Toon posts:

[Alg] Ontwikkelomgeving voor Excel-integratie *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een programma ontwikkelen waarmee ik een heleboel gegevens (ongeveer 30.000 getallen (longs)) in één keer wil inlezen uit de seriële poort, en dan op een gestructureerde manier in een excel bestand wil zetten. Daarna wil ik nog wat berekeningen uitvoeren op die gegevens (en grafiekjes tekenen).
Ik zat zelf te denken aan Visual Basic .NET, met C(++) heb ik ook wel ervaring maar dat lijkt mij omslachtiger, vanwege de gewenste samenwerking met excel...
Wie heeft hier goede ideen over?!

Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 10:58 ]

Verwijderd

Visual Basic.NET kan heel goed samen werken met Excell. Maar vergeet niet dat er ook een C++.NET is. Ik zou het in de taal ontwikkelen waar je zelf al de meeste ervaring mee hebt.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Alle produkten van Borland en Microsoft kunnen perfect samenwerken met Excel, en met wat extra moeite vele andere omgevingen ook. De keuze hangt dan ook hoofdzakelijk af van wat Cristal zegt: met welke taal voel je je lekker? En daarnaast: wat is je budget?

Onder het kopje 'no budget' kun je met iedere taal van PHP tot C++ trouwens de seriele poort uitlezen en wegschrijven als CSV (Comma Separated file), welke Excel eenvoudig in kan lezen en middels een macro de gewenste grafiekjes mee genereren.

[ Voor 33% gewijzigd door curry684 op 11-03-2004 11:07 ]

Professionele website nodig?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Als je je prettiger voelt met de C/C++ syntax, maar je wilt het 'gemak' van VB.NET, dan kan je evengoed aan C# denken.

Het is zeer makkelijk om via C# of VB.NET een connectie te maken met een excel sheet.

Het opslaan van gegevens in csv formaat, en deze dan in excel openen vind ik eerder omslachtig.
Je kan ook rechtstreeks die gegevens in Excel zetten, als je een reference legt naar de Excel interop oid.
Je kan dan een Excel.Application en een Excel._Workbook en Excel._Worksheet object instantieren en gaan met de banaan:

code:
1
2
3
4
Excel.Application oXl = new Excel.Application();

Excel._WorkBook wb = oXl.Workbooks.Add ("....");
....

[ Voor 53% gewijzigd door whoami op 11-03-2004 11:12 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb nog wat zitten te lezen op msdn.microsoft.com en ik denk dat dat visual C#.NET wel iets kan zijn.
Maar het is dus met die talen ook vrij eenvoudig om gegevens uit de seriële poort te lezen.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik kan je er in ieder geval op wijzen dat je Excel vanaf Office XP (dus ook in 2003) een heel gezellig XML-bestandsformaat heeft. Als je dat zou gebruiken kun je dus in vrijwel elke taal je bestandje opbouwen.

Rustacean

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eigenlijk geen echte reactie gezien op het feit dat hij de data direct uit de seriële poort moet inlezen?
Is dit standaard mogelijk met visual C# basic of C++ of moet ik dan eerst weer van die aparte drivers/plugins gaan installeren?! Want daar heb ik wat mee zitten proberen in Borland C++ maar dat werkt niet echt fijn..

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Communicatie met de seriele poort zit niet standaard in het .NET framework AFAIK.
Echter, je kan wel wat libraries ofzo vinden met Google daarvoor.

https://fgheysels.github.io/

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Er zijn zat COM/ActiveX componenten om je serieële poort uit te lezen. MS levert er zelf ook 1 bij VB6 (MSCOMM32.ocx), maar weet niet zo uit blote bol of ook bij VB.Net iets vergelijkbaars beschikbaar is. OTOH lijkt het me stug dat je met VB.Net je com-poorten niet kunt uitlezen op een of andere (zonder enge plugins/componenten) manier.

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 12-03-2004 14:58 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1