Toon posts:

Moederbord Kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Na het doorlezen van de FAQ hier en enkele andere topics op het forum, kom ik er niet helemaal uit...

Sinds kort vertoonde mijn computer heel af en toe kuren dat hij opeens uit ging, alsof de stroom uitviel. Dan was opnieuw opstarten nooit een probleem en kon ik weer vrolijk verder.

Laatst was het een keer zo dat hij niet meer op wilde starten (wat nu ook het probleem is), maar later werkte het ook weer gewoon. Nu is dus het probleem dat de computer helemaal niet meer start.

Wanneer ik 'm aan zet, gaan alle koelertjes e.d. gewoon draaien, gaan de lampjes op de cd-roms een beetje knipperen, maar gebeurt er verder helemaal niets. Ik hoor overigens ook geen piepjes ofzo.

Ondertussen heb ik het volgende al geprobeerd:

- RAM geheugen vervangen
- videokaart vervangen
- computer 'kaal' opgestart (alleen moederbord/processor)
- bios gereset

Ik dacht eigenlijk meteen dat het aan het intern geheugen zou liggen, maar volgens mij zou het mobo dan moeten gaan piepen, dus dat kan het bijna niet zijn.

Nu blijven nog de processor en het mobo over wat kapot kan zijn. De processor heb ik eens even goed bekeken, maar deze ziet er niet verbrand ofzo uit. De koeler zat nogal vol met stof en deed daarom misschien het werk niet zo goed, maar zoals gezegd ziet de processor er niet vreemd uit ofzo.

Omdat het kopen van een nieuw moederbord natuurlijk wel wat kost, wil ik wel graag zeker weten of dit het probleem is, dus daarom kan ik jullie hulp wel even gebruiken en wil ik vragen wat jullie ervan denken :) Is er een handige manier om te kijken of het probleem bij het mobo of de processor ligt (zonder de processor te vervangen het liefst).

Zal ik nog even mijn systeem hier neerzetten:

ASUS A7V333 moederbord
AMD Athlon 1800+ processor
300W voeding
Geforce 4 Ti4200 videokaart (asus)
Western Digital 7200 rpm 40GB harde schijf
Sounsblaster live 5.1 geluidskaart
liteOn DVD speler
Nec DVD brander

Mensen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Alvast Bedankt.

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 15:35
Ja dan is je zeer waarscijnlijk je moederbord kapot. Je zou nog even kunnen checken of je voeding het is maar een vriend van me had dit ook en daar was het moederbord kapot. Als je het geheugen eruit haalt en dan probeert te booten, en hij piept dan niet, is hij bijna zeker naar de eeuwige hardware-velden.

[ Voor 30% gewijzigd door BlackIce op 12-03-2004 09:49 ]

Verwijderd

Heb je je condensator's op je moederbord bekeken als die bol zijn of gaan lekken
geeft dat waarschijnlijk problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Tja een tijdje terug was mijn voeding ook al kapot, maar toen startte hij helemaal niet op.

Ik denk zelf dat het nu aan iets anders zal liggen...

Verwijderd

Topicstarter
Er is volgens mij niets vreemds te zien aan het moederbord. Dat ding is natuurlijk zo groot, er kan natuurlijk veel mis mee zijn...

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 15:55

Strikie

Athletics

Wat zijn temperaturen van de processor en mobo?

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Topicstarter
Die kan ik nu dus helaas niet meer zien, omdat ik niet in de bios kan komen.

Normaalgesproken werd de processor wel vrij warm, 70 graden af en toe als ik me niet vergis.

Een verkoper in de winkel wist me echter te vertellen dat dat wel normaal was bij een athlon xp processor.

Mijn moederbord heeft wel zo'n overheat protectie, dus ik neem aan dat die wel uit zou schakelen mocht het echt te warm worden.

• Strikie

Strikie

Athletics

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 10:10:
Die kan ik nu dus helaas niet meer zien, omdat ik niet in de bios kan komen.

Normaalgesproken werd de processor wel vrij warm, 70 graden af en toe als ik me niet vergis.

Een verkoper in de winkel wist me echter te vertellen dat dat wel normaal was bij een athlon xp processor.

Mijn moederbord heeft wel zo'n overheat protectie, dus ik neem aan dat die wel uit zou schakelen mocht het echt te warm worden.
Bij 70 graden kan je Athlon makkelijk problemen veroorzaken zoals rebooten.

Probeer je processor eens in een ander moederbord.

[ Voor 12% gewijzigd door Strikie op 12-03-2004 10:15 ]

• Strikie

Strikie

Athletics

dubbel post

[ Voor 93% gewijzigd door Strikie op 12-03-2004 10:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik moet maar eens een 'uitwisseling' houden met iemand anders. Even die processor in mijn systeem en mijn processor in zijn systeem ofzo. Kijken welke er dan werkt :)

Ik ieder geval alvast bedankt voor de snelle antwoorden!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 09:43:
Beste Mensen,

Na het doorlezen van de FAQ hier en enkele andere topics op het forum, kom ik er niet helemaal uit...

Sinds kort vertoonde mijn computer heel af en toe kuren dat hij opeens uit ging, alsof de stroom uitviel. Dan was opnieuw opstarten nooit een probleem en kon ik weer vrolijk verder.

Laatst was het een keer zo dat hij niet meer op wilde starten (wat nu ook het probleem is), maar later werkte het ook weer gewoon. Nu is dus het probleem dat de computer helemaal niet meer start.

Wanneer ik 'm aan zet, gaan alle koelertjes e.d. gewoon draaien, gaan de lampjes op de cd-roms een beetje knipperen, maar gebeurt er verder helemaal niets. Ik hoor overigens ook geen piepjes ofzo.

Ondertussen heb ik het volgende al geprobeerd:

- RAM geheugen vervangen
- videokaart vervangen
- computer 'kaal' opgestart (alleen moederbord/processor)
- bios gereset

Ik dacht eigenlijk meteen dat het aan het intern geheugen zou liggen, maar volgens mij zou het mobo dan moeten gaan piepen, dus dat kan het bijna niet zijn.

Nu blijven nog de processor en het mobo over wat kapot kan zijn. De processor heb ik eens even goed bekeken, maar deze ziet er niet verbrand ofzo uit. De koeler zat nogal vol met stof en deed daarom misschien het werk niet zo goed, maar zoals gezegd ziet de processor er niet vreemd uit ofzo.

Omdat het kopen van een nieuw moederbord natuurlijk wel wat kost, wil ik wel graag zeker weten of dit het probleem is, dus daarom kan ik jullie hulp wel even gebruiken en wil ik vragen wat jullie ervan denken :) Is er een handige manier om te kijken of het probleem bij het mobo of de processor ligt (zonder de processor te vervangen het liefst).

Zal ik nog even mijn systeem hier neerzetten:

ASUS A7V333 moederbord
AMD Athlon 1800+ processor
300W voeding
Geforce 4 Ti4200 videokaart (asus)
Western Digital 7200 rpm 40GB harde schijf
Sounsblaster live 5.1 geluidskaart
liteOn DVD speler
Nec DVD brander

Mensen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Alvast Bedankt.
Ik had precies hetzelfde en bij waren mijn moederbord EN processor kapot, dit kwam wel omdat ik een voeding had opgeblazen :S Toen ik er een nieuwe voeding inzette gebeurde dit dus...zit er wel een speaker in je kast want ik hoordde ook geen piepjes en dat kwam dus omdat er geen speaker in zat, suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, er zit wel een speaker in en ik heb nog even gecheckt of 'ie goed is aangesloten en dat is ook in orde.

Als je je voeding op hebt geblazen, is het dan wel zo dat de koelertjes enzo gaan draaien? Want het lijkt me dat ie dan helemaal niets meer doet...

Verwijderd

In de meeste gevallen doet je comp helemaal niets meer als je voeding stuk is.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 15:58
zoiets heb ik ook gehad. mijn comp starte toen wel op, maar ging vaak uit in windows. als ie t wel bleef doen en k wou m uitzetten, ging ie niet uit. k heb m kaal opgestart en alles geprobeerd. op het laatst kon k windows niet eens meer instaleren.ik heb mn mobo vervangen en nu werkt ie weer perfect.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin langzaamaan wel te denken dat het het moederbord móet zijn.
Zelfs bij opstarten zonder ook maar íets erin (zelfs zonder processor), krijg ik geen piepjes oid, terwijl ik wel gewoon een speaker erin heb...

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-07 22:45

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Hallo,

ik heb dat ook al eens gehad,
en toen was een stroomsterkte (dacht 5volt) kapot op de voeding,
ventilators enzo droeien nog want 12 volt deed het nog !

groetjes

Verwijderd

kep dus ook pas een moederbord gekocht en een kast en geheugen enso...zit allemaal al aangeslote en so...het enige wat nog ontbreekt is de processor....maar ik hoor ook geen piepjes of iets dergelijks, zal die bij mij dan ook brok zijn!? (kast met 400w voeding en asus P4P800 deluxe net nieuw uit de doos....)
Speaker zit zowieso goed aangesloten.... :?

Verwijderd

Topicstarter
dupondje schreef op 12 maart 2004 @ 18:59:
Hallo,

ik heb dat ook al eens gehad,
en toen was een stroomsterkte (dacht 5volt) kapot op de voeding,
ventilators enzo droeien nog want 12 volt deed het nog !

groetjes
Nou, zelfs de voeding heb ik net vervangen, maar nog geen oplossing. Het kan nu écht alleen nog maar het moederbord of de processor zijn en ik ben er bijna zeker van dat het de eerste zal zijn...

Verwijderd

Tot nooit weers ziens.... :w

[ Voor 84% gewijzigd door Han op 13-03-2004 02:01 ]

Verwijderd

Ik begin langzaamaan wel te denken dat het het moederbord móet zijn.
Zelfs bij opstarten zonder ook maar íets erin (zelfs zonder processor), krijg ik geen piepjes oid, terwijl ik wel gewoon een speaker erin heb...
Zonder CPU zal geen enkel board gaan beepen... als je bord een "diagnostic LED" of iets soortgelijks heeft zal je mayb nog merken dat alle LED's rood blijven (aka system power on / CPU failure)

• nielzkuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11-2018
Kan goed de CPU zijn, aangezien hij toch altijd al zo warm was, niet goed voor de levensduur natuurlijk.
Dat moederbord is ook niet geweldig maar goed.
Pagina: 1