Toon posts:

RAID 1 met U-ATA of S-ATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net een WD 120 GB HDD opgestuurd naar RSE data recovery. Geen back-up, alle data hopelijk terug maar tegen een kostprijs van circa € 1500,=. Drama dus.

Ik wil nu een RAID 1 installeren (compaq presario 6000) via een PCI promise kaart. De vragen zijn makkelijk maar ik heb er nog niet eerder mee te maken gehad dus graag iemand input:
1. Welk type HDD (serial of ultra ATA) zal ik aansluiten en heeft het zin in combinatie met een PCI kaart?

2. Het gaat me om de veiligheid, RAID 5 is overdreven maar ik wil een automatisch, onzichtbare back-up. Het mag best wat kosten. SCSI op een PCI kaart is dan ook echt zwaar overdreven.. iemand ervaring? Wil die dat met mij delen...?

Thanks..

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
1. Welk type HDD (serial of ultra ATA) zal ik aansluiten en heeft het zin in combinatie met een PCI kaart?
Maakt niet echt uit. Als de array ook echt snel moet zijn, neem dan bv. een setje Raptor's. Zelf draai ik mijn thuis-pc op 2x DiamondMax Plus 9 120Gbyte S-ATA op een Promise Fasttrack S150 TX2-Plus. De performance is prima en de array maakt weinig geluid; da's ook wel fijn. Maar een array van 2x P-ATA i.p.v. S-ATA presteert op dit moment nagenoeg net zo goed. Het is echt een kwestie van smaak.
2. Het gaat me om de veiligheid, RAID 5 is overdreven maar ik wil een automatisch, onzichtbare back-up. Het mag best wat kosten. SCSI op een PCI kaart is dan ook echt zwaar overdreven.. iemand ervaring? Wil die dat met mij delen...?
Als het gaat om een goede backup ben je er met alleen een Raid-1 array natuurlijk nog niet. Hoewel zo'n array een leuke beveiliging biedt tegen het fysieke overlijden van één van de schijven is er nog geen enkele beveiliging tegen dataverlies door bv. een virus. Over backupsystemen is enorm veel geschreven en er zijn enorm veel meningen en overtuigingen hoe je het beste zoiets kan aanpakken. Tape backupsystemen worden over het algemeen nog steeds als dé oplossing gezien in mission-critical situaties; het biedt een betrouwbare en schaalbare backupoplossing tegen een aantrekkelijke prijs. Wat voor hard- en software je precies moet aanschaffen hangt heel erg af van de situatie waarin je je bevindt; hoeveel data gaat het precies om, wat is je budget voor een backupsysteem, hoeveel historie van je data wil je bewaren enz. Zorg dat je eerst een goede omschrijving maakt van wat je precies wil bereiken en zoek daar een passende oplossing bij.
Verwacht niet dat de ideale oplossing van "Jantje" per definitie ook in jouw situatie goed zal werken. Analyseer de situatie eerst, dan kun je daarna altijd nog tot de conclusie komen dat de door de buurman aangedragen oplossing goed werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, virussen zijn inderdaad een heel ander probleem. Ik zie nu meer een oplossing voor het fysiek overlijden van de HDD. Het systeem heeft een DVD brander maar die wordt door de eigenaar (mijn werkgever) niet gebruikt voor back-ups. Vandaar dat ik een RAID 1 oplossing zocht.

Ik snap alleen niet wat P-ATA is....? S-ATA is met die nieuwe aansluiting, U-ATA zijn die snelle schijven op IDE aansluiting maar wat is P-ATA dan?

Snelheid is leuk maar het moet een betaalbare goeie oplossing zijn tegen het fysike overlijden van een schijf. Virussen zijn een tweede maar je data op een dergelijke knullige manier als een broken HDD verliezen is toch wel erg spijtig. Een beetje firewall en een norton anti virus beschermd voor de thuis gebruiker afdoende is mijn ervaring.

Thanks voor je post to zover. Ik ga die hardeschijven.com nog eens een mail sturen wat me dat gaat kosten en wat ze aanbieden...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik gebruik nu al enige jaren een RAID1 configuratie. Eerst via een extra PROMISE kaartje en sinds kort een onboard RAID-Controller van Promise.

Ik heb helaas al diverse malen een HD-crash mogen hebben maar dankzij RAID1 was het binnen een minuut weer opgelost. Kwestie van een andere HD erin doen en rebuilden (dat duurt iets langer).

Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn. Het kost je de prijs van een liefst identieke HD en het controllerkaartje. S-ATA is een nieuwere standaard maar echt veel voordeel zul je van de theoretisch hogere snelheid niet hebben. Daarnaast zijn de meeste HD's niet van origine S-ATA maar aangepast.

Resteert het probleem van een virus of in het OS. Dat kun je moeilijk voorkomen dus backups maken blijft een vereiste.

ARME AOW’er

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 13:40:
Tja, virussen zijn inderdaad een heel ander probleem. Ik zie nu meer een oplossing voor het fysiek overlijden van de HDD. Het systeem heeft een DVD brander maar die wordt door de eigenaar (mijn werkgever) niet gebruikt voor back-ups. Vandaar dat ik een RAID 1 oplossing zocht.
Ok, als het je alleen om beveiliging gaat tegen het fysiek overlijden van één schijf, dan is Raid-1 een uitstekende oplossing. Maar bedenk wel dat je hiermee dus je data nog lang niet echt beveiligd hebt.
Ik snap alleen niet wat P-ATA is....? S-ATA is met die nieuwe aansluiting, U-ATA zijn die snelle schijven op IDE aansluiting maar wat is P-ATA dan?
P-ATA staat voor Parallel-ATA; U-ATA disks zijn per definitie Parallel-ATA, net als disks die nog de verouderde PIO-modi gebruiken. P-ATA wil niks anders zeggen dan een 40- of 80-aderige IDE kabel i.p.v. een 5-aderige S-ATA kabel :)
Snelheid is leuk maar het moet een betaalbare goeie oplossing zijn tegen het fysike overlijden van een schijf. Virussen zijn een tweede maar je data op een dergelijke knullige manier als een broken HDD verliezen is toch wel erg spijtig. Een beetje firewall en een norton anti virus beschermd voor de thuis gebruiker afdoende is mijn ervaring.
Tot de dag dat er wél een virus door je beveiliging heenkomt, of, een veel algemener probleem, de gebruiker uit pure stupiditeit zelf z'n data om zeep helpt. Als het echt belangrijke data zijn, investeer dan in een degelijke backup. Als de man al over een DVD-brander beschikt, is het al een heel mooi begin als ie elke vrijdag zijn data op DVD brandt. Gebruikt ie die brander ook eens voor iets nuttigs ;)

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Many thanks so far... Kan ik weer een beetje de ketser uithangen met nieuwe weetjes........ 8)

Als jij nu weer een dergelijk systeem met 2 keer 120 GB disken en een kaart moest kopen, zou je dan weer dezelfde keus maken?

Ik ga bestellen (www.hardeschijven.com):
40398 Hitachi Deskstar 7K250, 120Gb, 7200rpm,8Mb,SATA150 € 110,53
40726 Promise FastTrak S150 TX4 SerialATA PCI RAID controller 4xSATA, € 148,00

Nogmaals hartelijk dank ...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 08:32 ]

Pagina: 1