Toon posts:

2x 160gb hd op één IDE kabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plant om twee Maxtor 160GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) hd's te kopen. Maar is er erg veel performance verschil als ik die twee op één IDE kabel aansluit of kan ik ze het beste op 2 IDE kabels aanstluiten (dus alle twee master)?

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-03 14:37
Elk een eigen kanaal zal wel sneller zijn (vooral kopiëren van HDD naar HDD), maar ik zou nooit een optische drive op dezelfde kabel als een HDD doen. Daar heb ik nog wel een wat problemen mee gehad.
Als je nog een extra ATA-controller over hebt, zou ik de HDD's daar op aansluiten.

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09-2025
Als je er de ruimte voor hebt zou ik ze allebei op een aparte kabel doen zodat ze niet de kabel gaan sharen.
Zo haal je de meeste snelheid uit beide schijven :)

Verwijderd

Dat is zeker verstandig om te doen (2x Master) ivm HDD naar HDD! Dit gaat een stuk sneller. Wat wil je als slaves hangen? DVD/CDRW?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 12:42:
Dat is zeker verstandig om te doen (2x Master) ivm HDD naar HDD! Dit gaat een stuk sneller. Wat wil je als slaves hangen? DVD/CDRW?
ik heb nouw al 2x 40 gb allebij op een aparte kabel. Op die twee kabels zet ik dan mijn dvd speler en brander op slave en dan heb ik nog 2 slots over waar ik dan mijn nieuwe hd's op zet. Het word wat geprop maar het gaat wel passen (over tijdjuh maar een groter kast kopen)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
dan heb ik nog 2 slots over waar ik dan mijn nieuwe hd's op zet. Het word wat geprop maar het gaat wel passen
Zorg wel dat je disks voldoende gekoeld worden. De schijven van tegenwoordig maken een hoop warmte en warmte is nou net een vernietigende factor voor schijven.

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 12:54:
[...]

ik heb nouw al 2x 40 gb allebij op een aparte kabel. Op die twee kabels zet ik dan mijn dvd speler en brander op slave en dan heb ik nog 2 slots over waar ik dan mijn nieuwe hd's op zet. Het word wat geprop maar het gaat wel passen (over tijdjuh maar een groter kast kopen)
Dan zou ik die rom-drives (2?) op 1 IDE cable hangen. (1 als Master & 1 als Slave)
2x 40GB op 1 cable.
1x 160 op 1 cable.
1x 160 op 1 cable.

Die 2 rom-drives op 1 cable zijn hoogstwaarschijnlijk allebei ATA33 PIO3 (ofzo)
en die 2x40 ATA100 fo ATA133.
Dat zou ik dus zonde vinden om op een cable te hangen. want elke cable hangt an 1 controller, en die kan maar 1 snelheid tegelijk aansturen. Met als gevolg dat zowel rom-drive, als HDD op ATA33 lopen. Dat scheelt je dus een theoretische bandbreedte van 100MB/s!!!! op je HDD. (bij het voorbeeld van ATA133 HDD's)

Maargoed, misschien dat iemand anders nog een ander advoies heeft, met een fatsoenlijke onderbouwing? (ik weet tenslotte gelukkig ook niet alles even goed. ;))

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

_Droopy schreef op 12 maart 2004 @ 11:43:
[...]

Die 2 rom-drives op 1 cable zijn hoogstwaarschijnlijk allebei ATA33 PIO3 (ofzo)
en die 2x40 ATA100 fo ATA133.
Dat zou ik dus zonde vinden om op een cable te hangen. want elke cable hangt an 1 controller, en die kan maar 1 snelheid tegelijk aansturen. Met als gevolg dat zowel rom-drive, als HDD op ATA33 lopen. Dat scheelt je dus een theoretische bandbreedte van 100MB/s!!!! op je HDD. (bij het voorbeeld van ATA133 HDD's)
onzin dit is al jaaaaaaaren niet meer van toepassing.
de ide controller kan prima 2 apparaten op verschillende snelheden aanspreken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet toch liever die 40gb hd's alle twee op één kabel omdat die op een raid-0 opstelling staan :)

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 12:31:
Ik zet toch liever die 40gb hd's alle twee op één kabel omdat die op een raid-0 opstelling staan :)
Dat zou ik zeker niet doen, het grote voordeel van Raid-0 is dat naar beide HDD's tegelijk kan worden geschreven/gelezen. Hang je beide schijven aan 1 kabel neem je dat voordeel weg.

Verwijderd

Topicstarter
vassago schreef op 12 maart 2004 @ 12:35:
[...]

Dat zou ik zeker niet doen, het grote voordeel van Raid-0 is dat naar beide HDD's tegelijk kan worden geschreven/gelezen. Hang je beide schijven aan 1 kabel neem je dat voordeel weg.
oeps.... ik bedoelde allebij op een aparte IDE kabel :) .... want dat is inderdaat niet handig neuh om die op een kabel te zetten. Zou erg dom wezen :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Gewoon elke HDD aan eigen kabel , hang er rustig een Optical achter (zolang het gewoon overbejaard model is). Start op, kijk in je apparaatbeheer of de ATA-modes goed staan (ata4/5 voor je HDD en Multiword DMA-2 of gewoon DMA-2 voor je opticals). Nero beveelt het trouwens aan; atapi's spreiden over de poorten !
Sommige Opticals (zoals mijn DVd-speler van Samsung) zijn echter bijzonder lastig, die DVD-speler weigert gewoon lekker te werken met een hdd aan dezelfde kabel; wat je ook probeert. Maar 2 andere opticals hier hebben er totaal geen moeite mee.

Dus gewoon proberen, werkt het is het goed; werkt het niet moet je wat anders verzinnen.

De snelheid word iig niet meer gelocked op het langzaamste device aan de kabel; da's achterhaald.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1