Toon posts:

hoe leer ik een programeer taal?

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe ik een programeer taal kan leren en met welke programeertaal ik het beste kan beginnen?

alvast bedankt

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 08:51
Lees eens tutorials, bekijk programma's, koop een boek over programmeren

Icons are overrated

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
wat wil je programmeren? Perl is wel makkelijk, of python.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Hier vind je een leuke tutorial over Assembly :P

http://cs.smith.edu/~thiebaut/ArtOfAssembly/artofasm.html

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
wil in de toekomst spellen programeren ben 15 dus heb nog tijd zat ben wel met html bezig dat lukt nog wel maar andere talen is toch iets lastiger :?

ik heb gelezen dat cc+ wel goed is maar denk ik veel te moeilijk om mee te beginnen.

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33

Glabbeek

Dat dus.

Het ligt er ten eerste natuurlijk aan welke taal je wilt leren. Op het web zijn een hoop tutorials te vinden, maar ik denk dat een boek vaak handiger is. Wat dat betreft zijn de 'voor dummies'-boeken beroemd. Een voorbeeld is:
Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:sRXmT9QStfoJ:images-eu.amazon.com/images/P/0764526464.02.LZZZZZZZ.jpg

En natuurlijk de beste manier om iets te leren: Gewoon doen en blijven proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Glabbeek op 11-03-2004 22:22 ]

En zo is het maar net.

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Je zou dit topic eens kunnen lezen: [rml][ Alg] beste programmeertaal om mee te beginnen?[/rml]

Daar staat erg veel nuttige info in

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 22:19:
wil in de toekomst spellen programeren
als ik dat lees of hoor heb ik altijd meteen iets van "hou er al maar mee op", maar daar heb jij niets aan natuurlijk... als je doorzet en je wordt ooit programmeur begrijp je het wel

Ik kan je Visual Basic aanraden als eerste ervaring. Je lijkt me niet iemand die meteen the linux-way wil gaan of zo, en VB (6) is redelijk duidelijk qua opzet en opbouw...

Maar goed, op deze manier zal iedereen maar beginnen opsommen wat hij het beste vind en zo en ik denk niet dat de modjes dat leuk vinden

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 22:19:
wil in de toekomst spellen programeren ben 15 dus heb nog tijd zat ben wel met html bezig dat lukt nog wel maar andere talen is toch iets lastiger :?

ik heb gelezen dat cc+ wel goed is maar denk ik veel te moeilijk om mee te beginnen.
Je kan het beste beginnen met C++ en java omdat dit de meest populaire talen zijn die je zonder enige kennis kan leren. Low-level en de wat exotischere talen zijn een stuk moeilijker aangezien je geen kennis van programmeren hebt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
ik ga ook een opleiding volgen want ik wil namenlijk aplicatie ontwerper worden maar ik denk een beetje kennis voordat ik die opleiding ga doen is niet verkeerd .
En hoez zou ik er mee ophouden als ik er later mijn brood mee wil verdienen.

moet later toch iets te eten hebben ;)

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33
silentsnow schreef op 11 maart 2004 @ 22:21:
[...]

Je kan het beste beginnen met C++ en java omdat dit de meest populaire talen zijn die je zonder enige kennis kan leren. Low-level en de wat exotischere talen zijn een stuk moeilijker aangezien je geen kennis van programmeren hebt.
Java zou ik juist niet mee beginnen. Heb ik ook gedaan toen ik 14 was en dat is niet aan te raden. Eerst moet je alle basis leren (denk aan if, while, for etc) en je moet leren met vars te werken. En dan moet je ook nog super Object georienteerd gaan werken.
Nee als je nu html doet zou ik eerst eens php gaan doen aangezien je dan je site kan scripten. Geeft ook meteen aanzien bij je vrienden omdat het er meteen heel profi uitziet met zo'n login scherm etc ;)

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als ik jouw was zou ik stoppen met: "Welke taal ?"

Programeren is niks meer als een manier van denken die je je moet aanleren --> Probleemoplossend vermogen creeeren en dat toepassen. Een taal, welke taal dan ook, is niks meer als een middel om het probleem op te lossen. Je kunt elk probleem oplossen op papier zonder tussenkomst van een programeer taal. Het daarna omzetten naar een specifieke taal is vrij eenvoudig en niet eens echt interessant.

Je moet het zo zien: Hoe kom ik van plaats A naar plaats B, verzin daar een route voor en of je uiteindelijk de fiets neemt, de auto of loopt ( De programeertaal dus )
boeit niet, je komt er toch wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Ghost(NL) op 11-03-2004 22:37 . Reden: eea verduidelijkt ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

ik zou me op PHP storten als ik jou was. Het is dan wel geen volwaardige programmeertaal maar je kan er wel snel leuke dingetje mee bouwen.

Je geeft zelf al aan wat HTML kennis te hebben, ik zou eens gaan kijken naar een php/mysql combinatie en een dynamische site gaan ontwikkelen.

PHP is zeer flexibel met variabelen (lees het maakt geen verschil tussen strings, integers enz enz stop er wat in en hij vind het leuk) en je kan wel gaan spelen met loopjes, if statements enz. Kan je leuk wat 'probleem oplossend vermogen' opdoen en daarna verder kijken in progselland

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-09 10:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

silentsnow schreef op 11 maart 2004 @ 22:21:
[...]
Als het puur gaat om het leren programmeren, moet ik toch echt Pascal aanraden. Deze programmeertaal is indertijd speciaal voor het onderwijs ontwikkeld. Tevens is het vrij eenvoudig om van Pascal over te stappen op C en vandaar op C++. Ook andere programmeertalen zijn vrij eenvoudig te leren als je eenmaal Pascal beheerst.

@TS:
Ik denk dat je goed in de gaten moet houden dat de meeste programmeurs zich niet bezig houden met het maken van spelletjes (hoewel dat soms wel het leukste is :P ), maar vooral met automatisering en informatisering. In de grotere bedrijven (met de grotere computers) wordt er nog steeds heel veel gebruik gemaakt van COBOL en in mindere mate van RPG*, maar dat laatste is toch al een apart verhaal.

*Report Program Generator, voornamelijk op de grotere IBM-machines als AS/400 aka iSeries
Ghostrider(NL) schreef op 11 maart 2004 @ 22:35:
Als ik jouw was zou ik stoppen met: "Welke taal ?"

Programeren is niks meer als een manier van denken die je je moet aanleren --> Probleemoplossend vermogen creeeren en dat toepassen. Een taal, welke taal dan ook, is niks meer als een middel om het probleem op te lossen. Je kunt elk probleem oplossen op papier zonder tussenkomst van een programeer taal. Het daarna omzetten naar een specifieke taal is vrij eenvoudig en niet eens echt interessant.

Je moet het zo zien: Hoe kom ik van plaats A naar plaats B, verzin daar een route voor en of je uiteindelijk de fiets neemt, de auto of loopt ( De programeertaal dus )
boeit niet, je komt er toch wel.
Jammer dat bovenstaande er nog niet stond toen ik aan mijn post begon, is namelijk volkomen waar.

[ Voor 27% gewijzigd door Freee!! op 11-03-2004 22:44 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Ik vond zelf BASIC een erg leuke start om te leren programeren. Tegenwoordig is BASIC natuurlijk niet erg modern meer ;) Als je simpel wilt beginnen is misschien JavaScript een oplossing. :)

Maar om te kunnen beoordelen welke taal je het beste mee kunt beginnen zouden we eigenlijk moeten weten op welk niveau jij denkt en werkt. Dat klinkt misschien niet zo liev :) Maar niet iedereen kan C++ o.i.d. leren, daarvoor heb je wel een bepaald niveau nodig, en een bepaalde ervaring met computers en wiskunde denk ik. (Zelf begin ik er voorlopig nog niet aan :P)

Simpel begin is denk ik:
1. HTML / CSS
2. JavaScript
3. ASP / PHP
4. Databases

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 22:44:
Simpel begin is denk ik:
1. HTML / CSS
2. JavaScript
3. ASP / PHP
4. Databases
ik zou 2 en 3 omdraaien... PHP is vrij makkelijk onder de knie te krijgen, databases worden al wat lastiger... JS geen ervaring mee... maar PHP Is erg goed om de basics van if, while, then, for enz. enz. onder de knie te krijgen

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Hey Roy :)

Tuurlijk is d'r niks mis met het willen leren van programmeren, alleen je zult als je later als programmeur ook tegen problemen aanlopen die opgelost moeten worden.

Natuurlijk ga je dan even wat onderzoek plegen om het probleem zelf op te lossen, als je op GoT rondsurft zal je al snel het forum Programming & Webscripting tegenkomen, wat helemaal aan programmeren is toegewijd.

Alleen er zijn ruim 50 duizend topics daar, dus pak je even de zoekfunctie er bij en begin je te [search=leren programmeren] (of [search=in welke taal leren programmeren]), waar je al snel topics zoals [rml][ Alg] beste programmeertaal om mee te beginnen?[/rml] tegenkomt.

Ook kan je in de P&W FAQ (te vinden via Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 26-01* - dit soort topics met veel belangrijke informatie voor een forum staan altijd bovenaan met een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/Sticky_off.gif er voor) allerlei boeken per programmeertaal vinden.

Kortom, met wat eigen onderzoek voor je een vraag stelt kan je al heel wat vinden, en ook in dit topic heb je al aardig wat tips gekregen.
Begin simpel, eindig groot ;) Succes d'r mee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.