie, maar bij mij werkt het dus alle 3: Webcam, File-transfer en Voice. Met MSN 6 gaat dit dus via de MSN-server (echter gaat het bij mij wel met 60-70kbyte/seconde) maar met MSN 5 heeft dit ook al gewerkt, gewoon met de connection-tracking module.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:46

sphere

Debian abuser

Hrm, hier werkt alleen maar filetransfer met MSN Messenger 6.1 onder W2K, omdat ik wat poorten heb geforward op mijn router. Althans, ik heb getest met iemand achter een hardware router, misschien maakt dit het wel weer extra ingewikkeld :?

Vooralsnog geen succes hier met upnp:

http://www.ruwebit.net/article/77

Router draait 2.4.25 met alle netfilter shit aan. Iemand nog ideeen?

edit: euh, ja of natuurlijk omdat W2K geen UPNP support 8)7 Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

[ Voor 12% gewijzigd door sphere op 22-03-2004 23:54 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

File-transfers en webcam gaat hier vloeiend, zoals het hoort. Lijkt me niet echt dat dit via de MSN-server gaat. Zit achter win2k server, met RAS voor het delen van internet.
NetLimiter geeft een max upload speed aan van 27kb/sec. Dan mag ik aannemen dat dit niet echt via die server loopt.

Ey!! Macarena \o/

• sphere

sphere

Debian abuser

RaZ schreef op 22 maart 2004 @ 23:58:
File-transfers en webcam gaat hier vloeiend, zoals het hoort. Lijkt me niet echt dat dit via de MSN-server gaat. Zit achter win2k server, met RAS voor het delen van internet.
NetLimiter geeft een max upload speed aan van 27kb/sec. Dan mag ik aannemen dat dit niet echt via die server loopt.
Ja kunst, beetje een W2K server gaan gebruiken he ;)

Ik heb op zich upnpd wel aan de gang, en ik kan een verbinding opzetten met de andere kant (audio), maar er is nog iets mis met mijn firewall rules ben ik bang, ik zie ze allemaal terugkeren in mijn syslog :(

Vooral poorten 1102, 1300, 1305, 1308, 3008, 3013, 3016.

Dat vind ik raar, want ik dacht dat Voice poorten gebruikte boven de 5000. Een paar van die syslog entries zal misschien whiteboard zijn, maar de rest :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# Allow forwarding of UPnP packets (if policy is DROP)
iptables -A FORWARD -p udp -i ppp0 -o eth2 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -p tcp -i ppp0 -o eth2 -j ACCEPT

# Allow multicast for UPnP
# Note: "eth2 net 239.0.0.0 netmask 255.0.0.0" can be added to
# /etc/sysconfig/static-routes
route add -net 239.0.0.0 netmask 255.0.0.0 eth2 2> /dev/null
iptables -A INPUT -i eth2 -s 192.168.1.0/24 -d 239.255.255.250 -j ACCEPT

# SSDP Discovery Service (SSDP protocol)
iptables -A INPUT -i eth2 -p udp --dport 1900 -j ACCEPT

# SSDP Discovery Service (SSDP event notification protocol)
# Universal Plug and Play Device Host (UPNP protocol)
iptables -A INPUT -i eth2 -p tcp --dport 2869 -j ACCEPT

Standaard iptables in /etc/ppp/ip-up.d: 01iptables

Die crap boven was extra voor upnpd en load ik handmatig om te testen. Vraag me af of ik nog een RELATED,ESTABLISHED moet hebben voor de FORWARD chain, dat zo maar eens testen. B)

edit: kuch, ik kan dus wel beginnen een verbinding op te zetten, maar niet daadwerkelijk voice verbinding krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door sphere op 23-03-2004 15:08 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• sphere

sphere

Debian abuser

OK, wat je nodig hebt om MSN voice te laten werken:
Bash:
1
2
3
iptables -A INPUT -m state --state NEW -i ppp0 -s ge.he.i.m -j ACCEPT
iptables -t nat -A PREROUTING -i ppp0 -s ge.he.i.m --protocol tcp \
--dport ! 6891:6894 -j DNAT --to 192.168.1.3

Bash:
1
--dport | 6891:6894
heb je nodig om niet je filetransfers te slopen. Echt een algemene oplossing heb ik nog niet. Het nadeel is dat je een IP moet trusten, en als dat IP dynamisch is is het bewerkelijk. Zelf zit ik erover te denken om een php scriptje te bouwen dat dit soort rules toevoegt, zodat iemand hier het lokaal ook kan doen, zonder iptables kennis (lees: Linux kennis 8))

Voordeel is dat je dat schurftige UPNP niet nodig hebt.

Suggesties welkom.

Pagina: 1