Audigy met optische output op de backplate

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
In verband met windowsXP 64 bit ben ik weer aan het rondkijken voor een geluidskaart die kan werken met winxp64. Nu zag ik gister op de tweakers.net dat creative voor winxp64 drivers heeft uitgebracht. De tweede merk die nu drivers heeft uitgebracht.

Ik heb alleen nog optische ingangen vrij op de versterker. Dus een klasgenoot vertelde mij dat er op de Audigy een glasvezel uitgang op de kaart zelf zit. Tot zo ver ik heb kunnen vinden heeft creative alleen geluidskaart producten waar de glasvezel uitgang op externe dozen zitten , of in zo 5¼ slot. Totaal niet handig voor mij

Ik ben aan het googleën geweest en gezocht op de creative site.. Maar geen audigy met een optische uitgang op de kaart zelf.. Wel firewirepoorten of game/midi poorten...

De klasgenoot blijft melden dat hij er thuis 3 audigy's heeft met een glasvezel uitgang. Moet ik hem nu serieus nemen of is het totale bullshit ?

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Volgens mij bullshit.. Ben druk opzoek geweest naar die dingen met een optische uitgang en heb hem echt niet kunnen vinden! Heb nu een Terratec DMX X-fire 1024 gekocht, deze heeft wel een optische uitgang achterop.

Verwijderd

Yup, creative heeft geen interne kaarten met een optische uitgang er op. Ik heb ook een terratec aangeschaft om die reden, maar heb geen idee of ie ook onder een XP64 werkt, en hij is prijzig (EWX 24/96).
Als het je puur gaat om een spdif passthru, kun je een mp3+ van creative halen. Deze zijn er cheap en geven een redelijke kwaliteit (heb er zelf ook een). Deze moet je aansluiten via USB.
Gaat dit om een HTPC?

Verwijderd

Je kan ook zelf een optisch uit op je audigy maken.op de kaart zit een s/pdif aansluiting.met een paar onderdeeltjes is die zo te maken..

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik weet niet hoe't bij jullie zit, maar mijn gewone audigy platinum heeft volgens mij een optisch jack uitgangetje op de achterkant van het kaartje... En nog een optisch bracket voorin.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

worden hier dan niet de audigy en de audigy2 door elkaar gehaald. Ik dacht namelijk ook dat ik op mijn live! platinum 5.1 een optical aansluiting op m'n pci-kaart heb zitten (idd mini-jack-aansluiting). Ik kan t helaas niet checken... ben nou op mn werk...

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Mini jack is geen optische in/uitgang maar "coax".
(lijkt me ook nogal lastig)

• Wormaap
Wat is daar lastig aan? Bijna elke portable minidisk recorder heeft een optische jack-ingang...

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:15

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik denk dat de TS het over een TOS link (optisch heeft).

Mijn Aureon heeft zowel een optische in EN uitgang achterop zitten :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

4POX schreef op 12 maart 2004 @ 09:28:
In verband met windowsXP 64 bit ben ik weer aan het rondkijken voor een geluidskaart die kan werken met winxp64. Nu zag ik gister op de tweakers.net dat creative voor winxp64 drivers heeft uitgebracht. De tweede merk die nu drivers heeft uitgebracht.

Ik heb alleen nog optische ingangen vrij op de versterker. Dus een klasgenoot vertelde mij dat er op de Audigy een glasvezel uitgang op de kaart zelf zit. Tot zo ver ik heb kunnen vinden heeft creative alleen geluidskaart producten waar de glasvezel uitgang op externe dozen zitten , of in zo 5¼ slot. Totaal niet handig voor mij

Ik ben aan het googleën geweest en gezocht op de creative site.. Maar geen audigy met een optische uitgang op de kaart zelf.. Wel firewirepoorten of game/midi poorten...

De klasgenoot blijft melden dat hij er thuis 3 audigy's heeft met een glasvezel uitgang. Moet ik hem nu serieus nemen of is het totale bullshit ?
Gelul van de eerste plank
Als je een optical in hebt op je Creative dan moet je er een externe hub bij hebben.

Verwijderd

Wat is daar lastig aan? Bijna elke portable minidisk recorder heeft een optische jack-ingang...
Voor de Sony minidiscspelers klopt dat inderdaad, voor de SoundBlasters is het echter alleen een coaxiale minijack (net zoals op de Audigy 1394: http://www.infoglob.pl/at...IGY_Player_w/1394_OEM.jpg).

Met een optical bracket is er nog wel optisch te vogelen, maar afaik is dat niet standaard op de SB kaarten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 10:39 ]

Verwijderd

Enig idee waar die brackets zijn te krijgen? Kan ik eindelijk m'n Terratec eruit gooien en weer gewoon een Audigy er in zetten :)

• powerflux
  • Laatst online: 02-08 09:36

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

mijn audigy 1394 (fire wire) heeft gewoon een witte (optische) jackplug erop zitten (uitgang) , maar deze is moeilijk te krijgen (hier wel tenminste - driebergen e.o.)
deze plug is ook bruikbaar als sub/midden analoog.

[ Voor 18% gewijzigd door powerflux op 13-03-2004 07:46 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

powerflux schreef op 13 maart 2004 @ 07:43:
mijn audigy 1394 (fire wire) heeft gewoon een witte (optische) jackplug erop zitten (uitgang) , maar deze is moeilijk te krijgen (hier wel tenminste - driebergen e.o.)
deze plug is ook bruikbaar als sub/midden analoog.
Yep, dat is een coaxiale optische plug, geen TOS link. Voor mijn Terratec Aureon Space had ik een Audigy 1 Platinum. Daar had ook een TOS link in en uitgang, maar die zat op de frontbay, NIET op de kaart zelf. Bij mijn Aureon zitten ze WEL op de kaart zelf.

Verwijderd

Oke, ik zoek dus zo'n kaartje waarmee ik een Audigy kan uitbreiden met een TOS-link optische uitgang (dus om op mijn MD aan te sluiten).. Waar zijn die te koop?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 00:02:
Oke, ik zoek dus zo'n kaartje waarmee ik een Audigy kan uitbreiden met een TOS-link optische uitgang (dus om op mijn MD aan te sluiten).. Waar zijn die te koop?
Hoontech maakt daar al jaren producten voor. Te bestellen bij de betere muziek en computer winkels

http://www.hoontech.com/english/products/sbdb3.html

AKA Rinkel weblog

• Wormaap
Hm... Als ik iedereen zo hoor, zal dat jackje achterop mijn Audigy toch wel'n coax zijn dan :P 'K heb'm nog nooit gebruikt, dus forgive me :P (voorkant is veel makkelijker :Y) )

Verwijderd

Zo'n Hoontech-ding zoek ik inderdaad! Zou super zijn om m'n Audigy met een optische uitgang uit te breiden.. Helaas zijn die dingen weer niet te koop in Nederland :(

Verwijderd

Audigy optische ingang spdif->pin 5
massa -> 6

spdif uit-> 9
massa -> 8

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 07:23:
Enig idee waar die brackets zijn te krijgen? Kan ik eindelijk m'n Terratec eruit gooien en weer gewoon een Audigy er in zetten :)
Mmm mag ik vragen wat er mis is met jouw Terratec kaart ? Ik lees namelijk regelmatig dat de kwaliteit (geluid) van de Terratec kaarten beter is dan die van de Creative kaarten. Of heb jij een verouderde Terratec kaart ?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 12:19:
Audigy optische ingang spdif->pin 5
massa -> 6

spdif uit-> 9
massa -> 8
Ik denk dat er nog erg veel onduidelijkheid is over digitale signalen bij geluid

Die pinnen zijn niet optisch.. Die pinnen geven geen licht.

Ik wil dus weten of er op de audigy een Fysieke optische toslink transmitter zit die met behulp van een LED een lichtsignaal over een glasvezel kan versturen naar een digitale versterker/receiver/decoder die het lichtsignaal met een fotodiode kan omzetten naar een elektrische signaal.

LET OP

Optisch en coax zijn fysieke transport middelen.. layer7 bij netwerken. Kan alles vervoeren.. Heeft dus helemaal niet te maken met wat het vervoerd.

SPDIF is de protocol over hoe de protocollen moeten worden vervoerd over de fysieke transport middel. Net zoals creative bijvoorbeeld TLL gebruikt.

AC3, DTS en PCM is de informatie die het protocol vervoert.

Als ik misschien tijd heb ga ik proberen dit van het geluid in een OSI layer te zetten. Misschien dat het een stuk duidelijker kan worden.

Maar ik weet het nu zeker. Die klasgenoot weet eigenlijks niet wat die heeft. Hij zegt dat die een optische uitgang heeft. Maar creative heeft dat niet op hun kaarten zelf zitten. Ik heb nu enkele reacties gezien dat de mensen dachten dat de coax uitgang dus een optische uitgang was.

Als mensen hier nog aanvulling op hebben , graag.. Misschien staat het nog niet helemaal duidelijk in de FAQ':D

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

4POX schreef op 14 maart 2004 @ 00:13:
[...]

Hoontech maakt daar al jaren producten voor. Te bestellen bij de betere muziek en computer winkels

http://www.hoontech.com/english/products/sbdb3.html
Hier kun je m kopen http://www.tach-tally.nl/shop/easyshop/kassa.htm

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

klasgenoot heeft optische bracket gekocht bij norrod vlgns mij

[Signature]

Verwijderd

Norrod verkoopt ze niet!

Ik zag trouwens ook dat Hoontech de SBII verkoopt, dit is alleen een bracket met een optische uitgang en mist een aantal coaxiale (tulp-plug) uitgangen. Voor mij zou dit volstaan en is de (duurdere) SBIII dus eigenlijk overkill.. Zijn die SBII ook nog ergens te koop?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik neem die klasgenoot al niet meer serieus.. Die kwam vandaag met de theorie dat TFT schermen zuigt en dat je beter een LCD scherm kunt kopen :S . Ik zie al een mooie toekomstige carrière voor hem bij de Dixons.

AKA Rinkel weblog

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

4POX schreef op 15 maart 2004 @ 18:13:
Ik neem die klasgenoot al niet meer serieus.. Die kwam vandaag met de theorie dat TFT schermen zuigt en dat je beter een LCD scherm kunt kopen :S . Ik zie al een mooie toekomstige carrière voor hem bij de Dixons.
:X Nou dat noemen we dus een n00b :+

Maar ff ontopic. Een Audigy heeft alleen TOS link aansluiting op een externe frontbay.

Pagina: 1