Nemen drivers voor SCSI CD-Rom DOS geheugen in???

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:18
Omdat we voor Exact maar net genoeg geheugen halen staat voor de cd-rom speler nu geen driver geinstalleerd. Als ik de cd-rom speler vervang door een Plextor SCSI, neemt dat dan minder geheugen in? Omdat daar geen aparte drivers voor geinstalleerd worden???

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
In dos heb je altijd drivers nodig, ook voor scsi spelers, in windows heb je nooit dos drivers nodig, omdat windows die zelf heeft. Dus het maakt geen verschil.

Welk windows versie draai je, want hier staat een win95 machine en die heeft genoeg geheugen voor exact, dus misschien dat er nog iets te tweaken valt.

• jopie
het systeem draait Win 95.
Op mijn systeem draait geen MSCDEX en een CDrom driver, waarom heeft die andere machine met te weinig geheugen dat dan wel nodig? Het is wel een oude cd-rom drive.

Koen

• Chemist
  • Laatst online: 07-11-2025
Oude cd-spelers die niet door win95 herkend worden hebben een dos driver nodig welke vervolgens vanuit win95 aangesproken worden. Of dit zo is kan je controleren door de dos driver tijdelijk uit te zetten (even REM voorzetten in config.sys); ziet win95 em nog heb je de driver niet nodig, ziet win95 em niet dan moet je inderdaad een andere, modernere cd-rom installeren.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• winnie
  • Laatst online: 18:22

winnie

de poes...

Ah, het goed ouderwetse geheugen tweaken.
Papa vertelt ;): Als je te weinig vrij werkgeheugen (<640kB) nodig hebt, moet je proberen om zoveel mogelijk hoog (tussem de 640kB en de 1MB grens in) te laden. Dat kan je handmatig doen door voor de regel devicehigh (in de config.sys) te zetten of loadhigh (in de autoexec.bat), al dan niet vergezeld van het memory-adress. Maar je kan ook proberen memmaker te gebruiken (zat bij good ol' dos 6.x). Of je koopt Qemm (fl 145), en gaat daarmee aan de slag.
De beste resultaten haal je met qemm, ik heb ooit alles (muis, geluidskaart, cd enz) daarmee geladen en toen was er nog maar 10kB werkgehugen weg.
Maar qemm is ook wel een beetje een italiaanse sportwagen: mooi, snel, maar je kan ook regelmatig met panne in de garage staan (hoeft niet). Ik probeerde het altijd zo te laden, dat ik niet de laatste kB eruit wrong, maar iets rustiger (en stabieler).
Dos 6.x is stabiel, maar is tot veel minder in staat dan Qemm.

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Scsi cdrom speler heeft volgens mij nooit geheugen nodig (of drivers... ;))

De scsi controller daarintegen wel, hoeveel dat weet ik niet, maar dat verhaaltje hiervoor over alles hoogladen, dat klopt volgens mij wel. Dat deden we vroeger tenminste :)....

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• winnie

winnie

de poes...

Ach jullie windows-kinderen, jullie zijn net zo erg als de patatgeneratie. ;)

Verwijderd

Btw... QEMM wil niet meer werken met Windhoos, daar heeft MS wel voorgezorgt. Memmaker doet alles automatisch dus probeer dat maat eens...

Je kunt ook nog alle onnodige dingen uit je config.sys halen. Zoals country.sys/doskey.com/etc...

• Chemist
eeeh winny ; zo geweldig werkte qemm nou ook weer niet hoor! De best werkende (lees compatible) resultataen heb ik altijd gehad door gewoon DOS=HIGH,UMB neer te zetten, alles laag te laden wat je wil, vervolgens met mem/d/p kijken welke blokken je hebt en dan handmatig vertellen welke driver in welk blok moet komen; kan je vaak net weer een paar kB extra eruit persen ....
Qemm liet mij DOS te vaak op ze bek gaan (al viel v7.03 wel mee)

• Marc H
  • Laatst online: 02:55

Marc H

- - Is wakker - -

Wat weet de nieuwe generatie toch weinig van het tweaken van dos omgevingen... :) (de tweaksport voor windows 95)

Mijn highscore was 634 kb vrij, met geladen SB16, Logitech mouse, doskey, CD driver, mscdex en smartdrive :) . En geen gekloot met Qemm(crashte veel te vaak), maar met het handje. :)

En natuurlijk alle shit die niet nodig is eruit gooien.

Zet de config.sys en de autoexec.bat maar hier neer, dan kan ik die even optimaliseren.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• winnie

winnie

de poes...

Ik moet met het schaamrood op mijn kaken bekennen, dat ik alles door qemm7.5 liet doen (en die werkte redelijk goed met windows95). Handmatige arbeid heeft mij nooit zo geínteresseerd.

• Chemist
Aaaah , maar wel katten op de jeugd he !! :)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:13

botoo

💀 too old to die young

Als je zoveel mogelijk LOADHIGH instelt (autoexec.bat kan vanuit Exact zelf) zou je ruim voldoende mem over moeten houden. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je het over Exact onder Dos hebt?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• jopie
ja, versie 7.1
en ik zal het autoexec.bat en config.sys nog posten. Maar die staat bij mijn ouders op de computer.

Verwijderd

Gosh ik voel me oud.
Sommige onder jullie dus ook (nothing personal hoor. Dat noemt men gewoon ervaring/levenswijsheid)

Wie kan het beste spel ooit uitgevonden nou vergeten. Graphics waren crap, maar de lastability was echt oneindig.

Dos memory optimizing heete het :)

Cheers,

M (sinds vandaag eindelijk eens MCSE geworden, betekend dat nu dat: Must Contact Someone Experienced nu ook op mij slaat ? } :) )

• jopie
Hallo, hier autoexec.bat:
@ECHO OFF
REM Supermax
REM
CLS
PROMPT $P$G
SUBST F: C:\
set clipper=f80
c:\windows\command\mode com1 :9600,n,8,1,p
rem lh c:\windows\command\share.exe /f:6000 /l:200
lh C:\cdromdrv\MSCDEX.EXE /D:CD-ROM /L :D
rem
PATH c:\mode;c:\mode\BIN;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;c:\centura\deploy;c:\centura;c:\dbase3

En hier Config.sys:
REM DEVICE=C:\DOS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\himem.sys
DEVICE=C:\WINDOWS\command\EMM386.EXE noems
rem DEVICE=C:\WINDOWS\command\EMM386.EXE ram i=e000-efff
DOS=HIGH,UMB
DEVICEhigh=C:\CDROMDRV\SSCDROM.SYS /D:cd-rom
BUFFERS=50,0
FILES=150
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\COMMAND\ANSI.SYS
rem device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
rem Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys
rem shell = C:\COMMAND.COM C:\ /p /e:1024

Ik hoop dat ie iets verbetert!
Alvast bedankt,
Koen

• Chemist
Kun je misschien ook even een screendump geven van het volgende:
- opstarten met bovenstaande configuratie in DOS (puur DOS dus, niet dos-box !!!)
- intikken 'mem /d/p'

Dit geeft een overzicht van welke blokken waar worden geladen en wat er nog vrij is. Kunnen we wat meer zinnigs zeggen...

Verwijderd

Gooi eerst al die 'REM ????' er maar uit die doen toch niks. En zijn deze regels ook wel echt nodig???

SUBST F: C:\
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\COMMAND\ANSI.SYS
c:\windows\command\mode com1 600,n,8,1,p

Oh ja:

REM Supermax
REM
CLS
PROMPT $P$G

Mag ook weg....

• hjs
  • Niet online

hjs

Cool,
wat ook altijd leuk was en weer wat winst + veel andere handige dingen opleverde was 4dos.com of nee toen heette dat nog Ndos.com laden ipv de command.com.

Ansi kan in principe weg, maar sommige dos progjes hadden\hebben het nodig dus dat mot je ff testen.

En ik heb goede herringeringen aan Qemm, Optimize maar :)
Pagina: 1