[versterken] Wat is beter?

Pagina: 1
Acties:

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 17:49
Ik heb een philips versterker (hele oude nog de dfa888) en heb daar hifi speakers
op aan gesloten. Als ik volumeknop hard doe en mijn geluidskaart,
is het net ietsje te veel van het goede.

Maar wat is nu beter?

De geluidskaart laag, de versterker laten versterken?
De versterker laag, geluidskaart zijn hoog?

8)7 ik heb geen idee...

Ik weet niet of het belangrijks is maar ik heb een creative audigy kaart 8)

Verwijderd

als je nou logisch nadenkt... kan je dat toch zelf wel bedenken ?

probeer gewoon te luisteren wat beter klinkt.. niet dat je veel verschil zal horen, ik denk zelf de geluidskaart lager zodat het signaal minder vervormd. Denk nogmaals niet dat het veel zou uitmaken.

Maar probeer het zelf is.

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 10:19
ligt er net aan ... als de geluidskaart beter versterkt als de versterker dan geluidskaart harder ... maar dat is nooit het geval ... dus geluidskaart zachtjes en versterker zo hard als je oren aankunnen :-)

btw dit kan je zelf het beste uitproberen kwestie van een paar knopjes gebruiken

mijn pc

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:57
Ik zelf zet het volume van de geluidskaart op 80% en de rest met de versterker.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Volgens mij geven de meeste geluidskaarten ongeveer line-level signaal af als je ze voluit open zet. Dat zou ik dus altijd doen.

Je kan simpel horen waar het gekraak aan ligt. Als het op elke volume van de versterker voorkomt, dan stuurt je geluidskaart toch te hard de versterker in (lijkt me sterk maar goed). Als je versterker op hardere volumestanden pas begint te vervormen, dan zit het in de eindversterker of in de luidsprekers.

(zijn de luidsprekers wel gematched op de versterker qua impedantie?)

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 17:49
nee ze speakers zijn eigenlijk te zwaar voor de versterker :(

Maareh, ik hoor het verschil zo goed als niet, alleen of cd's.
geluidskaart ong 80%, en versterker laag, klinkt het best hier.

any toch bedankt voor de snelle reacties, tis dus niet erg of ik mijn geluidskaart alles hoog zet of de versterker...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je kan de master gewoon op max zetten, dat is namelijk 0dB, geen versterking geen verzwakking.
Voor de signaal ruis verhouding is het het beste om een zo hoog mogelijk signaal uit te sturen (en voor de DAC resolutie van de geluidskaart ook). Maar een beetje een non issue IMO.

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Je kan het beste je geluidskaart hoog zetten. Niet speciaal vanwege de geluidskwaliteit, maar omdat het gevaarlijk kan zijn.

Als je namelijk met je pc het volume regelt, en je soundkaart staat toevallig zacht, en je versterker hard, kan het soms zomaar gebeuren dat om een of andere reden je soundcard opeens op vol volume gaat spelen, waardoor of je speakers gaan clippen, of je je versterker opblaast.

Dit heb ik zelf een keer meegemaakt namelijk. Een vriend had zn laptop op laag volume en deed toen zn laptop dicht (windows sloot af) en toen ging het windows afsluitbleepje ineens heel hard spelen omdat het volume control niet meer actief was ofzo. Toen was zn Sony minisetje naar de haaien.

Dus houdt daar ook rekening mee.

iRacing Profiel

Verwijderd

dinokiller schreef op 11 maart 2004 @ 17:32:
Ik zelf zet het volume van de geluidskaart op 80% en de rest met de versterker.
Hou je inderdaad aan deze 80% doe ik ook zo hou je nog een beetje marche over en gaat hij niet vervormen/clipen wat weer slecht is voor je speakers.
Aangezien bij de meeste geluidskaarten het niveau niet netjes line niveau is.
En ckr niet als je een geluidsbestand heb wat vrij hard is opgenomen.
Meestal regel ik het niveau van de geluidskaarten dan bij op mijn mengpaneel en anders maar een iets minder hard signaal.
Pagina: 1