[Howto] Suse 9.0 PDC Samba met XP clients

Pagina: 1
Acties:
  • 1.529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb samen met The Watcher de afgelopen weken meerdere malen hulp gevraagd hier om dit forum m.b.t. hoe van Linux een PDC te maken. Sommige dachten dat The Watcher en Panlat 1 en dezelfde gebruiker waren maar dat is niet het geval.

We hebben heel wat goede reacties gehad waar we echt wat aan hadden en willen die mensen dan ook bedanken. Toch leer je het meeste door zelf dingen uit te zoeken en te doen. Nu we het dan uiteindelijk voor elkaar hebben zouden we dit graag met jullie willen delen. Dus vandaar dit topic. We hopen dat jullie er wat aan hebben.

afz. The Watcher en Panlat

Een linux Suse 9.0 PDC server

Hieronder volgt een uitgebreide beschrijving van het opzetten van een Suse PDC. Wij hebben hiervoor Suse 9.0 gebruikt, maar natuurlijk is het goed mogelijk dat de configuratie ook werkt bij andere linux distributies. De samba versie die wij gebruikt hebben is de standaard samba versie die bij suse 9.0 zit en dat is 2.2.8a.

De configuratie die wij gebruiken is getest met Windows 2000 en Windows xp clients. De clients kunnen zich aanmelden op het domein en hun profiel wordt op de server bewaard. Ook heeft iedere gebruiker de beschikking over een homedirectory.

Stap 1 Het configureren van de netwerkkaart.
Via de Yast kun je de instellingen van de netwerkkaart wijzigen. Allereerst hebben we een statisch ip ingevoerd en een subnetmasker. Ook hebben we een hostname en een domeinnaam ingevoerd. In ons geval:

Ip & subnet 192.168.0.254 255.255.255.0
Hostname & domain linux blaat.nl

Stap 2 DHCP installeren en configureren.
We willen dat de clients die zich straks aanmelden bij het domein automatisch een ip nummertje krijgen. Om hiervoor te zorgen stellen we dhcp op de server in.

Allereerst de packages installeren. Wij hebben dit via de Yast gedaan en vervolgens software installeren.

Daarna moet dhcpd.conf aangepast te worden. Dit bestand is te vinden is de map etc/.

Hieronder een overzicht van onze dhcpd.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# dhcpd.conf
#
# Sample configuration file for ISC dhcpd

option domain-name "blaat.nl";
option domain-name-servers 192.168.0.254;
option netbios-name-servers 192.168.0.254;

ddns-update-style none;
default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;

subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
    range 192.168.0.100 192.168.0.200;
    option broadcast-address 192.168.0.255;
    }

Om dhcp nu te starten geven we het volgende commando in de Konsole:
Dhcpd

Om dhcp te stoppen geven we het volgende commando in de Konsole:
Killall dhcpd

Om dhcp te herstarten moet dhcp eerst gestopt worden en vervolgens weer gestart.

Om ervoor te zorgen dat dhcp altijd start wanneer de linux server opstart geven we het volgende commando:
Chkconfig –a dhcpd

Stap 3 Het aanmaken van users en mappen.
Om in te kunnen loggen op een domein moeten er users zijn. Iedere user moet een homedirectory hebben en het profiel moet opgeslagen worden. Ook maken we meteen een share folder aan.

Een user aanmaken is vrij eenvoudig. Open de Konsole.
Useradd –m [username] User aangemaakt
Passwd [username] Vraagt nu 2 keer om het password

Een user aan samba toevoegen is ook noodzakelijk en gaat ook via de Konsole.
Smbpasswd –a [username] Vraagt nu 2 keer om password (neem zelfde password als bij het aanmaken van de user (niet noodzakelijk, maar wel aan te raden))

!!!Vergeet niet om de user root toe te voegen aan samba!!!

Nu gaan we directory’s aanmaken met de Konsole
Mkdir –m 0775 /var/data

Mkdir –m 0775 /var/data/netlogon
Chown root.users /var/data/netlogon

Mkdir /var/data/profiles
Chmod 1757 /var/data/profiles

Mkdir /var/data/bolle (bolle is onze gedeelde map)
Chmod 0777 /var/data/bolle (iedereen volledige toegang)

We maken geen homedirectory’s aan, omdat deze al aangemaakt zijn door bij useradd de optie –m te gebruiken. De homedirectory van de users bevindt zich nu in de map /home/[username]

Stap 4 Samba installeren en configureren
Om Linux en Windows met elkaar te laten babbelen heb je samba nodig. In dit geval gebruiken wij samba om een domein op te zetten, shares te regelen en printers te delen.

Allereerst de packages installeren. Wij hebben dit via de Yast gedaan en vervolgens software installeren.

Vervolgens moet de smb.conf aangepast worden. Dit bestand is te vinden in etc/samba.

Hieronder een overzicht van onze smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
# smb.conf is the main Samba configuration file. You find a full commented
# version at /usr/share/doc/packages/samba/examples/smb.conf.SuSE
# Date: 2003-09-23
[global]
   workgroup = blaat.nl     (domeinnaam)
   os level = 65
   time server = Yes
   unix extensions = Yes
   encrypt passwords = yes
   map to guest = Bad User
   printing = CUPS
   printcap name = CUPS
   socket options = SO_KEEPALIVE IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY
   veto files = /*.eml/*.nws/riched20.dll/*.{*}/
   security = user
   server string = Samba Server
   add user script = /usr/sbin/useradd -c machine -d /dev/null -s /bin/false  %m$
   domain master = yes
   domain logons = yes
   local master = yes
   preferred master = yes
   logon drive = h:
   logon path = \\%L\profiles\%U            (worden de profiles opgeslagen)
   logon script = logon.bat             (logonscript)
   hide files = /desktop.ini/
   wins support = Yes
   passwd program = /usr/bin/passwd %u
   passwd chat = *New*UNIX*password* %n\n *Retype*new*UNIX*password* %
n\n *Enter* new*UNIX*password* %n\n *Retype*new*UNIX* %n\n *passwd:
 *all* authentication*tokens*updated*succesfully*
   passwd chat debug = Yes
   unix password sync = no
;;   ldap server = 127.0.0.1
   printing = CUPS
   printcap name = CUPS
   security = user

[homes]
   comment = Home Directories
   path = /home/%U/Documents
   valid users = %S
   browseable = no
   read only = No
   create mask = 0755
   directory mask = 0755
   guest ok = no

[netlogon]
   comment = login service
   path = /var/data/netlogon
   write list = root
   create mask = 0644
   guest ok = No

[profiles]
   comment = roaming profiles directory
   path = /var/data/profiles
   read only = no
   create mask = 0600
   force create mode = 0600
   directory mask = 0777
   force directory mode = 0777

[bolle]
   comment = hier de map bolle
   path = /var/data/bolle
   read only = no
   create mask = 0600
   force create mode = 0600
   directory mask = 0777

[printers]
   comment = All Printers
   path = /var/tmp
   printable = yes
   create mask = 0600
   browseable = no
   guest ok = no
[print$]
   comment = Printer Drivers
   path = /var/lib/samba/drivers
   write list = @ntadmin root
   force group = ntadmin
   create mask = 0664
   directory mask = 0775
   browseable = yes
   guest ok = no
   printable = no

In de map netlogon moet nog wel even handmatig een bestandje logon.bat gemaakt worden. Wij hebben in onze logon.bat het volgende gezet:

Net use j: \\linux\bolle

Linux is de netbiosnaam van de server en bolle is de share in smb.conf.

Om samba nu te starten geven we het volgende commando in de Konsole:
Smbd en nmbd

Om samba te stoppen geven we het volgende commando in de Konsole:
Killall smbd
Killall nmbd

Om Samba te herstarten moet smbd en nmbd eerst gestopt worden en vervolgens weer gestart.

Om ervoor te zorgen dat samba altijd start wanneer de linux server opstart geven we het volgende commando:
Chkconfig –a smb

Het configureren van de linux server is nu bijna klaar. Het enige dat nog moet gebeuren is een printer toevoegen. Dit kan heel eenvoudig via de Yast.

Het Linux gedeelte is nu klaar

Het Windows gedeelte is vrij eenvoudig. Inloggen met administrator account. Controleren of de pc juiste ip doorkrijgt van de dhcp server.

Vervolgens de machine lid maken van domein (met de user root)

Opnieuw opstarten en wederom inloggen met administrator account en nu kan er een printer toegevoegd worden. Dit is een netwerkprinter. Even een testpagina afdrukken voor de zekerheid en voila.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Kijk, dat is natuurlijk geweldig _/-\o_ , dat jullie nu het allemaal werkt ook even posten hoe je het moet doen. Ik plak even 'HOWTO' aan de topictitel, dan kunnen mensen het met de search hopelijk beter terugvinden later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Een paar kleine opmerkingen/vragen dan nog over jullie setup:

Kun je het starten van de dhcp-server niet opgeven via YAST (met een paar klikjes instellen dat deze 'enabled' moet zijn)? Dan gaat het bij het booten ook vanzelf. Starten/herstarten ervan kun je doen via /etc/init.d/dhcpcd restart[of stop of start] (of iets wat daar heel veel op lijkt, ik zit nu niet achter een SuSE machine), dat is wat netter dan gewoon 'killall dhcpcd' enzo.
Precies hetzelfde trouwens over Samba.

Verder hebben jullie de profiles e.d. in /var/ergens/ staan, wat me prima in orde lijkt (/var is inderdaad juist bedoeld voor variabele data zoals profiles. Je zou ze ook in /home kunnen zetten maar dat moet je zelf weten). Maar dan zeg je "De homedirectory van de users bevindt zich nu in de map etc/home/[username]". Bedoel je daarmee dat je homedirs aanmaakt onder /etc/home/blabla? Dat is dan namelijk wel vreemd, "normaal" is om homedirs te plaatsen onder /home/blabla.
Waarom niet in /etc: deze directory is (alleen) bedoeld voor configuratiebestanden en zou in principe een aparte partitie kunnen zijn, die zelfs read-only is. Uiteraard kan niemand je er van weerhouden het zo te doen, maar het is niet gebruikelijk om data op te slaan onder /etc.

En dan nog een laatste dingetje: de gebruikers kunnen nu via \\servernaam\username bij hun homedirectory, right? Het zou natuurlijk praktisch zijn om daar een driveletter aan te koppelen (net zoals je met de 'shared space', J: doet. Gebruikelijk is bv. 'H' voor Home (ook omdat deze letter zo ver in het alfabet zit dat hij meestal nog niet in gebruik was). Het is (voor users) praktisch als de drive mappings op al je systemen gelijk zijn; ook al omdat Windows overal en nergens driveletters opslaat in de registry en bij recently opened files. Als de mappings dan per systeem anders zijn (of soms wel/niet bestaan), is dat irritant.

Of gebeurt dit al met de standaard logon scripts? Het is niet alsof ik daar ervaring mee heb hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, dat is inderdaad een fout. De homedirs staan natuurlijk gewoon in /home (is aangepast)

Wij hebben ondervonden dat dhcp via de yast niet echt lekker loopt en dat het eenvoudiger is om zelf het configuratie bestand te schrijven.

De homedrive krijgt de letter h, omdat in smb.conf staat:
logon drive = h:

Wij hebben ook ondervonden dat het killen en daarna starten makkelijker is, vooral omdat dit overal vanuit de konsole kan en je dan niet eerst naar de directory etc/init.d hoeft te gaan.

Verdere zaken die niet kloppen, ik hoor het graag. Voor zover bij ons bekend is werkt deze configuratie perfect, maar vragen en/of opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom. :7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

op deze manier wordt t steeds makkelijker om een pdc thuis op te zetten, helemaal met een NL howto :)

Maar dr was toch al een howto hier op GoT over een pdc met samba3?

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt en graag gedaan :)

Het klopt dat er al een howto rondzwierf op GoT/NoS van de heer WBOARD, hier hebben wij iig een aantal problemen met ondervonden, wij zelf hebben deze howto gericht op SuSe 9.0 met samba 2.2.8a :7

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 16:42 . Reden: typ0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:43:
De homedrive krijgt de letter h, omdat in smb.conf staat:
logon drive = h:
Doh, niet gezien. Dat gaat dus al automatisch. Zie je wel, ik zei toch dat ik er geen ervaring mee had :)
Wij hebben ook ondervonden dat het killen en daarna starten makkelijker is, vooral omdat dit overal vanuit de konsole kan en je dan niet eerst naar de directory etc/init.d hoeft te gaan.
Dat hoeft anders ook niet hoor: gewoon intikken /etc/init.d/eenofanderedaemon restart (je hoeft daarvoor natuurlijk niet in die dir te staan). Het is inderdaad wel iets meer typwerk, maar je weet wel zeker dat alles precies zo wordt gestart als gebeurt bij het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Allereerst: mooie howto, goed uitgelegd enzow!

Ik heb zelf thuis ook een linuxbak staan (met debian) met oa samba erop. Ik heb ook geprobeerd om er een pdc van te maken, maar dat ging niet echt :'(
Ook heb geen idee wat nou het practische nut van een domein in een thuis-netwerk is, misschien dat iemand dat weet?

Verder had ik toen ook gelezen dat samba3 vooral voor domeinen veel verbeteringen heeft, was het niet leuk geweest om dat er meteen mee in te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Samba 3.0 dat had gekund ja, dat doen we binnenkort ook. Maar wouden eerst met de verise proberen die standaard bij Suse 9.0 zit.

Samba 3.0 biedt o.a. de funcitionaliteit om groepen aan samba toe te voegen, en voor een groot netwerk is dat natuurlijk een absolute must.

Allemaal bedankt voor positieve reacties.

offtopic:
Als je thuis een stuk of 5 pc's hebt dan zou een klein netwerkje handig kunnen zijn. Maar ik ben een ICT-er dus ben geinterssseerd in dit soort dingen en doe dit dus graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt dit ook met RedHat 9.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niet getest. Ik ben er zeker van dat met Suse 9.0 perfect werkt. Ik zou zeggen probeer het eens met Red Hat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 14:56:
Werkt dit ook met RedHat 9.0?
Waarom zou het niet werken :?

Samba is samba.

Het is niet zo dat er hele ingewikkelde procuderes nodig zijn voor het opzetten van een samba PDC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-06 22:50
Allereerst wil ik even zeggen: nette HOWTO, heel bruikbaar voor mensen die ook eens een SAMBA PDC op willen zetten. (ook al heb ik SuSE 9.0 met SAMBA allang draaien :-P )

Maar jullie zeggen

"Het Windows gedeelte is vrij eenvoudig. Inloggen met administrator account. Controleren of de pc juiste ip doorkrijgt van de dhcp server.

Vervolgens de machine lid maken van domein (met de user root)"

In mijn ervaring is dit niet helemaal zo (en volgens verscheidene HOWTO's op het net ook niet), want voor het joinen van een windows XP client aan een SAMBA domein is een reg hack in windows xp vereist en deze staat op:

http://www.tweakxp.com/tweak555.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door Feanaro op 14-03-2004 19:39 ]

Aurë Entuluva!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is alleen voor Samba < 3.0 iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij maken gebruik van samba 2.2.8a en hebben niet die hack gebruikt. Ook hebben wij geen updates uitgevoerd op de xp machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
Ik gebruik de registry hack ook niet dus het is niet echt noodzakelijk.
De registry hack is er voor om unencrypted passwords in XP mogelijk te maken.

Ik vermoed dat
code:
1
encrypt passwords = yes

het gebruik van de registry hack niet nodig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra alle SP's/updates op die machines gedaan zijn voordat je ze gaat joinen en er gebruik gemaakt wordt van Win2k/WinXP is een registry hack wel degelijk noodzakelijk. Dat heeft niks met "encrypt passwords = yes" te maken. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hadden dus geen update of SP's :7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 15:39:
Zodra alle SP's/updates op die machines gedaan zijn voordat je ze gaat joinen en er gebruik gemaakt wordt van Win2k/WinXP is een registry hack wel degelijk noodzakelijk. Dat heeft niks met "encrypt passwords = yes" te maken. :)
:)
* LollieStick joined altijd meteen bij install zonder SP1

edit:
@bas (onderstaand):
nope: samba 2.2.8a

[ Voor 11% gewijzigd door LollieStick op 15-03-2004 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Morgen is er antwoord, heb inmiddels de machine weer lid gemaakt van een werkgroep en ben nu updates aan het uitvoeren. En dan zullen we morgen zien of idd de update nodig is.

Wij gebruiken dus samba 2.2.8a geen 3.0.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2004 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08-2024
LinuxUser schreef op 15 maart 2004 @ 16:33:
[...]

:)
* Bas! joined altijd meteen bij install zonder SP1
En je gebruikt samba 3 zeker?
Samba 2.2 heeft altijd require signorseal gedisabled nodig en met sp1 moet je nog een acl beveiliging uitzetten op je profiel. Bekijk de unofficial samba howto maar eens http://www.math.temple.edu/computing/samba.html#5.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na installen sp 1 hebben we nog steeds geen signorseal nodig om lid te worden van het domein, of om vervolgens met users in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-06 22:50
ik had met SAMBA 2.28 welzeker die hack nodig (requiresignorseal), anders kon ik mijn winxp workstation (SP1 integrated install cd) ABSOLUUT NIET joinen. Het heeft me uren gekost voor ik erachter kwam dat dat de oorzaak was.

Misschien in bepaalde gevallen dat het niet nodig is, maar dan is het i.i.g. naar mijn bescheiden mening de moeite waard om het te vermelden als mogelijk obstakel + workaround.

O ja, ik heb ook "encrypt password = yes" staan in mijn smb.conf en alsnog had ik de hack nodig, dus dat is het niet.

Aurë Entuluva!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hem in ieder geval niet gebruikt. Mocht iemand problemen ondervinden, dan is het aan te raden de hack wel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hm, nice.

Maar ik dacht altijd dat DNS afgehandeld word door Bind en niet door dhcpd :?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook zo. Bind is DNS onder Linux. En dhcp is gewoon dhcp. Wij hebben alleen een standaard dhcp.conf gebruikt, omdat we in de nabije toekomst wel dns (bind) dus gaan gebruiken.

Het kan in ieder geval geen kwaad het er nu vast bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 16:34:
Dat is ook zo. Bind is DNS onder Linux. En dhcp is gewoon dhcp. Wij hebben alleen een standaard dhcp.conf gebruikt, omdat we in de nabije toekomst wel dns (bind) dus gaan gebruiken.

Het kan in ieder geval geen kwaad het er nu vast bij te zetten.
Is het mogelijk om met Samba te synchroniseren zoals in een echte AD NT omgeving ?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
dns afgehandeld door een dhcp server?
Zelfs microsoft doet niet zulke rare dingen. De dhcp server kan je wel door laten geven aan de dns server (bind of dyndns of whatever) welke namen er aan welke ip's gekoppeld moeten worden. Daarmee kan je de dns server weer instellen dat deze daar wat mee doet.
Synchronisatie waarvan?
Samba is geen directory service. Dat is ldap bijvoorbeeld.
Of je ldap met ad kan syncroniseren weet ik niet, maar dat zal best. Je hebt niet echt veel benulvan concepten. Ga eerst eens wat lezen bij MS. Documentatie van MS is over het algemeen erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

offtopic:
misschien ff een domme vraag, maar hoe join ik dan een domein met een winxp (sp1) bak en een winme bak? Het lijkt me wel wat nl, en hebt ff doorgelezen, om me "in te beelden" hoe het in zn werk gaat.

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Configuratiescherm: Systeem > Tabblad Netwerk (of Identificatie, ben niet helemaal zeker), en dan klikken op Aanpassen. Daar selecteer je ipv werkgroep domein en tokkel je de naam van het domein in.

If you can't beat them, try harder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

damn, dat wist ik wel.......... tuurlijk!!

|:(

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de uitgebreide handleiding over PDC toepast, maar loop vast op het moment dat ik xp pro wil aanmelden bij linux/samba
wat ik veranderd heb is het volgende:
de ip range loopt van 10.0.0.0 naar 254
het dhcp deel van de handleiding verloopt prima en geeft aan 2 xp machines ip adressen af, zelf heeft linux een vast ip adres 10.0.0.3

bij aanmelding van xp geeft windows de volgende melding:

windows kan geen account vinden voor deze computer in domein spel
daarna geeft windows de melding dat hij geen dns server kan vinden onder 10.0.0.3
ik wilde de registerhack toepassen maar vond in mijn register geen signorseal

wie kent dit probleem en heeft er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je users toegevoegd aan Samba?

En dan met name de user root?

smbpasswd -a root
password opgeven
password nogmaals opgeven

En dan op de xp bak domein toevoegen en dan vraagt ie om username en wachtwoord:
root
password

hoor het wel als niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjFoxy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb deze opzet getest onder linux RedHat 7.3
In eerste instantie deed hij het niet.
De reden hiervan was dat ik samba versie 2.2.7 gebruikte.
Ik heb samba geupgrade naar versie 3.x en het werkt als ee n tierelier.
Bedankt voor de voorbeelden

Jaja de paprika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mountainman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 22:50
Ik ben bezig met deze howto op een Redhat 9.0 pc. Ik heb echter een paar vragen:
- ik heb een eigen domeinnaam geregistreerd mountainman-online.com met nameservers bij zoneedit.
- ik heb een internet aansluiting van @home met hun eigen dns servers.

- Heeft de domeinnaam wat ik in de dhcpd.conf iets te maken met de mountainman-online.com instellingen? of kan ik daar ook net zo goed blaat.com invullen?
- Ik weet niet hoe ik mijn domein instel in redhat, ik heb iets gelezen over NISDOMAIN instellen in /etc/sysconfig/network maar als ik dit doe en in de console domainname intyp verschijnt er ' '(none)'.
- Ik had voorheen mijn internet gedeeld dmv iptables, die kan ik nu toch weglaten?

PSN: ChrisCalculus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor de reactie over het aanmaken van users en root
dit was het niet, want stonden goed onder linux en samba ingesteld
de spelbreker was een router, die zelfstandig ip adressen ging zitten uitdelen, naast de adressen van de dhcp/linux

nogmaals bedankt voor de fantastische handleiding

franslinux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 15:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

- Ik had voorheen mijn internet gedeeld dmv iptables, die kan ik nu toch weglaten?
Dat staat los van een PDC, en heb je dus nog steeds nodig, als je inet wilt blijven delen.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Goeie dag zeg, mooie howto hoor heel veel respect voor het werk wat er voor gedaan is!

Nu zit ik echter met een heel vreemd probleem wat ik ook al eerder gepost heb op de howto van Wboard. Namelijk, mijn roaming profile word niet weg geschreven naar de server toe.

Dat terwijl ik mijn pa zijn profiel precies het zelfde geconfigged heb en die doet het wel.

Laatst al de profielen weg gegooit die van mijn pa en die van mij, daarna beide computers geformateert en opnieuw geinstalleert. Ik heb beide computers zelf geconfigureerd op de precies de zelfde manier, echter kon ik bij mijn pa wel weer de profielen weg schrijven op de server en kon dit bij mij weer niet... Hij leest bij mij alleen zijn profiel.. Schrijven doet hij niet.

Op het eerste gezicht staan de rechten van de dir van het profiel gelijk met die van mijn pa. Ik snap niet wat ik verkeerd gedaan heb want ik heb de server en de clients allemaal zelf ingestelt en geinstalled. Ik draai trouwens op debian ipv suse, en het is ook wel makkelijk om te vermelden dat het wel heeft gewerkt op mijn machine, en nu in eens niet meer. Ik dacht dus een rot profiel mischien, daarom heb ik mijn profiel toen ook weg gegooit...

Heeft dus niet mogen baten.

Sorry voor mijn mischien een beetje slechte spelling, want ik tik dit bericht nog al snel neer door mijn frustratie...

Ik hoop dat men hier kan helpen!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt te maken met meerdere soorten gebruikers, namelijk

De linux gebruiker
De samba gebruiker

Dit wil dus zeggen dat je onder linux een user moet aanmaken die rechten moet hebben om in de map te schrijven waar jij je profielen bewaard wilt hebben.

Vervolgens moet je nog de samba gebruiker hebben om te communiceren met windows.

Ik denk eerlijk gezegd dat je geen linux user hebt, ofdat de rechten van de map niet goed ingesteld staan.

Is dit wel het geval, probeer dan eens op de linux bak het profiel van je weg te gooien en log daarna opnieuw in en meteen weer uit, Als het goed is moet er nu weer een profielmap bestaan en is alles opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

nou dat is het dus echt niet he... Heb gezegt dat ik alles al geprobeert heb en dat dus ook... Bij mijn pa doet ie het wel he... bij mij niet.

Ik word er nu echt heel erg boos om... Ik snap het gewoon niet alles geprobeert en niks werkt... Hij schrijft het gewoon naar een lokaal profiel weg en niet naar de server. en ja ik heb alles al ge-edit met gpedit.msc dat werkt ook niet, waarom wil het nou niet! :'(

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen de users ook hun password wijzigen?

Gaat het wijzigen van je password ook goed???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
Ik zal even een net zo nuttige post doen als meneer Damage (of meer jochie)
Ik heb alles geprobeerd (wiet, konijntjes schieten, regendansen om de server?) maar niets hielp. Ik word nu heel boos. Waarom doet ie niks?

Oftewel wees eens wat specifieker.

Ook ik heb wel eens dat profielen niet weggeschreven worden, dan knikker ik het profiel op de server weg als de gebruiker ingelogd is en laat hem uitloggen.
Verder zou het ook een rechten verhaal op de dir kunnen zijn of een setting in de registers van je windows client dat ie niet moet synchroniseren.
Dus geef eens wat rechten op de dirs, eigenaren, groepen, welke windows gebruik je.

[ Voor 9% gewijzigd door Bas! op 13-07-2004 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Bas! schreef op 13 juli 2004 @ 10:12:
Ik zal even een net zo nuttige post doen als meneer Damage (of meer jochie)
Ik heb alles geprobeerd (wiet, konijntjes schieten, regendansen om de server?) maar niets hielp. Ik word nu heel boos. Waarom doet ie niks?

Oftewel wees eens wat specifieker.

Ook ik heb wel eens dat profielen niet weggeschreven worden, dan knikker ik het profiel op de server weg als de gebruiker ingelogd is en laat hem uitloggen.
Verder zou het ook een rechten verhaal op de dir kunnen zijn of een setting in de registers van je windows client dat ie niet moet synchroniseren.
Dus geef eens wat rechten op de dirs, eigenaren, groepen, welke windows gebruik je.
Als ik zeg dat ik alles geprobeert heb dan heb ik alles geprobeert... Ik ben niet voor niets zo boos er om hoor... Ik zit al jaren op GoT dus ik weet hoe het hier gaat en dat je altijd van die mensen hebt die zo reageren als jou... Ik zeg niet voor niets dat ik alles al gedaan heb, dus dan bedoel ik dat ook... Al die leuke dingen die je zei groepen, rechten etc etc heb ik allemaal al gedaan, de rechten staan hardstikke goed, en ik kan lezen en schrijven in die map.

Enkel schijft hij het profiel niet weg, het lijkt wel of hij het alleen lokaal houd het profiel, want als ik in mijn profiel lokaal een map aanmaak verschijnt deze gelijk op de desktop bijvoorbeeld... (in de map van docs en settings.) Ik gebruik Windows XP, met de volledige windows updates etc.

Zoals ik al eerder gezegt heb, Ik heb het systeem van mijn vader wel goed geconfigureerd en daar werkt het perfect op. Beide systemen geformateerd en daarna geinstalleert en daar werkt het wel...

Raara...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En de pc van je pa doet het wel, okee, probeer het volgende eens

Het is 100% zeker dat de pc van je pa wel werkt, log jij nu eens in op de pc van je pa en daarna weer uit, schrijft ie het profiel dan wel weg naar de server? Zo ja, zoek het toch maar eens in de gebruikers, rechten en misschien je smb.conf.

En nu nog een vraag aan jou: Hoe weet jij dat het profiel niet weggeschreven wordt naar de server en die van je pa wel?

P.s. Je kan wel boos worden, maar ik heb deze opstelling al tientallen keren opgezet en altijd werkt alles perfect, vandaar dat ik ook deze howto geschreven heb, dus zeg niet dat het niet kan, of dat je alles geprobeerd hebt, want het kan wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

het kan wel degelijk ja dat weet ik ook wel ik zie ook wel dat het bij mijn pa wel werkt het heeft het hier ook wel gedaan, nu niet meer. En dat inloggen op me pa zijn pc heb ik ook al geprobeert werkte ook niet... Duid dus idd op gebruikers of groep rechten, maar ook die staan het zelfde...

Ik zie het aan dat ik mijn map weg gooi, dat er dan niet opnieuw een nieuwe map gemaakt word. Maak ik zelf een nieuwe map aan die rick heet, dan schrijft hij daar helemaal niks in weg geen files dirs niks. Kijk ik bij eigenschappen van de dir van me pa dan zie ik daar elke dag op een ander tijdstip dat de dir bijgewerkt is. ook staan daar alle dirs in van zijn profiel zoals het hoort.

Bij mij niet dus. IK kan echt wel gewoon schrijven, mapsjes aanmaken etc ook met chmod 777 geprobeert, echter voor mij werkt het allemaal gewoon niet. Ook al de users in linux en samba weg gegooit en opnieuw aangemaakt, ook dat mag niet baten... Ik weet het echt niet meer hoor... Ik kan mijn config wel even posten eventueel...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
# Globale parameters
[global]
    workgroup = plugit
    netbios name = server
    server string = PLUGIT PDC
    bind interfaces only = Yes
    #bind interface = eth0
    encrypt passwords = yes
    passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *New*UNIX*password* %n\n *Retype*new*UNIX*password* \ %n\n *Enter* new*UNIX*password* %n\n *Retype*new*UNIX*password* %n\n \ *passwd: *all* authentication*tokens*updated*successfully* 
    passwd chat debug = Yes
    unix password sync = Yes
    log level = 2
    log file = /var/log/samba/samba.log.%m
    max log size = 250
    time server = Yes
    locking = No
    #profile acls = yes
    #csc policy = no
    socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
    #add user script = /usr/sbin/useradd -s " " -d /dev/null -g machines -M %u \
    add user script = /usr/sbin/useradd -d /dev/null -g201 -s /bin/false -M %u

wins support = true
    browseable = yes

hide files = /desktop.ini/ntuser.ini/NTUSER.*/Koppelingen/
    Hide Dot Files = yes
    #hide special files = yes

logon script = logon.bat

logon path = \\server\profiles\%U
    logon drive = Q:

logon home = \\server\profiles\win9x\%U\.profile 
    domain logons = yes
    domain admin group = root rick arjan plugit @adm
    os level = 65
    domain master = Yes
    dns proxy = no
    veto files = /Network Trash Folder/TheVolumeSettingsFolder/lost+found/
        name resolve order = lmhosts bcast
    lm announce = false
    lm interval = 0

local master = yes
     remote announce =
     remote browse sync =

[netlogon]
    comment = Login service
    path = /home/netlogon 
    write list = root
    create mask = 0644
    guest ok = Yes

[profiles]
    comment = Roaming profiles directory
    path = /home/profiles
    read only = No
    writable = yes
    create mask = 0777
    force create mode = 0777
    directory mask = 0777
        browseable = no
    guest ok = no
        force group = plugit

[homedir]
    path = /plugit/%u/
    read only = No
    writable = yes
    create mask = 0755
    force create mode = 0755
    directory mask = 0755
    force directory mode = 0755
        browseable = yes
        force group = plugit

[homes]
    comment = Home directory geshared naar logondrive
    read only = No
    writable = yes
    create mask = 0755
    directory mask = 0775
        browseable = yes
        force group = plugit

[backup]

path = /plugit/backup
    comment = Backup Share
    writeable = yes
    create mask = 0775
    directory mask = 0775
    browsable = yes
    force group = plugit

[bedrijven]

path = /plugit/bedrijven
    comment = Documenten
    writable = yes
    create mask = 0775
    directory mask = 0775
    browsable = yes
    force group = plugit

[administratie]

path= /plugit/administratie
    comment = Administratie
    writeable = yes
    create mask = 0775
    directory mask = 0775
    browsable = yes
    force group = plugit

[bankzaken]

path = /plugit/bankzaken
    comment = Bank Zaken
    writable = yes
    create mask = 0775
    directory mask = 0775
    browsable = yes
    force group = plugit

[briefpapier]

path = /plugit/briefpapier
    comment = Briefpapier
    writable = yes
    create mask = 0775
    directory mask = 0775
    browseable = yes
    force group = plugit
[prijslijsten]

path = /plugit/prijslijsten
    comment = Prijslijsten
    writable = yes
    create mask = 0775
    directory mask = 0775
    browseable = yes
    force group = plugit

BTW sorry voor het layout ver----- :) maar ja... het kan helaas niet anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/home/profiles bestaat deze map?

en waar staat de profile van je pa?

/home/profiles/USERNAME VAN JE PA?

Als dit zo is en er staat in /home/profiles een map met jou naam, dan moet je deze gewoon weggooien, helemaal weg. Vervolgens ga je naar je eigen pc toe en log je daar lokaal in (dus niet op het domein, maar met het Administrator account).

Nu ga je naar c: my documents and setting/ USERNAME hier verwijder je de map met jou naam en restart je jou machine.

Nu log je met je eigen naam in en uit op jou machine en nu zou je in /home/profiles een map met jou naam moeten staan.

Done.

Het kon dus zo zijn dat je profiel niet werkte, omdat deze lokaal opgeslagen werd en iedere keer dat jij je probeerde aan te melden hij jou lokale profiel laade en niet op zoek ging op de server. Nu je die dus weggegooid hebt gaat ie kijken op de server en maakt ie er hier 1 aan indien nodig.

Dit moet de oplossing zijn, anders raad ik je aan je server en clients helemaal vanuit het niets opnieuw te installeren en configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 08:46:
Kunnen de users ook hun password wijzigen?

Gaat het wijzigen van je password ook goed???
Read the f***ing manuel, tuurlijk kan dit, zie smb.conf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb dat al eens geprobeert, maar zal het nu nog wel eens proberen dan... Ik snap er geen fluit van want ik had anders nooit een profile op me pc staan lokaal.. Ik log altijd GELIJK aan op de server. Ik snap er echt niks meer van waarom het in eens niet meer werkt, bij mij dan niet. want bij pa werkt het wel.

En natuurlijk heb ik een map /home/profiles en krijg je daar de map met de username... Daarom is het ook zo raar, alles staat naar mijn mening prima in orde. heb de /etc/passwd nog na gekeken alles in orde... ach, raar probleem.

Ik zal het zo even proberen en dan post ik het resultaat nog wel even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Nee helaas... Hij maakte wel een nieuwe map aan, maar dat deed hij ook lokaal en daar ging hij weer alles vrolijk in zetten.

Hij leest wel van de server zijn profiel af, maar kopieert dit later weer naar een lokaal profiel toe. Waneer ik bijvoorbeeld op de server een map woot aan maak en ik log opnieuw in staat deze op de desktop (want ik had hem op de server aangemaakt in mijn rick/bureaublad map (deze map heb ik ook zelf gemaakt, want hij zette namelijk niks op de server.. alleen het mapje rick werd gemaakt, meer niet.) als ik deze map woot nu verwijder gewoon via mijn desktop dan blijft deze vrolijk in mijn profiel staan op de server, maar op het lokale profiel word ie verwijdert. Log ik nu opnieuw in, dan pakt ie, ja wel de info weer van de server en het mapje woot is er weer...

Al met al kun je je vast wel voorstellen dat dit uitermate frustrerend werkt, en ik er niet goed van kan worden... Waarom zet hij niks op de server, en zet hij alles lokaal neer... Er klopt geen hout meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Users opnieuw aangemaakt, mocht niet baten.

Ik denk USE THE FORCE! (look in the source??) Mooi directories read only maken dan MOET ie wel op de server schrijven. Mooi niet zei windows, ik maak gewoon een nieuwe mapje aan ipv rick, en die noem ik lekker rick.plugit. Ik denk oh gaan we het zo spelen, gooi ik die map ook leeg en dan maak ik die ook read only, haha zei computer, ik maak dan lekker een nieuwe aan weer, en die noem ik rick.plugit.000 en dan kan ik tot wel 999 keer van je winnen. Goed dacht ik dat werkt dus ook niet.

Tadaa ideetje nummer 2, de harde force gebruiken en elke gebruiker of administrator en zelfs system de schrijf rechten ontnemen op de map c:\ docs en settings... Goed gedaan, weer inloggen onder rick op het domein, en ja wat zegtie? kan geen tijdelijk profiel aan maken! dus ik dacht ha! schrijft ie et nu mooi op de server weg. Wat schept mijn verbazing? daar denkt hij niet eens aan, hij piekert er niet eens over om wat op de server te zetten, dat intresseert hem niet he... Nee, hij denk nu zelf ook ik ga zelf ook de force gebruiken en waarempel er staat in eens weer een map genaamd rick in C:\docs en settings waar zowaar alle rechten ontnomen zijn...

Nou ik weet het echt niet meer hoor... Hij heeft er gewoon geen zin in om wat op die server te zetten. Het enigste wat hij aanmaakt is het mapje en de rest doet ie niet.

Waar zou dat nou aan kunnen liggen nog? users etc allemaal opnieuw aangemaakt maar het wil gewoon ECHT niet...

EDIT

Als ik op mijn pa zijn account inlog op mijn pc dan schrijft hij ook niet weg naar de server.

Het probleem ligt dus op mijn eigen machine, maar wat? Die gebruikers sjablonen zijn allemaal ge-edit etc... Waar kan nog een instelling niet goed staan, of mischien een update ofzo? ik weet het echt niet meer... 8)7 |:(

[ Voor 11% gewijzigd door DAMAGE op 13-07-2004 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JE OPSTELLING WERKT PRIMA!

Profielen wekren als volgt:

Je logt in
Profiel wordt van de server gedownload en een kopie wordt opgeslagen in:
(c: documents and settings -username-)
Als je nu iets bewerkt slaat ie dit ook in deze directory op.
Pas op moment dat je uitlogt download de server c: documents and setting -username- naar de server toe.

Dus als jij nu op de server een map maakt op je bureaublad en je logt in dan zie je die map ja, verwijder jij die map en ga je op de server kijken dan staat die map er natuurlijk nog omdat je niet uitgelogd bent.

Wat gebeurd er als je op c: documents and setting -username- leeggooit (of rechten veranderd), dan op moment van inloggen haalt ie weer je profiel op, alleen bestaat er lokaal al een profiel (in dit geval een lege map) dus plakt ie er de domeinnaam achter. Herhaal je dit, dan gooit ie er .000 achter.

JE PROFIELEN WERKEN DUS PERFECT, enige probleem is dat jij absoluut gheen verstand van profielen hebt.

JE PROFIEL WORDT DUS PAS OP MOMENT VAN UITLOGGEN NAAR DE SERVER GEKOPIEERD!

End of discussion!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Denk je nou echt niet dat ik dat niet weet dat hij pas na uitloggen het spul kopieert... Jongen Het is pas triest dat je zo reageert, want ik zeg niet voor niets dat het niet werkt... het werkt ECHT niet... Hij kopieert niks naar het uitloggen...

Bedankt voor je hulp maar volgens mij lees je niet goed ofzo want het mag toch wel duidelijk wezen dat ik er wel degelijk verstand van heb, omdat het bij mijn pa ook werkt, en ik dat zelf allemaal instel... je moet gewoon niet zo in en in triest reageren, ik post niets voor niets hier dat het niet werkt, dat check ik heus wel van te voren...

EDIT:

Ik wil ook wel even screenshots maken, of beter mischien een filmpje, dat je kunt zien dat het wel degelijk niet werkt hier...

[ Voor 11% gewijzigd door DAMAGE op 13-07-2004 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Format je pc, update hem, en dan moet het goed zijn. En het ligt duidelijk aan de kennis aan jouw kant, ik ben deze problemen nog nooit tegen gekomen en heb deze opstelling al tientallen keren op verschillende soorten machines met verschillende hardware gebruikt. En ik kan 100% garanderen dat deze howto werkt voor xp en 2000.

Dit is btw mijn laatste reactie hierop, dit komt allemaal niet ten goede van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 23:15:
Format je pc, update hem, en dan moet het goed zijn. En het ligt duidelijk aan de kennis aan jouw kant, ik ben deze problemen nog nooit tegen gekomen en heb deze opstelling al tientallen keren op verschillende soorten machines met verschillende hardware gebruikt. En ik kan 100% garanderen dat deze howto werkt voor xp en 2000.

Dit is btw mijn laatste reactie hierop, dit komt allemaal niet ten goede van dit topic.
Ik heb mijn pc net een aantal keren geformateert hierom. Hij is volledig geupdate, en ik vind niet dat je kunt zeggen dat het aan mijn kennis ligt, omdat het bij jou toevallig wel werkt. Hier werkt het ook, dat heb je inmiddels kunnen lezen, dat ik de machine van mijn pa geformateert heb, en later geconfigureert... Daar draaide het profiel prima op, zelfs met mijn, volgens jou woorden, weinig kennis.

Ik doe het zelfde op mijn machine en het werkt niet... Hij schrijft het profiel gewoon weg niet naar de server toe.

Ik denk juist dat dit probleem opgelost moet worden en dat de resultaten hier wel gepost moeten worden, omdat er vast nog wel eens meer mensen tegen dit probleem aan lopen.

Nogmaals het werkt, alleen voor mijn user niet, en voor een nieuwe user die ik aangemaakt heb werkt het ook niet, kortom instellingen in mijn pc.

Nu dan nog uit zoeken welke eventuele instellingen dat kunnen zijn. Mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik het graag, maar ik heb er geen zin in dat het maar op GEEN KENNIS word gegooit omdat het toevallig daar wel werkt, je weet tenslotte niks van mij en mijn kennis af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ondanks dat ik hier zo afgekraakt werd door de oh zo vriendelijke topic starter, wil ik toch even mijn oplossing melden voor de mensen die het nodig hebben. Laat duidelijk zijn dat ik dit niet voor de topic starter doe maar voor de mensen die problemen mochten hebben op dit gebied... (Profielen die niet weg wilden schrijven).

Ik heb gereageert op een post in WOS waar iemand dit probleem ook had, alleen dan met een win2003 server. Goed, het klinkt wat vaag, maar dit is mijn oplossing die ik daar gepost heb:
Draai je trouwens die clients met een NVIDIA kaart? en zo ja, welke driver versie gebruik je dan? Ik gebruikte hier de nieuwe drivers. 56.72_winxp2k_english_whql

Ik heb net mijn pc opnieuw geinstalleert, de client, om zo doende te kijken waneer hij wel op het profiel ging weg schrijven en waneer niet.

Ik installeert wat spul en tot mijn verbazing kapte hij met weg schrijven toen ik de nieuwste nvidia drivers geinstalleert had. Deze heb ik toen verwijdert, en opnieuw opgestart. Test map op de desktop gemaakt, en toen uitgelogd en opnieuw inloggen, de test map werd weg geschreven. Nvidia driver weer geinstalled, zelfde gedaan, test map werd niet weg geschreven, nvidia der weer af en weer testen, test mapje werd weer op de server gegooit;

conclusie, de nieuwste nvidia driver fukt het zootje up, raar maar waar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Fijn topic om even door te lopen. Ik ben nu bezig met het maken van een samba PDC i.c.m. ldap. Het programma directory-administrator moet dan zorgen voor een gemakkelijk beheer van users en groepen. Het wil alleen niet werken hier (geprobeerd op gentoo en mandrake). Telkens als een user toegevoegd moet worden krijg ik de foutmelding:
object class violation.

Iemand enig ervaring met dit programma / deze foutmelding?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 20:16:
[...]

Read the f***ing manuel, tuurlijk kan dit, zie smb.conf!
JE PROFIELEN WERKEN DUS PERFECT, enige probleem is dat jij absoluut gheen verstand van profielen hebt.

JE PROFIEL WORDT DUS PAS OP MOMENT VAN UITLOGGEN NAAR DE SERVER GEKOPIEERD!

End of discussion!
Format je pc, update hem, en dan moet het goed zijn. En het ligt duidelijk aan de kennis aan jouw kant[..]
Dit is een manier van reageren die ik hier niet wil zien. Respect voor je howto, daar niet van, maar dat is niet een reden op deze manier te reageren alsof je alle waarheid in pacht heb, kom op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

Misschien als kleine howto toevoeging: het is niet verstandig om een domeinnaam te gebruiken die echt kan bestaan, en niet in jouw bezit is. Niet specifiek voor samba, maar gewoon voor alles wat je in je lokale netwerkje doet.

Stel je gaat straks ook in bind blaat.nl gebruiken, die vast niet door jou geregistreerd is. Je gaat je eigen nameserver gebruiken, en wil naar blaat.nl surfen, die kent je eigen nameserver dan ineens zelf al, en brengt je dus niet naar de juiste site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Heeft iemand enig idee hoe je dit op kunt lossen:
http://130.161.56.19/~gerte/kut.gif

Ik log hier in met de user root en het paswoord. Alleen als ik dit goed invul, krijg ik bovenstaande fout (authenticatie gaat dus wel goed, maar daar blijft het dan ook bij)
Wat is hier fout gegaan?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op 15 juli 2004 @ 12:07:
Heeft iemand enig idee hoe je dit op kunt lossen:

Ik log hier in met de user root en het paswoord. Alleen als ik dit goed invul, krijg ik bovenstaande fout (authenticatie gaat dus wel goed, maar daar blijft het dan ook bij)
Wat is hier fout gegaan?
Heb je de user ROOT toegevoegd aan Samba? Met andere woorden, is de user ROOT ook een Samba user?

D.m.v. smbpasswd -a root en dan 2x wachtwoord opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Ja, tuurlijk. Dat is al meerdere malen gezegd hier. Toch bedankt voor de opmerking.

Hoe belangrijk is het draaien van dhcpd op dezelfde machine? Ik zie niet in waarom dit per se zou moeten. Maja, wie weet... Misschien wil de windows client per se de lease krijgen van de domain controller om te joinen (iets wat bij een Windows domein controller altijd vanzelf gaat en dus vanzelfsprekend is).

Ik heb de mini-howto verder lettelijk gevolgd (tja, tis Suse en ik probeer het met Mandrake).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze opstelling werkt ook zonder dhcpd, probeer eens om de client een vast ip te geven (in zelfde range als die van de server natuurlijk). Kun je dit vast uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschu68
  • Laatst online: 17-09 18:27
hallo vrienden,

Ik heb van dit topic maar eens een keurig .html bestand gemaakt:
http://www.yousendit.com/...F9D804041C5E05DBA68410337

Hoe: kopieer vanuit browser naar OpenOffice -(bestand ~> nieuw ~> Html-document) - "opslaan als" als html.

suc6
-remke-

[ Voor 32% gewijzigd door rschu68 op 20-07-2004 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
File transfer blocked?

Waarom html?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschu68
Oeps, is geblocked.
Als iemand webspace over heeft kan ik 'm uploaden ?
-rmeke-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschu68
File transfer blocked? En waarom html maken?
~> makkelijk om te printen, lukt niet zo goed bij Tweakers ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschu68
http://www.yousendit.com/...DCDB5517A7F100F279A991CF4

Sorry, is van de server af ...

[ Voor 21% gewijzigd door rschu68 op 30-07-2004 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

slaay

Natuurbeleven.com

Weet iemand als het mogelijk is om deze PDC te gebruiken met een mailserver onder linux?

Ik vraag dit omdat ik aan het proberen ben een volledig linuxomgeving te creeëren die gelijk is aan de standaard MKB omgevingen van Windows 2000/2003 server.

Deze how-to is dus al een aardige stap in de richting. Ik ben nog bezig met fileserver en rechten voor gebruikers en een mailserver.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mooie howto _/-\o_ , ik ga het vanavond proberen
Alleen jammer van dat geblaat van DAMAGE erdoorheen, hij had beter een eigen topic kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Ik ben ten einde raad. Ik zal mijn smb.conf niet posten, die is letterlijk hetzelfde als in de startpost van dit topic. Op deze dingen na:
* workgroup = fruit.nl
* netbios name = linux
# wins support = Yes #wins is uit

Mijn hostfile ziet er zo uit:
127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 linux.fruit.nl
127.0.0.1 linux

%smbclient -L localhost -U root
smbclient -L localhost -U root
Password: <hetjuistew8woord>
Domain=[FRUIT.NL] OS=[Unix] Server=[Samba 3.0.2a]

Sharename Type Comment
--------- ---- -------
netlogon Disk login service
profiles Disk roaming profiles directory
bolle Disk hier de map bolle
print$ Disk Printer Drivers
IPC$ IPC IPC Service (Samba Server)
ADMIN$ IPC IPC Service (Samba Server)
root Disk Home Directories
Domain=[FRUIT.NL] OS=[Unix] Server=[Samba 3.0.2a]

Server Comment
--------- -------
LINUX Samba Server

Workgroup Master
--------- -------
BVDS T0K8S5
BVDSPR LOTUS
FRUIT.NL LINUX
NSS XEON
WERKGROEP BDVS-12
WORKGROUP USER-6AA3AA0B72

Nu na ruim een week rust ben ik er maar weer eens voor gaan zitten en nog steeds hetzelfde hoor.

WAT GAAT ER FOUT? (screenshot is een voorbeeld, kutzooi is nu fruit.nl)
Moet ik nu gewoon een andere Linux distro gaan proberen / oudere samba installeren / windows 2000 i.pv. XP of is dit onoplosbaar in dit bedrijfsnetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder wins geen PDC.

NT 4 is afhankelijk van WINS en jij gaat wins uitschakelen.

Ik zou zeggen, schakel wins maar eens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En een PDC heeft geen hierarchy dus fruit.nl is gewoon fruit

Je kan een dns server opzetten op de server met fruit.nl

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Ik heb het nu werkend op mandrake 10 met samba-3.0.2a. Wel raar dat een aantal kritische stappen in de howto ontbreekt en dat schijnbaar niemand anders dan ikzelf hierop stukloopt.

Wat heb ik gedaan:
* Eigenschappen van deze computer -> Computernaam -> wijzigen... -> geef het werkstation een goede naam (bijv. myworkstation)
* Voeg de opgegeven computernaam toe aan de PDC als gebruiker. Dit is een trust systemaccount.
* Voeg het trustaccount toe aan de samba user database (ldap / tbsam / smbpasswd)
* dhcp server is trouwens gewoon een andere machine, maakt echt nix uit.

Wat heb ik aan deze howto toe te voegen:
%useradd myworstation$
%#denk aan het dollarteken!!!
%smbpasswd -m -a myworkstation

Voilá het werkt ook bij mij.
Nu moet ik het alleen nog ongedaan zien te krijgen: we werken hierzo met Novell Netware en dingen beginnen nu goed door elkaar te lopen op dit werkstation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via het smb.conf worden als het goed is automatisch computeraccounts aangemaakt bij het lid worden van het domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 15:31:
Via het smb.conf worden als het goed is automatisch computeraccounts aangemaakt bij het lid worden van het domein.
Bij jou / suse / samba2 misschien wel. Deze stappen waren bij mij zonder meer noodzakelijk.

Panlat, als je bij jou cat /etc/shadow /etc/passwd /etc/samba/smbpasswd doet, zie je dan de computer accounts? Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie schrijft hier de tutorial?
Wie is hier weken mee bezig geweest?
Wie heeft hier weken uitgezocht en getest?

Ik zeg je dat met mijn opstelling Samba 3 en Suse 9.0 de computeraccount aangemaakt worden (zie smb.conf) misschien dat met andere OS-en de syntax (opdrachtregel) iets anders is, daar kan ik niks aan doen. Maar mijn opstelling werkt 1000%.

Dit is het gedeelte uit smb.conf:
code:
1
add user script = /usr/sbin/useradd -c machine -d /dev/null -s /bin/false  %m$

Zonder computeraccounts werkt het allemaal niet en krijg je problemen met je workstation.

Mijn tip voor nu is, check de syntax, vraag de mogelijkheden op om een machine account toe te voegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 01:38:
Wie schrijft hier de tutorial?
Wie is hier weken mee bezig geweest?
Wie heeft hier weken uitgezocht en getest?
Jongen, ik ben hartstikke blij met je tutorial. Maar je begint weer uit de hoogte te praten. Ik volg je howto en bij mij werkt het niet, punt. Ok, ik heb dan wel een ander uitgangspunt (Mandrake) maar ben ik nu zo vervelend dat ik wil weten waarom het bij mij mis zou kunnen gaan (op jullie manier)?
Trouwens, zonder je howto was ik misschien nog niet zo ver, ik ben jullie alleen maar dankbaar hoor. Maar het zou een beetje rare howto zijn als alles gebaseerd is op een setup die maar 2% van de gebruikers heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 07:05
irondog schreef op 31 juli 2004 @ 13:31:
[...]

Jongen, ik ben hartstikke blij met je tutorial. Maar je begint weer uit de hoogte te praten. Ik volg je howto en bij mij werkt het niet, punt. Ok, ik heb dan wel een ander uitgangspunt (Mandrake) maar ben ik nu zo vervelend dat ik wil weten waarom het bij mij mis zou kunnen gaan (op jullie manier)?
Trouwens, zonder je howto was ik misschien nog niet zo ver, ik ben jullie alleen maar dankbaar hoor. Maar het zou een beetje rare howto zijn als alles gebaseerd is op een setup die maar 2% van de gebruikers heeft.
Elke distrubtie is weer anders, dus je zult zelf de configuratie/paden/whatever moeten aanpassen dat voor jou distrutie nodig is. Als je weinig ervaring heb met de distrutie die je gebruikt, wordt het inderdaad lastig. Dan zal je een andere HOWTO moeten zoeken die geschikt is voor jou distributie.

Erg mooie Howto hoor TS, ik ga er straks ook ffies mee klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Elke distrubtie is weer anders, dus je zult zelf de configuratie/paden/whatever moeten aanpassen dat voor jou distrutie nodig is. Als je weinig ervaring heb met de distrutie die je gebruikt, wordt het inderdaad lastig. Dan zal je een andere HOWTO moeten zoeken die geschikt is voor jou distributie.

Erg mooie Howto hoor TS, ik ga er straks ook ffies mee klooien.
TS? Wat bedoel je daarmee?

Ben het verder wel met je eens dat elke distro anders is, en als mensen geen verstand van hun distro hebben dat houdt het al snel op ja. De tut is geschreven voor Suse, misschien maar 2% maar ik ben onderdeel van die 2%, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS=Topic Starter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wist ik niet, bedankt.

• wboard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-04-2022

wboard

-=<wboard>=-

Die van mij werkt ook prima alleen zijn bepaalde configuratiehandelingen anders onder een andere linux dist. Ook zijn er uiteraard al nieuwere versies van samba wat ook problemen op kan leveren.

(ja een vrij late reactie ja :) )

A smooth sea never made a skilled sailor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de faq kunnen gebruiken met samba 3 op RedHat 9

Ik heb hem helemaal tot PDC geconfigureerd en het werkt goed. ik heb wel hier en daar aanpassingen gemaakt. maar de grote lijnen zijn hetzelfde.

Ik zal nog een keer m`n smb.conf posten

De faq is niet erg compleet want ik heb nog een hoop zoekwerk moeten gebruiken voor het aanmelden van een machine in linux want dit werkt niet automatisch.

edit*

Als ik samba wil gaan configureren in de tekst-modus, dan moet je je smb.conf zeker via swat aanpassen? zijn er mensen ervaren met tekst-modus van linux?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 20:49 ]

Pagina: 1