Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CPU duct intake of outtake?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry als dit al eens voorbij is gekomen, maar ik wil het graag 100% zeker weten.

Ik heb een nieuwe super flower behuizing, ik wil de CPU via een duct koelen. De CPU koeler gaat er af, alleen de heatsink blijft. Als ik het goed begrijp moet dit een intake worden (koude lucht op de CPU).

De rest van mijn koeling wil ik als volgt maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rogierg/images/caseplan.jpg

1. Ducted intake naar de CPU
2. Intake?
3. Outtake, + outtake in de voeding
4. 2 * Intake

Alle koelers worden 8 CM versies.

a. klopt het dat de ducted fan een intake wordt?
b. opmerkingen of aanmerkingen over de rest van de koeling

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

Ik zou zeggen ... houd je iig aan het idee dat je warme lucht voor in in zuigt en aan de achterkant eruit spuugt.
Das wel een belangrijk detail voor waar de duct zijn lucht vandaan haalt. iaw Je maakt de duct naar de voorkant ?
Aan de achterkant komt vuile warme lucht van je voeding af en die ventilatoren aan de achterkant zitten hoger, dus je kast is daar al op in gesteld.

Verder kan je dus koude lucht via de duct direct op je proc gooien of je kan de warme lucht direct weg zuigen. Het ligt er denk ik meer aan hoe je koeler draait op je CPU (tenzij je het wilt omdraaien).
De beste ervaring heb ik tot nu toe met een intake via de duct met een goede afvoerregeling daar in de buurt.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
1 en 2 zijn bij mij en de meeste anderen denk ik out take.

als je een dual fan voeding hebt zal die toch achter warme lucht eruit blazen?
dit kan denk ik door die 2 fans eronder weer naarbinnen geblazen worden.
maar dat hangt er denk ik aan waar je hem neerzet (bv krappe ruimte)

Verwijderd

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid rechts op het plaatje is de voorkant, de duct gaat dus van de achteren naar de CPU. Omdraaien van de koeler op de CPU vind ik geen probleem maar als het even kan wil ik 'm helemaal kwijt.

Eigenlijk is mijn vraag: maakt het uberhaupt verschil als je koele buitenlucht op je CPU blaast? (lijkt mij wel) Of is het prima om warmere lucht uit de kast te trekken en de warme lucht van de CPU direct naar buiten te blazen.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
ik denk dat als je koude lucht op de CPu blaast (dus van buiten en dus lager dan case temp) inplaats van lucht uit de kast die meestal iets warmer is dit toch wel verschil maakt.

Verwijderd

Je configuratie is bij dit soort dingen belangrijk.

zoals beschreven staat kun je als je voeding naar binnen blaast je duct beter naar buiten laten blazen.

Als je de duct naar binnen laat blazen krijg je koude lucht op je cpu, dan moet je er wel weer rekening mee houden dat je coolingfan ook lucht aanzuigt anders blazen ze tegen elkaar in.

Het beste is als je onderin je kast lucht aanzuigt en bovenin afvoert, op die manier verlies je het snelste warme lucht.

Lucht die je naar binnen blaast om te koelen wordt daarna warm en die warme lucht moet ook weer efficient de kast uit kunnen.

Je kunt beter eerst het systeem bouwen dan temp`s meten en dan testen.
Het zou kunnen zijn dat je zonder duct een betere airflow krijgt en ook beter koelt.

Verwijderd

Topicstarter
@amsterdamskie:
Op zich goede opmerking. (Testen en dan beste configuratie uitkiezen)

Kost niet zo heel veel moeite om een en ander om te draaien dus ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. Ik post mijn bevindingen nog wel! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, heb het dus getest en het maakt practisch niks uit. Pas als de kast helemaal warm is (28 graden) merk ik ongeveer een graad verschil, ik denk zelfs minder want het schommelt tussen 1 graad en 0 graden verschil.

Verwijderd

Wat zijn de temps van je CPU dan met de verschillende opstellingen? :)

Verwijderd

Even een reactie m.b.t. de effectiviteit van een duct..

Hoe goed een duct werkt is afhankelijk van de airflow in je kast: als je vele loeiende fans erin hebt zitten en alle lucht in je kamer toch al 7 keer per minuut door je kast wordt gezogen is het in je kast net zo warm/koud als erbuiten en zal een duct naar buiten niet (of nauwelijks) uitmaken.. :Y)

Heb je echter een `normaal` systeem dan zal je het wel degelijk merken als je een duct maakt waarmee je kamertemperatuurlucht direct naar je cpu leidt in plaats van lucht die al langs allerlei warme/hete onderdelen zijn geweest.

Bij een erg stil systeem waarbij je zo weinig mogelijke rpm`s van je fans wil hebben dan maakt een duct enorm veel uit, maar de inrichting gaat dan zowiezo meer uitmaken, en daar heb ik bij jouw schema nog een punt van kritiek bij:

Je hebt het over meer intakes dan outtakes, das niet optimaal, het is beter om ze in balans te hebben (of iets meer outtake dan intake). Zeker als je fans hebt die op 5v draaien (i.v.m. herrie) dan kunnen ze nog maar erg weinig druk opbouwen, en als je dan drie in en 1 out hebt, zal de kast veel minder efficient koelen dan 2 om 2... :7

Om een indicatie te geven van hoe goed een duct kan werken:
Ik heb een Athlon XP 1900+ met een Zalman 6000Cu erop, deze heeft normaal gesproken een beugeltje waarmee je een 92mm fan boven die waaier plaatst. Ik heb die opstelling vervangen door een fan in mijn window aan de zijkant met een plexiglass duct dat op de mm aansluit op de waaier... dat scheelt (echt waar) zo`n 10 graden.
Pagina: 1