[Java] Moet je java leren voor Jbuilder? *

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
Vast een hele domme vraag. Het lijkt me zowiezo wel handig om Java te kunnen maar als het eigenlijk niet nodig is, dan besteed ik mijn tijd liever meteen aan jbuilder. Ik vermoed echter dat je eerst aardig in Java moet zijn voordat het zin heeft om met JB aan de gang te gaan.

En als je dan toch Java moet leren: meteen maar java2 of is gewone java goed genoeg.

Als dit hier niet hoort, excuus en gooi dan maar dicht, geen probleem.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
om java te progameren heb je en compiler nodig, Jbuilder is een pakket met alles er op en er aan om java te kunnen progameren en dus ook te compilen.

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 14:22

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Ik heb java geleerd met een java boek en JBuilder om de boel uit te proberen
Edit: net iets te laat ;)

[ Voor 16% gewijzigd door mduijvendijk op 11-03-2004 20:26 ]

Sometimes human's are...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ehmm.. JBuilder is een gereedschap, en die gebruik je om java te kunnen schrijven, als je java leert, leer je niet JBuilder gebruiken, en als je JBuilder gebruikt leer je geen java.

Nouja, dat laatste is niet helemaal waar, maargoed ;)
Op zich hoef je niet vreselijk goed te zijn in Java om JBuilder te gebruiken, ik heb ze op m'n opleiding simpele 'Hello World' achtige programmaatjes erin zien maken ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Nu vraag 1 beantwoord is, dan maar vraag 2: Java2 niet?
Weet je wat Java2 is? Sun noemt alle versies van Java > 1.1.8 Java2. We zitten ondertussen op 1.4_3, dus al flink boven de 1.1.8. Echter alles wat je kon met 1.1.8 kan je ook met > een versie 1.1.8, anders was het main typenummer wel opgehoogd ;)
Waarom zou je, als je iets nieuws gaat leren, het verouderde aanleren en het nieuwe laten liggen? Ik vraag me eigenlijk nog af of je wel een 1.1.8 compiler kunt vinden ergens :D

Om je maar voor te zijn: Je gaat programmeren met J2SE. Laat J2EE nog maar liggen. In de EE versie zijn verschillende library's toegevoegd die vooral nuttig zijn voor 'Enterprise products', zoals Servlets ed. :)

Succes

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Voor het niet-gui programmeren is er nagenoeg geen verschil of je het doet met JBuilder of iets anders, je bent dan toch meestal bezig met zelf coderen.

GUI programmeren in JBuilder vind ik een beetje gevaarlijk, want als je niet thuis bent in Java heb je het amper door als je een Borland library gebruikt.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Ga aub eerst Java leren, voordat je met sleur en pleur IDE's gaat beginnen, anders snapt je namelijk niet wat je aan het doen bent. Het is namelijk nogal eenvoudig om wat componenten op een form oid te gooien, maar dan? Tja, dan zit je...want je kent geen java.

Gewoon beginnen met wat simpele applicaties, die je in je console kunt runnen. Daarna zelf een GUI maken met AWT/Swing. Pas als je weet wat je aan het doen bent kun je met zo'n sleur en pleur IDE aan de gang.

Maar goed da's mijn mening!

Happy coding :)

Verwijderd

Het is wel zo slim om eerst te weten hoe Java een beetje werkt en hoe het compilen in zn werk gaat. Als je dat een beetje onder de knie hebt is het niet meer dan een goed idee om met een IDE te leren werken aangezien deze veel (onnodig) werk uit handen kan nemen. Ik bedoel in Notepad zitten neuzen op welke regel de fout staat is niet een van mijn favoriete bezigheden.

*Hitman47 programmeert heel fijn JAVA met JCreator Pro 2.5 ;) _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 21:17:
*Hitman47 programmeert heel fijn JAVA met JCreator Pro 2.5 ;) _/-\o_
Ik ook :) Maar toch geven veel mensen de voorkeur aan bijv JBuilder...tja..persoonlijke voorkeur denk ik :)

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met JBuilder kan je zonder java kennis een user interface maken, die geen functionaliteit heeft. Wil je echter functionaliteit hebben in je programma (wat toch al gauw het geval is;)) dan moet je toch echt eerst java kennen.

Persoonlijk vind ik JBuilder een hel, doodgewoon omdat de code die het genereerd bij grote projecten een grote }:O }) |:( 8)7 zooi word, maar dat is misschien heel erg persoonlijk. GUI's maken in JCreator, gewoon door code te kloppen vind ik persoonlijk beter werken, maar ik ben volgens mij een van de weinige programmeurs die dit prefereerd boven een graphische editor.

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ozkilator schreef op 11 maart 2004 @ 22:03:
GUI's maken in JCreator, gewoon door code te kloppen vind ik persoonlijk beter werken, maar ik ben volgens mij een van de weinige programmeurs die dit prefereerd boven een graphische editor.
Ik vind het ook maar een rare mening om eerlijk te zijn... Hoe lijn jij je componenten op je GUIs uit dan? Trial & Error? Deze knop nog een paar pixels naar rechts, hercompileren, runnen, ah ja nog wat naar boven, hercompileren, runnen, etc. Dat is een regelrechte ramp :X

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
.oisyn schreef op 11 maart 2004 @ 22:43:
Ik vind het ook maar een rare mening om eerlijk te zijn... Hoe lijn jij je componenten op je GUIs uit dan? Trial & Error? Deze knop nog een paar pixels naar rechts, hercompileren, runnen, ah ja nog wat naar boven, hercompileren, runnen, etc. Dat is een regelrechte ramp :X
Weten hoe de Layoutmanagers hun werk doen?

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik doe het ook gewoon 'met de hand' hoor, die puinhoop die JBuilder genereert hoef ik niet (zoiezo werk ik liever niet met dat trage programma -> Eclipse O+ ). Verder gebruik ik de FormLayout van jgoodies en hoef ik dus niks absoluut te positioneren en weet ik dus waar de boel terecht gaat komen ;)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mja, layoutmanagers hebben mij nog nooit een bevrediginde layout verzorgd eigenlijk :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
.oisyn schreef op 11 maart 2004 @ 22:59:
Mja, layoutmanagers hebben mij nog nooit een bevrediginde layout verzorgd eigenlijk :)
offtopic:
Als het geen C++ is, is het ook nooit goed he ;) :o

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heej, je gelooft het misschien niet, maar ik heb aardig wat met AWT GUIs gedaan (had zelfs mijn eigen layoutmanager geschreven, maar die had nog steeds bepaalde coordinaten nodig :+). Misschien dat het met Swing beter gaat, geen idee, geen ervaring mee

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
.oisyn schreef op 11 maart 2004 @ 23:05:
Heej, je gelooft het misschien niet, maar ik heb aardig wat met AWT GUIs gedaan (had zelfs mijn eigen layoutmanager geschreven, maar die had nog steeds bepaalde coordinaten nodig :+). Misschien dat het met Swing beter gaat, geen idee, geen ervaring mee
In Java zit eigenlijk geen standaard layout waar ik blij van word, de FormLayout die ik al eerder noemde werkt voor mij het beste ;)

Verwijderd

Beetje een zelfde vraag als moet je eerst Nederlands leren om in MS. Word een brief te schrijven...

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 23:19:
Beetje een zelfde vraag als moet je eerst Nederlands leren om in MS. Word een brief te schrijven...
Tenzij je een Nederlandse brief wilt schrijven, is dat nergens voor nodig :P

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• ErikRo
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 23:19:
Niet als je DragonSpeech gebruikt 8)

Er was mij verteld dat jbuilder een soort 4gl was. Dat je er complete programma's mee kon genereren aan de hand van schema's, vandaar.
Maar als ik jullie zo begrijp is JB niet echt een 4GL, maar meer uitgebreid hulpmiddel om programmeren in Java een flink stuk te vergemakkelijken.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

JBuilder is idd geen 4gl :) Het is gewoon een uitgebreide IDE (met mogelijkheden om visueel een schermpje te ontwerpen zoals bijna elke IDE).

Als je geen Java kent kun je er dus ook eigenlijk niets mee (lege schermpjes maken :+ )

• ErikRo
Nou dan gaan we eerst maar eens met java stoeien, bedankt voor alle tips.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04

momania

iPhone 30! Bam!

Glimi schreef op 11 maart 2004 @ 22:57:
[...]

Weten hoe de Layoutmanagers hun werk doen?
Idd :)

Ik doe zelf een GUI bijna altijd geheel met de GridBagLayout en als je visueel een beetje in kan beelden wat je aan het kloppen bent, komt je best snel al een heel end met handmatig GUI kloppen.
Voordeel wat ik iig vind tegen over een tool die het voor je doet is dat je de code lekker zelf in de hand hebt en het op jouw manier kan doen.
Ik heb het nooit zo op die gegenereerde code die uit die tools komt.

Maarja, voor de TS:
Als je wilt leren programmeren in JAVA, ga dan ook eerst echt alleen simpele console dingetjes maken om de taal te leren en ga niet gelijk een GUI willen bouwen en dat soort dingen.
GUI bouwen met JAVA daar leer je lang niet zo veel van en als je eerst goed de taal beheerst is het maken van een GUI een peuleschilletje :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

DizzyWeb

Ondertiteld

Als JBuilder een 4GL was, had je Java niet nodig... Dan zou je in JBuilder proggen.
4th generation language, JBuilder is geen language, da's Java in dit geval, JBuilder is zoals gezegd een IDE.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44

Robtimus

me Robtimus no like you

momania schreef op 12 maart 2004 @ 18:35:
Ik doe zelf een GUI bijna altijd geheel met de GridBagLayout en als je visueel een beetje in kan beelden wat je aan het kloppen bent, komt je best snel al een heel end met handmatig GUI kloppen.
Voordeel wat ik iig vind tegen over een tool die het voor je doet is dat je de code lekker zelf in de hand hebt en het op jouw manier kan doen.
Ik heb het nooit zo op die gegenereerde code die uit die tools komt.
Volledig mee eens.

Al heb ik wel een 3 tal LayoutManagers zelf geschreven (plus een interne, voor alleen dat doel).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 11:18

alienfruit

the alien you never expected

JBuilder werkt prima _/-\o_
Verder vind ik "Java For Programmers" een goed boek als je Java wilt leren, het is zo'n boek waarbij je al een andere taal moet kennen. Vervolgens wordt je Java taal aangeleerd. Hartstikke leuk.

Verder hoef je natuurlijk helemaal geen IDE te gebruiken om in Java te leren programmeren, het is geen vereiste. Verder is het gewoon naar mijn mening een domme opmerking om te zeggen dat JBuilder brak is qua GUI design, als eerste hoef je geen GUI design te doen in JBuilder, vervolgens kun je altijd nog genoeg OpenTools APIs schrijven om het probleem op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 12-03-2004 19:49 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je moet zowel Java als JBuilder leren.

Omdat je niet twee dingen tegelijk kunt leren kun je het beste maar beginnen met enkel Java.

Wanneer je een programma zoals JBuilder voor het eerst gebruikt irriteer je er mateloos aan, omdat het je eigen workflow verstoort, het doet dingen niet zoals jij het altijd al deed.

Maar bij het maken van JBuilder had men een idee over hoe je het zou moeten gebruiken, die gedachte moet je eerst begrijpen voordat je "lekker" met het programma kunt werken.

Ik zeg niet dat JBuilder net zo lekker werkt als bijvoorbeeld je favoriete teksteditor, maar het is toch soms wel handig.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 14:59
als je niets van java kent dan raad ik echt wel aan eerst gewoon in notepad of andere editortje die color syntax heeft ofzo simpele programmatjes te schrijven en dan via een command prompt wat probeert te compiler en uit te voeren...

je zal snel merken als het allemaal nieuw is dat je nogal rap zal zitten klooien met classpath variabelen nadat je wat hebt zitten prutsen met packages enzo... maar eenmaal je weet hoe dit in elkaar zit, dan kan je overstappen naar een IDE die wat meer functionaliteit voor zich neemt...

JBuilder ken ik niet, maar dit lijkt me misschien wel handig als je fat clients wil gaan maken... maar als je niet weet wat layoutmanager doen dan ben je ook niet echt veel met hun GUI design tool vrees ik...

ik gebruik al geruime tijd WSAD (IBM versie van Eclipse) en moet zeggen ik ben er zeer tevreden van !! maar denk dat die eerder bedoeld is voor J2EE development en niet echt gui's en dergelijke (toch nog niet voor gebruikt)

conclusie : eerst java leren op de simpele manier en dan stapje per stapje verder gaan, want anders zie je gewoon het bos niet meer door de bomen

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Pagina: 1