Speakers kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46
Oke , ik was net muziek aan het draaien op een aardig volume toen ineens 2 van mijn speakers enorm begonnen te kraken echt niet normaal meer.

Zomaar ineens.

Ik dus zachter gezet maar bij de minst of geringste bastoon kraakte mijn speakers.

IK heb ze op een andere versterker geprobeerd maar daar deden ze het ook bij.

Oke , dan schroeven we de speakers er uit.

Zo gezegd zo gedaan , heb net de woofers er uit en wat zie ik nou , -->

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/GoT/IMG_0015.jpg

Die 2 zilveren draadjes naar de woofer zelf , daarvan is bij allebei de plus helemaar zwart en gaar, als ik ze aandruk of vasthoud klinken de woofers weer perfect.

Enig iedee om die "draadjes" weer vast te krijgen of is het verloren zaak ?

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Op je foto kan ik het maar moelijk herkennen, maar als je woofer het wel goed doet als je de draadjes vasthoudt dan zou ik zeggen: soldeer ze maar.

Ik zou wel onderzoeken waardoor je woofer kapot ging anders loop je de kans dat na je 'reparatie' hetzelfde weer zal gebeuren.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Galaxis
Twisted_Bunny schreef op 11 maart 2004 @ 13:55:
Op je foto kan ik het maar moelijk herkennen, maar als je woofer het wel goed doet als je de draadjes vasthoudt dan zou ik zeggen: soldeer ze maar.

Ik zou wel onderzoeken waardoor je woofer kapot ging anders loop je de kans dat na je 'reparatie' hetzelfde weer zal gebeuren.
ja , ik heb nu al 2 keer gehad , heb de woofers toen vervangen , dit zijn pas nieuwe woofers en nu heb ik het weer.

Ik heb net even de oude woofers erbij gepakt , en die hadden hetzelfde mankement :|

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

JWO

en wat voor woofers zijn het ?

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Welke woofers zijn het, welke boxen, is het zelfbouw, welke filter gebruik je, wat voor versterker is er aangesloten?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Galaxis
Woofers zijn van Botsline bl-8-19 , 8" 80 watt rms , 8 ohm .

Heb ze vervangen voor de originele woofers uit mijn Philips FB 268

Versterker Techniks SU-z100 en een Koda av1068A .( geen commentaar)

( heb 4 speakers en 2 versterkers die op mijn mixer staan )

Edit , ik heb ze net gesoldeerd en ze doen het allemaal weer als vanouds :) .

Maar nu de vraag , wat is de oorzaak hiervan ?

De filter in de speaker kapot ?
Of m`n versterker ? ( clippen ? )

[ Voor 65% gewijzigd door Galaxis op 11-03-2004 15:08 ]

Verwijderd

versterker die te veel vermogen levert, als de draden naar je spreekspoel helemaal zwart zijn dan duid dat op overbelasting. Dat je versterker dan ook clipt kan ik niet uitsluiten.

• Galaxis
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 16:18:
versterker die te veel vermogen levert, als de draden naar je spreekspoel helemaal zwart zijn dan duid dat op overbelasting. Dat je versterker dan ook clipt kan ik niet uitsluiten.
Ze zijn niet helemaal zwart , alleen aan een uiteinde .
maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat mijn 2x 40 watt rms koda versterker die dingen overbelast krijg , denk eerder dat het clippen is.

Speakers mag 90 watt rms in en 130 watt muziek , moet meer als voldoende zijn.

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

arend71

Audionut

een te lichte versterker kan te zware speakers zeker overbelasten! Beter schaf je jezelf een zwaardere versterker aan.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:56
Clippen zou als't goed is over het algemeen alleen tweeters moeten beschadigen (of is dat onzin?)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Galaxis
Wormaap schreef op 11 maart 2004 @ 16:27:
Clippen zou als't goed is over het algemeen alleen tweeters moeten beschadigen (of is dat onzin?)
Zit wel een overoad beveiliging voor m`n tweeters op , zit in de speaker zelf , zal wel in het filter zitten.

Nouja , dan word het sparen voor een zwaardere versterker.

maar waarom kan te weinig vermogen je speakers dan overbelasten :?

• Wormaap
Als je versterker clipt omdat je de versterker overbelast, kan'ie daarmee je speaker opblazen, ik geloof dat er dan gelijkspanning op komt te staan even (correct me if I'm wrong) maar voor zover ik weet is dat dus alleen schadelijk voor je tweeters...

Verwijderd

Galaxis schreef op 11 maart 2004 @ 13:48:
Oke , ik was net muziek aan het draaien op een aardig volume toen ineens 2 van mijn speakers enorm begonnen te kraken echt niet normaal meer.

Zomaar ineens.

Ik dus zachter gezet maar bij de minst of geringste bastoon kraakte mijn speakers.

IK heb ze op een andere versterker geprobeerd maar daar deden ze het ook bij.

Oke , dan schroeven we de speakers er uit.

Zo gezegd zo gedaan , heb net de woofers er uit en wat zie ik nou , -->

[afbeelding]

Die 2 zilveren draadjes naar de woofer zelf , daarvan is bij allebei de plus helemaar zwart en gaar, als ik ze aandruk of vasthoud klinken de woofers weer perfect.

Enig iedee om die "draadjes" weer vast te krijgen of is het verloren zaak ?
Zijn de draadjes naar de spoel niet aan de korte kant, bij een grote uitslag wordt er dan steeds aangetrokken het geen resulteert in breuk. Als je hem door te veel vermogen toe tevoeren opblaast dan geeft meestal de spoel de geest. 8) 8)
:+

• Galaxis
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 16:33:
[...]

Zijn de draadjes naar de spoel niet aan de korte kant, bij een grote uitslag wordt er dan steeds aangetrokken het geen resulteert in breuk. Als je hem door te veel vermogen toe tevoeren opblaast dan geeft meestal de spoel de geest. 8) 8)
:+
Draadjes zijn wel aardig lang , in ieder geval lang genoeg :) . maar heb net even 15 min redelijk volume gedraaid zodat ze een aardige uitslag kregen . Heb niet vol open gedraaid , lange niet , maar genoeg om de m`n oren te irriteren , maar ze klinken nog perfect , denk dat ze er wel weer even tegen kunnen :P

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Galaxis schreef op 11 maart 2004 @ 16:28:
[...]

Zit wel een overoad beveiliging voor m`n tweeters op , zit in de speaker zelf , zal wel in het filter zitten.

Het is niet het te weinige vermogen van de versterker wat je speaker op kan blazen, het is het overbelasten van je versterker waardoor deze gaat clippen waardoor de speakers kapot kunnen gaan. Met een zwaardere versterker kun je je speakers ook prima opblazen maar je kunt waarschijnlijk iets meer geluidsdruk halen voordat het gebeurt (omdat een zwaarderer versterker minder snel clipt).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
Galaxis schreef op 11 maart 2004 @ 16:28:
[...]

Je speaker moet meer vermogen hebben om harder te kunnen, maar dat krijgt hij niet want de amp kan niet meer geven.

Op dat moment gaat het signaal van de versterker naar de woofer clippen.

BlaBlaBla

• Wormaap
Dat klopt in ieder geval niet helemaal... Je speaker heeft niks te willen, die vreet gewoon wat'ie gevoerd krijgt. Als je echter je versterker tot op/over z'n limiet duwt gaat die clippen, waarbij je mooie sinus even een blokspanning wordt, waarin er dus voor zover ik weet even gelijkspanning geleverd wordt, waardoor je speaker een te grote uitslag moet maken en sterft (tot zover mijn logische redenatie... Als iemand me wil verbeteren of even wil zeggen dat dit klopt graag...)
Dan zou je versterker dus een ongelofelijk grote clip moeten maken om je woofer te laten sterven, omdat die vaak een relatief grote uitslag kan maken in verhouding tot je tweeters...

Verwijderd

Clippen: Wanneer je "gain" instelling van je versterker te hoog staat ingesteld, of je zet de versterker gewoonweg té hoog, treedt inderdaad ipv een mooie sinusvorm, een blokvorm op, want de sinus wordt op zijn max. amplitude afgebroken. (distortion), hiermee kun je elke speaker, zowel sub als tweeter blijvende schade of breuk toebrengen.

Tip: Zet je versterker nooit hoger dan 80% van het maximum. natuurlijk is dit sterk afhankelijk van welke versterker, een 'el cheapo' versterker zal reeds beginnen vervormen vanaf 50% of minder zelf !

Begrijp je nu dat je met een té lichte versterker zonder veel problemen een zware sub kan opblazen ? Het gaat hem hierbij niet om de conus-uitslag, maar om de gelijkspanning die je spreekspoel te verdragen krijgt.

Hoe je het ook draait of keert, als je versterker té licht of té zwaar is, goed luisteren is de boodschap en alles met mate behandelen. 8)

• subsonik
  • Laatst online: 17:12
Een sub opblazen door te clippen is bijna onmogelijk. Dat een speaker tijdens het clippen "gelijkspanning te verdragen krijgt" klopt trouwens ook voor geen meter.

Het enige effect van clippen op een woofer, is dat een versterker die 100W sinus kan leveren, bij maximaal clippen 200W zal leveren. Hierdoor kan je de spreekspoel beschadigen doordat deze te heet wordt. Als de woofer in bovenstaand voorbeeld echter 200W sinus rated is, kan je deze met een 100W sinus versterker nooit kapot krijgen door te clippen. (over de xmax gaan niet in beschouwing genomen - maar dat zal nog zo rap niet voorkomen, tenzij bij extreem lage frequenties)

Tweeters zijn véél gevoeliger aan clippen, omdat bij het clippen zeer kortstondige pieken ontstaan, waardoor de tweeter telkens heel even een bak vermogen te verwerken krijgt. In bovenstaand geval, met de 100W sinus versterker die 100% clipt, krijgt de tweeter een piekvermogen van 800W (!!) te verwerken. Dat een doorsnee tweeter daar niet zo goed tegen kan, moge duidelijk zijn, ook al omdat een tweeter in een 100W speaker doorgaans minder dan 10W moet verwerken. De woofer neemt dan de overige 90W voor z'n rekening, want de meeste energie zit in de bassen.

[ Voor 9% gewijzigd door subsonik op 12-03-2004 00:03 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Quote van een website (1 van de 10.000 die hetzelfde zeggen):

Als een versterker te veel vermogen moet afstaan, gaat deze clippen.
Clippen is niets ander dan een sinus welke wordt afgeplat, gebeurt dit met name in de lage tonen dan wordt het uiteindelijk een gelijkspanning waardoor elke luidspreker het begeeft.

[einde quote}

Ik heb hetzelf ook mogen meemaken het is wel degelijk gelijkspanning ....

Verwijderd

Jur schreef op 12 maart 2004 @ 00:38:
Quote van een website (1 van de 10.000 die hetzelfde zeggen):

Als een versterker te veel vermogen moet afstaan, gaat deze clippen.
Clippen is niets ander dan een sinus welke wordt afgeplat, gebeurt dit met name in de lage tonen dan wordt het uiteindelijk een gelijkspanning waardoor elke luidspreker het begeeft.

[einde quote}

Ik heb hetzelf ook mogen meemaken het is wel degelijk gelijkspanning ....
Kortom erg handig een speaker beveiliging (Zijn trouwens erg veel bouw pakketjes van te vinden) die uitschakelt bij een gelijkspanning. Speakers kunnen daar nou eenmaal niet tegen.

En het is inderdaad het plat worden van een sinus waardoor het dus een "gelijk spanning" word. Maar je moet evengoed ook uit kijken met het vermogen van je versterker en wat voor signaal je er in stuurt.
Vaak los je meer op door met iets minder vermogen op meerdere boxen / speakers te draaien zo krijg je dus meer speaker oppervlak wat meer geluids druk geeft.
En is het toch veiliger voor je speakers.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

het probleem van meerdere speakers voor thuis is dat het 2 x zo duur is en dat je hele geluids beeld (stereo etc) verkloot wordt.

Verwijderd

Jur schreef op 12 maart 2004 @ 01:10:
het probleem van meerdere speakers voor thuis is dat het 2 x zo duur is en dat je hele geluids beeld (stereo etc) verkloot wordt.
Je kan speakers toch ook op of naast elkaar zetten ???
Ik zie het probleem niet alleen dat het inderdaad vrij duur word. Maar goeie speakers zijn ook duur! In de PA zie je dit toch ook.

• subsonik
Jur schreef op 12 maart 2004 @ 00:38:(...)
Ooit al eens een geclipt signaal bekeken op een oscilloscoop? Dan zou je verdomd goed beseffen dat het géén gelijkspanning is. De polariteit wisselt namelijk continu om.

Je kan het natuurlijk in het belachelijke trekken, en gaan zeggen dat een gewone sinus ook een gelijkspanning is (een die constant varieert dan 8)7 ).

[ontopic]
Meerdere speakers naast elkaar gebruiken is voor hifi-gebruik af te raden. Je krijgt namelijk in de hogere tonen problemen met de afstraling door interferentie. Als je meerdere speakers gaat gebruiken moeten deze trouwens absoluut van hetzelfde type zijn, en zo dicht mogelijk bij elkaar staan.

[ Voor 21% gewijzigd door subsonik op 12-03-2004 03:08 ]

• Wormaap
Hoe kan een versterker die max. 100 watt kan leveren bij een clip dan ineens 2 keer zoveel leveren? Dat dat gelijkspannings verhaal niet helemaal lijkt te kloppen bedacht ik me eigenlijk al 2 minuten nadat ik't postte... Je wisselspanning blijft een wisselspanning, alleen dan afgeplat tot een quasi-blokspanning. Als ik echter op school in een testopstelling mbv. een toongenerator een blokspanning op'n speaker zet, geeft dit geen enkel probleem voor de versterker zelf... Ik ben dus een klein beetje verward momenteel :P

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

subsonik schreef op 11 maart 2004 @ 23:59:
Een sub opblazen door te clippen is bijna onmogelijk. Dat een speaker tijdens het clippen "gelijkspanning te verdragen krijgt" klopt trouwens ook voor geen meter.

Het enige effect van clippen op een woofer, is dat een versterker die 100W sinus kan leveren, bij maximaal clippen 200W zal leveren. Hierdoor kan je de spreekspoel beschadigen doordat deze te heet wordt. Als de woofer in bovenstaand voorbeeld echter 200W sinus rated is, kan je deze met een 100W sinus versterker nooit kapot krijgen door te clippen. (over de xmax gaan niet in beschouwing genomen - maar dat zal nog zo rap niet voorkomen, tenzij bij extreem lage frequenties)

Tweeters zijn véél gevoeliger aan clippen, omdat bij het clippen zeer kortstondige pieken ontstaan, waardoor de tweeter telkens heel even een bak vermogen te verwerken krijgt. In bovenstaand geval, met de 100W sinus versterker die 100% clipt, krijgt de tweeter een piekvermogen van 800W (!!) te verwerken. Dat een doorsnee tweeter daar niet zo goed tegen kan, moge duidelijk zijn, ook al omdat een tweeter in een 100W speaker doorgaans minder dan 10W moet verwerken. De woofer neemt dan de overige 90W voor z'n rekening, want de meeste energie zit in de bassen.
Gelukkig zit er nog een condensator voor een tweeter :) De eerste huiskamertweeter die bij normaal gebruik 10W te slikken krijgt moet ik nog tegenkomen :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
m.m schreef op 12 maart 2004 @ 15:52:
[...]
Gelukkig zit er nog een condensator voor een tweeter :) De eerste huiskamertweeter die bij normaal gebruik 10W te slikken krijgt moet ik nog tegenkomen :)
Bwa, ik bedoelde eigenlijk dat bij 100W ingangssignaal het vermogen dat de tweeter te slikken krijgt normaalgezien de 10W niet overschrijdt. Die waarde hangt natuurlijk sterk af van het type muziek, het type filter en de scheidingsfrequentie, maar 10W is zeker haalbaar. Ik heb het overigens eens nagemeten in een testopstelling, ik zuig die 10W niet zomaar uit m'n vinger ;)
Wormaap schreef op 12 maart 2004 @ 15:20:
Hoe kan een versterker die max. 100 watt kan leveren bij een clip dan ineens 2 keer zoveel leveren?
Dat komt omdat de gemiddelde spanning bij een geclipte sinus veel hoger is dan bij een onvervormde sinus met dezelfde topwaarde. Bij de geclipte sinus hang je namelijk continu tegen de voedingsspanning aan, terwijl je bij de onvervormde sinus er bijna altijd onder zit.

[ Voor 5% gewijzigd door subsonik op 12-03-2004 20:16 ]

• subsonik
quote is nog steeds iets anders dan edit

[ Voor 92% gewijzigd door subsonik op 12-03-2004 20:14 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Wormaap schreef op 12 maart 2004 @ 15:20:
Hoe kan een versterker die max. 100 watt kan leveren bij een clip dan ineens 2 keer zoveel leveren? Dat dat gelijkspannings verhaal niet helemaal lijkt te kloppen bedacht ik me eigenlijk al 2 minuten nadat ik't postte... Je wisselspanning blijft een wisselspanning, alleen dan afgeplat tot een quasi-blokspanning. Als ik echter op school in een testopstelling mbv. een toongenerator een blokspanning op'n speaker zet, geeft dit geen enkel probleem voor de versterker zelf... Ik ben dus een klein beetje verward momenteel :P
als je nu ff (100 Watt, stel boxen zijn 8 Ohm) 800 Volt gelijkspanning over je boxen zet snap je het idee wel snel denk ik :+

[ Voor 6% gewijzigd door bigfoot1942 op 12-03-2004 20:53 ]

• Wormaap
In het geval van een gelijkspanning zou het simpel zat zijn. De speaker wordt gewoon de hele tijd 1 kant op geduwd en wordt domweg uitelkaar gereten. Bij clippen ligt het dus kennelijk allemaal een stukje subtieler :P

• Galaxis
ja oke oke , ik get the point , nu gaan jullie te moeilijke taal gebruiken hoor :P .

Maar afijn , alles werkt weer naar behoren , zeer bedankt allen :)
Pagina: 1