Toon posts:

Vervelende fluittoon na inbouwen Radeon 9700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een Club3D Radeon 9700 aangeschaft. De kaart doet het prima, maar mijn systeem is nu een bijzonder vervelende fluittoon gaan produceren, die fijn computeren eigenlijk onmogelijk maakt. Het is niet een gelui dat voortkomt uit een mechanisch onderdeel. Ik denk dat het te vergelijken is met het gefluit/gesis dat uit sommige MSI-moederborden lijkt te komen als ze onder full load draaien.

Ik verdenk zelf mijn voeding ervan. Het is een 400 watt-Qtec dualfan lownoise model. Als de videokaart nog geen juice trekt, hoor je de fluittoon niet. Zodra de Radeon beeld levert, begint het gepiep. Als je de computer reset, en dus de videokaart tijdelijk geen beeld geeft, is tijdens die resetperiode de fluittoon ook weg.

Ik heb een andere voeding geprobeerd, daar is de fluittoon weg. Ik wil echter het liefst gewoon mijn eigen Qtec blijven gebruiken omdat hij tot nu toe altijd prima voldeed en bijzonder stil is (dat wil zeggen, de fans ;)).

Ik vroeg me af of iemand met deze verschijnselen ervaring heeft of en ander idee heeft. Ik zeg het alvast: reacties als 'had je maar geen q-tec motte kope' worden niet op prijs gesteld. :P

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:52
Aanwezig. Ik heb 'n 9700 pro en die piept ook als gek. Gebruik zelf een 400 watt voeding.

Nu, heb nog maar pas 'n G5 en die doet hetzelfde. Morgen komen ze de voeding wisselen

This space intentionally left blank.

Verwijderd

Topicstarter
En weet je ook of het exemplarisch is voor die voeding? Wordt hij omgeruild voor eenzelfde model?

Dank :)

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:52
Nu, ik heb een Enermax 400 watt. Dus niet dezelfde voeding. Het probleem zou zich bij onstabiel stroomverbruik voordoen. Bij mij werd 'ie alleszins niet vervangen

This space intentionally left blank.

Verwijderd

Als je de computer reset dan gaat de videokaart koeler volgens mij even uit en als hij dan weer beeld gaat geven dan gaat hij weer aan. Dat kan ik heel goed horen met mijn videokaart. Ligt dus denk ik wel aan de koeler. Het zou ook nog kunnen dat hij ergens lucht aanzuigt door een 'gaatje' ofzo. Dat wil ook nog wel eens een pieptoon geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 20:15 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:02

w0w

Heb je eigenlijk wel geprobeerd de fan van je R9700 even stil te zetten?
8)7

Verwijderd

euhm sommige monitors geven ook een piep als ze in high res draaien.. zou het daar aan liggen ??

voor je allerlei dingen uit je PC gaat slopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Danku voor de reacties :) maar ik ben niet zo dom voorbij te zien aan het feit dat het hem aan de koeler zou liggen. De fan loopt geruisloos (getest met externe voeding), het koelblok genereert geen vreemde airflow en de fan blijft ook draaien als je de computer reset. Bij ATX-systemen wordt de stroom er niet afgehaald als je reset, maar krijgen gewoon alle buslijnen en de CPU een #reset signaal. Het feit dat je geen beeld krijgt als je reset indrukt, ligt eraan dat de GPU van je videokaart dan zelf moet initialiseren, zijn geheugen moet tellen etc.

Het heeft dus geen zin om de koeler stil te zetten, los van het feit dat dat link is. Een electromagneet plus spoel waar stroom op gezet wordt wil draaien, het is niet slim dat tegen te houden. In any case, als ik de kaart direct verwissel en in een andere PC prik is de fluittoon weg, dus dat is al een indicatie dat het niet aan de fan zou liggen.

Mijn monitor is ook het probleem niet - de fluittoon is ook hoorbaar als ik het beeldscherm uitzet en zelfs compleet loskoppel van 230V en videokaart. Ik ben bang dat het hem toch aan de voeding zelf ligt - misschien een losse winding van de spoel(en), een brakke elco of gewoon een inferieur ontwerp. Ik was benieuwd of mensen dezelfde ervaringen hadden en die zijn er dus :) word ik toch nog niet helemaal gek ;)
Pagina: 1