[Cisco] 1721 + WIC-1T aan elkaar knopen

Pagina: 1
Acties:

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Hoi allemaal.

Momenteel ben ik twee Cisco 1721 routers met beide een WIC-1Tje aan het configureren. Om het een en ander te testen (moet nl een 3DES encrypted VPN tunnel overheen; IOS is daarvoor al upgegrade), wilde ik deze routertjes op de WIC-1Tjes aan elkaar knopen.

Alleen.. Om maar met de deur in huis te vallen:
---
Hoe knoop je die dingen ff snel aan elkaar? Bedoel, "crossed D-Sub 60"-kabels ken ik niet. Of zou ik hierdoor twee apparte DB60-RS232 moeten hebben en die aan elkaar knopen via een nullmodem kabel? Of praat ik nu onzin?

Hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Thanks!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20

DJ

Je moet 1 DB60 kabel hebben die DCE is en 1 kabel die DTE is. Verder kun je ze dan aan elkaar knopen (zijn schemas voor). De kabel bepaald in ieder geval welke kant DTE en welke kant DCE is.

Standaard krijg je van Cisco een DCE kabel bijgeleverd. En twee van die kabels aan elkaar knopen via een RS232 nullmodem gaat niet werken (toevallig met een collega uitgeprobeerd laatst ;) ).

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Zoetjuh
Het zijn twee losse 1721's en losse WIC-1Tjes. Behalve de powercable en console cable heb ik geen kabels...

Ik probeer zelf ook een beetje van dit soort "speeltjes" te leren, vandaar mijn misschien "domme" vragen hier.. Maar als ik het goed begrijp zou ik dus op één van twee de V35 DTE (DB60 Male -> M34 Male) moeten aansluiten..

Maar toen.. Op die andere? Kan het kloppen dat ik geen V35 DCE (DB60 Male -> M34 Female) kabels vind?

Als ik het snap dan dient er in een serial <--> serial verbinding dus één DCE en één DTE'er te zijn... Verder, ik speel een beetje met de boel waar uiteindelijk in een systeem komen waar er wireless-apparateren op die WICs gaan komen; waartussen een VPN tunnel opgezet zal gaan worden.

Dan neem ik aan dat de Cisco's beide DTE kabels zouden moeten hebben naar die wireless apparaten toe?

• DJ

DJ

Erhm . . . volgens mij kun je op die Serials geen wireless apparaten installeren. Een Serial interface is voor Serial communicatie only. Je koppelt aan je Serial bijvoorbeeld een HDSL modem van KPN, of een xDSL modem van je internet provider. Die praten allemaal Serial met de Cisco.

Ik vraag me af of er uberhaupt Wireless apparaten zijn die Serial communicatie ondersteunen, en op die manier ook aangesloten kunnen worden op een Serial interface van een Cisco.

• Zoetjuh
Het is meen ik ook geen "standaard" intern WiFi spul.. maar een wireless buitenspul iets dat >1000m+ moet verbinden. Best kans dat die apparaten wel zo'n serial interface hebben toch?

Stel dat die dingen met elkaar gaan babbelen en dus "vergelijkbaar" zijn met een xDSL modem. Dan zou ik een DCE? of DTE kabel moeten gebruiken? Lijkt mij zoiets als een DB60 (smart serial) naar bijv. M/34 (V.35) ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door Zoetjuh op 12-03-2004 13:04 ]

• Zoetjuh
< maakte een foutje door op reply te drukken ipv edit >

[ Voor 179% gewijzigd door Zoetjuh op 12-03-2004 18:52 ]

• ctc
  • Laatst online: 20-11-2025

ctc

Is het niet handiger om OF naar een router te gaan zoeken met twee ethernet interfaces, bijvoorbeeld een 2611 of 2621 of in de 1721 een Wic-1E te stoppen(of hoe zo'n ethernet WIC ook mag heten) meeste wireless apparatuur die ik tot nu toe gezien heb(alle) hebben een ethernet interface....

I reject your reality and substitute my own!!!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Zoetjuh schreef op 12 maart 2004 @ 13:01:
Het is meen ik ook geen "standaard" intern WiFi spul.. maar een wireless buitenspul iets dat >1000m+ moet verbinden. Best kans dat die apparaten wel zo'n serial interface hebben toch?

Stel dat die dingen met elkaar gaan babbelen en dus "vergelijkbaar" zijn met een xDSL modem. Dan zou ik een DCE? of DTE kabel moeten gebruiken? Lijkt mij zoiets als een DB60 (smart serial) naar bijv. M/34 (V.35) ofzo?
Je hebt ALTIJD een DTE kabel nodig, als je een apparaat op ene router wilt aansluiten,

(ezelsbruggetje: je moet je M34 connector als referetie nemen. De kabel die naar de DTE gaat (router) is dus de DTE kabel. De kabel die naar de DCE (modem, CSU/DSU) gaat is de DCE kabel.)

BEHALVE als je 2 routers aan elkaar knoopt.
Omdat de pinnen van M34 niet 1-op-1 op elkaar passen zoals bij ethernet kun je niet zomaar 2 seriële interfaces aan elkaar koppelen. Je DCE kabel is daarop het antwoord. Deze heeft zodanige pingrid indeling dat je 2 DTE seriële poorten met elkaar kan laten praten.

Verzorg er wel voor dat een van de seriële poorten een clocksignaal op de kabel verzorgt. (ALTIJD de router op de DCE kabel)

Overigens kun je alle asyncrone apparaten die RS232 ondersteunen en alle syncrone apparaten die V.35 ondersteunen op een seriële poort aansluiten.

de gemiddelde seriële poort is echter niet veel sneller dan 2mbit. Ik vraag me dan ook af of er WiFi spul voor te krijgen is.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DJ schreef op 11 maart 2004 @ 22:21:
En twee van die kabels aan elkaar knopen via een RS232 nullmodem gaat niet werken (toevallig met een collega uitgeprobeerd laatst ;) ).
kan wel, maar dan moet je physical-layer async op de interface configureren

EDIT: dit is het verschil tussen BCMSN en BCRAN ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 13-03-2004 19:43 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Zoetjuh
Dirk-Jan schreef op 13 maart 2004 @ 19:37:
Je hebt ALTIJD een DTE kabel nodig, als je een apparaat op ene router wilt
aansluiten,
Ofwel, (mijn seriëele kennis is duidelijk niet zoo hoog), DTE kabels lopen naar "actieve" apparaten en DCE naar "passieve" apparaten die aangesproken moeten worden?
BEHALVE als je 2 routers aan elkaar knoopt.
Dit omdat ze beide "actief" zouden zijn en je dus een DCE kabel moet gebruiken om één kant "passief" te maken?
de gemiddelde seriële poort is echter niet veel sneller dan 2mbit. Ik vraag me dan ook af of er WiFi spul voor te krijgen is.
Gaat hier ook om +/- 1 MBit geloof ik.

Heej, DJ, Thanks voor alle hulp tot nu toe _/-\o_.
Ik probeer me meer en meer in ook dit soort dingen te verdiepen. De Cisco site geeft nl weer voorbeelden rond DCE en DTE apparaten, maar niet echt een "regeltje" zeg maar.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zoetjuh schreef op 14 maart 2004 @ 11:24:
[...]

Ofwel, (mijn seriëele kennis is duidelijk niet zoo hoog), DTE kabels lopen naar "actieve" apparaten en DCE naar "passieve" apparaten die aangesproken moeten worden?

[...]

Dit omdat ze beide "actief" zouden zijn en je dus een DCE kabel moet gebruiken om één kant "passief" te maken?

[...]

Gaat hier ook om +/- 1 MBit geloof ik.

Heej, DJ, Thanks voor alle hulp tot nu toe _/-\o_.
Ik probeer me meer en meer in ook dit soort dingen te verdiepen. De Cisco site geeft nl weer voorbeelden rond DCE en DTE apparaten, maar niet echt een "regeltje" zeg maar.
je moet het altijd maar vergelijken met een computer met een modem.
de computer is de DTE (data terminal equipment) waar de data verwerkt wordt, en de modem is de DCE (data cumminucation equipment) waar de data verstuurd wordt.

DCE's doen niets met de inhoud van de data. ze maken ze alleen geschikt voor een ander type medium.

Bij jou verhaal is de router de computer en je wifi ontvanger de het 'modem'.

• DJ

DJ

Dirk-Jan schreef op 13 maart 2004 @ 19:39:
[...]

kan wel, maar dan moet je physical-layer async op de interface configureren

EDIT: dit is het verschil tussen BCMSN en BCRAN ;)
Ok Dirk-Jan. Ik hoop binnen nu en twee maanden ook mijn BCRAN te halen, dus dan weet ik dat verschil ook weer ;)

(en dan dit jaar verder nog mijn CIT . . . en dan ik niet meer wannabee CCNP!)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DJ schreef op 14 maart 2004 @ 14:50:
[...]

Ok Dirk-Jan. Ik hoop binnen nu en twee maanden ook mijn BCRAN te halen, dus dan weet ik dat verschil ook weer ;)

(en dan dit jaar verder nog mijn CIT . . . en dan ik niet meer wannabee CCNP!)
toevallig ga ik over 6 weken op voor bcmsn!
en daarna idd nog CIT

• Zoetjuh
Oohw jemig, jullie zijn niet de zelfde persoon.
DirkJan -> DJ.. dacht, joh, das de zelfde maar met een nickname wijziging van afkorting naar fullname ofzo ;)

Maargoed, thanks voor alle info. Daar moet ik nog flink mee aan de slag kunnen leek me!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zoetjuh schreef op 14 maart 2004 @ 17:41:
Oohw jemig, jullie zijn niet de zelfde persoon.
DirkJan -> DJ.. dacht, joh, das de zelfde maar met een nickname wijziging van afkorting naar fullname ofzo ;)

Maargoed, thanks voor alle info. Daar moet ik nog flink mee aan de slag kunnen leek me!
we hebben wel veel overeenkomsten!

• pablo_p
  • Laatst online: 31-01 20:06
Er zijn gewoon kabels te koop (op marktplaats) die DB60-DB60 zijn en aan een kant DCE en aan de andere kant DCE zijn. Op de DCE kant configureer je de router met een clock rate, je gebruikt HDLC als encapsulation en het werkt direct.

Ik heb een keertje 6 van die kabels via marktplaats gekocht, kostten 17.50 euro per stuk inclusief verzenden. Plaats anders een advertentie dat je zo'n kabel zoekt.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Pablo_p schreef op 28 maart 2004 @ 00:11:
Er zijn gewoon kabels te koop (op marktplaats) die DB60-DB60 zijn en aan een kant DCE en aan de andere kant DCE zijn. Op de DCE kant configureer je de router met een clock rate, je gebruikt HDLC als encapsulation en het werkt direct.

Ik heb een keertje 6 van die kabels via marktplaats gekocht, kostten 17.50 euro per stuk inclusief verzenden. Plaats anders een advertentie dat je zo'n kabel zoekt.
dat is het kwadraat van een zelf in elkaar geknutselde ethernet kabel...
geloof me maar dat je in een bedrijf niets anders dan gecertificeerd spul wilt.

daarom werk ik ook altijd met gegoten kabels en niet met geknepen kabels. De kosten die je hebt bij het zoeken naar een kabelbreuk vallen in het niet bij de extra kosten van een gecertificeerde kabel

Pagina: 1