Toon posts:

Problemen met mijn HD Maxtor SATA 6Y160MO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Dit is mijn eerste post (en gelijk een lange :p) op GoT, hoop dat ik het een beetje goed doe ;)

Ik heb sinds een week een nieuwe pc, specs:

- Maxpower 300 W voeding
- MSI KT6 delta, Via KT600 chipset, DDR 400, 400 FSB
- AMD Athlon XP 3000+ 333FSB
- geheugen 512 MB pc400
- ATI Radeon Club3D 9600 Pro 128MB DDR
- Maxtor plus 9 160GB SATA 6Y160MO

Probleemomschrijving:

Ik had de 1e dag al w2k geinstalleerd, met alle updates. Vervolgens ook mijn drivers en progs. De 2e dag start ik me pc weer op en begin steeds dezelfde diskerrors in w2k te krijgen over msnmsgr.exe (precieze melding weet ik niet meer), die (msn) overigens normaal draaide. Ik dus gelijk Disk doctor van Norton Util 2002 gedraaid en die vond gelijk al fouten in mijn file structure. Die heb ik dus laten fixen bij een reboot, met succes. Nu is het zo, dat bijna elke keer (niet altijd) dat ik w2k opstart er een checkdisk wordt uitgevoerd, fouten gevonden worden en weer opgelost.

De problemen ontstaan meestal pas als ik de volgende dag me pc weer aanzet. De nacht ervoor heb ik dan zonder probs o.a. zitten gamen (AA, Unreal ..). Errors worden gefixed en ik kan weer gamen tot ik erbij neerval zonder probs :). Ik krijg overigens niet meer die meldingen voor msn of andere applicaties in windows zelf.

Ik heb niet het probleem dat mijn OS spontaan of tijdens het gamen reboot of freezed. Gezien andere topics denk ik dat er daarom nix mis is met mijn geheugen. Voor de zekerheid ga ik memtest zaterdag draaien, de uitslag post ik dan nog.

Wat heb ik geprobeerd:

- Google en GoT afgestruimd naar (mogelijke) oplossingen, tot nog toe niet echt wat kunnen vinden m.b.t. mijn probs.
- Volledige w2k instal -> Powermax proggie van Maxtor gedownd, op flop gezet, pc reboot met de disk erin. Echter, die prog blijft gelijk al hangen na een paar seconden bij de 1e test -> reset pc -> w2k krijgt een memdump, herstart, memdump etc. Safe mode helpt ook niet.
- Kale w2k install -> Powermax opnieuw gedownd en op een andere floppy gezet voor het geval er met de andere wat mis was -> same shit -> w2k nieuwe installl
- kabelaansluitingen gecheckt en aangedrukt
- videokaart en ram eruit gehaald, opnieuw ingezet -> mocht niet baten, disk errors blijven komen.
- Op advies van een vriend/collega/mede GoTter mijn heatsinks (schrijf je 't zo?) gecheckt na een paar uur me pc stressen. Ze voelen warm aan dus daar zit ook geen prob? (Correct me if i'm wrong Rac-on :P)

Ik vermoed dat het prob toch wel echt bij mijn Maxtor zit en ik vraag me af hoe ik hier uitsluitsel over kan krijgen..... De website van Maxtor laat weten dat Powermax i.c.m. SATA gewoon werkt en dat er alleen RAID aan mag staan. Ik heb geen 2e hd in deze pc en geen RAID arrays (zo noem je dat toch?), dus denk niet dat dit voor mij opgaat....

Zijn er mensen die dit probleem al eerder ervaren hebben of dat het bekend voorkomt? Wat kan/moet ik nog meer checken? Graag advies....

Alvast bedankt voor alle hulp! _/-\o_

Als jullie meer info nodig hebben, laat het ff weten ok ;)

edit:

Ik las net overigens dat er meer mensen zijn die problemen hebben met de KT6 (zowel oude als nieuwe bios) en steeds weer windows opnieuw hebben moeten installen na een aantal keren de pc koud te hebben opgestart.. De link:

[url] meuktracker: MSI KT6 Delta 5.4 [/url]

Zijn er mensen die hier oplossingen voor hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 22:36 ]

Verwijderd

Haal bij maxtor ff powermax. (heb em ff voor je opgezocht) http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
en draai deze es.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. En mijn hd was DOA.

ik heb nu nooit geen problemen meer gehad. Mijn eerste schijf heeft maar 2 weeken gedraait, met veel fouten, voordat i er helemaal mee ophield.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei heb ik Powermax al 2x geprobeerd met als gevolg dat ik mijn w2k tot 2x toe opnieuw moest installen. Powermax crasht bij mij gelijk al bij het eerste gedeelte, waar erbij staat dat het 1 minuut zou duren. Echter na een half uur stond dat er nog steeds :S, Toch bedankt voor je reply :)

Enig idee hoe dat zou kunnen gebeuren? Doe ik wat fout?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 11:10 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hmzz, heb je je bios goed gecontroleerd op RAID instellingen? PowerMax werkt niet met schijven in RAID config. Als het goed is staat RAID uit, aangezien da met 1 disk nogal moeilijk is :p

Verder is het naar mijn mening duidelijk een geheugen of HD probleem;
Ik zou zo snel mogelijk memtest draaien en kijken wat daar uitkomt. Anders je HD RMA'en.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Drive fitness test downloaden van hitachi site. als je schijf kapot is, dan zal dat progje het vinden!!

http://www.hgst.com

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
rac-on schreef op 12 maart 2004 @ 11:11:
Hmzz, heb je je bios goed gecontroleerd op RAID instellingen? PowerMax werkt niet met schijven in RAID config. Als het goed is staat RAID uit, aangezien da met 1 disk nogal moeilijk is :p

Verder is het naar mijn mening duidelijk een geheugen of HD probleem;
Ik zou zo snel mogelijk memtest draaien en kijken wat daar uitkomt. Anders je HD RMA'en.
Ik zal voor de zekerheid vanavond me bios nogmaals goed doorspitten. Ik heb bij het opstarten overigens 2 opties die na elkaar komen:

1) 'press tab' = RAID checken en aanmaken. Hier kan ik niets instellen, kan alleen op esc drukken ;) (omdat ik geen 2e disk heb?) -> betekent dit dat RAID nou wel/niet aan staat? |:( Op gebied van RAID heb ik nl nog geen ervaring....
2) 'press shift-tab' = bios instellingen
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 11:20:
Drive fitness test downloaden van hitachi site. als je schijf kapot is, dan zal dat progje het vinden!!

http://www.hgst.com
Weet je zeker dat dit goed gaat-> Maxtor disk i.c.m. IBM/Hitachi diskproggie :?

In de handleiding staat wel dat bij non-IBM/Hitachi disks niet alle tests gedaan worden, zoals de Sector repair. Ik hoop dat me disk er niet nog erger van wordt of zelfs doodgaat.. :'(

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 11:40 ]

Verwijderd

Ik gebruik het al jaren, en heb nog nooit een Hitachi of ibm schijf gehad. echter nog nooit problemen gehad.
Vroeger is dit een IBM tooltje geweest, en daar zaten weer geregeld Maxtor schijven in de desktops...

aantonen dat er defecte sectoren zijn zou je toch genoeg info moeten geven??

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 11:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jep, daar heb je helemaal gelijk in! Ik ga er vanavond mee aan de slag en post me results nog wel..

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 11:28:
[...]

Ik zal voor de zekerheid vanavond me bios nogmaals goed doorspitten. Ik heb bij het opstarten overigens 2 opties die na elkaar komen:

1) 'press tab' = RAID checken en aanmaken. Hier kan ik niets instellen, kan alleen op esc drukken ;) (omdat ik geen 2e disk heb?) -> betekent dit dat RAID nou wel/niet aan staat? |:( Op gebied van RAID heb ik nl nog geen ervaring....

[...]

In de handleiding staat wel dat bij non-IBM/Hitachi disks niet alle tests gedaan worden, zoals de Sector repair. Ik hoop dat me disk er niet nog erger van wordt of zelfs doodgaat.. :'(
1st ff een volledige backup maken voor je zulke proggy's gaat gebruiken. als dan je HDD overlijdt, dan heb je iig je data nog. (bijvoorkeur in een ghost-image, voor het terugzet gemak) Het is niet waarschijnlijk dat je HDD ervan overlijdt, maar ALS het gebeurt, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat dit je je garantie kost ofzo.

Maar als je zelf al zegt dat het mogelijk aan je chipset ligt, of dat het een bekend probleem is met deze borden, dan zou ik elke dag gewoon ff een nieuwe ghost maken, zodat je de volgende dag gewoon weer kunt werken op je PC. Dit zou dan zijn tot dat MS-i (of wie dan ook) hier een oplossing voor weet/uitbrengt.

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 11:28:
[...]

[...]

`

Dan staat je raid wel aan, want hij zoekt er wel naar, met het opstarten.
Als ik het bij mij in het bios aan zet dan doet ie dit ook, en als ik het uitzet dan zoekt ie niet. Maar ik weet niet of hier de fouten door zullen komen of het iets anders is, want ik heb nergens last van ook al heb ik geen raid. (vanaf morgen heb ik wel raid :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al me bestanden e.d. ook nog op me andere pc staan, image maken zal ik cker doen, zal me veel moeite besparen :). Ik zal op het mobo forum nog wel een topic starten over me KT6...

Kijk, nu weet ik tenminste cker dat ik in me bios moet zijn :) mijn dank is groot!

_/-\o_

Vanavond en morgen weer flink aan de slag, maar nu eerst weer ff aan het werk :p

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb memtest en Powermax gedraait en die hebben geen enkele fout kunnen ontdekken in me geheugen en disk.

Ik denk dat ik toch maar moet gaan rondzoeken of anderen ook problemen hebben met hun MSI KT 6.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie tijd en moeite!
Pagina: 1