Toon posts:

backup Unit keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste profs :-)

gisteren is een "expert" ons komen informeren over backup oplossingen. LTO-2 is het helemaal volgens hem. Hij raad S-DLT dan ook af omdat het minder betrouwbaar is. Verder schoot hij direct ons voorstel om van Tandberg backup units gebruik te maken gaten. Het zou geen a-merk zijn en onproffesioneel bla.bla.bla.

Tandberg HP en IBM (en misschien ook andere) maken allemaal vrij identieke producten (zo identiek dat ik me ga afvragen of niet zoals eerder gewoon allemaal uit de Quantum fabriek zijn komen rollen).

Heeft er iemand ervaring met Tandberg oplossingen? En indien het apparaat stuk gaat de respons tijd van tanderg?.

Veritas ondersteund tandberg streamers, maar zouden we betreffende drivers nog problemen kunnen verwachten?

Devolgende streamers lijken hetzelfde:
Tandberg LTO-2 superloaden prijs: 8.000 euro 16 slots 6.4 Tb max
HP SSL1016 LTO-2 prijs:11.000 16 slots 6.4 Tb max.

Ik vind het prijsverschil (30%) nogal ruim.

Wie kan mij hier een redelijk objectief beeld schetsen?

btw onze wensen zijn wel in de richting van deze grootte, een backup unit welke geen loader heeft kost relatief niet veel minder en dan kunnen we over een jaar of 2 weer gaan wisselen met tapes enzo.

Verwijderd

Ik heb vooral ervaring met externe consultants die gaten schietne in goedkopere oplossingen omdat ze denken dat geld geen rol speelt.
Tandberg een onprofesisoneel merk is naturlijk waanzin: er is geen Sweex voor terabyte tapes, omdat er maar weinig mensen thuis een terabyte-backup hoeven maken. Het is niet "de grote" maar dat zegt niets. Vroeger kocht iedereen IBM omdat iedereen dat deed. In veel bedrijven worden er HP of IBM werkstations per palletlading binnen gebracht omdat die dingen "beter" zouden zijn. Dat is natuurlijk allemaal subjectief.
Ten eerste kun je zelf de garantievoorwaarden lezen en vergelijken. Als Tandberg angeeft drie jaar lang het apparaat bij defect te vervangen, dan hoef je alleen maar met je supplier te bellen om te vragen of hij kan garanderen dat als je tapestreamer dood gaat je binnen een X aantal uren een vervanger hebt. Desnoods een ander (door veritas gesnapt) model dat je gebruikt voor backups terwijl je streamer naar het ziekenhuis is.
Daarnaast kan je leverancier je vaak wel het één en ander vertellen over wat hij verkoopt. Als het geen groot bedrijf is ken je vaak je pappenheimers zelf goed genoeg om te weten of je z'n oordeel kunt vertrouwen.

Als laatste moet je niet vergeten dat "A-Merk" betekent "duurder en meer verkocht" niet "beter".
Wij hebben 2 3com swtichjes, die allebij al stuk zijn geweest in die drie jaar dat we ze hebben. één zelfs twee keer. Alle drie de reparaties gingen het zelfde: je belt met 3Com, die zeggen "stuur maar op" en dan ben je het ding 6 weken kwijt. Omdat ik 6 weken zonder netwerk in een bedrijf niet handig vind hebben we een set van 3 LevelOne switchjes gehaald voor minder geld dan één 3Com, en deze zijn nog nooit stuk geweest. We hebben heel veel compaq werkstations, maar sinds er een beheerder in huis rondrent (moi) halen we weer gewoon cloontjes voor de helft van het geld. In de anderhalf jaar dat ik hier rondstuiter heb ik 14 keer iemand van MSO laten komen om onderdelen te vervangen (garantie, dat wel, maar bij de oudjes alleen op de parts) in de compaqs, en netto nul problemen gehad met cloons. De klonen zijn niet helemaal identiek maar als ik elke keer 3 compaqs aan laat rukken dan heb ik ook allemaal batches van drie identieke PCs dus daar schiet ik wat beheer betreft ook niets mee op.
De enige reden die ik kan verzinnen om persé een A-merk te kopen, is dat het merk ook echt iets doet wat goeier is dan de klonenboer op de hoek. Alle servers zijn Compaqs omdat ik, als daar wat mis mee is, gewoon binnen 24 uur vervangende parts moet hebben. Dat is een garantie die de klonenboer niet kan leveren en dus bellen we Compaq.

Naast dit dagelijkse stukje ervaring metAmerken heb ik ook nog een tijdje rond gehuppeld bij een MBO school in Dordt en Gorinchem, waar we de Gorinchemse lokatie in één keer van 525 splinternieuwe Compaqs lieten voorzien "want dan zijn ze allemaal identiek en is kwaliteit gegarandeerd"... ahem. In één jaar tijd zijn er meer dan 400 floppydrives stuk gegaan aan die dingen, en plusminus 20 CD spelers, 10 HDDs, zowat 50 schermen, en er zijn er 5 overleden toen twee stagiaires met bios-flash-floppen rond mochten gaan rennen omdat de PCs inderdaad hardwarematig hetzelfde waren maar wel vrolijk verschillende revisions van de BIOS aan boord hadden, waar we dus last van hadden.
Dan kun je volgens mij net zo goed een beetje behoorlijke deal met je klonenboer sluiten, dan krijg je hetzelfde of beter, en voor minder geld. Het geld wat je bespaart kun je altijd nog investeren in een noodoplossing die je zelf in huis haalt (van die drie duizend euro kun je vast wel een faciliteit maken voor als je backup er idd mee mocht ophouden.)

Just my $0.02

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 17:20
Bekijk de garantievoorwaarden van de tapestreamers. Van HP weet ik bijvoorbeeld dat je eventueel de volgende dag een nieuwe in huis kan hebben. Tandbergen duurde minimaal een week. (moest opgestuurd worden naar duitsland)

Het kan zijn dat er op die producten die je beschrijft andere garantievoorwaarden zitten.

*** Offtopic ***
Verder leuk en aardig dat verhaal over je kloontjes maar ik zal nooit maar dan ook nooit klonen gebruiken in een zakelijke omgeving. Scheelt geld, maar als er iets verrot gaat komen er nooit meer dezelfde onderdelen voor in de plaats. En wat krijg je dan ? Juist verschillende hardware in goedkope (slechte, instabiele) systemen. En ja heb er verschrikkelijke ervaringen mee...

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik had een tandberg dlt drive en die ging twee keer stuk (achteraf eigen schuld volgens mij van de klant hij had zijn server in de paardenstal gezet omdat hij zoveel herrie maakte) maar die werd netjes omgeruild voor een andere.
Duurde wel een week inderdaad dus.

PS over die 3com switchjes, ik heb precies hetzelfde gehad met die rommel, office switchtjes gekocht voor dik 400 piek en alletwee naar verloop van tijd bugs en kapot.
De El Cheapo desktop switchjes daarentegen doen het nog altijd goed :)

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Tonnetje schreef op 11 maart 2004 @ 12:42:
*** Offtopic ***
Verder leuk en aardig dat verhaal over je kloontjes maar ik zal nooit maar dan ook nooit klonen gebruiken in een zakelijke omgeving. Scheelt geld, maar als er iets verrot gaat komen er nooit meer dezelfde onderdelen voor in de plaats. En wat krijg je dan ? Juist verschillende hardware in goedkope (slechte, instabiele) systemen. En ja heb er verschrikkelijke ervaringen mee...
I'm with stupid. Je koopt juist a-merken omdat je dan gegarandeerd imageproof bent, garanties hebt zodat je over 3 jaar nog onderdelen kunt bestellen mocht er iets kapotgaan, enzovoort. Dat is in een omgeving zoals hier (2000 werkstations) gewoon een must. We hebben kloontjes gehad, god wat een ramp. Ondanks alle afspraken met de leverancier toch 3 verschillende systemen in 1 jaar. Is je desktopteam blij mee.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Topicstarter
Net gebeld met Tandberg duitsland, die komen de volgende dag repareren aan de deur. Dat is standaard het eerste jaar. Het volgende jaren (2 extra) kan ook en kost 880 euro..

Hp levert zelfde service maar apparaat is 30 tot 40% duurder voor hardwarematig identieke spullen (alleen huisje en SCSI Identification zijn anders).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 14:54:
Net gebeld met Tandberg duitsland, die komen de volgende dag repareren aan de deur. Dat is standaard het eerste jaar. Het volgende jaren (2 extra) kan ook en kost 880 euro..

Hp levert zelfde service maar apparaat is 30 tot 40% duurder voor hardwarematig identieke spullen (alleen huisje en SCSI Identification zijn anders).
Wat zijn de kosten die hp vraagt voor de opvolgende jaren? of zit daar gelijk X jaar bij? Gezien dat je mischien over 3 jaar wel meer moet betalen en dat willen we natuurlijk niet ;)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

IBM maakt drives alleen voor zelf-ontwikkelde typen (3840, 3940, MagStar enz.).
IBM's QIC-drives : Tandberg met een IBM firmware.
IBM DDS-2-robots : Archive = Seagate
IBM DDS-3-robots : Sony
Alle leveranciers (ook HP en IBM) die ooit DLT 20/40 en 35/70 hebben geleverd : Quantum (enige die ze ooit maakte).

Het loont zelfs voor de hele groten niet om dit soort peripherals zelf te produceren, en als IBM Tandberg kiest, zegt dat meestal wel iets over de kwaliteit

Tandberg is de enige bouwer van QIC-drives die het uitgehouden heeft, de andere 2 (Archive en WangTek) trokken het niet. Ik ben trouwens nog steeds verzot op die dingen, het formaat van een sigaren-kistje, die ook al weer tot 50/100 GByte gaan, de tape wordt er nog steeds het minste mishandeld.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1