[VB6]keuze van database in applicatie

Pagina: 1
Acties:

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik heb een applicatie die zowel bij grote als bij kleine bedrijven ingezet zal gaan worden. Voro de kleinere bedrijven maak ik gebruik van Acces omdat dat ruim voldoende is. De grote bedrijven zullen gebruik maken van een MySQL-server. Echter wil ik 1 applicatie schrijven voor deze twee opties. Softwarematig bepaal ik wel hoe de query eruit moet komen te zien (her en der wat verschillen tussen access & MySQL), dat is geen enkel probleem.

Tot zover eigenlijk niets aan de hand, alleen ik vraag me af wat de meest makkelijke/gebruiksvriendelijke/gebruikte methde is om de database te kiezen. Hiermee bedoel ik dat ik tijdens de eerste start (bv runonce.dat meeinstalleren) moet kiezen tussen een database en een daadwerkelijke connectie maken. Hoe doen andere tweakers dat ?

Bij Access kan ik volstaan met een dialoogvenster en zo browsen naar de database, maar bij MySQL wordt het lastig. Wat is jullie ervaring hierin ?

• Moosh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik zou een venster maken waarin je kan opgeven wat het adres en database naam is van de mysql database

• pkouwer
wat zou je dan opslaan ? Bij Acces kan je bv de filename opslaan. En MySQL dan ?

• Moosh
Dan zou je de connectionstring op moeten slaan in het register of een ini file bijvoorbeeld

• pkouwer
ben ik altijd verplicht om via de ODBC Data Source Manager een Data Source aan te maken en zo m'n connectionstring op te bouwen of zijn er ook andere manieren die ik niet weet ?

• Moosh
Gewoon via ADO een connectie aanmaken en daar de connectiestring aan koppelen en dan de connectie openen.

Welke taal is de applicatie eigenlijk in geschreven?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 08:21
je kan gewoon via code je string opbouwen.
Ik gebruik altijd zelf een ini file voor de settings.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• pkouwer
Moosh schreef op 11 maart 2004 @ 18:38:
Gewoon via ADO een connectie aanmaken en daar de connectiestring aan koppelen en dan de connectie openen.

Welke taal is de applicatie eigenlijk in geschreven?
zie topictitel: VB6

ze connectionstring wijst volgens mij naar de Data Source (correct me if I'm wrong). Dan moet ik deze toch aanmaken per gebruiker ?

[ Voor 20% gewijzigd door pkouwer op 11-03-2004 18:41 ]

• Moosh
Ik weet niet precies hoe het gaat met MySQL maar met Oracle of SQLServer hoef je geen datasource aan te maken.

• Remco

• pkouwer
idd, hier begint het op te lijken.

• Remco
pkouwer schreef op 11 maart 2004 @ 19:01:
idd, hier begint het op te lijken.
Die had ik gewoon via google gevonden.
Dus zal je toch zelf even verder moeten zoeken op google.

• pkouwer
tis denk ik een kwestie dat dat via Data Source verkeerd is aangeleerd.

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

Op deze pagina staat alles mooi bij elkaar verzameld. Kunt er altijd snel vinden wat voor connectiestring je moet maken voor een type database. Heb er zelf altijd veel aan gehad.

• pkouwer
ok, ik wil hier nog even op inhaken, danwel verder borduren. als er een nieuw topic geopend moet worden hoor ik het wel:

Ik heb nu de keuze in mijn VB6-appl. om te kiezen voor Access & MySQL. Dit werkt perfect, alleen loop ik nu tegen het probleem dat de query's in een aantal gevallen anders zijn, met name query's zoals
code:
1
WHERE datum=#13-03-2004#
zijn nogal eens een probleem.
In het verleden deed ik altijd het volgende:
code:
1
2
3
4
5
if sDbType="msaccess" then
  doe dit...
elseif sdbtype="mysql"
   doe dat...
endi if

deze methode wekt wel, maar is volgens mij niet echt netjes. Is hier iets universeels voor of hoe doen andere tweakers dit ?

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:57
Waarom kies je niet voor MSDE voor de kleine klanten en SQL Server voor de grote ? Dan hoef je ook geen onderscheid te gaan maken op basis van de gebruikte database. Dit houdt je codebase dan ook weer meer consistent.

-

• pkouwer
MSDE is wellicht nog een optie SQL-server vanwege kosten (waarschinlijk) niet, alsmede ontbrekende kennis. MSDE, die kon je toch ergens gratis bij krijgen, of heb ik heb mis ?

• Remco

Verwijderd

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je je applicatie altijd op MySQL (of liever MSDE) laat draaien. Zo voorkom je een hoop problemen. Hoe meer code je schrijft hoe meer fouten er ontstaan..

• pkouwer
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 17:46:
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je je applicatie altijd op MySQL (of liever MSDE) laat draaien. Zo voorkom je een hoop problemen. Hoe meer code je schrijft hoe meer fouten er ontstaan..
totaal (nog) geen ervraring met MSDE. Gaat waarschijnlijk verandering in komen :7

maar eigenlijk nog geen antwoord op m'n vraag

[ Voor 7% gewijzigd door pkouwer op 14-03-2004 20:47 ]

• faabman
  • Laatst online: 08-08-2024
pkouwer schreef op 14 maart 2004 @ 20:47:
[...]

totaal (nog) geen ervraring met MSDE. Gaat waarschijnlijk verandering in komen :7

maar eigenlijk nog geen antwoord op m'n vraag
voor informatie over msde zie mijn sig :)

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• pkouwer
pkouwer schreef op 14 maart 2004 @ 08:12:
ok, ik wil hier nog even op inhaken, danwel verder borduren. als er een nieuw topic geopend moet worden hoor ik het wel:

Ik heb nu de keuze in mijn VB6-appl. om te kiezen voor Access & MySQL. Dit werkt perfect, alleen loop ik nu tegen het probleem dat de query's in een aantal gevallen anders zijn, met name query's zoals
code:
1
WHERE datum=#13-03-2004#
zijn nogal eens een probleem.
In het verleden deed ik altijd het volgende:
code:
1
2
3
4
5
if sDbType="msaccess" then
  doe dit...
elseif sdbtype="mysql"
   doe dat...
endi if

deze methode wekt wel, maar is volgens mij niet echt netjes. Is hier iets universeels voor of hoe doen andere tweakers dit ?
ik bedoel eigenlijk deze vraag, is er iets universeels of hoe doen andere Tweakers dit. Ik heb nu eenmaal 2 database-typen...

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Hoewel SQL(Structure Query Language) een standaard is zou dat betekenen dat je elke db er mee moet kunnen benaderen. Maar dit niet altijd waar bijv strerretje (*) is in MySql een procentteken (%).

Ik heb een mysql DB benaderd met een school project dit deed ik met RDO en ik was eens het zelfde als jou van plan. Niet uitgevoerd, ik verzin namelijk dagelijks nieuwe gekke dingen die ik kan doen.

Ik gebruikte RDO en ik sloeg IP, db naam, gebruikersnaam en wachtwoord(gecodeerd) op in een textfile duzzz ik zie niet zo goed wat je probleem is en van een access db kun je toch path opslaan? Duzzz er zijn geen probs of ik snap je niet.

Als je het jokerteken gewoon in var opslaat kanhoef je alleen bij het starten van het prog daar rekening mee houden. ;)

W3designer.nl

Verwijderd

ik heb meerdere van dit soort applicaties gezien, en een goede werkwijze is om (voor kleinere bedrijven) access te gebruiken en voor grotere bedrijven mssql (geen msde -> 5 geb.). Want waar blijkbaar niemand hier aan denkt zijn software updates, als je met deze dbe's werkt kun je volstaan met 1 installatie/update programma wanneer je aanpassingen op je structuur/data maakt en dat kun je moeilijker met mysql (scheelt dus ontwikkel -en test tijd).

sorry Juicy was wel zo slim..!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 21:21 ]

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
Om te switchen tussen twee 'query dialecten' zou je de specifieke queries in een aparte class kunnen onderbrengen die een gezamelijke superclass implementen.

Je laat dan deze classes aanmaken door een QueryFactory, die de info krijgt waaruit hij kan bepalen welke er aangemaakt moet worden.

Overigens zou ik voor data gewoon met een '2004-1-1' formaat werken, ook Access begrijpt dat wel.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1