Via Google vind je duizenden artikelen over wanneer je nou een straight of een crossed kabel moet gebruiken, maar dat weet ik al. Ik probeer uit te vinden waarom er nou straight én crossed kabels bestaan.
Mijn vermoeden is dat dit komt doordat netwerkhardware vaak verschillend gebouwd is. De ene hub draait het signaal wel om, de andere niet. Om een goed signaal te krijgen of behouden moeten respectievelijk crossed of straight kabels gebruikt worden. Waarom is dit (nog) zo? Kan hardware niet zo gebouwd worden dat het altijd met straight kabels werkt? Zit er misschien een historische reden achter dat er (nog) crossed en straight kabels bestaan? Of is het juist een technische vereiste?
Ik heb in mijn netwerkje alleen maar straight kabels liggen. Als je de juiste poorten van hubs/switches/routers gebruikt kan dit gewoon. Vandaar mijn vraag.
Goed. Voor de volledigheid nog een van de artikeltjes die ik op internet vond, maar waar weer net geen volledig antwoord op mijn vraag staat.
Mijn vermoeden is dat dit komt doordat netwerkhardware vaak verschillend gebouwd is. De ene hub draait het signaal wel om, de andere niet. Om een goed signaal te krijgen of behouden moeten respectievelijk crossed of straight kabels gebruikt worden. Waarom is dit (nog) zo? Kan hardware niet zo gebouwd worden dat het altijd met straight kabels werkt? Zit er misschien een historische reden achter dat er (nog) crossed en straight kabels bestaan? Of is het juist een technische vereiste?
Ik heb in mijn netwerkje alleen maar straight kabels liggen. Als je de juiste poorten van hubs/switches/routers gebruikt kan dit gewoon. Vandaar mijn vraag.
Goed. Voor de volledigheid nog een van de artikeltjes die ik op internet vond, maar waar weer net geen volledig antwoord op mijn vraag staat.
bronIn 10Base-T and100Base-TX specifications, two pairs of wires are used to propagate a signal between nodes. When two nodes are connected, the transmitting line of one node must be connected to the receiving line of the other, and vice-versa. This is called a "cross." Introducing another cross creates a straight-through connection. As a rule of thumb, we say, "An odd number of crosses are needed in a connection between two nodes." A standard UTP/RJ45 cable has straight-through wiring, i.e., pin to pin between the end of plugs. The jacks on a typical hub have crossed wiring, allowing the use of standard cabling. Hub devices are typically configured as crossed rather than straight, as NIC cards are configured. This crossing allows connecting a NIC to a hub device using a standard cable. If you want to connect a NIC card directly to another NIC or hub to another hub, you will have to use a special cable in which two pairs of wires are crossed. This cable is called a "crossover" cable. Some hubs provide a special port that allows you to connect the hub to another hub's MDI-X port without using a crossover cable. This port is configured as MDI. It is often called an up0link port or MDI-II port.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 42791 op 11-03-2004 14:24 ]