[ADSL] Hoe zit dat nou met user/pass bij adsl

Pagina: 1
Acties:

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 19:17
Gister heb ik weer 's iemand blij gemaakt door z'n adsl pakket aan te sluiten.
Nou heb ik dit al bij meerder mensen gedaan maar bij de meeste is het een kwestie van modem en kabels aansluiten en dan de cd draaien en activeren klikken.

Vervolgens krijg ik automatisch de persoonlijke gegevens te zien en de internet verbinding werkt. meer hoef je niet te doen.
Bij enkele mensen werkt het echter via een inbelverbinding waar de username en pass moet worden opgegeven.
Dit laatste lijkt me het meest logische want hoe maak je je zelf nou bekent als je helemaal nooit een user/pass hoeft op te geven.
Het heeft ook niet te maken met bepaalde modemtypes want ik heb beide situaties gehad bij dezelfde modem.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:08

Klippy

Still Game

Wat is de vraag eigenlijk :?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

volgens mij waarom rechts rechts is en links niet ?

Maar goed , iedere provider heeft zijn eigen methode van authenticatie voor de ADSL verbinding. En er zijn ook verschillende protocollen in gebruik. Sommige providers gebruiken meer dan 1 methode. En dat maakt het nu allemaal zo leuk !

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 08:08 ]

• Hutspot
Staat d'r toch vrij duidelijk dacht ik, waarom zijn er verschillen bij het aanmelden bij adsl en hoe werkt de techniek bij dat aanmelden? waarom is het soms transparant en werkt het soms met een inbelverbinding?

Verwijderd

en het antwoord is toch ook duidelijk. Iwdere provider kiest voor een bepaald systeem ! Of het gebruikte protocol vraagt om een bepaalde afhandeling !

• Hutspot
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 08:12:
en het antwoord is toch ook duidelijk. Iwdere provider kiest voor een bepaald systeem ! Of het gebruikte protocol vraagt om een bepaalde afhandeling !
Ja is duidelijk, maar hoe werkt het dan precies want daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Bij kabelinternet wordt het MAC adres van modem gebruikt in combinatie met je Computernaam (cc-nummer) maar dat gaat hier iig nietop omdat de computernaam niet uitmaakt.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05 12:35
Is het niet het verschil tussen een altijd aan verbinding en dat andere soort (waar ik de naam ff niet van weet).
Bij usb modems moet je namelijk altijd opnieuw verbinden. Bij ethernet modems is dat niet nodig omdat die een eigen powersupply hebben en dus continu aan kunnen staan.

• Hutspot
Hmm, volgens mij is het dat ook niet want ik had gister een ethernet modem en pas een usb-modem en die werkten allebei zonder user/pass

Het zal denk ik idd aan de provider liggen want als ik het goed heb waren die inbelverbindingen bij HetNet

[ Voor 29% gewijzigd door Hutspot op 12-03-2004 08:24 ]

Verwijderd

ik hoef voor mij chello kabel internet ook geen pass op te geven, wel voor mail maar niet voor i-net, dat werkt gewoon...

• Hutspot
Ja bij @Home ook, niet maar dat werkt dus met een combinatie van computernaam en MAC adres van je modem.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:16

Reptile209

- gers -

Hutspot schreef op 12 maart 2004 @ 08:23:
Hmm, volgens mij is het dat ook niet want ik had gister een ethernet modem en pas een usb-modem en die werkten allebei zonder user/pass

Het zal denk ik idd aan de provider liggen want als ik het goed heb waren die inbelverbindingen bij HetNet
Ook HetNet werkt gewoon met <user>@adsl-surfen + pass. Voor een USB-modem moet je die in de inbelverbinding hebben ingesteld, voor een ethernet modem moet je die in de setup van Alcatel invoeren, waarna ze in de modeminstellingen bewaard worden.
Geloof me: zonder user + pass kom je het netwerk van HetNet niet op. :)

Andere mogelijkheden zijn (bij andere providers) idd authenticatie op MAC-adres, PC-naam, fysieke aansluiting, etc.

Zo scherp als een voetbal!

• Hutspot
Reptile209 schreef op 12 maart 2004 @ 08:36:
[...]

Ook HetNet werkt gewoon met <user>@adsl-surfen + pass. Voor een USB-modem moet je die in de inbelverbinding hebben ingesteld, voor een ethernet modem moet je die in de setup van Alcatel invoeren, waarna ze in de modeminstellingen bewaard worden.
Geloof me: zonder user + pass kom je het netwerk van HetNet niet op. :)

Andere mogelijkheden zijn (bij andere providers) idd authenticatie op MAC-adres, PC-naam, fysieke aansluiting, etc.
Ja dat bedoelde ik ook, bij HetNet had ik juist die inbelverbindingen waarbij ik idd een user/pass moet opgeven.

Het zou kunnen dat het bij anderen via het MAC adres van je modem gaat maar zou dat dan de enige controle zijn? lijkt me niet echt veilig dan, als je een MAC adres weet zou je op andermans kosten kunnen internetten (en de eventuele datalimiet van die account overschrijden)
Pagina: 1