ATi driver installen op Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb in de search niet echt gevonden wat ik wou hebben dus vandaar deze nieuwe draad:
Ik heb nogal een probleem, elke keer als ik de ATi driver wil installeren (een rpm) en daarna X probeer te herstarten zit ik opgescheept met een extreem instabiele X server die het nauwelijks 3 tellen volhoudt voordat ie crashed... ;(
Ik vind nergens hierover fatsoendelijke info dus daarom probeer ik het hier eens:
Hoe moet je een ATi driver fatsoendelijk installeren?
Ik werk atm met Fedora, dus heb XF86 versie 4.3.0
Kernel 2.4.22

Hoe moet dat nu, die driver installeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
xfree log ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anders geef je even aan wat je van hem wil? Beste TS wil je wat logs bijvoegen? Want op deze manier voldoet je StartPost (SP) dus totaal niet aan de policy. Ik laat hem echter wel open, maar verwacht wel van je dat dit geen helpdeskdraad wordt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt de kernelsource nodig en een kernel zonder vaste dri module.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
(debian:alien fglrx-bla)
rpm -i --force fglrx-enz (debian:dpkg -i --force-overwrite fglrx_bla)
cd /lib/modules/fglrx/build_mod
sh make.sh
cd ..
sh make_install.sh
fglrxconfig
startx

modjes,wordt het zolangzamerhand geen tijd voor een groot m'n ati-drivers doen het niet topic?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 04:13:
Ok, heb in de search niet echt gevonden wat ik wou hebben dus vandaar deze nieuwe draad:
Ik heb nogal een probleem, elke keer als ik de ATi driver wil installeren (een rpm) en daarna X probeer te herstarten zit ik opgescheept met een extreem instabiele X server die het nauwelijks 3 tellen volhoudt voordat ie crashed... ;(
Ik vind nergens hierover fatsoendelijke info dus daarom probeer ik het hier eens:
Hoe moet je een ATi driver fatsoendelijk installeren?
Ik werk atm met Fedora, dus heb XF86 versie 4.3.0
Kernel 2.4.22

ATi geeft aan:

ATI Proprietary Linux Driver 3.7.0 Download

Instructions:

1. Before you start, please read these installation tips.

2. If you are not sure which version of XFree86 you have installed, please download and run Check.sh from a command line to find out.

3. Installing a new driver is only recommended if you are having issues with your ATI product, including those mentioned in the "Fixed in this driver".

Link naar installation tips: http://www2.ati.com/drivers/linux/readme0370.txt

Ik zie jou probleem dus niet zo...

Als hint kan ik je mede delen dat installatie oplossing voor RH8 gelijk is aan versies in de toekomst. Als je een foutmelding krijgt over een module/kernel dan moet je paragraaf 2.4 doornemen.

@malaria, ik zie het nut er niet van in om een speciaal topic ervoor te openen. In RH9 en SuSe 8.2 heb ik ook altijd me drivers aan de praat gekregen door gewoon heel goed naar de readme te kijken. Ik heb het gevoel dat de meeste topics die hierover zijn het probleem ligt bij het niet lezen van de readme. 9 van de 10 keer ligt het aan de Mesa lib en aan de kernel die een module mist waardoor de installatie faalt.

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 12-03-2004 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Hij is niet instabiel, hij start gewoon niet. Als je de verkeerde driver of de verkeerde instellingen gebruikt, probeert X doorgaans 3 keer te starten, waarna hij met een foutmelding komt.
Ik vind nergens hierover fatsoendelijke info
Dan heb je niet goed gezocht. Er zijn al talloze topics over ATI-drivers geweest en er zit vast een mooie readme bij de drivers van ati.com.
Nou, eerst een ATI-driver downloaden van de site, die installeren en vervolgens in /etc/X11/XF86Config kijken of hij daar ook netjes staat ingesteld. Let ook even op de default colordepth en de resoluties. De driver moet op 'ati' of op 'radeon' staan ingesteld.

Misschien hoef je die driver zelfs niet eens te downloaden en werkt hij zo ook wel. Bij mij iig wel. (Ik heb een ATI Mobility M6 en ik hoef na de installatie alleen 'ati' in te vullen in XF86Config.)

[ Voor 10% gewijzigd door Bergen op 12-03-2004 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Offtopic, maar het moet even: hoe verzin je een woord als 'fatsoendelijk' :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Bergen schreef op 12 maart 2004 @ 15:10:
[...]
Nou, eerst een ATI-driver downloaden van de site, die installeren en vervolgens in /etc/X11/XF86Config kijken of hij daar ook netjes staat ingesteld. Let ook even op de default colordepth en de resoluties. De driver moet op 'ati' of op 'radeon' staan ingesteld.

Misschien hoef je die driver zelfs niet eens te downloaden en werkt hij zo ook wel. Bij mij iig wel. (Ik heb een ATI Mobility M6 en ik hoef na de installatie alleen 'ati' in te vullen in XF86Config.)
De ati driver die je download heet dus fglrx en NIET ati of radeon B)

De drivers die jij noemt zitten standaart bij XFree. (En werken ook perfect)

[ Voor 5% gewijzigd door skr op 13-03-2004 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
skr schreef op 13 maart 2004 @ 15:18:
[...]

De ati driver die je download heet dus fglrx en NIET ati of radeon B)

De drivers die jij noemt zitten standaart bij XFree. (En werken ook perfect)
"Perfect" bestaat niet. En zeker niet in het geval van de stock XFree Drivers bij XFree 4.3. Die zijn namelijk nogal traag, en ondersteunen (evenmin als officiele de ATI Binary drivers) powermanagement. Bovendien zijn de ATI drivers closed source, en daarom per definitie al slecht. (Ja, flame me maar. :))

* sebas raadt de drivers van dri.sf.net aan, die werken namelijk wel fatsoendelijk.

(Alleen al om de TS nog wat in de war te brengen. ;))

Voor de rest raadt ook ik aan om op zn minst te doen alsof je de installatiehandleiding hebt gelezen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr

skr

sebas schreef op 13 maart 2004 @ 19:09:
[...]

"Perfect" bestaat niet. En zeker niet in het geval van de stock XFree Drivers bij XFree 4.3. Die zijn namelijk nogal traag, en ondersteunen (evenmin als officiele de ATI Binary drivers) powermanagement. Bovendien zijn de ATI drivers closed source, en daarom per definitie al slecht. (Ja, flame me maar. :))

* sebas raadt de drivers van dri.sf.net aan, die werken namelijk wel fatsoendelijk.

(Alleen al om de TS nog wat in de war te brengen. ;))

Voor de rest raadt ook ik aan om op zn minst te doen alsof je de installatiehandleiding hebt gelezen.
Nee op windows heb je nog steeds de beste support idd.

En wat betreft de dri.sf.net, daar staat duidelijk (ergens ;) ) dat deze drivers al een tijdje bij xfree standaard worden meegeleverd en dat geld ook voor de radeon kernel module.

Dus gewoon kwestie van een goede XF86config maken mbv de standaart xfree drivers. Werkt hier als een zonnetje, alleen heb ik qua snelheid nog niets vergeleken met windows.

En mischien voor de ts: mijn XF86Config

Die zeer perfect draait op mijn radoen 8500 (Quake3 en ET draaien perfect)

edit:
ps. Moet wel eerst modprobe via-agp en radeon doen _VOOR_ het starten van X

[ Voor 5% gewijzigd door skr op 13-03-2004 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
skr schreef op 13 maart 2004 @ 21:35:
[...]

Nee op windows heb je nog steeds de beste support idd.
Ja, heb ik ook gehoord.
En wat betreft de dri.sf.net, daar staat duidelijk (ergens ;) ) dat deze drivers al een tijdje bij xfree standaard worden meegeleverd en dat geld ook voor de radeon kernel module.

Dus gewoon kwestie van een goede XF86config maken mbv de standaart xfree drivers. Werkt hier als een zonnetje, alleen heb ik qua snelheid nog niets vergeleken met windows.
Klopt, op http://dri.sf.net krijg je alleen duidelijk recentere en snellere 3d accelerated drivers dan diegenen die in XFree 4.3.0 standaard worden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr

skr

sebas schreef op 13 maart 2004 @ 22:08:

[...]

Klopt, op http://dri.sf.net krijg je alleen duidelijk recentere en snellere 3d accelerated drivers dan diegenen die in XFree 4.3.0 standaard worden meegeleverd.
Dat klopt ook zeer zeker, maar aangezien de ts zn ervaring lijkt het me handiger voor hem om eerst de "standaard" drivers werkend te krijgen alvorens moeilijk te doen met snapshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@malaria, ik zie het nut er niet van in om een speciaal topic ervoor te openen. In RH9 en SuSe 8.2 heb ik ook altijd me drivers aan de praat gekregen door gewoon heel goed naar de readme te kijken. Ik heb het gevoel dat de meeste topics die hierover zijn het probleem ligt bij het niet lezen van de readme. 9 van de 10 keer ligt het aan de Mesa lib en aan de kernel die een module mist waardoor de installatie faalt.
Ja dat is ook wel waar maar dat geld dan evenzeer voor de nvidia drivers waar een enorm topic over is.
Ik vind het altijd jammer als mensen afhaken omdat ze geen tuxracer aan de gang krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

sebas schreef op 13 maart 2004 @ 19:09:
[...]

Ja, maar voor mijn ATI Mobility M6 (in de laptop) zijn bijvoorbeeld geen Linux drivers. Je wordt vanaf de ATI site verwezen naar de site van de fabrikant (Fujitsu Siemens in mijn geval) en staan ook geen Linux drivers. Ik ben dus ook aangewezen op de XFree-drivers ("radeon" in XF86Config) en die draaien hier verder prima.

[ Voor 193% gewijzigd door Bergen op 13-03-2004 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
Mijn M 7 doet het prima ermee.

Naja, zolang de TS niet eens aangeeft wat het voor een kaart is kan hier sowieso niemand echt iets mee, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sebas schreef op 14 maart 2004 @ 01:34:
Mijn M 7 doet het prima ermee.

Naja, zolang de TS niet eens aangeeft wat het voor een kaart is kan hier sowieso niemand echt iets mee, vrees ik.
Solly, mijn fout :)
Tis een ATi Radeon 9600XT

Heb nu wel wat rtfm werk gedaan en ben nog wat aan het ploeteren (ding is 21 pagina's :+)
De driver in de etc/x11/XF86config file veranderen naar radeon of ati heeft ook nul geholpen, dus ik denk niet dat de 'standaard' drivers me verder helpen :(

edit:
Heb in de startpost ook niet aangegeven wat ik voor systeem heb, uitgaande dat het op elke hardware werkte... niet dus :'( Vandaar even de mededeling dat ik een AMD Athlon 2400+ cpu heb. Werken de drivers daar nu goed op?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef eens aan welke stappen je doet en wat er nu precies mis gaat (logs e.d.).
k zie dat je een athlon hebt gebruik je wel de allerlaatste drivers?
Daarnaast kan WineX genieten van hardware 3d-acceleratie en werken de drivers dit keer wel op AMD Athlon-systemen
bron

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 11:56:
Geef eens aan welke stappen je doet en wat er nu precies mis gaat (logs e.d.).
k zie dat je een athlon hebt gebruik je wel de allerlaatste drivers?

[...]

bron
Ik gebruik idd de laatste driver.
Ok wat gaat er mis: Ik installeer de rpm en restart dan X, naar ik nu begrijp moet ik ook nog een daarna configureren?
In diezelfde bron stond namelijk ook dat je bij de rpm installatie en ik quote: "Als je distibutie het rpm packaging systeem gebruikt dan zal je inderdaad een install&go situatie hebben." (van ThaEagle). Vandaar dus mijn verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet fglrxconfig nog runnen,dat is een scriptje dat een XF86Config voor je in elkaar draait...
(zie ook mijn eerste post :X )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 13:01:
Je moet fglrxconfig nog runnen,dat is een scriptje dat een XF86Config voor je in elkaar draait...
(zie ook mijn eerste post :X )
Je ziet hier nu dus weer, de readme wordt gewoon niet goed gelezen. Echt als je die volgt komen (sorry dat ik dit woord gebruik) deze d***e vragen niet. Er staat echt stap voor stap in wat je precies moet doen, maar blijkbaar wil het gewoon niet tot hun door dringen.

Uit readme:

Perform the following steps after you have installed the driver files:
- Run fglrxconfig to configure your XFree86 installation.
- Respond to the questions of the fglrxconfig program
- Save the settings to /etc/X11/XF86Config-4.

Sorry hoor, maar ik word hier best wel pissig om. Je helpt iemand in dit topic met te verwijzen naar de readme omdat daar het stappenplan zeer duidelijk instaat en dan krijg je nog dit soort vragen |:(

[ Voor 35% gewijzigd door Miki op 14-03-2004 13:37 ]

Pagina: 1